رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

اصطلاحات ساخت و ساز که هر مشاور املاک و سازنده‌ای باید بداند!

قطعا مشتریان تابحال از شما به عنوان یک مشاور املاک در رابطه با اصطلاحات ساخت و ساز، سوالات متعددی پرسیده اند. در واقع شغل یک مشاور املاک ایجاب می کند که مشتریان خود را از سردرگمی بیرون بیاورد و روند قانونی گیج کننده خرید و فروش ملک را برای او شرح دهد. چرا که ممکن است این مهمترین معامله ای باشد که در طول زندگی خود انجام می دهند.

برخی از این اصطلاحات بسیار رایج هستند ولی شماری از آنها حتی به گوش شما نخورده اند. بنابراین لازم است که تا حدودی با اصطلاحات مهندسی معماری آشنا شوید تا پاسخگویی به مشتری برای شما آسان شود. در اینجا به اصطلاحات ساخت و ساز که هر مشاور املاک و سازنده‌ای باید بداند می پردازیم، پس با املاک داران همراه باشید.

Close up hand of man signing signature loan document to home ownership. Mortgage and real estate property investment 947072134 6000x4000 scaled 1 - اصطلاحات ساخت و ساز که هر مشاور املاک و سازنده‌ای باید بداند!

معرفی اصطلاحات ساخت و ساز

اصطلاحات ساخت و ساز در زمینه مشاوره املاک از اهمیت بالایی برخوردارند. در واقع اگر هنگام خرید و فروش ملک مثل مردم عادی صحبت کنید، چندان حرفه ای به نظر نخواهید رسید. در این مقاله به توضیح انواع اصطلاحات پر کاربرد در زمینه املاک اشاره می کنیم:

اصطلاحات قانونی ساخت و ساز

اصطلاحات حقوقی و قانونی در رابطه با خرید و فروش املاک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که در صورت عدم آگاهی ممکن است بعد از عقد قرارداد به دردسر بیفتید. یک مشاور املاک باید آشنایی کامل با واژه های حقوقی داشته باشد. به همین منظور در ادامه به شرح این لغات می پردازیم:

  • ملک مشاع و مفروز: ملک مشاع دارای چندین مالک بوده و هر یک صاحب بخشی از آن هستند. اما برخی قسمت ها مثل پشت بام و حیاط و پلکان در بین مالکان مشترک است. ملک مفروز نیز تنها یک مالک مشخص دارد.
  • عرصه و اعیان: عرصه به زمین و اعیان به بنای روی عرصه گفته می شود.
  • سند تک برگ و منگوله دار: همانطور که می دانید هر سند شش دانگ دارد که از آن به صد سهم نیز تعبیر می شود. سند های تک برگ، نام جدیدی برای سندهای منگوله دار است که در گذشته استفاده می شد.
  • اموال منقول و غیر منقول: اموال منقول قابلیت جابجایی مکانی دارند ولی اموال غیر منقول را نمی توان جابجا کرد. مانند ملک که امکان جابجایی آن وجود ندارد.
  • بیع، مبیع و بایع: به قرارداد یک ملک بیع، و به ملک قروخته شده مبیع گفته می شود. فروشنده نیز بایع به شمار می رود.
  • خیارات: خیارات در واقع جمع واژه خیار است. این لغت به معنای اختیار فسخ قرارداد به دلایل متعدد است که انواع مختلفی دارد.
  • گواهی پایان کار: به گواهی گفته می شود که بر اساس پایان یافتن روند ساخت و ساز ملک صادر می گردد. با داشتن این گواهی میتوانید برای صدور سند اقدام کنید.
مطالعه
هر آنچه باید در مورد دکوراسیون آژانس املاک بدانید

