رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

خصوصیات ورق کربن استیل

مقدمه

ورق کربن استیل یکی از انواع ورق های استیل است که می تواند کاربردهای مختلف و متفاوتی را داشته باشد. این نوع از ورق استیل دارای ویژگی های مختلف و متفاوتی است که لازم است در مورد آن توضیحات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا باید بدانیم که ویژگی های ورق استیل چیست، این نوع از ورق چه کاربردهایی دارد و در نهایت استفاده از آن چه مزیت هایی را می تواند در پی داشته باشد.

ورق کربن استیل چیست؟

ورق کربن استیل یکی از مدل های ورق استیل است که لازم می دانیم در این مقاله در خصوص آن توضیحات کاملی را به شما بدهیم. ورقه های استیل دارای مدل های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها دارای مقادیر مختلفی از عناصر گوناگون هستند. یکی از این عناصر، کربن است. در انواع ورق کربن استیل می توانید درصد مشخصی از کربن را پیدا کنید که سبب می شود نوع خاصی از ورق ها ایجاد شود که مشخصات خاص خودش را دارد.
معمولا در انواع ورقه های کربن استیل نباید میزان درصد کربن بیشتر از ۲.۱ درصد باشد. موارد بعدی در خصوص مقدار عناصر دیگر است. به طور مثال هیچ حداقل مقداری برای عناصر مختلف همچون کروم، نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، زیرکونیوم، تنگستن و وانادیوم وجود ندارد. حداکثر میزان منگنزی که باید در ورق کربن استیل وجود داشته باشد، باید چیزی حدود ۱.۶ درصد باشد. مس نیز در این نوع از ورقه ها وجود دارد و حداقل میزان آن نباید از ۰.۴ کمتر باشد. سیلیسیم نیز در این بین اهمیت ویژه ای دارد و نباید بیشتر از ۰.۶ شود.

20220815043513 - خصوصیات ورق کربن استیل

 

انواع ورق کربن استیل

انواع مختلف ورق کربن استیل را می توانیم در چندین مورد و چندین دسته قرار دهیم. هر کدام از این موارد می توانند دارای تفاوت های جزئی با یکدیگر باشند که سبب می شود کاربردهای مختلفی نیز پیدا کنند. معمولا میزان مقاومت به خوردگی، حرارت و زنگ زدگی در ورق های مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد.
ورق های استیل می توانند رنگ بندی های مختلفی همچون آبی کاربنی، طلایی، نقره ای، آبی معمولی و دودی داشته باشند، اما ورق کربن استیل دارای یک رنگ بوده و آن هم رنگ سیاه است.
ورقه های استیل می توانند طرح های مختلفی را نیز داشته باشند. این طرح ها سبب شده اند تا زیبایی بیشتری بر روی ورقه ها ایجاد شده و تمایل افراد برای خرید بسیار بیشتر شود. یکی از مدل ها و طرح هایی که بر روی ورق کربن استیل نیز بسیار می توانید ببینید مربوط به خش دار کردن سطح استیل با استفاده از برس زنی است.

مطالعه
چرا با افزایش سن زمان سریع‌تر می‌گذرد؟ 

تفاوت ورق کربن استیل و ورق کربن معمولی

توضیحات کوتاه و مختصری را درباره ورق کربن استیل دادیم و سعی کردیم به شما این موضوع را توضیح دهیم که این نوع از ورقه ها دارای چه ویژگی هایی می باشند. حال بهتر است به بررسی ویژگی های ورق کربن استیل بپردازیم.
ورقه های استیل در حقیقت آلیاژهای آهن هستند. آلیاژهای آهن به موادی گفته می شوند که بر پایه آهن می باشند اما در عین حال دارای عناصر و مواد دیگری نیز می باشند. این عناصر و مواد دیگر را می توان شامل منگنز، کربن، سیلیسیم، فسفر و… دانست. اصلی ترین عنصر پس از آهن، همان عنصر کربن است که هر قدر در گرید فلز مورد نظر ما بالاتر رود، میزان مقاومت به خوردگی و همچنین استحکام آن نیز بیشتر می شود. ورق کربن استیل به دلیل داشتن بالاترین میزان کربن به رنگ سیاه درامده و مقاوم ترین ورق استیل نیز محسوب می شود.
ویژگی مثبت بعدی این نوع از ورق ها مربوط به جوش پذیر بودن آن ها است. به دلیل بالا بودن درصد کربن، می توان گفت که این ورقه ها بیشترین میزان جوش پذیری را دارند. اما در عین حال که ورقه های کربن می توانند بسیار مستحکم باشند، می توان گفت که این ورقه ها انعطاف پذیری کمی دارند که سبب بروز برخی از مشکلات می شود. این مورد نیز باز هم به دلیل درصد کربن بالا در این آلیاژها است.
به منظور آن که بخواهند ویژگی های منفی این نوع از ورقه ها را کاهش دهند، عناصری همچون سیلیسیوم و منگنز را اضافه کرده و سعی می کنند تا از این طریق هر طور که شده است میزان انعطاف پذیری ورقه ها را افزایش دهند. در حقیقت می توان بگوییم که تفاوت های بین ورق کربن استیل و ورق های استیل معمولی صرفا به میزان کربن آن ها مربوط می شود و که سبب بروز ویژگی های متفاوتی در این ورقه ها می گردد.

