رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

طرز تهیه کمپوست خانگی را یاد بگیرید!

همه ما روزانه مقدار زیادی زباله تولید می‌ کنیم که می ‌تواند به محیط زیست آسیب برساند و نهایتا اگر فردی عاشق محیط زیست باشد زباله‌ های تر و خشک را تفکیک می کند. هیچ به این مطلب فکر کرده ‌اید با بسیاری از اشغال هایی که در خانه و آشپزخانه تولید می شود می توان کمپوست خانگی تولید کرد؟ آیا می دانید این کود برای نگهداری گل و گیاهان چقدر مفید است؟ آیا می‌ دانید در صورت نداشتن گل و گیاه با این کود می توانید به درآمد برسید؟

برای کاهش مقدار زباله هایی که موجب فساد و بوی بد می شود آن ها را به کمپوست خانگی و یک مواد کاربردی تبدیل کرد. در ادامه این مقاله در مورد نحوه تبدیل زباله آشپزخانه به کمپوست خانگی را توضیح خواهیم داد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
compost2 - طرز تهیه کمپوست خانگی را یاد بگیرید!

چرا از کمپوست خانگی استفاده کنیم؟

تولید یک کود مفید از زباله های آشپزخانه کاری است که نیازمند صبر و حوصله ای می باشد ولی وقتی از فواید این کود مطلع باشیم این سختی را به جان می‌خرید. در ادامه با چندین خواص کمپوست آشنا خواهیم شد:

  • با تولید کمپوست باعث جلوگیری از آسیب به محیط زیست می شوید و حجم زباله آشپزخانه خودتان نیز کاهش می یابد.
  • ایجاد کمپوست باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و نیازی به خرید کود برای گل و گیاهان ندارید.
  • با تولید انبوه کمپوست و کود می توانید صاحب یک کسب و کار و درآمد نیز شوید.

از چه موادی برای تولید کمپوست خانگی استفاده کنیم؟

برای تولید کمپوست علاوه بر اشغال های آشپزخانه و منزلتان به مواد سبز و مواد قهوه ای نیاز داریم. در ادامه به معرفی مواد سبز و قهوه ای و مثال هایی از آن ها می پردازیم:

مواد سبز: به موادی گفته‌می‌شود که دارای نیتروژن هستند. این مواد مانند برگ سبز گیاهان، پوست میوه ها، تفاله چای و قهوه و پوسته تخم مرغ هستند.

مواد قهوه ای: به موادی گفته می شود که دارای کربن هستند. این مواد شامل برگ سوزنی درخت های همیشه سبز مانند کاج، برگ خشک شده، شانه تخم مرغ، روزنامه و کاغذ، پوست درخت، چمن های کوتاه شده و سایر مواد مشابه هستند.
compost3 - طرز تهیه کمپوست خانگی را یاد بگیرید!

مطالعه
پاکسازی خانه از وسایل اضافی چگونه امکان پذیر است؟

چه موادی را نمی توان به کمپوست تبدیل کرد؟

مسلما عده ای فکر می کنند که می ‌توانند تمامی آشغال های موجود در خانه را به کمپوست تبدیل کنند ولی این باور کاملا اشتباه است. شما همه اشغال های خود را نمی توانید به کمپوست تبدیل کنید. در زیر به بررسی برخی از این مواد می پردازیم:

  • فرآورده‌ های لبنی به دلیل ایجاد بوی بد و حشرات موذی گزینه مناسبی برای تولید کمپوست نیستند.
  • ضایعات درخت های هرس‌شده ای که سم پاشی شده‌‌اند نمی ‌توانند به کمپوست تبدیل شوند.
  • ضایعات حیوانات خانگی مدفوع سگ و گربه مورد مناسبی برای تولید کمپوست نیستند و حتی ممکن است موجب بیماری نیز شوند.
  • خاکستر ذغال برا تولید کمپوست مناسب نیست، زیرا خاکستر برای گیاهان مفید نیست.
  • آبی که در آشپزخانه برای شستشو استفاده شده است و دارای مواد شوینده است برای تولید کمپوست مناسب نیست.
  • مواد پلاستیکی و فلزات و علف های هرز و سم پاشی شده برای تولید کمپوست مناسب نیست.

چطور کمپوست خانگی درست کنیم؟

برای تولید کود و کمپوست در خانه ۲ راهکار وجود دارد. گزینه اول همان روش قدیمی است که نیازمند یک حیاط بزرگ است. ابتدا در حیاط خانه خود چاله ای ایجاد می کنید و مواد را در آن چاله می ریزید. اما شما باید حدود یکسال صبر کنید تا این مواد به کود تبدیل شوند تا این کار توسط طبیعت مواد و آشغال های شما به کود تبدیل شوند.

این روش جز آسان ترین روش ها برای تولید کود است. تنها مشکل این نوع روش این است، بیشتر برای کسانی مناسب است که دارای خانه ‌ای بزرگ هستند و با توجه به آپارتمان نشینی برای بیشتر افراد مناسب نیست.

