رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

آیا تاکنون کلمه متاورس را شنیده‌اید؟ یا اصلا می دانید متاورس چیست؟ اگر با آن آشنایی دارید آینده متاورس را چگونه پیش بینی می کنید؟ مطمئنا بسیاری از مردم با این کلمه نا آشنا هستند و مفهوم آن را به درستی نمی دانند. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کامل متاورس، کاربرد و اهمیت آن در زندگی امروزی بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.
meta2 - درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

متاورس چیست؟

متاورس شبکه گسترده‌ ای از شبیه‌ سازی‌ های سه‌ بعدی است که در زمان واقعی ارائه شده و جریانی پیوسته از هویت‌ ها، آیتم‌ ها، داستان‌ ها و ارزها را ارائه می‌ دهد. درواقع متاورس یک فضای اینترنتی است که قصد دارد بیشتر از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) برای ایجاد یک تجربه سه بعدی استفاده کند.

درست مانند فعالیت‌ ها در پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی یا بازی‌ های آنلاین چند نفره (MMO)، بدون توجه به اینکه کاربر خاصی وارد سیستم شده‌است یا نه، متاورس‌ ها نیز پیوسته و همیشه فعال خواهندبود. همچنین انتظار می‌ رود متاورس از فناوری‌ های بلاک چین مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) برای پشتیبانی از تراکنش‌ های دیجیتال استفاده کند.
meta6 - درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

نگاهی دقیق تر به مفهوم متاورس

کلمه “metaverse” در سال ۱۹۹۲ در کتاب Snow Crash نوشته نیل استفنسون به وجود آمد و از زمان انتشار کتاب، معنای واقعی این اصطلاح به تدریج در حال ساخته‌شدن است. اصطلاح متاورس از دو کلمه meta و universe تشکیل‌شده و برگرفته از کلمه انگلیسی metaverse است. ویکی‌ پدیا آن را به‌ عنوان یک فضای جمعی مجازی مشترک تعریف می‌ کند که با همگرایی یک واقعیت فیزیکی تقریباً بهبود یافته و یک فضای مجازی پایدار فیزیکی ایجاد کرده است.

می توان آن را شامل ترکیبی از تمام دنیای مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت قلمداد کرد. به طور کلی، متاورس مفهوم تکرار آینده اینترنت را نشان می دهد. این شامل فضاهای مجازی دائمی، مشترک و سه بعدی است که در یک جهان مجازی درک شده متصل هستند. در سال ۱۹۸۲ تصور اینکه اینترنت سال ۲۰۲۰ چگونه خواهد بود دشوار بود و توضیح آن برای کسانی که در آن زمان هرگز به آن متصل نشده بودند، حتی سخت تر بود. حتی امروزه تعریف فراجهان واقعاً پیچیده باقی مانده است.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان فناوری اطلاعات و شرکت های فناوری، آینده متاورس را یک روند مهم می دانند. از جمله مارک زاکربرگ که در سال ۲۰۲۱ به دلیل اهمیت متاورس، نام فیسبوک را به متا تغییر داد. کاربران Metaverse مصرف کنندگان خالص نیستند، بلکه با هویت دیجیتال خود در فضای مجازی تعامل دارند.

مطالعه
ارز فرکس Frax چیست؟

انسان ها در فراجهان زندگی می کنند، کار می کنند و ارتباط برقرار می کنند اما در مقابل دنیای صرفا مجازی، جهان موازی وجود ندارد. در عوض اشیا و اجزای هر دو جهان را می توان از دنیای واقعی به دنیای مجازی و بالعکس برد یا در آنجا نقشه برداری کرد. بسیاری از عناصر متاورس به ایده و چشم انداز یک اکوسیستم آنلاین غیر متمرکز در قالب Web 3.0 (Web3) برمی گردد.

شکل گیری متاورس

نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ در رمان علمی-تخیلی خود با نام Snow Crash کلمه متاورس را ابداع کرد. استفنسون در این رمان دنیای مجازی را به عنوان جانشین اینترنت توصیف می کند که در آن افراد به عنوان آواتار در یک فضای مجازی سه بعدی عمل می کنند. ایده یک متاورس بارها در رمان‌ ها، بازی‌ های رایانه‌ ای و فیلم‌ های دیگر مطرح و توصیف شده‌است. به عنوان مثال بازی رایانه‌ ای Habitat از سال ۱۹۸۵، بازی آنلاین Second Live از سال ۲۰۰۳، فیلم های Matrix از سال ۱۹۹۹ یا اقتباس سینمایی از کتاب «بازیکن یک آماده» اثر استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۱۸ و بسیاری موارد دیگر.
meta4 - درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

وسایل مورد نیاز برای تحقق متاورس

فناوری های کلیدی متعددی برای تحقق چشم انداز یک متاورس ضروری است. این فناوری‌ های کلیدی شامل عینک‌ های واقعیت مجازی، عینک‌ های هوشمند، واقعیت افزوده، فرآیندهای هولوگرافی، یک وب۳ غیر متمرکز، فناوری بلاک چین، NFT (توکن‌ های غیرقابل تعویض)، ارتباطات همتا به همتا، اینترنت موبایل سریع (۵G)، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML)، شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) و… هستند.

