رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

انواع تخلفات ساختمانی چیست؟ کمیسیون ماده ۱۰۰ چگونه بررسی می شود؟

یکی از نکات بسیار مهم که سازندگان املاک باید سر لوحه خود قرار دهند رعایت کردن تخلفات در مسکن می باشد. همچنین باید به طور کامل به ساخت بنا آشنا باشند و آن را مورد بررسی قرار دهند. انجام ندادن این تخلفات به قدری مهم است که اگر آن را رعایت نکنند مرتکب تخلفات شده و سازنده و کارفرما وظیفه دارند جریمه آن را به طور کامل پرداخت کنند. همین طور بعضی مواقع مجبور هستند که آن را تخریب کنند و از نو بسازد. در این مقاله از املاک داران قصد داریم یک سری منابع مفید در مورد شکایت از تخلفات ساختمانی را شرح دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تخلف ساختمانی چیست؟

قبل از اینکه به انواع تخلفات در ساخت و ساز بپردازیم می خواهیم بدانیم که اصلا تخلف ساختمانی چیست و در چه صورتی فرد دچار تخلف می شود. در اصطلاح تخلف ساختمانی به نقض قوانین و همچنین توجه نکردن به آنها گفته می شود. همین طور در حقیقت یک سری قوانین مهم و الزامی در ساختمان وجود دارد که سازندگان ساخت و ساز باید حتما به آنها توجه داشته باشند. در صورتی که آنها را در نظر نگیرند دچار تخلفاتی می شوند که برای جبران آنها باید جریمه پرداخت کنند.

انواع تخلفات ساختمانی

در ادامه چندین مورد از انواع تخلفات ساختمانی را برای شما شرح خواهیم داد:

تخلف بنای فاقد پروانه

هر ساخت‌ و ساز یا ساختمانی که از طرف اداره شهرداری مجوز کتبی نداشته باشد بنای آن پروانه نداشته و جزء تخلفات محسوب می شود. بنابراین در صورتی که تمام مراحل مربوط به یک ساخت و ساز را طی کرده باشید ولی از دریافت پروانه امتناع کرده باشید یعنی شما مرتکب تخلف شده اید. از دیگر تخلفات ساختمانی می‌ توان به پلاک ثبتی اشاره کرد. که طبق ماده ۱۰۰ اگر ساختمانی پلاک ثبتی نداشته باشد جزء تخلفات به شمار می آید.

مطالعه
انواع خیارات در معاملات ملکی

تخلف مهندس ناظر

مهندس ناظر عملیات اجرایی را بر عهده دارد همچنین باید در مسائلی مانند پروانه ساخت، نقشه های ساختمان، محاسبات فنی و غیره نظارت کند. در صورتی که مهندسین ناظر دچار تخلف شوند یا آن را به شهرداری اطلاع ندهد به عنوان یک متخلف معرفی می شود و طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ یک سری قوانین اجرا شود. به عنوان مثال ممکن است ساختمان تخریب شود و جریمه آن توسط مهندس ناظر پرداخت شود.
1397113012093437016695844 - انواع تخلفات ساختمانی چیست؟ کمیسیون ماده 100 چگونه بررسی می شود؟
تخلف مهندس ناظر

عدم احداث پارکینگ

یکی از مهم ترین مسئله در فرایند ساخت بنا، احداث کردن پارکینگ است. اگر مالک ساخت و ساز یک ملک بدون پارکینگ بسازد یا امکان استفاده کردن از پارکینگ وجود نداشته باشد متخلف شناخته می شود. در این حال باید طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه آن را بپردازد و در صورتی که امکان ساخت و ساز وجود داشته باشد طبق همان ماده باید پارکینگ در آن ملک ساخته شود.

عدم استحکام بنا

اگر ماده کمیسیون ۱۰۰ شناسایی کند که بنای ساخته شده دارای استحکام کافی نیست، یک مهلت تعیین شده برای مالک ساختمان تعیین می کنند که تا آن زمان مشکلات را برطرف کند. در صورتی که مالکین یک ساختمان نتوانند بنا را اصلاح کنند یا اینکه در زمان تعیین شده برای آن اقدام نکنند، شهرداری به صورت مستقیم خودش نظارت خواهد کرد. در همین حال در نظر داشته باشید در صورتی که مهندس ناظر، ساخت یا استحکام بنا را تصویب نکند باید این مسئله به کارشناسان رسمی دادگستری سپرده شود تا تصمیم نهایی را آنها تایید کنند.

تاسیس ساختمان مغایر با کاربری

در صورت تاسیس کردن یک ساختمان، باید ساخت بنای آن با توجه به نوع کاربری انتخاب شود. چنانچه نوع کاربری آن به اشتباه وارد شود یا متفاوت باشد باید حتما کمیسیون ماده ۱۰۰ را در جریان گذاشت. طبق این ماده باید دو طرف در مدت زمان دو ماه ملک را خالی کنند تا تصمیمات در مورد آن گرفته شود. البته فراموش نکنید ملک هایی که تا قبل از تاریخ تایید نقشه جامع شهری ایجاد شدند، دارای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیستند.

