رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

همه چیز درباره دعاوی ملکی

همانطور که می‌دانید مواردی مثل دعوای تخلیه ید، خلع ید، الزام به سند رسمی، الزام به تسلیم، دعاوی سه گانه و غیره از جمله دعاوی ملکی هستند که از مقررات پیچیده ای برخوردارند. بنابر این تنها وکیلی می‌تواند موفق عمل کند که به طور کامل به دعاوی ملکی واقف باشد. با املاک داران همراه باشید تا همه چیز را درباره دعاوی ملکی بدانید.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

انواع دعاوی ملکی

باید بدانید که وکلای ملکی در ایران با داشتن تحصیلات بالا سابقه کاری فراوان، توانایی حل پیچیده ترین پرونده های ملکی را دارند. از آن جایی که این امور نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد، لازم است در صورت بروز هر گونه مشکل مرتبط با ملک با وکلای درجه یک تماس بگیرید. اما ما در اینجا برای افزایش آگاهی شما، به مطرح ساختن برخی از رایج ترین دعاوی ملکی می پردازیم.

دعاوی میتواند مربوط به ملک و املاک باشد و یا با موارد غیر منقول مرتبط باشد. در صورتی که به ملک و املاک مرتبط باشد، به آن دعاوی ملکی گفته‌می‌شود. دعاوی ملکی نیز میتوانند یکی از انواع حقوقی، کیفری یا ثبتی باشند. باید بدانید که دعاوی مرتبط با ملک نسبت به دعاوی غیر منقول از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردارند. در ادامه شما را با انواع دعاوی ملکی آشنا می سازیم:

daavi4 - همه چیز درباره دعاوی ملکی

دعاوی ملکی حقوقی:

هرگاه به دلیل سهل انگاری یا عدم آگاهی به قوانین بی توجهی شود، دعوای ملکی حقوقی رخ می دهد. در واقع در چنین دعواهای ملکی، کلاهبرداری انجام نشده و فقط حقوق طرفین ضایع شده‌است. در ادامه به برخی از دعاوی ملکی حقوقی اشاره می کنیم:

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در دسته دعاوی ملکی حقوقی قرار می گیرد. معمولا هنگامی که مالک، ملک خود را به فروش رسانده و برای تنظیم سند رسمی اقدام نمی کند، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی به میان می آید. فروشنده برای امتناع از زدن سند رسمی میتواند هر دلیلی داشته باشد. گاهی به دلایل شخصی و یا شاید به خاطر بالا رفتن ارزش ملک، طمع می کند و از ادامه روند قانونی فروش ملک خودداری می نماید.

بنابراین خریدار مجبور می‌شود برای گرفتنِ حق خود به دادگاه مراجعه کند. در واقع مالک جدید بایستی از طریق قانون برای ملزم ساختنِ فروشنده به تنظیم سند رسمی اقدام نماید. چنانچه فروشنده با وجود محکومیت به تنظیم سند در دادگاه، در دفترخانه حضور نیابد، مامور دادگاه به نمایندگی از فروشنده، سند را امضا می کند.

مطالعه
از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

از آن جایی که این چنین دعواها می‌تواند بسیار پیچیده و دشوار باشد، لازم است که شما از بهترین وکلای ملکی ایران بهره مند شوید. تنها در شرایطی که شما از وکیل دادگستری کمک بگیرید، میتوانید در کمترین زمان ممکن پرونده خود را پیش ببرید. در غیر این صورت ممکن است با صرف زمان زیاد، در دادگاه موفق نشوید. وکلای حرفه ای و متخصص در زمینه امور ملکی میتوانند به دلیل دارا بودن تجربه و سابقه طولانی خود در رابطه با پرونده های ملکی، از حقوق شما دفاع کنند.

دعاوی الزام به تسلیم ملک

دعوای الزام به تسلیم ملک زمانی مطرح می گردد که فروشنده به دلایل متعدد، حاضر به تحویل ملک به خریدار نیست. در صورتی که خریدار قبلا برای دعوای الزام به تنظیم سند اقدام کرده باشد و سند ملک به نام وی باشد، امکان اقدام برای تحویل ملک به مراجع قانونی مراجعه کند.

البته در شرایطی که خریدار هنوز پول ملک را پرداخت نکرده باشد، نمی تواند برای تسلیم ملک اقدام نماید. در چنین موردی فروشنده حتی میتواند از حق حبس استفاده کند و تا زمانی که ثمن پرداخت نشده، ملک را تحویل ندهد. در صورتی که هیچ یک از طرفین حاضر به انجام وظیفه خود نباشند، دادگاه آنها را مجبور به ایفای تعهد خود می کند.

daavi3 - همه چیز درباره دعاوی ملکی

دعاوی الزام به فک رهن

گاهی ممکن است شما سند ملک خود را به رهن بانک بگذارید تا تسهیلاتی دریافت کنید. اگر بانک با وجود پرداخت بدهی از سوی شما، فک رهن انجام ندهد، میتوانید دعوای الزام به فک رهن را مطرح سازید. در واقع با این درخواست، از دادگاه می خواهید که ملک شما را از رهن بانک خارج سازد.

همچنین ممکن است ملک در رهن بانک باشد و ملک به فروش برسد. باید از فروشنده تضمین بگیرید که فک رهن را در موعد مقرر انجام دهد. چنانچه فروشنده از پرداخت بدهی خود به بانک سر باز زند، خریدار می تواند با دعوای الزام به فک رهن اموال فروشنده را توقیف و بدهی را پرداخت کند.