ساخت کمپوست با استفاده از روش سنتی

اما روش سنتی دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است که می توان از یک سطل پلاستیکی یا فلزی برای تولید کمپوست استفاده کرد. برای تولید کمپوست به این روش سطل های مخصوصی در بازار وجود دارند که باید آن ها را تهیه کنید. اما اگر قصد دارید که هزینه زیادی نکنید می توانید از سطل های معمولی نیز استفاده کنید.

مطالعه
چگونه از شر گرد و غبار خانه خلاص شوید؟

شرایط این سطل به گونه ای است که باید سطح آن سطحی صاف باشد و دوما مکان آن قابل دسترس باشد تا به آن سر بزنید. برای شروع کار اول باید کف سطل را مقداری شاخه قرار دهیم تا هوا به راحتی جریان پیدا کند و زهکشی شده باشد. بعد از قرار دادن چند شاخه یک لایه برگ بر روی آن بریزید و سپس از این مرحله به بعد یک مرحله مواد سبز و یک مرحله مواد قهوه‌ ای اضافه کنید. رعایت نکردن این روند باعث کاهش سرعت تجزیه مواد می‌گردد.
compost1 - طرز تهیه کمپوست خانگی را یاد بگیرید!

چطور از سطل کمپوست نگهداری کنیم؟

سطل کمپوست نیازمند چندین مراقبت است که در حین تولید کمپوست باید به آن ها دقت کرد. حال به چندین مورد از آنها می پردازیم:

  • با اضافه‌کردن ماده جدید به سطل مطمئن‌شوید که با لایه زیرین مخلوط شده‌است.
  • اگر سطل کمپوست بوی نامطبوعی تولید می کرد این بدان معنی است که تجزیه به صورت بی هوازی انجام می ‌گیرد و نیاز است که مواد حداقل یک بار در هفته زیر و رو شوند تا تجزیه به خوبی صورت بگیرد.
  • همیشه مراقب رطوبت سطل کمپوست باشید رطوبت مواد شما باید مانند یک اسفنج خیس باشد که وقتی آن را مچاله کردید قطره آب از آن چکه نکند یا دست شما را خیس نکند. اگر مواد خشک بودند به آن آب اضافه کنید و اگر رطوبت زیاد داشتند به آن مواد خشک اضافه کنید.
  • برای کمتر شدن زمان تولید کود خانگی باید شرایط و آب و هوای منطقه خود را در نظر بگیرید. اگر شما در منطقه ای سرد زندگی می کنید سطل را در معرض تابش آفتاب قرار دهید. اگر در منطقه گرم زندگی می کنید سطل را در سایه بگذارید تا از خشک شدن و تبخیر آب جلوگیری گردد.

کمپوست خود را برداشت کنید

مراحل شروع تا پایان تبدیل آشغال ها به کمپوست و کود خانگی چیزی حدود ۴ الی ۶ ماه زمان لازم دارد. شما با توجه به نشانه های ماده نهایی می‌توانید متوجه‌شوید که کمپوست شما آماده‌است یا خیر. کمپوست باید دارای رنگی تیره باشد همچنین ترد است و بویی مانند بوی خاک می دهد.

ضمنا کمپوست معمولا از بالای سطل تشکیل می‌شود شما می‌توانید هر قسمت از سطل که تبدیلش کامل شده‌است را از سطل خارج کنید. کمپوست ها نباید قبل از تکمیل تجزیه مواد استفاده شود. در صورت استفاده از آن ها با استفاده از میکروب های موجود در مواد مانع رشد گیاه می گردد.

مطالعه
درب های منحصر به فرد

کرم زباله خوار

علاوه بر روش سنتی روش دیگری وجود دارد که در این روش از کرم های زباله خوار برای تبدیل آشغال به کود استفاده می کنیم. این کرم ها در طول روز چندین برابر وزن خود زباله مصرف می کنند و با هضم این مواد کودی با نام ورمی کمپوست تولید می کنند.

البته مزیت دیگر برای استفاده از کرم زباله خوار این است که شما لازم نیست دیگر زباله ها را به هم بزنید و سرعت تولید نیز بسیار بالا است. حتی این کرم ها با مرور زمان تعداشان افزایش پیدا می کند و می توانید کرم های اضافی را به محل پرورش کرم زباله خوار بفروشید. با این کار هم از طریق کود و هم از طریق فروش کرم زباله خوار به در آمد خواهید رسید.
compost4 - طرز تهیه کمپوست خانگی را یاد بگیرید!
امیدوار هستیم تا اینجای مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی در رابطه با این موضوع دارید، می ‌توانید در بخش نظرات بنویسید و از راهنمایی کارشناسان مجموعه املاک داران در اصفهان، استفاده نمایید. آیا شما تاکنون کمپوست تولید کرده اید؟ از چه روش هایی برای این کار استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.