یکی دیگر از اصطلاحات ساختمانی که معمولا با آن سر و کار بیشتری دارید، به نوع ملک مرتبط می شود. در واقع شما به عنوان یک مشاور املاک باید بدانید که ملک دو نبش، ملک یک بر، دو کله، کلنگی و کلید نخورده به چه معناست. در اینجا معنای هر یک از این اصطلاحات را برای شما شرح می دهیم:

  • ملک دو نبش: چنین ملک هایی معمولا در خیابان های متقاطع به چشم می خوردند. در واقع دو ضلع از ملک قابل رویت هستند و این یک امتیاز برای مالک به شمار می رود.
  • ملک یک بر: یکی دیگر از اصطلاحات ساختمانی رایج در میان مشاوران املاک، ملک یک بر می باشد. این ملک ها تنها یک ضلع مشترک با کوچه یا خیابان دارند.
  • ملک دو کله: همانطور که از نامش پیداست، به ملکی که از دو طرف به دو کوچه راه داشته باشد، دو کله می گویند. از آنجایی که از هر دو طرف دسترسی به ملک آسان است، یک امتیاز برای مالک بر شمرده می شود.
  • ملک کلید نخورده: مطمئنا این واژه را زیاد شنیده اید. یکی از رایج ترین اصطلاحات در زمینه املاک می باشد که به معنای عدم سکونت در ملک از زمان ساخت می باشد. بسیاری از مستاجرین و یا خریداران ترجیح می دهند ملکی را انتخاب کنند که تا کنون کسی در آنجا زندگی نکرده باشد. در واقع ساخت و ساز ملک به تازگی به پایان رسیده و آماده سکونت شده است.
  • ملک کلنگی: املاکی که زمان زیادی از ساخت آنها گذشته باشد را کلنگی می نامند. نوع ملک چنین خانه هایی ارزش چندانی ندارند و هنگام خرید و فروش، فقط قیمت زمین را در نظر می گیرند. البته معمولا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران می باشد.

fountain pen on home text G1rG4dwO - اصطلاحات ساخت و ساز که هر مشاور املاک و سازنده‌ای باید بداند!

اصطلاحات مهندسی معماری

و اما برخی از لغات را معمولا مهندسین عمران با آن آشنایی دارند. بد نیست شما نیز به عنوان یک مشاور املاک با چم و خم اصطلاحات مهندسی عمران نیز آشنا شوید. ممکن است در موارد مختلف این اطلاعات برای شما مفید واقع شود. در اینجا به توضیح این اصطلاحات تخصصی می پردازیم:

  • آلوئک: زمانی که آجرها بر اثر آهک لب پر می شوند، به این فرایند آلوئک گفته می شود.
  • اشپیل: گاهی در روند ساخت و ساز لازم است که میله از از شکاف عبور دهید. این میله را اشپیل می نامند.
  • سومه: در روند ساخت و ساز، به محل تلاقی دو مسیر یکنواخت و مستقیم سومه گفته می شود.
  • شتر گلو: این اصطلاح در واقع به برخی مصالح ساختمانی مثل زانوی مارپیچ اطلاق می شود.
  • درز انبساط: اصطلاحی ست که معمولا در جلوگیری تخریب بنا و  انتقال بار ساختمان قدیمی به جدید بکار می رود.
  • آچار F: هنگام خم کردن میله در آرماتور بندی از ابزاری استفاده می شود که به آن اچار اف می گویند.
  • مانشون: مانشون نیز ابزاری ساختمانی ست که در آب بندی بنا کاربرد دارد.
  • ازبیلت: در نقشه برداری ساختمان، به نقشه نهایی ازبیلت می گویند.
مطالعه
معرفی محله چهارباغ بالا اصفهان

اگر شما در زمینه ساخت و ساز و اصطلاحات مربوطه آشنایی زیادی نداشته باشید، ممکن است گاهی در روند کار گیج و سردرگم شوید. به طور مثال در ساخت و ساز یک بنا معمولا از واژه هایی نظیر آب چین، آب بندی، اجر سه گوش و قدی و غیره استفاده می شود. این اصطلاحات مهندسی معماری بسیار پر کاربرد هستند و برخی از آنها برای عموم مردم قابل فهم می باشد. در اینجا به طور خلاصه به شرح این واژه ها می پردازیم:

