رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

قیمت مسکن مثل هر کالای دیگری حاصل از تلاقی عرضه و تقاضا در بازار است. به‌ بیانی دیگر قیمت، نتیجه مبادله و ایجاد تعادل نیروی‌ های بازار محسوب می شود. تعادل در بازار مسکن حاصل تعادل تقاضا و عرضه در این بازار است. اما قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ قرار است چه تغییراتی را به خود ببیند؟

الگوی تعادل به مجموعۀ معادلاتی می‌گویند که رفتار نظام بازار توسط آن‌ ها توصیف‌شده و وضعیت تعادلی را در اقتصاد و چگونگی حرکت به سمت آن را نشان خواهدداد. براساس این اصل هر عاملی که موجب تغییر عرضه و تقاضا شود، می‌تواند قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار بدهد.

اما عوامل تاثیر گذار در ارزانی مسکن چیست؟ آیا مسکن ارزان خواهد شد؟ قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ ارزان می شود یا گران؟ برای پاسخ به تمام این سوالات بهتر است تا انتهای مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله از املاک داران تمام اطلاعات مربوط به عوامل تأثیرگذار در مسکن را شرح خواهیم داد. این مقاله را از دست ندید.
price4 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عوامل تاثیر گذار در ارزانی مسکن

یکی از عوامل تاثیرگذار در ارزانی مسکن، عوامل محیطی مثل ترافیک است که از موارد منفی به شمار می روند. این موارد باعث کاهش قیمت ملک هستند. به یاد داشته باشید اینجا عوامل محیطی بیشتر منفی بوده و شاید فکر کنید پس پارک، محیط‌ های سبز و… این قبیل از محیط‌ ها چه می‌شود.

خوب است بدانید که این موارد در دسته عوامل دسترسی قرار دارند. همچنین این عوامل در شهرها بسیار کم به چشم می خورد. اما چنانچه می خواهید خرید ملک در خارج شهر را دارید عوامل محیطی می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند. این فاکتورهای موثر بر وضعیت قیمت مسکن عبارتند از:

  • محیط زیستی مانند: آلودگی صوتی و آلودگی هوا
  • مجاور با انواع کاربری‌ ها مانند: مرکز دفع زباله یا محل‌ های این عوامل قیمت منزل شما را بالا می‌ برد.

price6 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن

گزینه های تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن از جمله عواملی هستند که بیشتر زیر نظر معمار ساختمان بوده و نتیجه سلیقه دار بودن سازنده ملک است. این موارد دارای یک ویژگی خوب هستند که به نسبت سایر دسته های دیگر اکثرا به راحتی قابل بهبود هستند. پیشنهاد می شود که برای این موارد یک چک لیست تهیه کنید. عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت آپارتمان عبارتند از:

  • نوع مصالح به کاررفته در بنا
  • وجود شومینه
  • تزئینات به کاررفته توسط معمار
  • معماری داخلی
  • نوع و میزان سرویس ‌های بهداشتی
  • منظره و چشم انداز
  • وجود باربیکیو اختصاصی
  • وجود حیاط خلوت
  • آفتاب گیر بودن
  • طبقه آپارتمان
  • تعداد واحدها
  • تحلیل عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تهران

در این مقاله موارد تاثیر گذار بر نوسانات قیمت مسکن در تهران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌است. با شاخصه و تلفیق بعضی از متغیرها، در نهایت تاثیر قیمت زمین، هزینه ساخت، نرخ بهره حقیقی، سرانه ساختمان های مسکونی تکمیل شده، نقدینگی و بازدهی بازار رقبا توسط داده های فصلی مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

جهت تخمین، از روش سری های زمانی، ساختاری و الگوریتم کالمن فیلتر استفاده می شود که با بکارگیری روش حداکثر درست نمایی پارامترهای نامشخص برآورد گردد.

مطالعه
کلیات وام مشارکت در ساخت مسکن چیست؟

نتایج نشان دهنده شامل با معنا بودن تاثیر منفی نرخ بهره حقیقی، بازدهی سرمایه های جایگزین (طلا، ارز، سهام)، سرانه ساختمان های مسکونی تکمیل شده و تأثیر مثبت هزینه ساخت در کنار موثر بودن ناچیز و بی معنا رشد نقدینگی است.

