رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

پیشانی برجسته چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پیشانی برجسته چیست ؟ مطمئنا شما در نگاه اول مجذوب چهره های عبوس، خشن و درهم نمی شوید و همین امر باعث شده است تا در کنار پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی، راه هایی برای از بین بردن خشونت در برخی چهره ها بیاندیشند. از تزریق بوتاکس و روش‌های غیرتهاجمی گرفته تا جراحی، دانشمندان علوم پزشکی همواره در تلاش هستند تا با ابداع روش‌های جدید به طبیعی‌ترین و دائمی‌ترین روش ممکن، راه‌های جدیدی برای از بین بردن نواحی خشن روی صورت بیابند.

در معاینه اولیه صورت می توان صورت را به سه قسمت بالا، میانی و تحتانی تقسیم کرد که بزرگترین بخش شامل پیشانی و ابرو در قسمت بالایی می شود. در این قسمت قصد داریم عواملی را که باعث می شود پیشانی خشن به نظر برسد، مورد بررسی قرار دهیم و راه حل های جدید مانند جراحی پیشانی برجسته را برای اصلاح این عارضه به طور جداگانه مورد بحث و توضیح قرار دهیم.

دلایل ایجاد پیشانی برجسته

بیرون زدگی پیشانی در ناحیه ابروها و اطراف آن یکی از شایع ترین عوامل خشونت در چهره مردان و گاه در چهره زنان می‌باشد. علت این پیشانی برجسته را می توان رشد بیش از حد و بزرگ شدن سینوس های فرونتال بعد از بلوغ در برخی از افراد دانست و اگر بخواهیم منشا این پدیده را پیدا کنیم باید به دنبال علت ترشح بیش از حد هورمون رشد، عدم تعادل هورمون‌های جنسی و یا عوامل وراثتی باشیم.

جراحی پیشانی برجسته - پیشانی برجسته چیست و چگونه درمان می‌شود؟

⇐ رشد بیش از حد دیواره های سینوس ها

سینوس ها مجموعه ای از حفره ها هستند که درون آنها خالی است و داخل استخوان های صورت هستند. سینوس‌ها از طریق مجرای سینوسی به بینی متصل هستند و از این طرق ترشحات درون سینوس‌ها تخلیه می‌شود. گاهی اوقات وقتی مجرای سینوسی مسدود می‌شود، هوا در سینوس‌ها محبوس می‌شود و سینوس‌ها بسیار بیشتر از حد معمول از هوا پر می‌شوند که باعث افزایش فشار روی دیواره سینوس و در نهایت منجر به پیشانی برجسته می‌شود. این افزایش فشار روی دیواره سینوس در طول زمان باعث می شود که دیواره سینوس به سمت جلو حرکت کند و باعث برآمدگی در قسمت پایین پیشانی (بالای ابروها) شود.

مطالعه
دندانپزشکی زیبایی

از طرفی این افزایش فشار داخلی سینوس‌ها می تواند باعث سردرد در افراد شود. شیوع سردردهای سینوسی در افراد دارای پیشانی برجسته بیشتر از افراد عادی است. اما این سردردها در همه افرادی که این مشکل را دارند وجود ندارد. هنوز هیچ مطالعه ای وجود ندارد که علت سردرد این افراد را با رشد بیش از حد سینوس مرتبط کند.

⇐ تاثیر وراثت بر بیرون زدگی پیشانی:

برخی از محققین علت اصلی بیرون زدگی پیشانی را عوامل ارثی و ژنتیکی می دانند. این محققان اعتقاد دارند که پیشانی برجسته به ژن‌های به ارث رسیده از اجداد ما بستگی دارد.

پیشانی برجسته در مردان شایع تر است

معمولاً شکل پیشانی در مردان کمی مقعر است و ممکن است کمی برجستگی سینوسی داشته باشند که طبیعی است اما بیرون زدگی بیش از حد دیواره سینوس های پیشانی، غیر طبیعی است و چهره را از حالت طبیعی خارج کرده و ممکن است خشن و گرفته به نظر برسد.  در افرادی که پیشانی برجسته دارند، افتادگی ابرو نیز دیده می شود که باعث کاهش فاصله بین چشم ها و ابروها می شود و ظاهر چشم ها را گود نشان می دهد و از جذابیت چشم ها می کاهد.

