رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

چگونه در خانه فضای بازی ایجاد کنیم؟

بیشتر بازی های کودکان تا همین چند سال اخیر در فضاهای باز مانند حیاط منزل یا کوچه انجام می شد. اما امروزه دلایل متفاوتی همچون رشد تکنولوژی و افزایش آپارتمان‌ نشینی باعث شده تا کودکان بیشتر اوقات خود را در خانه و در کنار خانواده بگذرانند.به علاوه افرادی که در آپارتمان‌ های کوچک ساکن اند و امکان اختصاص یک اتاق جداگانه برای کودک خود را ندارند، می توانند با ایجاد فضای بازی در خانه کودکشان را سرگرم کنند.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

با توجه به این موضوع، خانواده ها موظف اند فضایی مناسب، ایمن و خلاقانه برای بازی بچه‌ ها که منجر به رشد ذهنی و جسمی او شود، ایجاد کنند. اگر به دنبال ایده های خلاقانه و متنوع برای سرگرم شدن کودکتان هستید تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

نکات مهم برای ایجاد فضای بازی در خانه

امروزه با گسترش جمعیت و کوچک تر شدن ساختمان ها، اغلب افراد در خانه هایی با یک الی دو اتاق زندگی می کنند. از این رو نمی ‌توان یک اتاق جداگانه را برای بازی و فعالیت کودک را در نظر گرفت. بنابراین بسیاری از کودکان باید در فضاهایی همچون اتاق نشیمن به بازی بپردازند. در این بخش ایده ‌ها و روش‌ هایی به منظور ایجاد فضای بازی مناسب در اتاق نشیمن یا هر فضای مشترکی در خانه را معرفی خواهیم کرد.

فضای نگهداری و ذخیره‌سازی مناسب

از آن جایی که رشد کودک سریع اتفاق می افتد بنابراین وسایل و اسباب‌ بازی‌ های او مدام در حال تغییر است. از این رو می بایست فضایی انعطاف پذیر و مناسب به منظور نگهداری وسایل او برای بازی و فعالیت، ایجاد کنید تا کودک بتواند در هر دوره از زندگی به خوبی وسایل را در آن فضا جای دهد.

نکته دیگری که در مبحث کمد یا قفسه کودک باید به آن توجه شود، ایجاد فضاهای مختلف در اندازه ‌ها و شکل‌ های گوناگون برای جا دادن وسایل متنوع مانند اسباب ‌بازی، لوازم تحریر یا لگو و عروسک‌ ها است. هنگامی که شما یک فضای نگهداری مناسب را ایجاد کنید، از به ‌هم ‌ریختگی وسایل بازی جلوگیری کرده و کار را برای کودک راحت می ‌کنید. بهتر است که برای افزایش تقویت قدرت کنجکاوی و تمرکز کودک، به صورت دوره ای جای وسایل در قفسه یا کمد را تغییر دهید تا او برای پیدا کردن آن‌ ها تلاش کند.
game1 - چگونه در خانه فضای بازی ایجاد کنیم؟

مطالعه
جدول استاندارد پیچ های آلن

قفسه کتاب

وجود یک قفسه کتاب برای کودکان در هر سنی، نیاز است. از این رو تهیه یک قفسه کتاب مناسب و جادار برای او لازم و ضروری خواهد بود.

فضای آموزشی

علاوه بر زیبایی، در طراحی فضای بازی کودک توجه به افزایش یادگیری امری مهم به شمار می رود. تهیه کردنِ یک میز و صندلی مناسب و بهره‌گرفتن از وسایل آموزشی مثل کتاب، کره جغرافیایی، تصاویر و غیره می‌تواند یک فضای آموزشی برای فرزندانتان ایجاد کند. می ‌توانید برای سرگرمی و بروز بلوغ و استعداد فرزندتان در اتاق وی بازی‌ های آموزشی و فکری انجام دهید.

قرار دادنِ تصاویر و عکس‌ ها

استفاده از قاب عکس ‌های خانوادگی یا دوستانه و تصاویر مورد علاقه کودک، در محل بازی و فعالیت او امری مهم محسوب می شود. از تصاویر به گونه ‌ای در فضای بازی استفاده کنید که کودک بتواند به راحتی به آن‌ ها دسترسی داشته و آن ‌ها را جا به جا کند. این کار علاوه بر رشد ذهنی کودک باعث ایجاد تعامل بیشتر او با اطرافیان نیز می‌ شود.