مطالعه
زایمان موش‌ های نر در آزمایشگاه

کاربردهای ورق کربن استیل

ورق کربن استیل دارای کاربردهای ویژه و منحصر به فرد خودش است که برای شناخت بهتر این ورقه ها می توانیم این کاربردها را نیز هرچه بهتر و بیشتر بشناسیم. ورق های کربن استیل برای موارد مختلف و گوناگونی می توانند استفاده شوند که از جمله این موارد می توانیم به بدنه های لوازم آشپزخانه همچون یخچال، گاز، بدنه های وسایل مربوط به کشتی، بالابرها و آسانسورها و… اشاره کنیم.
این نوع از گریدها می توانند ویژگی های کم نظیر و بسیار خوبی همچون مقاومت بالا در برابر فشار و تنش با وجود ضخامت کم، خمش و پیچش پذیری بالا، قابلیت تحمل کردن وزن های بسیار بالا، ارتجاعی بودن و… را از خودشان نشان دهند. این موارد سبب می شود که بتوانیم از این لوله ها در ساخت لوله های آب و گاز، اتصالات مربوط به لوله کشی ها و… نیز استفاده کنیم.

09eba905673b30675a1530486a7b0e8a - خصوصیات ورق کربن استیل

 

مدل های مختلف ورقه های کربن

ورق کربن استیل می تواند به شکل های مختلفی در بازار عرضه شود. این شکل های مختلف را می توانیم شامل موارد گوناگون و متعددی بدانیم که هر کدام از آن ها برای یک کاربرد طراحی و تهیه می شوند. معمولا انواع ورقه های کربن را با توجه به نوع مصرف ورقه ها و همچنین به دلیل آن که می توان آن ها را به شکل دلخواه دراورد، در شکل ها و سایزها و ابعاد گوناگون می توانید ببینید.
با این وجود رایج ترین شکلی که از ورقه های کربن می توانیم پیدا کنیم مربوط به شیت های این گرید است که همان ورقه شکل بودن آن ها را می رساند. معمولا این شیت ها به دو شکل برش خورده و برش نخورده در دسترس قرار می گیرند که می توانند سایزهای مختلفی نیز داشته باشند. رایج ترین عرض هایی که برای رول های ورق های کربن می توانیم در بازار پیدا کنیم مربوط به ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و یا ۳۰۰ سانتی متر می شود.

مطالعه
کاربرد استیل در تولید تجهیزات

جمع بندی

ورق کربن استیل در واقع همان آلیاژ کربن است که می تواند به سادگی و به بهترین شکل ممکن در موارد گوناگون و مختلفی که نیاز به مقاومت بالا دارد، مورد استفاده قرار گیرد. این نوع از ورقه ها را می توانیم به خوبی و به ساده ترین شکل ممکن در فروشگاه ها و کارخانه هایی که تولید آن ها را بر عهده دارند، پیدا کرده و با قیمت مناسب خریداری کنیم. در هنگام خرید ورق کربن استیل فراموش نکنید که این ورقه ها می توانند چه ویژگی هایی داشته باشند و برای چه کارهایی می توانند مناسب باشند؛ زیرا در این صورت است که انتخاب بهتر و آگاهانه تری خواهید داشت.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.