رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید! مالیات بر درآمد یکی از روش هایی ست که خزانه دولت را از آن طریق تامین می کنند. در واقع در بخش های مختلف از مردم مالیات گرفته می شود و به عنوان منبع درآمد دولت مورد استفاده قرار می گیرد.

این درآمد ها برای ارائه خدمات عمومی استفاده می شود. مالیات بر اجاره املاک یکی از انواع مالیات به شمار می رود که برای املاک مسکونی، تجاری و اداری در نظر گرفته می شود.

مدیریت املاک می تواند برای صاحبان املاک بسیار پر سود باشد. در این صنعت با چالش هایی مثل مصاحبه با مستاجران بالقوه، مدیریت مستاجران فعلی و حفظ کیفیت ملک روبرو هستید.

آیا نحوه محاسبه مالیات بر اجاره ملک را می دانید؟ اگر شما صاحبخانه ای هستید که از این طریق درآمد اجاره ای دارید، باید درباره مالیات بر اجاره خانه بیشتر بدانید. تنها در این صورت میتوانید از بروز ضرر و زیان جلوگیری کنید. پس با املاک داران همراه باشید.

how to buy a bb business 11zon 1024x662 700x453 - آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

مالیات بر اجاره خانه

به طور کلی دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. مالیات بر اجاره خانه نیز یکی از انواع مالیات های مستقیم به شمار می رود. در صنعت املاک معمولا مالیات های مختلفی برای امور مختلف در نظر گرفته می شود.

از مالیات بر فروش ملک گرفته تا، مالیات بر مستغلات خالی از سکنه، مالیات بر ساخت و ساز یا نقل و انتقال ملک!

افراد باید مالیات درآمد خود حاصل از اجاره ملک را بپردازند. در غیر این صورت ممکن است جریمه شوند. این نوع مالیات بر عهده فرد اجاره دهنده ملک یا همان موجر است. نکته دیگری که درباره مالیات بر اجاره املاک باید بدانید، این است که هیچ تفاوتی بین نوع کاربری ملک وجود ندارد.

در واقع هر املاک و مستغلاتی اعم از مسکونی، تجاری، اداری و غیره باید مالیات بر درآمد حاصل از اجاره را بپردازند. تنها تفاوت در پرداخت مالیات را مبلغ نهایی اجاره آن ملک تعیین می کند.

مطالعه
خرید ویلا جنگلی در چمستان و یک سرمایه‌گذاری عالی

xo6fcn4wwbop 700x524 - آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

مالیات بر اجاره مغازه

پرداخت مالیات بر در آمد برای املاک تجاری و مغازه ها بر عهده موجر یا مالک می باشد. در واقع شخصی که مغازه را اجاره کرده، وظیفه پرداخت هیچ گونه مالیات بر اجاره ملک را ندارد.

مستاجر فقط باید مالیات مرتبط با حرفه خود را پرداخت کند. میزان مالیات بر اجاره مغازه را نیز مبلغ نهایی اجاره تعیین می کند. هر چه اجاره بها بیشتر باشد، درصد بیشتری برای مالیات در نظر گرفته می شود.

نرخ مالیات بر اجاره املاک و مستغلات

موجر به عنوان فردی که درآمد حاصل از اجاره ملک را کسب می کند، موظف به پرداخت مالیات بر در آمد نیز می باشد. همانطور که می دانید مالیات بر در امد برای هر نوع درآمدی تعیین می شود. از آنجایی که اجاره دادن خانه نیز یک نوع روش کسب درآمد محسوب می شود، میتوان برای آن مالیاتی در نظر گرفت.

نرخ مالیات بر اجاره ملک بر اساس قانون مالیات های مستقیم تعیین شده و افراد موظف هستند طبق آن مالیات بپردازند. اگر مبلغ اجاره تا ۵۰ میلیون تومان باشد، ۱۵ درصد از آن را باید مالیات بدهند.

در صورتی که این مبلغ بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون باشد، ۲۰ درصد و برای اجاره های بیش تر از ۱۰۰ میلیون، ۲۵ درصد از مبلغ را باید به عنوان مالیات در خزانه دولت واریز می شود.

cover 4 700x394 - آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره ملک

مالیات بر اجاره ملک دو نوع دارد: اجاره دست اول و اجاره دست دوم. یکی مالیاتی که اجاره دهنده همان مالک است و دیگری مالیاتی که برای اجاره دهنده به عنوان مستاجر در نظر گرفته می شود.

در نوع اول حدود ۲۵ درصد از مبلغ را به جز هزینه ها و استهلاک ها به عنوان مالیات دریافت می شود. اما در نوع دوم تنها تفاوت بین اجاره بهای دریافتی و پرداختی دریافت می گردد.