دیوار متناسب با سن کودک

استفاده از کاغذ دیواری یا پوسترها برای پوشاندنِ دیوار اتاق یا فضای بازی و فعالیت کودک، باید به گونه ای باشد که بتوانید در هر سنی متناسب با روحیات و علایقش آن را تغییر دهید. به علاوه می‌‌توانید فضایی برای کودک خود تدارک ببینید تا خودش روی دیوار، عکس ها و پوسترهای مورد علاقه ‌اش را بچسباند و مجددا آن‌ ها را عوض کند. همچنین استفاده از کاغذهای رنگارنگ یا تخته سیاه بر روی دیوار یک خلاقیت عالی است. چرا که کودک به راحتی می تواند روی آن‌ ها بنویسد و نقاشی کند.
game4 - چگونه در خانه فضای بازی ایجاد کنیم؟

ایجاد فضای هنری

روشی بسیار موثر در افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس کودک، به نمایش گذاشتن آثار هنری او در اتاق یا فضای بازی کودک است. سعی کنید فضایی را برای قرار دادن یا آویزان کردن وسایل دست ‌ساز یا هنرهای دستی کودک، در نظر بگیرید.

فضای خنثی

نکته مهم دیگر، استفاده از طراحی‌ های مینیمال و رنگ‌ های خنثی در اتاق کودک یا فضای بازی او است. شلوغی بیش از حد تمرکز کودک را می‌گیرد و آرامش او را بر هم می ‌زند. برای جلوگیری از به هم ریختگی و تقویت خلاقیت کودک خود باید وسایل و اسباب ‌بازی‌ های اضافه را جمع کرده و اسباب ‌بازی ‌های جدید به وسایلش اضافه کنید.

نور طبیعی و اشراف به بیرون

جایی که از نور طبیعی برخوردار است و حتی کودک بتواند از پنجره به بیرون از خانه اشراف داشته باشد، فضایی بسیار مناسب برای بازی کودکان خواهد بود. مشاهده طبیعت، حیوانات، گیاهان و انسان‌ ها  باعث تقویت حس کنجکاوی و هوش کودک می شود.

مطالعه
راهنمای خرید بهترین دنده دوچرخه

عدم استفاده از لوازم دکوراتیو

عدم استفاده از وسایل دکوراتیو سنگین و شکستنی که برای کودک خطرناک است، در فضای بازی کودک امری ضروری به شمار می رود. همان‌ طور که می دانید کودکان مدام در حال حرکت و جنب و جوش هستند. از این رو بهتر است فضای مناسب و ایمن برای رفت ‌و آمد داشته باشند.
game3 - چگونه در خانه فضای بازی ایجاد کنیم؟

کف ‌پوش مناسب

بهتر است کف اتاق یا فضای بازی کودک  را فرش کرده یا از موکت و کف ‌پوش‌ های کودکانه استفاده کنید. زیرا اغلب بچه‌ ها قسمتی از بازی های خود را به صورت خوابیده انجام می دهند یا دوست دارند بر روی زمین چرخ بزنند. با این روش از آسیب دیدن دست و پا و زانوی کودک جلوگیری می ‌شود. همچنین استفاده از فوم‌ های مخصوص بازی از دیگر گزینه های مناسب است.

انتخاب رنگ و فضای بازی مناسب

سعی کنید همیشه یک گوشه دنج از منزلتان را به بازی کودک اختصاص دهید. فضاهایی همچون زیر یا کنار پله یا گوشه ‌های ناقص و بلااستفاده پذیرایی، محل مناسبی برای بازی او خواهد بود. بهتر است فضاهایی که در نظر می ‌گیرید کمتر در دید باشد تا به‌ هم‌ ریختی‌ ها زیاد مشخص نباشد. البته این فضا باید به ‌گونه ‌ای انتخاب شود که والدین دارای نظارت لازم بر فعالیت کودک خود باشند.