بنابراین رابطه قوی قیمت زمین و مسکن بیشتر به خاطر حرکات این دو متغیر است. از جمله رهنمودهای سیاستی نتایج آن است که نوسانات بازار مسکن را کنترل می کند و باعث روند بهتر عرضه و کنترل هزینه های ساخت می شود. از همه مهم تر به عنوان دو عامل با اهمیت درون بخشی تاثیر گذار بر قیمت مسکن باشد.
price2 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

تاثیر تورم بر قیمت مسکن

اثر تورم بر قیمت مسکن موضوع جدیدی‌بوده که در مطالعات بسیاری مورد بررسی و بحث قرار گرفته‌است که به بعضی از نتایج آن‌ ها اشاره خواهدشد. به اعتقاد ملاولی (۱۳۹۱)، یکی از عوامل اصلی و مهم در رشد جهشی قیمت مسکن، تقاضای دارایی و بورس مسکن به شمار می رود.

این اصل دارای ریشه در مشکلات ساختاری اقتصاد بزرگ از جمله رشد شتابان نقدینگی و عدم ظرفیت پذیری بقیه بخش‌ های اقتصادی و بازار سرمایه بوده که برای جذب این نقدینگی وجود دارد. در این مطالعه اثر نقدینگی بر نوسان قیمت بازار مسکن در ایران و ۲۰ کشور دیگر، به دلیل نوسان‌ های قیمت مسکن در دهه‌ های اخیر بوده است و این موضوع کاملا بررسی شده است.

نتایج تخمین‌ ها برگرفته از آن است که در مدل‌ های که در نقدینگی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای اثر مثبت و معناداری بر قیمت مسکن است و ضریب یاد شده در گروه اول به مراتب بیشتر است. همچنین سهم قابل توجهی از نوسان‌ های قیمت مسکن از طریق نقدینگی موجود در این قسمت توضیح داده‌می‌‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن

موارد تاثیر گذار در ارزانی مسکن و عوامل موثر در گرانی مسکن، موارد بسیاری هستند. چندین عامل بر قیمت ملک تاثیر مستقیم دارند. یعنی اشخاص با بررسی هر یک از این عوامل موثر بر قیمت مسکن، یک قدم به تخمین قیمت ملک مورد نظرشان نزدیک خواهند شد.

قبل از اینکه با دسته‌ بندی این عوامل آشنا شوید، بهتر است بدانید هر عاملی می‌تواند با وجود داشتن یا نداشتن ارزش، وضعیت قیمت ملک را بالا یا پایین آورد . پس می بایست به تمام جزئیات ریز یک مسکن در هنگام بازدید توجه کنید.

عوامل تاثیر گذار در ارزانی مسکن که دارای اثر مثبت بر وضعیت قیمت ملک هستند و با افزایش این موارد، قیمت مسکن نیز افزایش می یابد؛ شامل زیربنا، متراژ، امکانات وغیره است.

مواردی که دارای اثر منفی بر وضعیت قیمت مسکن هستند و با بالا بردن این موارد قیمت خانه نیزکاهش می یابد؛ شامل عمر ساختمان، فاصله از ایستگاه‌ های وسایل نقلیه، تعداد طبقه های مسکن بدون آسانسور است.
price7 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عوامل موثر بر قیمت مسکن در بخش عرضه

عرضه و تقاضای مسکن هم بخش دیگری از عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن محسوب می شوند. به‌ دلیل وقت گیر بودن ساخت یک واحد مسکونی، عرضه مسکن در کوتاه مدت ثابت بوده و بسیار دیر به شوک‌ های سمت تقاضا واکنش نشان می‌دهد.

اما در بلندمدت به‌ دلیل افزایشی بودن قیمت زمین، روند عرضه هم افزایش یافته‌است. تغییر در سه نهاده عمده زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار باعث ایجاد نوسانات در ساخت‌‌و ساز و اختلال در عرضه می‌ شود. همچنین پس از تقاضا، مسکن در شرایطی به‌ عنوان بازاری چشمگیر جهت سرمایه‌ گذاری انتخاب می‌ شود که بازدهی بالاتری نسبت به دیگر بازارها دارد.

