رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

تولید کوره دوار با ورق استیل نسوز

مقدمه

ورق استیل نسوز یکی از مواد اولیه اصلی برای ساخت انواع کوره است. حرارت بالای موجود در کوره ها نیاز به محصولی را آشکار می کند که بتواند در برابر این حرارت دوام بیاورد و دچار تغییر شکل نشود. در این بین، ورق های استیل نسوز بهترین محصول برای رسیدن به این هدف هستند. به همین دلیل در اینجا قصد داریم با انواع ورق استیل نسوز قابل استفاده در کوره دوار بیشتر آشنا شویم.

معرفی ورق استیل نسوز و ویژگی های آن

ورق استیل نسوز یکی از محصولات استیل است که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. یکی از مهم ترین ویژگی این نوع ورق که موجب کاربردی شدن آن در صنایع شده است، نسوز بودن آن است. نسوز بودن این ورق استیل باعث شده است در برابر حرارت های بالا به خوبی دوام بیاورد. بنابراین به واسطه این ویژگی می توان از آن در مکان هایی که حرارت بالایی دارند به راحتی استفاده کرد. این در حالی است که سایر مواد اولیه در برابر حرارت، مقاومت پایینی دارند و فورا دچار تغییر شکل می شوند.

cement1 - تولید کوره دوار با ورق استیل نسوز

 

کاربرد ورق های استیل نسوز در ساخت کوره دوار

کوره های صنعتی یکی از مکان هایی هستند که با حرارت های بسیار بالا سر و کار دارند. اغلب فلزات در مواجه با حرارت بالا دچار ذوب شدگی می شوند. اما یک کوره باید از موادی ساخته شود که در برابر حرارت های بالا مقاومت خوبی از خود نشان دهد و دچار تغییر شکل نشود. ورق استیل نسوز بهترین انتخاب برای ساخت کوره دوار است. این ورق می تواند تا حرارت بالای ۶۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند بدون اینکه تغییری در شکل ظاهری و خواص آن ایجاد شود. اغلب کوره های صنعتی با حرارتی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد مواجه هستند اما ورق های استیل نسوز محدود حرارتی بالاتری دارند. بالاتر بودن محدوده حرارتی باعث می شود که پوسته پوسته شدن و خوردگی در بدنه کوره اتفاق نیفتد. بنابراین استفاده از این نوع ورق استیل در کوره ها علاوه بر دوام و استحکام بیشتر می تواند عمر مفید طولانی تری نیز برای کوره در پی داشته باشد.
نکته مهم دیگر قیمت ورق استیل است. این نوع ورق استیل داری قیمت تمام شده مناسبی است. به همین دلیل برای ساخت انواع کوره و دیگ بخار بسیار مقرون به صرفه تر از سایر ورق های موجود در بازار است. بنابراین با استفاده از این محصول علاوه بر بهره مندی از ویژگی های آن می توان هر نوع کوره را با قیمت مناسب تری تولید کرد.

مطالعه
راهنمای ماشین لباسشویی کنوود

انواع ورق های استیل کاربردی در ساخت کوره دوار

برای ساخت کوره های دوار دو نوع ورق استیل نسوز بیشترین کاربرد را نسبت به سایر ورق های استیل دارند. ورق استیل مشبک ۳۰۹ و ورق استیل مشبک ۳۱۰ جزء ورق های نسوزی هستند که در ساخت کوره دوار استفاده می شوند. معمولاً بدنه کوره، دودکش و روکش دودکش، مشعل ها و دمنده های کوره از ورق استیل مشبک ۳۰۹ و ورق استیل مشبک ۳۱۰ ساخته می شوند. همچنین مبدل حرارتی اولیه با دو قطعه ورق نسوز و با استفاده از پرس هیدرولیکی ساخته می شود. در ادامه با دو ورق ۳۰۹ و ۳۱۰ بیشتر آشنا می شویم:

مطالعه
دستگاه بسته بندی اتوماتیک گرانولی-پودری

•    ورق استیل ۳۰۹

در ترکیبات ورق استیل ۳۰۹ از کروم، کربن، نیکل و منگنز استفاده می شود. با وجود این ترکیبات، ورق ۳۰۹ می تواند تا حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. نوعی از این ورق استیل تحت عنوان ۳۰۹s نیز وجود دارد که مقدار کربن کمتری در آن به کار رفته است و خواص آن را کمی متفاوت تر کرده است.

•    ورق استیل ۳۱۰

در ورق استیل ۳۱۰ از مقادیر بالای نیکل و کروم استفاده شده است که میزان مقاومت آن را بالاتر برده است. ورق استیل نسوز ۳۱۰ می تواند حرارت را تا دمای ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد تحمل کند. بنابراین میزان تحمل حرارت در ورق استیل ۳۱۰ بالاتر از ورق ۳۰۹ است. نوع دیگری از این ورق تحت عنوان ورق ۳۱۰s وجود دارد که کربن کمتری در ترکیبات آن به کاررفته است. این نوع ورق در کوره هایی که با دماهای کمتری مواجه هستند مانند کوره های پخت سیمان بیشترین استفاده را دارد.

20211115041642682 - تولید کوره دوار با ورق استیل نسوز

 

نحوه ساخت کوره دوار با ورق های استیل نسوز

برای ساخت یک کوره دوار با استفاده از ورق نسوز ابتدا باید مبدل حرارتی اولیه را از دو قطعه جداگانه ساخت. این دو قطعه جداگانه حتما باید از جنس ورق استیل نسوز ساخته شوند تا در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. با استفاده از پرس هیدرولیک ۴۰۰ تن، شکل و قالب مورد نظر به ورق نسوز داده می شود. پس از آن باید هر یک این دو قطعه با استفاده از پرس هیدرولیک ۲۵ تن با هم ترکیب شوند.
اما برای ادامه کار به یک مبدل حرارتی ثانویه نیز نیاز است. برای ساخت این مبدل حرارتی ثانویه نیز باید از لوله استیل استفاده شود. به ازای هر مبدل حرارتی در کوره باید یک مشعل تعبیه شود و دمنده دودکش نیز به مبدل ثانویه وصل شود. دمنده با استفاده از یک صفحه به مبدل حرارتی متصل شده و ترانسفورماتور و مدار کنترل نیز به دمنده وصل می شود. در نهایت کوره ساخته شده و آزمایشات لازم بر روی آن انجام می شود. گرمای آن نیز اندازگیری شده و پس از بررسی های کامل می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
در این مقاله ورق استیل نسوز، ورق استیل مشبک ۳۰۹، ورق استیل مشبک ۳۱۰ و کاربرد آن در ساخت کوره دوار را مورد بررسی قرار دادیم. با استفاده از این دو ورق نسوز می توان انواع کوره های صنعتی و دیگ های بخار را در اشکال مختلف قالب زد و در صنایع گوناگون مورد بهره برداری قرار داد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.