رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

قطعا شما هم با شنیدن نام مدیریت اجرایی پروژه تصور می کنید که این وظایف بر عهده یک شخص می باشد. ولی این طور نیست. مدیریت اجرایی پروژه شامل یک تیم از افراد متخصص است که یک مدیر پروژه دارد. در صورتی که خواهان موفقیت در پروژه های ساخت و ساز هستید، باید بدانید که بایستی تمامی حوزه های کاری، وظایف و روند کار تعیین شود تا محصول نهایی پروژه با موفقیت بدست آید.

مدیریت پروژه مبنایی است که هر پروژه ساختمانی باید بر آن بنا شود. یک مدیر پروژه ساخت و ساز باید مهارت ها و شایستگی های مختلفی کسب کند تا بتواند پروژه را به درستی هدایت کند. پروژه های ساختمانی دائما نیاز به تغییر دارند و به همین دلیل مدیریت پروژه برای ثبات کل فرایند، حیاتی است. با املاک داران همراه باشید تا درباره مدیریت اجرایی پروژه ساختمانی بیشتر بدانید.

modi6 - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟مدیریت اجرایی پروژه ساختمانی چیست؟

مدیریت پروژه ساخت و ساز شامل یک قوانینی است که برای هدایت، تنظیم و نظارت بر یک پروژه به منظور دستیابی به موفقیت به کار برده می شود. هدف نهایی مدیریت اجرایی پروژه، تحقق تمامی خواسته های مشتری برای یک پروژه قابل اجرا هم از نظر عملکرد و هم بودجه می باشد. طیف گسترده ای از پروژه های ساختمانی مثل تجاری، مسکونی، صنعتی، و عمرانی وجود دارد. باید بدانید که مدیریت اجرایی و مدیریت عملیاتی پروژه با ه متفاوت می باشند. در واقع مدیریت اجرایی و عملیاتی در سطوح مدیریتی با هم تفاوت هایی دارند و به همین دلیل هر یک باید دارای مهارت های مختلفی باشد.

مفهوم اصلی مدیریت اجرایی پروژه به پارامتر هایی مثل بودجه و اجرا مربوط می شود و مستلزم ارتباط محکم بین همه عوامل ( ذینفعان، پیمانکاران، جامعه) است. در واقع مدیریت اجرایی پروژه به اموری گفته می شود که به منظور رسیدن به محصول نهایی پروژه و موفقیت انجام می گردند.

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟وظایف مدیر پروژه

مدیر پروژه های ساختمانی مسئولیت برنامه ریزی، هماهنگی، بودجه بندی و نظارت بر پروژه ها را از ابتدا تا انتها بر عهده دارد. او پروژه را مورد بررسی قرار می دهد تا همه امور در محدوده مالی و زمانی معین انجام شود. مدیریت پروژه کار در سازمان های بزرگ کار دشواری است و نیاز به یک تیم مدیریت دارد.

مدیر پروژه پیش از هر کاری باید هدف پروژه را مشخص کند. در واقع بایستی تعیین کند که در صورت موفقیت پروژه چه مواردی محقق می گردد. بعد از آن بایستی همه امور را زمانبندی کند. در ضمن تعیین وظایف عوامل کار نیز بر عهده مدیر پروژه ساخت و ساز می باشد. به طور خلاصه مدیر پروژه ساختمانی باید موارد زیر را انجام دهد:

  • بودجه را جمع آوری کند و در مورد براورد هزینه ها به مذاکره بنشیند.
  • جدول زمانی کار را تنظیم کند.
  • کارآمد ترین روش و استراتژی ساخت و ساز را انتخاب کند.
  • برای مسائل مربوط به کار یا بودجه با مشتریان در تماس باشد.
  • درباره جزئیات قرارداد با کارگران یا طرفین قراداد صحبت کند.
  • مراقب عوامل ساخت و ساز حاضر در محل باشد.
  • با کارشناسان ساخت و ساز همکاری کند.
مطالعه
کابین پیش ساخته چیست؟

modi5 - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

مدیر پروژه ساختمانی به محض اتمام طراحی، پیمانکار پروژه را انتخاب می کند. در برخی موارد، حتی زمانی که پروژه هنوز در حال توسعه است، ممکن است این اتفاق بیفتد. انتخاب بر اساس فرایند مزایده با پیمانکاران مختلف انجام می شود.

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟وظایف پیمانکار

پیمانکار پروژه به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که برای اجرای پروژه با او قرارداد تنظیم می شود. پیمانکاران باید بتوانند از عهده مواردی مثل به موقع تمام کردن کار، مسائل مربوط به بودجه، تصمیم گیری، مدیریت کیفیت، نقشه های کار، منابع انسانی و محاسبات بر بیایند.