  • آب بندی: شاید این اصطلاح را از بنا ها وقتی درباره آب بندی مناسب ساختمان صحبت می کنند، شنیده باشید. در واقع بنا با ریختن دوغاب در هر رج، ساختمان را عایق بندی می کند و مانع نفوذ عمیق رطوبت به داخل آن می شود. به این کار آب بندی گفته می شود.
  • آب چین: آب چین نیز به معنای همان ریختن دوغاب با کمک ملات آماده شده از سیمان و ماسه می باشد.
  • آجر سه قدی: اگر با ساخت و ساز سر و کار داشته باشید، حتما نام آجرهای مختلف را شنیده اید.  آجر سه قدی به آجری گفته می شود که سایز آن سه چهارم آجر قزاقی است.
  • آجر چهار گوش: همانطور که از نامش پیداست، آجر چهار گوش به آجری گفته می شود که به شکل مربع است. این نوع از آجر بسیار رایج می باشد.
  • آجر نبشی: آجر نبشی همانطور که حدس می زنید، در نبشی ها کاربرد دارد.
مطالعه
چند ایده خلاقانه برای دکوراسیون تراس و پاسیو خانه، فوت و فن هایی که باید بدانید

یک سری از اصطلاحات ساخت و ساز که معمولا توسط متخصصین این حرفه به کار می رود، از زبان انگلیسی می باشند. در واقع به مرور زمان، نداشتن معادل و با استفاده مکرر وارد زبان فارسی شده اند. اصطلاحاتی مانند اورلپ، فوندانسیون، تلورانس، الاستیسیته و غیره از جمله لغات انگلیسی هستند که شاید برخی تعبیرش را ندانند. در اینجا به توضیح برخی از این واژه های رایج در ساخت و ساز می پردازیم:

  • اورلپ: این لغت که به معنای هم پوشانی می باشد، معمولا در قالب بندی بنا و فوندانسیون در ساخت و ساز کابرد دارد.
  • فوندانسیون: فوندانسیون نیز که به معنای پایه و اساس یک خانه می باشد.
  • تلورانس: لغتی که معمولا در رابطه با کیفیت و  ویژگی های فیزیکی مصالح بکار می رود.
  • الاستیسیته: این اصطلاح که به معنای کشسانی می باشد، معمولا درباره مصالح ساختمانی استفاده می شود.
  • واترپروف: واترپروف که به معنای ضد آب می باشد، به سیمان های مقاوم در برابر آب گفته می شود. البته اصطلاح دیگری نیز در این نوع سیمان ها کاربرد دارد و آن محلول صابونی است.

fetchimage - اصطلاحات ساخت و ساز که هر مشاور املاک و سازنده‌ای باید بداند!

جمع بندی

همانطور که گفتیم، در حرفه مشاور املاک یک سری اصطلاحات خاص وجود دارد. شما باید به عنوان یک مشاور با این اصطلاحات آشنایی کامل داشته باشید تا با یک تیر دو نشان بزنید. در واقع هم خود را حرفه ای تر نشان دهید و هم بتوانید مشتری را از سردرگمی برهانید. چرا که مردم عادی معمولا با برخی اصطلاحات تخصصی در این زمینه آشنایی ندارند. در این شرایط نیاز به راهنمایی یک فرد آگاه پیدا می کنند و چه کسی بهتر از شما؟

مجموعه املاک داران خدمات متعددی در زمینه خرید و فروش املاک به شما عزیزان ارائه می کند. در صورتی که می خواهید اطلاعات خود را در حوزه مشاوره املاک و موضوعات مرتبط گسترش دهید، به مجله املاک داران مراجعه نمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.