بهتر است که از یک رنگ کودکانه و همچنین از تابلوها و پوسترهای مورد علاقه کودک استفاده کنید. بهره گیری از چادر بازی کودک برای آپارتمان هایی با متراژ پایین، گزینه مناسبی به شمار می رود تا همه وسایل بازی کودک در یک جا جمع شده و یک فضای بازی و سرگرمی منحصر به فرد برای او ایجاد شود.

انتخاب فرش

به کمک یک فرش، فضای بازی را مشخص کنید. بهتر است از یک فرش کودکانه یا رنگارنگ برای مشخص کردن منطقه بازی در اتاق نشیمن استفاده کنید. این کار باعث ایجاد تفکیک بصری شده و کودک متوجه می شود که محل بازی کجاست و وسایل و اسباب ‌بازی‌ هایش را باید در کجا قرار دهد.

ایجاد فضا برای وسایل

ایجاد فضایی برای قرار دادن و نگهداری وسایل و اسباب ‌بازی ‌های کودک، کاری مهم محسوب می شود. شما تنها با قرار دادنِ یک کمد یا چند سبد می‌توانید وسایل را سازمان‌ دهی و مرتب کنید. اگر از فضای کافی برخوردار نیستید، از دیوار برای نصب قفسه یا شلف ‌های کم ‌جا استفاده کنید. با این کار، فضای بازی او به آسانی مرتب می شود.

بهتر است از مبلمان مناسب کودک و از یک پاف یا یک بالش راحت برای نشستن کودک استفاده کنید. اگر نمی توانید از گوشه مناسبی برای ایجاد فضای بازی استفاده کنید بهتر است با جابه جایی مبلمان و تقسیم فضای نشیمن، برای کودک خود یک گوشه مناسب ایجاد کرده و وسایل او را در آن جا قرار دهید.

مطالعه
پروژکتور به روشنایی روز!

دکور اتاق نشیمن

اگر دارای اتاق نشیمن بزرگی هستید، بهتر است یک فضای بزرگ مانند انتهای اتاق نشیمن را کاملا به بازی کودک اختصاص دهید. وسایل بازی کودک را در همان قسمتی که برای بازی در نظر گرفتید، قرار دهید. به عنوان مثال یک مینی آشپزخانه، یک میز تحریر کوچک، یک تاب بازی و غیره. همچنین برای اینکه فضای بازی کودک خیلی در چشم بیننده نباشد باید رنگ وسایل کودک را با دکوراسیون کلی خانه ست کرد.

اگر با کمبود فضا در داخل منزل رو به رو هستید، استفاده از فضای بالکن یا زیرزمین گزینه مناسبی است. تنها با استفاده از چادر بازی کودک و قرار دادنِ آن در بالکن خانه یا ساختنِ یک خانه به وسیله پتو و پارچه، یک فضای بدون استفاده را تبدیل به یک فضای کاربردی کنید. البته می بایست به ایمنی فضا توجه لازم را داشته باشید.
game5 - چگونه در خانه فضای بازی ایجاد کنیم؟

اولویت‌ها و علایق کودک خود را در نظر بگیرید!

والدین می توانند در خانه های کوچک نیز برای کودک خود فضای بازی مناسب ایجاد کنند، حتما لازم نیست خانه بزرگ و لوکس باشد. توجه به روحیه، علایق و استعدادهای کودک از زیبایی فضای بازی او نیز مهم‌ تر است. برای ایجاد حس استقلال و اعتماد به نفس در کودکان سعی کنید همیشه در طراحی فضای بازی حتما  از نظر کودک خود بهره بگیرید. به علاوه بهتر است فضا را به ‌گونه‌ ای طراحی کنید که امکان یادگیری و پرورش استعدادهای او نیز فراهم شود.

کلام آخر

همان ‌طور که در این مقاله خواندیم ایجاد فضای بازی مناسب و سرگرم کننده امری بسیار مهم در روند رشد فکری و خلاقیت کودک است. ما در این مقاله به معرفی فضاها و وسایل مناسب برای ایجاد مکانی بی ‌نقص برای بازی بچه ها پرداختیم. چنانچه سوالی درباره چگونگی ایجاد فضای بازی در خانه برای کودکان دارید با دوستان ما در تماس باشید.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل پیش فروش آپارتمان در اصفهان، خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، معامله پایا پای، تهاتر و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.