مطالعه
التهاب مثانه و کانفرون

خوشبختانه پیشانی برجسته در خانم ها نادر است، اما در موارد نادری هم که وجود دارد این مشکل از ظرافت و جذابیت چهره خانم ها می کاهد.

جراحی، راهکار اصلاح پیشانی برجسته

امروزه از اصلاح پیشانی برجسته به عنوان روشی جدید برای برش برجستگی های استخوانی پیشانی استفاده می شود تا برجستگی های ناشی از رشد دیواره سینوس پیشانی کاهش یا از بین برود. ما به زیبایی این عمل توجه می کنیم، اما با توجه به تجربه چندین عملی که شخصا انجام دادم، بعد از عمل متوجه شدم که سردردهای مزمن سینوسی پیشانی در افرادی که برجستگی روی پیشانی داشتند، به میزان قابل توجهی از بین می رود یا تا حد زیادی برطرف می شود.

برخی افراد در حالی که از برجستگی پیشانی خود شکایت دارند از بلندی پیشانی و افتادگی ابروها نیز گله دارند. بنابراین به منظور بهتر شدن نتیجه‌ی جراحی اصلاح پیشانی برجسته ، می‌توان همزمان خط رویش مو جهت کوتاه شدن پیشانی را نیز در دستور جراحی قرار داد و در همین حین و همزمان نیز می‌توان با لیفت پیشانی و ابرو، زیبایی بیشتری در چهره افراد ایجاد کرد.

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید انتخاب جراح است. جراح باید علاوه بر داشتن دانش روز، بسیار مسلط و با تجربه باشد زیرا علاوه بر نتیجه بهتر، عوارض کمتری را نیز تجربه می‌نمایید. بنابراین به دنبال بهترین جراح پلاستیک باشید.

جراحی برجستگی پیشانی - پیشانی برجسته چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مراقبت های پس از جراحی برجستگی پیشانی

این عمل نیز مانند سایر عمل‌ها نیاز به رعایت نکات مراقبتی دارد تا بیمار سریع‌تر بهبود یابد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد به مدت ۴۸ ساعت پس از جراحی برای تسکین سریعتر ورم و درد توصیه می شود. اما فراموش نکنید که یخ را مستقیماً روی پیشانی خود قرار دهید.
  • بهتر است تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از استحمام خودداری کنید و در هنگام استحمام مراقب بخیه های روی سر خود باشید.
  • به گفته جراح به مدت ۶ ماه تا ۱ سال خود را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید، در غیر این صورت از ضد آفتاب قوی استفاده کنید.
  • بعد از عمل تا مدتی به تنهایی حمام نروید تا دچار مشکل نشوید.
  • هنگام استحمام مراقب باشید که آب با فشار زیاد به زخم ها و بخیه های شما برخورد نکند.
  • هنگام استفاده از سشوار، دما را خیلی بالا تنظیم نکنید.
  • حدود یک ماه پس از جراحی موهای خود را رنگ نکنید.
  • برای جلوگیری از عفونت زخم جراحی را تمیز نگه دارید.
  • پماد چشمی ممکن است طبق توصیه جراح شما تجویز شود و باید ۲ تا ۳ بار در روز استفاده شود.
مطالعه
پابند نقره چگونه در زیبایی تاثیرگذار است؟

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با پیشانی برجسته و نحوه در مان آن صحبت کردیم. اما همانطور که گفتیم برای انجام این عمل حتما با یک پزشک خوب مشورت نمایید تا نتیجه بهتر و عوارض کمتری را تجربه کنید. نکات مراقبتی توصیه شده را حتما رعایت نمایید زیرا به روند بهبود شما کمک می‌کند و از بروز عوارض جلوگیری می‌نماید.

در انتها اگر سوال یا مشکلی داشتید می‌توانید با دکتر احمدعلی رجب پور درمیان بگذارید. دکتر رجب پور عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران می‌باشند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.