صفات و ویژگی های متاورس

یکی از ویژگی های اصلی Metaverse قابلیت همکاری برنامه های کاربردی در فضای دیجیتال و واقعیت است. این امکان را به شما می دهد تا عناصر و اشیا را به برنامه های مختلف دنیای واقعی و مجازی ببرید. به عنوان مثال دارایی های دیجیتال را می توان به وضوح با استفاده از NFT ها شناسایی کرد. یکی دیگر از ویژگی های مهم آن، غیر متمرکز بودن متاورس است. حتی اگر غول های فناوری سعی کنند تا آنجا که ممکن است متاورس را کنترل کنند.

این تمرکز زدایی تا حدی مبتنی بر مفاهیم Web3 است و از اعمال نفوذ بیش از حد بر متاورس از چند پلتفرم و شرکت بزرگ مانند آمازون، گوگل یا فیسبوک جلوگیری می کند. در Web3 کاربران همیشه کنترل و حاکمیت کامل بر داده‌های خود دارند. فن ‌آوری‌ هایی مانند بلاک‌ چین‌ های مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال و ارتباطات همتا به همتا، فناوری‌ های کلیدی برای تمرکز زدایی هستند. افراد بدون واسطه یا پلتفرم تأثیرگذار در این بین، مستقیماً با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار می‌ کنند.

سایر خصوصیات 

  • فضاهای سه بعدی بدون مرزهای داخلی
  • پیشرفت مداوم متاورس بدون مکث یا پایان
  • امکان تعامل و ارتباط بدون توجه به موقعیت فیزیکی
  • فضاهای مجازی باز و بسته
  • تبادل جامع بین دنیای مجازی و فیزیکی
  • اقتصاد یکپارچه ارزهای مجازی و واقعی
  • نامحدود در تعداد کاربران
  • کاربران با هویت دیجیتال و آواتار خود آزادانه حرکت می کنند
  • کاربران می توانند فضاهای دیجیتال را خودشان ایجاد، تحت تأثیر یا تغییر دهند و آنها را در دسترس دیگران قرار دهند.
مطالعه
آموزش بازی آپلند Upland

meta3 - درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

نمونه‌ های متعددی از پیاده‌ سازی‌ اولیه یک متاورس

نمونه‌ های متعددی از پیاده‌ سازی‌ اولیه یک متاورس وجود دارد اما همه آن‌ ها تنها بخش‌ هایی از معنای دنیای آنلاین را پوشش می‌ دهند. Second Life یک نمونه معروف بوده که توسط Linden Lab توسعه یافته و در سال ۲۰۰۳ منتشر شده‌است. این یک زیرساخت آنلاین است که در آن آواتارها در فضاهای مجازی حرکت می کنند. در آنجا امکان چت، بازی یا تجارت وجود دارد.

نمونه‌ های بیشتری را می‌ توان در زمینه بازی‌ های آنلاین چند نفره (به اختصار MMOG یا MMO) یا بازی‌ های نقش‌ آفرینی آنلاین چند نفره (به اختصار MMORPG) یافت. آنها به تعداد زیادی از شرکت کنندگان اجازه می دهند در یک دنیای مجازی دائمی بازی کنند. این بازی ها برای مثال Fortnite، Roblox، World of Warcraft (WoW) یا Final Fantasy را شامل می شود.

به عنوان مثال در بازی ها می توان محیط های بازی را به صورت پویا تغییر داد، شخصیت های شخصی خود را ایجاد کرد، اشیا دیجیتال را می توان با ارزهای واقعی یا مجازی خریداری و مبادله کرد. همچنین جهان های بازی خود را می توان ایجاد کرد و در دسترس دیگران قرار داد. فضاهای دیجیتالی که می توان از پارک های تفریحی یا کنسرت ها بازدید کرد، فیلم ها را مشاهده کرد و بسیار موارد دیگر.

