رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

علت پریود چیست

تقریبا همه خانم‌ها از سن بلوغ تا حوالی یائسگی هر ماه عادت‌ماهانه یا پریود می‌شوند. پریودشدن بخشی طبیعی از چرخهٔ ماهانه سلامت زنان یا همان چرخه قاعدگی است. اما شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که: «اصلا چرا پریود می شویم؟»،‌ دلیل پریود شدن چیست و چرا باید هر ماه سختی‌های خون‌ریزی،‌ درد و استفاده از انواع پد و نوار بهداشتی و وسایل بهداشت قاعدگی را به دوش بکشیم؟ سؤالاتی که ما در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در دروان پریود، واژن در فرایندی طبیعی خون‌ریزی می‌کند. با پریودشدن در هر ماه از سنین بلوغ (۱۱ تا ۱۴سالگی) تا سنین یائسگی (معمولا در حوالی ۵۱سالگی)، بدن زنان برای بارداری آماده می‌شود. ماجرا از این قرار است که با ضخیم‌شدن دیوار رحم، تخمکی رشد می‌کند و از یکی از تخمدان‌ها رها می‌شود. حالا اگر بارداری به وقوع نپیوندد، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون افت می‌کند و در نهایت به میزانی می‌رسد که به بدن دستور پریودشدن داده می‌شود. در طول دوره پریود، پوشش دیواره رحم کنده و به‌صورت خون‌ریزی از واژن خارج می‌شود. به‌طور متوسط، در هر بار پریودشدن، خون‌ریزی در حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری معادل ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر است. از شروع پریود تا شروع پریود بعدی معمولا ۲۸ روز طول می‌کشد و مدت پریودشدن هم در هر بار حدود ۲ تا ۷ روز است.

باید بدانید ترشحات در طول این مدت شامل مخاط و بافت‌های رحم هم می‌شود. به عبارتی همه آنچه دفع می‌شود، خون نیست. به همین دلیل تخمین دقیق مقدار خونی که از دست می‌رود، کار ساده‌ای نیست.

علت پریود شدن چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید دلیل پریود شدن چیست، باید بگوییم پریودشدن راهی برای خروج بافت‌هایی از بدن است که دیگر به آنها نیازی نیست. هر ماه، بدن زنان بالغ برای بارداری خود را آماده می‌کند. پوشش دیواره رحم در حین آماده‌‌شدن برای تغذیهٔ تخمک بارور، ضخیم می‌شود. تخمک مذکور از تخمدان آزاد می‌شود و آماده است تا بارور شود و در پوشش داخلی رحم جای بگیرد.

حال اگر تخمک بارور نشود، بدن به پوشش ضخیم دیواره رحم نیازی نخواهد داشت؛ پس پوشش دیواره رحم کنده می‌شود و به‌شکل خون و لخته‌های خونی از واژن بیرون می‌رود. این فرایند در هر ماه تکرار می‌شود.

مطالعه
علت و دلیل پیش فعالی یا ADHD چیست؟

اختلالات پریود چیست؟

period - علت پریود چیست

زنان تجربه‌های متفاوتی از پریودشدن دارند؛ یعنی این رخداد ماهانه به شکل‌های گوناگونی برای زنان رخ می‌دهد. اگر یکی از موارد زیر برایتان وجود دارد، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • در چرخه پریودتان بی‌نظمی‌ مشاهده می‌کنید یا گاهی پریود نمی‌شوید؛
  • طول پریودتان کوتاه‌تر یا بلندتر از قبل شده است؛
  • حجم خون‌ریزی‌تان در هر ماه سبک‌تر یا سنگین‌تر شده است.
عوامل مختلفی از اضطراب گرفته تا کم‌کاری تیروئید در ایجاد تغییر در چرخه پریود مؤثرند. برای اطلاعات بیشتر مقاله «چه عواملی در چرخه قاعدگی تغییر ایجاد می‌کنند» را بخوانید.

حواستان به این موارد باشد و در صورت ادامه‌دار بودن تغییر در وضعیت ماهانه‌تان به پزشک مراجعه کنید.

آیا درد پریود طبیعی است؟

در بعضی زنان پریود همراه با درد است. درد پریود یا قاعدگی اغلب پیش از دوره‌ی قاعدگی و درطول آن ایجاد می‌شود. درد قاعدگی معمولا پس از تخمک‌گذاری و زمانی‌که تخمکی از تخمدان‌ها رها می‌شود و درطول لوله‌ی فالوپ حرکت می‌کند، شروع می‌شود. درد قاعدگی در پایین شکم و کمر احساس می‌شود. این درد معمولا ۱ تا ۲ روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و ۲ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای تسکین درد پریود وجود دارد. درد خیلی شدید، ممکن نشانه وجود کیست باشد. درصورت داشتن دردهای خیلی شدید به پزشک مراجعه کنید.

برای افزایش اطلاعات درباره درد پریود و روش‌های کنارآمدن با آن مقاله «درد قاعدگی» را بخوانید.

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

حالا که می‌دانید علت عادت ماهانه چیست، خوب است با سندروم پیش از قاعدگی هم آشنا شوید. به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه اتفاق می‌افتند، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‌گویند. این اختلالات در برخی خانم‌ها خفیف است و در برخی دیگر شدت بیشتری دارد. نشانه‌های سندروم از درد شکم و نفخ تا تغییرات خلقی متغیر است. همه خانم‌ها دچار همه این علائم نمی‌شوند اما دست‌کم یکی از این علائم در ۸۵٪ خانم‌ها دیده می‌شود.