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟وظایف سرپرست اجرایی کارگاه

سرپرست کارگاه یکی از افرادی است که وظایف مهمی در پیشبرد و اجرای پروژه های ساخت و ساز بر عهده دارد. در واقع سرپرست اجرایی کارگاه مسئول کنترل جزئیات اجرای پروژه ها می باشد. چنین شخصی بایستی از تجارب و سابقه کاری لازم در این زمینه برخوردار باشد. در ادامه به طور خلاصه به وظایف سرپرست اجرای کارگاه می پردازیم:

  • تحت نظر مدیر پروژه، به اجرای آن بپردازد.
  • به کنترل و نظارت عملیات پیمانکاران در هنگام اجرای پروژه بپردازد.
  • به کمک دفتر فنی پروژه برای رفع موانع و مشکلات فنی پروژه اقدام کند.
  • تمامی متریال و مصالح لازم برای اجرای پروژه را در کارگاه تامین کند.
  • بودجه را تخمین بزند و آن را به مدیر پروژه ارجاع دهد.
  • گزارشات مالی را از واحد مالی به صورت ماهانه درخواست کند.
  • گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه را مورد بررسی قرار دهد و مشکلات و نواقص را تعیین نماید.
  • در جهت حل مشکلات پروژه تلاش کند.
  • مدارک لازم برای تهیه صورت وضعیت را برای کارفرما آماده کند و به مدیر پروژه ارائه نماید.

modi3 - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟وظایف دفتر فنی پروژه

دفتر فنی یکی از ارکان مهم در پروژه های عمرانی می باشد که براورد و تخمین ها بر عهده آن است. همچنین موظف است که تمامی مکاتبات و هماهنگی قرادادها را انجام دهد. در این بخش به شرح وظایف مهم دفتر فنی پروژه و سرپرست این دفتر می پردازیم:

  • تمامی اسناد فنی از جمله نقشه و غیره را مورد بررسی قرار دهد.
  • موانع و مشکلات در مسیر اجرای پروژه را تحت کنترل بگیرد.
  • فهرست مقادیر کارهای انجام شده در پروژه را استخراج نماید.
  • تمامی صورت جلسات مورد نیاز پروژه را تنظیم کند.
  • وضعیت پیمانکاران و حجم عملیات اجرایی را بررسی و آنالیز کند.
  • برای اضافه کاری ها تعیین قیمت کند و صورت جلسه تنظیم نماید.
  • پیشرفت اجرای پروژه ساخت و ساز را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ثبت کند.

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟وظایف مهندس ایمنی کارگاه

یکی دیگر از مهم ترین مباحث در اجرای پروژه های ساختمانی، مبحث ایمنی می باشد. بنابراین یک مهندس ایمنی ناظر بر پروژه بایستی این موارد را در نظر بگیرد. در اینجا به شرح وظایف مهندس ایمنی می پردازیم:

مهندس ایمنی موظف است به برنامه ریزی، کنترل و تهیه چک لیست بپردازد. در این چک لیست ها باید بازرسی های مستمر، بازرسی های دوره ای و بازرسی های ویژه را در نظر بگیرد.

به منظور ایمنی افراد مشغول به کار و حاضر در کارگاه باید تمامی تدابیر لازم را بیاندیشد.

مطالعه
نورپردازی آپارتمان مسکونی جگونه است؟

در جهت اجرای مسائل ایمنی برای اعضای کمیته تشکیل جلسه بدهد.

ساختار مدیریت پروژه

پس از پایان روند مناقصه، تمامی عوامل پروژه بایستی در پیشبرد اهداف تاثیرگذار باشند. ساختار هر پروژه را میتوان به صورت زیر شرح داد:

۱.آغاز پروژه

در مرحله اول، اهداف و امکان سنجی پروژه تعیین می شود. این یکی از حیاتی ترین مراحل مدیریت پروژه می باشد، چرا که نشان می دهد پروژه فرصت خوبی برای پیشرفت است یا خیر! در صورت نیاز باید امکان سنجی پروژه مورد بررسی قرار گیرد و یک برنامه ریزی بر اساس نتایج آن اعلام گردد. زمانی که تمامی تصمیم گیری ها انجام شد، اجازه اجرای پروژه دریافت می گردد. شما به کمک این اجازه نامه می توانید زمینه را برای ساخت و ساز فراهم کنید.

۲.مرحله برنامه ریزی

مرحله برنامه ریزی پروژه جایی است که تمام وظایف تیم مشخص می شود. این فعالیت تقریبا تا پایان پروژه ادامه دارد. در واقع در این مرحله بایستی زمان، هزینه ها و منابع پروژه در اولویت قرار گیرند. تیم بر اساس این برنامه ریزی ها، استراتژی خود را می چیند. همچنین بایستی تمامی وظایف و کارها را در دسته بندی های کوچک تر قرار دهید. این کار را میتوان توسط نرم افزارهای مخصوص زمان بندی ساخت و ساز انجام داد.

به محض تعیین این موارد، پروژه آماده اجرا است. سپس باید به مدیریت ریسک های پروژه بپردازید. بدین ترتیب که تیم تمامی ریسک های بالقوه پروژه را بررسی نموده و راه حل های محکمی ارائه دهد.