تخلف تراکم املاک

از جمله تخلفاتی که امکان دارد در حین ساختن بنا ایجاد شود، تخلف تراکم ساختمانی است. که طبق اصول و قوانین شهرداری، تخلف فنی و بهداشتی نیز می گویند. در صورتی که تخلف رخ دهد شهرداری موظف است طبق تبصره ۴، گواهی پایان کار را به مالکین ندهد تا زمانی که جریمه را بپردازند.
تخلفات ساختمانی - انواع تخلفات ساختمانی چیست؟ کمیسیون ماده 100 چگونه بررسی می شود؟
شکایت از تخلفات ساختمانی

مطالعه
معرفی محله عباس آباد اصفهان

تجاوز به معابر شهری

اگر که معابر شهری به اداره شهرداری تجاوز کند، طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ از ادامه کار منع می شود.

ایجاد بنا بر خلاف قاعده پیشروی طولی

اغلب اوقات پیشروی طولی را طبق سطح ساختمان یعنی ۶۰ به ۴۰ محاسبه می کنند. به منظور دیگر در ۶۰ درصد طول یک زمین می توان بنا را ساخت و ساز کرد البته در صورتی که بقیه زمین دارای فضای باز باشد. اگر که این موضوع رعایت نشود، باعث ایجاد تخلفات می شود.

خلاف در ارتفاع ساختمان

گاهی اوقات پیش می آید که افراد ساختمان خود را در ارتفاع نامناسب یا در حریم همسایه روبرویی خود می سازند که این کار باعث مزاحمت همسایه ها می شود. در این صورت طبق کمیسیون ماده ۱۰۰ باید آن را حل و فصل کرد.

رعایت نکردن فاصله ۲ متر در حیاط خلوت

در صورت رعایت نکردن فاصله ۲ متر در حیاط خلوت باید تخلفات ساختمانی آن محاسبه شود. این تخلفات طبق تعداد طبقات و همچنین سطح مجازی محاسبه می گردد.

پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ بر چه مبنایی مورد بررسی قرار می گیرد؟

در صورت ایجاد تخلف در ساخت و ساز یا شکایت از تخلفات ساختمانی، پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد بررسی فرار می گیرد. زیرا شهرداری نمی تواند جلوی آن را بگیرد و تنها می توان در این کمیسیون به آن پرداخت. این کمیسیون برای جلوگیری از این تخلفات ساختمان را تخریب می کند یا اینکه سازندگان ساختمان را مجبور می کند که جریمه آن را تمام و کمال بپردازند. از جمله این تخلفات می توان به ساخت بنا بدون پروانه یا مجوز نداشتن، نساختن پارکینگ یا ساختن پارکینگ نامناسب، نداشتن استحکام و مقاومت در ساختمان، تجاوز به معابر شهر و نداشتن کاربری مجاز اشاره کرد.
37 Resize - انواع تخلفات ساختمانی چیست؟ کمیسیون ماده 100 چگونه بررسی می شود؟
پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ بر چه مبنایی مورد بررسی قرار می گیرد؟

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. اگر نظر یا پیشنهادی در رابطه با گزارش تخلفات ساختمانی، شکایت از تخلفات ساختمانی و همچنین شاکی خصوصی در تخلفات ساختمانی دارید، می ‌توانید در بخش نظرات بنویسید و با راهنمایی کارشناسان مجموعه املاک داران می ‌توانید ضمن خرید و فروش خانه و ویلا در اصفهان، استفاده نمایید. خوشحال می شویم این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

مطالعه
نکات فنی نقشه آپارتمان که باید قبل از خرید به آن توجه شود!

سوالات متداول در مورد شکایت از تخلفات ساختمانی

تا به اینجای مطلب تلاش کردیم که تمام نکات مورد نیاز درمورد تخلفات ساختمانی و گزارش تخلفات ساختمانی را به طور مفصل برای شما بیان کنیم. در ادامه نیز به چندین سؤال رایج در جاین باره پاسخ خواهیم داد.

آیا تلفن گزارش تخلفات ساختمانی وجود دارد که در زمان ساخت و ساز در ساعات غیرمجاز با آن تماس بگیریم؟

بله، در صورت هر گونه مزاحمت می توان به شماره شهرداری مربوط به استان اقدام کنید و جلوی این تخلفات را بگیرید.

کمیسیون ماده ۱۰۰ چیست؟

طبق این کمیسیون، اگر ساختمان پروانه ساخت نداشته باشد فرد مالک یا سازنده باید جریمه آن را تمام و کمال بپردازند که این جریمه به صورت نقدی یا حبس می باشد.

تراکم و سطح اشغال چیست؟

هر دو مورد از تخلفات اضافه بنا هستند که تراکم طبق جمعیت منطقه و سطح اشتغال طبق متراژ کل زمین در حال ساخت، محاسبه و بررسی می‌ شود.

تخلف اضافه بنا بر چه اساسی محاسبه می‌ شود؟

شما می توانید تخلفات اضافه بنا را طبق جریمه تخلفات کمی، جریمه اضافه بنا، تخلف تراکم، تخلف سطح اشغال و جریمه تخلفات کیفی محاسبه می شود.

آیا می توان پروانه املاکی را به خاطر آزار صوتی منسوخ کرد؟

بله، در صورتی که املاکی در حین ساخت‌ و ساز مزاحمتی برای اطرافیانش به وجود آورد افراد می توانند در دیوان عالی اداری شکایت کنند و درخواست باطل شدن پروانه املاک را بدهند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.