نمونه هایی از امکانات یک متاورس

Metaverse تعداد تقریباً نامحدودی از کاربردها و سناریوهای ممکن را ارائه می دهد. در متاورس کاربران می توانند برای مثال از طریق تعامل بی حد و حصر و ادغام دنیای واقعی و مجازی تجربه بسیاری کسب کنند. این موارد شامل:

  • سفر دیجیتالی، بازدید از موزه ها و شرکت در تورهای شهری
  • مشارکت مجازی و فیزیکی در رویدادهایی مانند کنسرت، رویدادهای ورزشی و کنفرانس ها
  • ملاقات و تبادل نظر با دوستان، آشنایان یا شرکای تجاری بدون توجه به موقعیت فیزیکی آن ها
  • انجام کار تیمی و کار در مدل های هیبریدی
  • دریافت تشخیص ها و توصیه های پزشکی بر اساس اقدامات مجازی و واقعی
  • محصولات را به صورت مجازی نمایش دهید، آنها را به صورت مجازی امتحان کنید و سپس در زندگی واقعی از آنها استفاده کنید.
  • جذب مشتری، مشاوره مشتری، کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را به صورت مجازی و واقعی انجام دهید.
  • بازرسی مجازی وسایل نقلیه، دستگاه ها و ماشین آلات

آیا در حال حاضر به یک متاورس واقعی نزدیک شده‌ایم؟

موانع بر سر راه ظهور یک متاورس واقعی از جمله محدودیت های سخت افزاری زیاد است. در حال حاضر شبکه‌ های جهانی و قابلیت‌ های محاسباتی برای قدرت بخشیدن به دنیای دیجیتالی پایدار کافی نیستند. این می تواند در زمان واقعی توسط میلیون ها کاربر همزمان تجربه شود. حتی اگر این سطح از شبکه و توان محاسباتی در دسترس بود، مصرف انرژی چالش هایی را ایجاد می کند. اینها هم به شبکه های برق ملی و هم به محیط زیست مربوط می شود. علاوه بر محدودیت های تکنولوژیکی، چالش بزرگ دیگری نظیر قابلیت همکاری وجود دارد.

مطالعه
ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟

در حال حاضر حتی به اصطلاح پیش سازهای متاورس مانند “Fortnite”، به بازیکنان اجازه نمی دهند محتوای خود را در پلتفرم های دیگر بازسازی کنند. برای اطمینان از قابلیت همکاری متقابل بین پلتفرم واقعی، شرکت هایی که مالک این پلتفرم ها هستند باید برخی از کنترل ها را کنار بگذارند. این روند در حال حاضر در حال انجام است. مثلا سونی که مخالف بازی های کراس پلتفرم است، اخیرا دست به کار شده‌است. این به این دلیل است که کاربران پلی استیشن می توانند بیشتر با بازیکنان کنسول های دیگر تعامل داشته باشند.

مفاهیم اشتباه درباره متاورس

اصطلاح متاورس گاهی به اشتباه به کار رفته‌است. برخی آن را یک دنیای مجازی می دانند، در حالی که این معنای واقعی آن نیست. جهان‌ های مجازی و بازی‌ هایی با شخصیت‌ های مبتنی بر هوش مصنوعی، دهه‌ هاست که وجود داشته ‌اند. همانطور که انسان‌ های «واقعی» در زمان واقعی پر شده‌ اند. در واقع این یک جهان “متا” نیست، این به سادگی یک جهان مصنوعی و تخیلی است که برای یک هدف واحد (یک بازی) طراحی شده است. متاورس نه فضای مجازی است و نه واقعیت مجازی.

همچنین اهداف متاورس تقریباً شبیه اهداف یک بازی است، اما این به خودی خود یک بازی نیست. به همین ترتیب حول اهداف خاصی نمی چرخد. در نهایت متاورس مانند یوتیوب یا فیسبوک نیست، جایی که کاربران بیشماری می ‌توانند محتوا را «ایجاد»، «اشتراک گذاری» و «کسب درآمد» کنند.
meta1 - درباره متاورس و آینده آن چه می دانید؟

متاورس چقدر مهم است؟

متاورس پتانسیل ایجاد میلیاردها دلار ارزش را به عنوان یک پلتفرم محاسباتی یا رسانه محتوا دارد. این در حال تبدیل شدن به بخش کلیدی همه آزمایش‌ های فیزیکی و پلتفرم کاری است. علاوه بر این، با توجه به توانایی متاورس برای خدمت به عنوان یک “جانشین” کاربردی برای وب، احتمالاً مزایای اقتصادی آن حتی بیشتر خواهد بود. شرکت های جدید، محصولات جدید و خدمات جدید برای مدیریت تمام جنبه های کسب و کار ظهور خواهند کرد.

این شامل پردازش پرداخت، تأیید هویت، استخدام، ارائه تبلیغات و ایجاد محتوا می شود. به طور گسترده تر متاورس پتانسیل تغییر روش تخصیص منابع مدرن و کسب درآمد را دارد. به عنوان بخشی از آینده متاورس، کارگرانی که زندگی خارج از شهرها را انتخاب می کنند، می توانند از طریق کار مجازی در اقتصاد با ارزش شرکت کنند.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل پیش فروش آپارتمان در اصفهان خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، معامله پایا پای، تهاتر و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.