مطالعه
مدیریت آژانس املاک کفی و دپارتمانی چه تفاوتی با هم دارند؟

عوامل موثر بر قیمت مسکن در بخش تقاضا

پس از تقاضا، مسکن در شرایطی به‌عنوان بازاری جذاب جهت سرمایه‌ گذاری انتخاب می‌ شود که بازدهی بالاتری نسبت به بقیه بازارها دارد.

تقاضای سرمایه‌ ای ضرررسان یا سوداگرانه، تقاضایی است که با هدف کسب سود بسیار، خرید و فروش می‌ کند. در زمینه تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن، اگر چه در کوتاه‌ مدت امکان جذابیت نوسان‌ گیری از نرخ ارز به خروج سرمایه از بخش مسکن وجود دارد و در نتیجه کاهش قیمت موقت را به‌ همراه دارد؛ اما در بلند مدت مسلما تاثیر نرخ ارز بر مسکن افزایشی خواهد بود.

زیرا با افزایش نرخ ارز کلیه کالاها و تجهیزات مربوط به ساختمان، متاثر از افزایش نرخ ارز افزایش قیمت خواهند داشت. در نتیجه نرخ تمام‌ شده هر واحد آپارتمان برای سازندگان افزایش می‌یابد و به صورت اجباری باید بهای بیشتری به متقاضیان عرضه شود.

آیا  ارزانی بازار مسکن را پیش رو خواهیم داشت؟

دلار موثر از میزان نقدینگی در کشور است و ملک هم از نظر روانی از قیمت دلار تاثیر می‌ گیرد. در قیمت‌ های جهانی کاهشی مشاهده نمی شود، همچنین استنباط برخی محققان این است که برای سال آینده در بازارهای جهانی قیمت‌ های بالاتری به چشم می خورد. انجام مذاکرات نیز به صورت آنی روی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ تاثیر می گذارد.

لازم است بدانید دلار بازار آزاد ممکن است به صورت هیجانی و کوتاه مدت پایین بیاید،اما میانگین سال پایین نیست. لذا نمی توان دلار نیمایی را نیز پایین‌ تر از نرخ درنظر گرفت. به صورت کلی افت زیادی جهت هزینه ساخت و زمین پیش‌ بینی نمی‌ شود.

چنانچه نرخ بهره بالاتر رود امکان دارد اثر رکودی در بازار مسکن مشاهده شود. در خوشبینانه‌ ترین حالت ممکن است قیمت‌ ها در بازار مسکن بیشتر از ۱۰ درصد پایین بیاید.
price5 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

پیش بینی وضعیت آینده قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

درباره تاثیر تحویل مسکن ملی به متقاضیان در سال ۱۴۰۰ بر بازار مسکن نقل شده‌است که اتفاق مهمی در بازار رخ داده‌است. پس همواره می توان‌گفت که خوشا به حال دولتی که در سال ۱۴۰۱ راهی پاستور می‌‌شود. زیرا در دولت‌ های یازدهم و دوازدهم مسکن ملی رقم می‌خورد تا در سال ۱۴۰۰ واحدهای آماده‌به دست متقاضیان برسد.

مشخص است که این مساله اثر مطلوبی در بازار به وجود خواهد آورد و باعث رونق بازار کار برای ۱۸۴ شغل کلیدی در بخش ساخت و ساز مسکن خواهد شد.

پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ به این صورت است که طبق تجارب صنف مشاوران املاک بهتر است به آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ خوشبین باشند، چرا که در سال آینده شاهد شکوفایی اقتصادی در قسمت مسکن خواهیم بود.

از این رو پیش بینی می‌شود که حجم رکورد بازار کاهش یافته و خریداران به بازار مسکن باز خواهند گشت. توصیه می شود، اشخاصی که متقاضی واقعی مسکن هستند از فرصت پیش رو جهت خرید مسکن بهره گیرند.

ماه های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده‌است

بر اساس سنت هر ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مواجه شدن بازار مسکن با افزایش حجم معاملات و رشد خرید و فروش قابل مشاهده است.