۳.مرحله اجرا

در این مرحله، طرح مدیریت اجرایی پروژه به کار گرفته می شود. بدین صورت که اجرا، نظارت و کنترل توسط مدیر صورت می گیرد. تمامی عوامل باید از انجام وظایف اطمینان حاصل کنند. در عین حال بر پیبرد پروژه نیز نظارت می شود و تغییرات انجام می شود.

در واقع یک مدیر پروژه بیشتر وقت خود را در مرحله نظارت می گذارند و با توجه به اطلاعاتی که کسب می کند، وظایف را تغییر می دهد.

۴.اتمام پروژه

مرحله نهای، تکمیل رسمی پروژه را نشان می دهد. مدیر پروژه همواره در حال ارزیابی موفقیت ها و شکست ها می باشد. در آخر، تیم یک گزارش نهایی از روند کار می دهد، بودجه نهایی را محاسبه می کند، و اطلاعاتی درباره هر کاری که ناتمام باقی مانده است ارائه می کند.

modi2 - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

نکات مهم درباره مدیریت اجرایی پروژه

باید بدانید که هیچ یک از ساخت و ساز های اطراف شما بدون مدیریت اجرایی خوب موفق نخواهند بود. آیا تابحال در یک محل ساخت و ساز قدم زده اید؟ چیزی که متوجه خواهید شد این است که کارگران ساختمانی متعددی در آن محل مشغول به کار هستند. عده ای کلاه زرد و برخی کلاه سفید به سر دارند. این کلاه ها به نشانه وظایفی است که مسئول آن می باشند. در ادامه به توضیح سه نکته مهم در مدیریت اجرایی پروژه ساخت و ساز می پردازیم:

۱.مدیریت پروژه ساخت و ساز وظیف بزرگی است.

شما به عنوان مدیر پروژه باید بدانید چگونه کنترل امور را در دست بگیرید. باید بدانید که در هر مرحله از ساخت و ساز به چه مصالحی نیاز دارید. توجه داشته باشید که مصالح پروژه های مسکونی و تجاری و حتی مراحل تکمیل کار در آن ها متفاوت می باشد. کارگرانی که بر آن ها نظارت می کنید، مسئولیت بخش های مختلف پروژه را بر عهده دارند. شما به عنوان مدیر باید تمامی نکات مربوط به هر بخش را بدانید. اگر کسی نزد شما آمد و سوال تخصصی در رابطه با مصالح یا غیره پرسید، شما باید بتوانید جواب دهید.

مطالعه
مبانی طراحی داخلی داروخانه و دراگ استور

۲.رعایت قوانین الزامی است.

هر ایالتی قوانین خاص خود را دارید و اگر می خواهید پروژه ساخت و ساز با موفقیت انجام شود باید به قوانین پایبند باشید. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک پروژه را به پایان برسانید و در نهایت متوجه شوید که بسیاری از قوانین را زیر پا گذاشته اید. در نتیجه باید بخشی یا تمام پروژه را از بین ببرید تا قوانین رعایت شود. شما به عنوان مدیر اجرایی پروژه باید به خوبی از قوانین آگاه باشید و آن را رعایت کنید. مهم تر از همه باید مطمئن شوید که از هر تغییری در قوانین مطلع هستید. هیچ چیز مهم تر از انجام درست تمامی امور در بار اول نیست.

۳.مدیریت کارمندان دشوار است.

وقتی شما یک کارگر ساختمانی با کلاه زرد هستید، فقط و فقط مسئول وظایف خود می باشید. اما زمانی که کلاه سفید را بر سر دارید، مسئولیت افراد زیادی بر عهده شماست و این کار آسانی نیست. شما موظف هستید روابط کارمندان را مدیریت کنید، مطمئن شوید که همه مشاغل با رضایت کامل انجام می شود و اطمینان حاصل کنید که مشتری راضی است. مدیریت ساخت و ساز قطعا می تواند چالش هایی را ایجاد کند. اما شما باید آمادگی مواجه شدن با آن را داشته باشید.

modi1 - مدیریت اجرایی پروژه چیست؟

جمع بندی

مدیریت اجرایی پروژه شامل یک سری فرایند هایی است که به منظور رسیدن به محصول نهایی پروژه برنامه ریزی می شوند. در واقع این فرایند ها باعث می شود تا بتوان به درستی کارگران را مدیریت کرد، خواسته مشتری را محقق ساخت و به موفقیت رسید.

اجرای یک پروژه ساختمانی یک تلاش واقعا چالش برانگیز است. پارامتر های متعددی وجود دارد که باید سخت کوشانه مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل اعتماد به مدیر اجرایی پروژه حیاتی است و به شما فرصت می دهد تا برنامه ساخت و ساز خود را با جدیت و موفقیت پیش ببرید. در این مقاله به توضیح مدیریت اجرایی پروژه ساختمانی، وظایف عوامل پروژه های ساخت و ساز و ساختار مدیریت اجرایی پروژه پرداختیم تا بتوانید اهمیت هر یک از بخش های زیر مجموعه را در روند مدیریت پروژه دریابید.

برای استفاده از خدمات سایت  املاک داران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان،، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.