برای آشنایی با روش‌های تسکین نشانه‌های PMS مقاله «سندروم پیش از قاعدگی» را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: آقایان چطور باید همسرشان را هنگام سندرم پیش از قاعدگی حمایت کنند؟

مطالعه
۱۴ راهکار‌ کنترل خشم در مردان

امکان متوقف‌کردن پریود وجود دارد؟

هیچ روش معینی وجود ندارد که متوقف‌کردن پریود را تضمین کند. اما بنا به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله بین‌المللی سلامت زنان منتشر شد، با روش‌های متنوع پیشگیری از بارداری، امکان متوقف‌کردن پریود وجود دارد:

  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری: اگر روزانه قرص‌های ضدبارداری مصرف شود، بعد از یک سال، احتمال متوقف‌کردن پریود به ۷۰ درصد می‌رسد.
  • تزریق هورمون: تزریق هورمون می‌تواند تا ۲۲ ماه، باروری را تحت‌تأثیر قرار دهد. بعد از یک سال تزریق، ۵۰ تا ۶۰ درصد احتمال متوقف‌شدن چرخه پریود وجود خواهد داشت. بعد از ۲ سال تزریق هم این احتمال به ۷۰ درصد می‌رسد.
  • آیودی هورمونی (hormonal IUD): استفاده از آیودی (روش‌های پیشگیری داخل‌رحمی)‌ به‌مدت یک سال هم تا ۵۰ درصد، شانس پریودنشدن را بالا می‌برد.
  • ایمپلنت پیشگیری از بارداری در بازو (arm implant): ایمپلنت پیشگیری از بارداری در بازو هم روشی برای جلوگیری از بارداری است. در این روش، میله پلاستیکی و منعطفی زیر پوست بالای بازو قرار داده می‌شود و با ترشح پروژسترون به خون، از باردارشدن جلوگیری می‌کند. احتمال متوقف‌شدن پریود بعد از دو سال استفاده از این روش، حدود ۲۰ درصد است.

آیا همه زنان پریود می‌شوند؟

blooddrop - علت پریود چیست

اگر بنا باشد که زنی هر ماه پریود شود، باید اعضای زیر در بدن او به‌خوبی و درستی کار کنند:

  • هیپوتالاموس؛
  • غده هیپوفیز؛
  • تخمدان‌ها:
  • رحم.

البته برخی از افراد هم‌سوجنسی (cisgender) و یا افراد تراجنسی (transgender) (مثلا کسانی که با اندامی مردانه به دنیا می‌آیند اما دارای هورمون‌ها و اندام‌های زنانه درونی هستند) در طول ماه پریود نمی‌شوند.

مطالعه
از انواع کاندوم و نحوه استفاده آن چه می دانید؟

رابطه جنسی در پریود ممکن است؟

از نظر پزشکی و فیزیولوژیک مانعی برای رابطه جنسی و دخول در دوره پریود وجود ندارد. اما باید بدانید چون دهانه رحم در این دوره بازتر از حد طبیعی است (برای عبور خون و بافت‌های مرده)، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. به علاوه مبتلایان به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز که از طریق خون منتقل می‌شوند، باید مراقبت بیشتری کنند. هرچند خون عادت ماهانه با خون جاری در رگ‌ها متفاوت است، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

مبتلابان به بیماری‌های مقاربتی درهرحال هنگام رابطه جنسی باید از ابزارهای محافظتی استفاده کنند.
به عقیده برخی متخصصان رابطه جنسی در هنگام پریود ممکن است از درد پریود بکاهد. دلیل این امر را انقباضات رحم در هنگام ارگاسم می‌دانند. علاوه بر آن تحریک ترشح اندورفین در هنگام ارگاسم در کاهش درد مؤثر است. رابطه جنسی همچنین می‌تواند به کوتاه‌تر شدن مدت عادت ماهانه منجر شود. اینجا هم انقباضات رحم که منجر به تخلیه مقدار بیشتری از بافت‌های مرده درون آن می‌شود، دلیل اصلی این مسئله است. با همه اینها رابطه در این دوره بی‌تردید به تمیزی روزهای دیگر ماه نخواهد بود.
نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که رابطه جنسی در هنگام پریود به معنای ایمنی در برابر بارداری نیست، چون احتمال تخمک‌گذاری پیش از پایان پریود وجود دارد.

در آخر

پریودشدن فرایندی کاملا طبیعی است. در واقع، به‌کمک پریود است که بدن در هر ماه برای بارداری آماده می‌شود. وقتی در ماه، بارداری صورت نمی‌گیرد، دیگر بدن به بافت‌های دیواره رحم برای تغذیه‌رسانی به تخمک بارورشده نیازی ندارد و به همین خاطر، این پوشش و بافت داخل دیواره رحم کنده می‌شود و به‌شکل خون‌ریزی از واژن بیرون می‌رود. هر گونه تغییر در حجم خون‌ریزی، فواصل پریودها، مدت خون‌ریزی و… باید پیگیری شود و برای سردرآوردن از قضیه، نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.