اما با بررسی ها از حجم معاملات در هفته‌ های آخر متوجه خواهیم شد که قیمت ها بالا نرفته و میزان معاملات هم مطابق سال‌های گذشته رشدی نداشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، حد وسط قیمت خرید و فروش مسکن در تهران در ماه بهمن به متری ۳۳ میلیون تومان رسید. آمار میزان انجام معاملات برگرفته از این است که بعد از چهار ماه که تعداد معاملات دارای روند صعودی بوده‌اند در بهمن ماه دچار افت شده‌اند.

مطالعه
ویژگی های میلگرد حرارتی چیست؟

بازار مسکن در اسفندماه امسال با رونق نسبی رو به رو نشده و امسال سنت شکنی کرده است. خرید و فروش مسکن از آذرماه سال گذشته تاکنون دارای ثبات نسبی بوده است.

در حالی که انجام گفتگوی سیاسی در راستای احیای برجام بوده و به عنوان یکی از مؤلفه‌ ها در ایجاد آرامش بازار مسکن است. اما این بازار از متغیرهایی مانند کمبود عرضه، کاهش توان خرید، رشد نهاده های ساختمانی، تورم بازارهای موازی و چگونگی تورم عمومی از دلایل مهمی است که، در ایجاد سمت و سو به قیمت خانه و رونق معاملات موثر است.

عوامل ذکر شده جزء مواردی به شمار می روند که ساختار قیمت ها در کشورها را شکل داده اند و تاثیرات سیاسی و بین المللی دارای اثرات کوتاه مدتی در وضعیت بازارها هستند.

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

رشد قیمت مسکن در تهران پس از ۴ سال، در سال گذشته متوقف شد و کاهش محسوسی پیدا کرد تا حدی که زمستان سال گذشته تورم نقطه‌ ای مسکن از نزدیک ۱۰۰‌ درصد در ابتدای سال به ۲۰ درصد رسید.

در حال حاضر جریان تخلیه حباب مسکن نیز که از زمستان سال ۱۴۰۰ به مرحله تثبیت رسید و وارد سال ۱۴۰۱ شده است. آنگونه که واسطه گران ملکی به ایرنا می‌گویند؛ چنانچه مذاکرت رفع تحریم‌ ها به نتیجه‌برسد، جریان کم‌شدن قیمت ها از حالت شکننده و آشفته سال قبل خارج خواهدشد.

بازار مسکن پس از توقف رشد قیمت‌ ها، شاهد افت چشمگیر در قیمت‌ های اصلی خواهد بود. واسطه گران معتقدند در پنج منطقه پایتخت ریزش قیمت‌ ها در صورت نتیجه‌ گیری از مذاکرات رفع تحریم‌ ها تا متری ۱۰ میلیون تومان در بعضی مناطق پایتخت ممکن است.

از نیمه دوم سال گذشته قیمت‌ های پیشنهادی آپارتمان ریزش زیادی داشتند و فروش مسکن حدود ۳۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافت.

زمستان سال گذشته و در آستانه ورود به سال جدید نیز خبری از افزایش نامتعارف قیمت‌ ها، به چشم نمی خورد. همچنین به اذعان فروشندگان مسکن در چندین منطقه ادامه جریان افت قیمت در مدت زمان ماه‌ های سال گذشته، به بازار مسکن ۱۴۰۱ وارد شده‌است.
price1 - قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

کلام پایانی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم عوامل بسیاری ممکن است در قیمت مسکن تاثیر بگذارد که عوامل محیطی در قیمت مسکن بسیار مهم بوده و آن را بیش از حد تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس اگر قصد خرید مسکن را دارید بهتر است که هر چه سریعتر برای این کار اقدام کنید.

خوشحال می‌‌شویم شما نیز این مقاله را برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از نکات این مقاله استفاده کنند.اما برای شما خریداران و املاک داران محترم، پیشنهادی استثنایی داریم. می توانید با مشاوره و راهنمایی همکاران ما بهترین تجربه خرید را در حوزه مسکن داشته باشید.

برای هرگونه رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان و رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان به سایت املاک داران مراجعه نمایید.

 

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.