از آنجایی که ممکن است با قوانین به درستی آشنا نباشید، چه فروشنده باشید چه خریدار، بهتر است از بهترین وکلای ملکی تهران کمک بخواهید. چرا که در صورت نا آگاهی از قوانین، ممکن است ضرر کنید.

مطالعه
ویژگی های میلگرد حرارتی چیست؟

دعاوی مرتبط با پیش خرید آپارتمان

گاهی ممکن است خریدار و فروشنده بر سر پیش فروش ملک با هم توافق کنند ولی تا پایان کار با هم دچار اختلاف شوند. این اختلاف می‌تواند بر سر دیر آماده شدنِ ملک از طرف فروشنده و یا دیر پرداخت‌شدنِ ثمن تعیین‌شده توسط خریدار باشد. هر چند هر یک از طرفین می توانند در قرارداد ذکر کنند که در صورت تاخیر در تحویل و یا پرداخت اقساط، حق فسخ دارند.

در برخی موارد ممکن است مساحت ذکر شده در قرارداد با مساحت نهایی ملک متفاوت باشد. گاهی ممکن است فسخ قرارداد به ضرر شما تمام شود. از آن جایی که این مسئله بسیار پیچیده‌است، بایستی از بهترین وکلای ایران کمک بخواهید. چرا که تنها یک وکیل ملکی حاذق میتواند از تبصره های حق فسخ و غیره شما را مطلع سازد.

دعوای الزام به پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار معمولا توسط شهرداری به شرط نداشتن بدهی و به درخواست مالک، پس از پایان کار ساخت و ساز صادر می شود. این گواهی نشان می دهد که ملک مورد تایید سازمان ها و ادارات دولتی است. در صورتی که مالک برای دریافت گواهی پایان کار اقدام نکند، شخص ذینفع میتواند دعوای الزام به پایان کار ساختمان را مطرح سازد. وکلای ملکی معمولا دعوای تنظیم سند و دعوای پایان کار ساختمان را همزمان مطرح می سازند.

دعاوی ملکی کیفری:

دعوای کیفری معمولا مرتبط با جرایم است. در واقع زمانی که فرد خاطی با علم بر اشتباه بودن عمل خود، اقدام به سواستفاده از دیگری می کند. معمولا جرم دعاوی کیفری سنگین است و مجازات های مختلفی برای طرفین در نظر گرفته‌می‌شود. به طور مثال از دعاوی کیفری میتوان به جعل سند، فروش مال غیر، خیانت در امانت، ورود غیر مجاز به ملک دیگری، خرید و فروش معارض و غیره اشاره کرد.

دعوای خلع ید

این مورد زمانی به کار می آید که شاکی بخواهد غاصب را از ملک خود بیرون کند. چرا که شخص غاصب، بدون اجازه قصد تصرف ملک شاکی را دارد. بنابراین از دادگاه می خواهد که وی را خلع ید کنند. بدین معنا که او را از ملک بیرون کند. این قانون تنها در مواردی کاربرد دارد که هیچ توافقی از قبل صورت نگرفته باشد. البته باید مالکیت از قبل اثبات شود و یا سند رسمی وجود داشته باشد.

بنابراین برای مستاجرینی که به دلایل مختلف موفق به تخلیه ملک در موعد مقرر نشوند، امکان مطرح ساختنِ دعوای خلع ید نیست. در واقع در چنین موردی باید تخلیه ید صورت بگیرد. در این مورد امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

مطالعه
اموال غیر منقول چیست و چه آثار حقوقی دارد؟

daavi1 - همه چیز درباره دعاوی ملکی

دعوای تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی مشابه قبلی است. با این تفاوت که علاوه بر مالک، فرد مستاجر نیز حق مطرح ساختنِ دعوا را دارد. اما باید بتواند اثبات کند که حق با اوست و برای ادامه سکونت خود در ملک به دادگاه مراجعه کند. دعوای عدوانی معمولا درباره اموال غیر منقول مثل زمین مطرح می شود و برای اموال منقول مثل ماشین کاربرد ندارد.

این نوع دعوا میتواند هم در دسته دعاوی حقوقی و هم کیفری قرار گیرد. بنابراین در صورت اثبات میتواند باعث کیفر و مجازات فرد خاطی گردد. برای این نوع دعاوی نیازی به صبر کردن نیست و بالافاصله میتواند اجرا شود.

دعاوی ملکی ثبتی:

دعوای ملکی ثبتی مرتبط با فعالیت های حوزه ثبت و اسناد املاک است. این نوع دعاوی معمولا به دلیل سهل انگاری و یا عجله در خرید و فروش، باعث خسارت زیادی به طرفین می شود. افراز ملک، توقیف عملیات اجرایی حین کار، ابطال سند رسمی به دلایل متعدد و … از جمله دعاوی ملکی ثبتی به شمار می روند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم دعاوی ملکی به سه دسته کیفری، حقوقی و ثبتی تقسیم می شوند. این دعاوی بسیار زیاد هستند و ما در این مقاله به برخی از دعاوی رایج اشاره کردیم. در ضورتی که هر یک از مشکلات مرتبط با ملک و املاک برای شما پیش بیاید، بایستی در اولین مرحله از بهترین وکلای ملکی ایران کمک بگیرید. چرا که تنها افراد متخصص و حرفه ای می‌توانند از پس این مسائل حقوقی پیچیده بر بیایند.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.