از آنجایی که اجاره دادن ملک میتواند یک راه درآمد به شمار رود، در قانون برای آن مالیاتی در نظر گرفته شده است. همانطور که گفتیم این یکی از روش های مالیات مستقیم است و بر اساس قانون، در آمد حاصل از کل اجاره مال، چه نقدی و چه غیر نقدی را پس از کسر ۲۵% از هزینه های مالک نسبت به مورد اجاره، شامل مالیات می شود.

مطالعه
چگونه آژانس املاک راه اندازی کنیم؟

بنابراین موجر موظف است برای ۷۵ درصد از درآمد ناشی از اجاره خانه، مالیات پرداخت کند. در مواردی که موجر، مالک نباشد، مالیات برای تفاوت بین مبلغ پرداختی و دریافتی وی محاسبه می شود.

چگونه مالیات بر اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ محاسبه می شود؟ در ادامه به طور مختصر به توضیح نحوه محاسبه مالیات اجاره می پردازیم:

  1. ابتدا اجاره بهای سالیانه محاسبه می شود. در واقع مبلغ اجاره ماهیانه در عدد ۱۲ (۱۲ ماه) ضرب می شود. اگر مستاجر مبلغی را به عنوان رهن یا پول پیش رداخت کرده باشد، ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع می شود.
  2. همانطور که می دانید به ۷۵ درصد از درآمد حاصل از اجاره ملک، مالیات تعلق می گیرد. پس عدد بدست آمده را در ۷۵ ضرب می کنیم. عدد بدست آمده را درآمد سالیانه مشمول مالیات می گویند.

57407574 - آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

چه کسانی از پرداخت مالیات بر اجاره ملک معاف هستند؟

باید بدانید که به طور کلی برخی از املاک با ویژگی های خاص از پرداخت مالیات معاف هستند. به طور مثال املاکی که محل سکونت افراد تحت تکفل و یا بستگان مالک باشند.

البته در صورتی که مالک از بستگان خود اجاره دریافت کند، برای او مالیات در نظر گرفته می شود. همچنین خانه های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی هستن، شامل معافیت مالیات می شوند.

در حوزه مالیات بر اجاره املاک یک سری تبصره ها وجود دارد و کسانی که از معافیت مالیاتی برخوردارند مشخص می شوند.

معافیت معمولا بر اساس متراژ و درآمد افراد در نظر گرفته و نهایی می گردد. در اینجا این روش های معافیت از مالیات بر اجاره خانه را شرح می دهیم:

مالیات بر اساس متراژ ملک

طبق قانون مالیات های مستقیم، اگر مجتمع مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری باشد و با رعایت الگوی مصرف مسکن ساخته شده باشد، مالک به طور ۱۰۰% از مالیات بر اجاره خانه معاف می شود.

مطالعه
چرا پیش از آگهی کردن ملک باید آن را بازسازی و نوسازی کرد؟

چنانچه این مورد رعایت نشود باید مالیات پرداخت شود. ولی همچنان راه های فرار از مالیات برای افرادی که متراژ ملک آنها کمتر از حد تعیین شده باشد، وجود دارد. در صورتی که واحد مسکونی در تهران زیر ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در شهرهای دیگر زیر ۲۰۰ متر مربع زیربنای مفید داشته باشد، از مالیات بر اجاره ملک معاف خواهند بود.

مالیات بر اساس درآمد

یکی دیگر از راه های معافیت از مالیات اجاره خانه، درآمد است. در واقع اگر تنها منبع درآمد فرد، اجاره ملک خود باشد، از پرداخت مالیات معاف می شود. اما چنانچه میزان اجاره بها بیش از حد متعارف باشد، مالک موظف است مالیات مربوط به مازاد اجاره بها را پرداخت نماید.

What is Income Tax - آنچه درباره مالیات بر اجاره خانه باید بدانید!

جمع بندی

همانطور که گفتیم از آنجایی که اجاره ملک یک روش کسب درآمد برای بسیاری از افراد جامعه می باشد، باید مالیات مربوط به این درآمد پرداخت شود. مالیات برای اجاره تمامی املاک از جمله تجاری، مسکونی، اداری و غیره وجود دارد و مالک موظف به پرداخت آن است.

همچنین یک سری معافیت هایی برای مالیات بر اجاره خانه وجود دارد که در این مقاله به طور کامل برای شما شرح دادیم.

مجموعه املاک داران خدمات متعددی از جمله مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان و غیره را به شما عزیزان ارائه می کند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.