رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

آیا مخازن استیل برای ذخیره آب مناسب هستند ؟

مقدمه

هنگامی که به خرید یک مخزن ذخیره آب جدید فکر می‌کنید، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. ملاحظات مهم برای اکثر افرادی که قصد تهیه یک مخزن ذخیره آب را دارند، پارامترهایی نظیر هزینه، مکان قرارگیری مخزن و اندازه آن می‌باشد. با این حال، یکی دیگر از موارد مهمّی که اکثر افراد هنگام خرید مخزن آب به آن توجه نمی‌کنند، مواد به کار رفته در ساخت آن است. مخازن ذخیره آب از مواد مختلفی نظیر پلی‌اتیلن، فولاد و بتن ساخته می‌شوند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. با این حال، مخازن آب ساخته شده از ورق استیل نگیر بیشتر از سایر مخازن ذخیره آب مورد توجه قرار گرفته‌اند. بیشترین کاربرد مواد استفاده شده در ساخت مخازن ذخیره آب، ورق استیل ۳۰۴ می‌باشد که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام بیشتری نسبت به بتن، پلاستیک یا فولاد کربنی دارد. با آنکه قیمت ورق استیل ۳۰۴ بالاتر از مواد دیگر می‌باشد، ولی سهولت ساخت مخزن با این مواد و دوام بیشتر آن نسبت به سایر مخازن، استفاده از آنرا توجیه‌پذیر می‌کند.

deposito2 - آیا مخازن استیل برای ذخیره آب مناسب هستند ؟

خواص خوردگی مخازن ذخیره آب

ورق استیل نگیر خصوصاً ورق استیل ۳۰۴ آلیاژی مقاوم در برابر اکسیداسیون ناشی از مواد ضد‌باکتری(Biocide) و آب می‌باشد، لذا همین امر موجب شده است در صنایعی که نیاز به ذخیره آب و مواد خورنده است، مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، هیچ نوع پوشش خارجی یا داخلی برای مخازن ساخته شده از این مواد مورد نیاز نیست که موجب گردیده قیمت ورق استیل ۳۰۴ نسبت به فولادهای کربنی ساده قابل رقابت باشد. به طور دقیق‌تر می‌توان بیان داشت که طول عمر و دوام مخازن آب از جنس این نوع آلیاژ مقاومت بیشتری در برابر خوردگی شیاری، حبابی (کاویتاسیون) و سایشی در انواع آب های خالص و آلوده به ذرات معلق را دارند. این ماده همچنین در برابر حرارت و در معرض تشعشعات مضر مقاوم است و هیچگونه نگرانی ناشی از احتمال آزاد شدن یون‌های فلزی در آب و به خطر افتادن سلامت انسان‌ها وجود ندارد.
طول عمر و دوام
این مواد دارای انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری مکانیکی مناسبی می‌باشند، لذا مخازن ساخته شده از آنها کمتر دچار ترک‌خوردگی، شکستگی یا ترکیدگی ناشی از یخ‌زدگی می‌شوند. برخی از افراد به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی و پرداخت هزینه کمتر، از مخازن بتنی استفاده می‌کنند، ولی چیزی که بسیاری از کاربران از آن قافل هستند، این است که مخازن ذخیره آب بتنی غیربهداشتی بوده و نسبت به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها و همچنین نشت مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. همچنین از آنجایی که مخازن بتنی متخلخل می باشند، باعث سایش و جدایش کلسیم از دیواره مخزن و درنتیجه آلودگی آب می‌گردد. در صورتیکه مخازن ذخیره آب ساخته شده از آلیاژهای مقاوم به خوردگی، بهداشتی بوده و به دلیل پایداری شیمیایی بالایی که دارند در تماس با آب به صورت یک فلز بی‌اثر رفتار می‌کند.

مطالعه
رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!

قابلیت بازیافت

مخازن ذخیره آب ساخته شده از این آلیاژها سازگار با محیط زیست هستند. پیشرفت در تولید آنها در سال‌های گذشته بر استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی متمرکز شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر اکثر مخازن ذخیره‌سازی موجود از جنس این مواد حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد بازیافتی هستند.

قابلیت حمل و نقل و تغییر مکان

مشاهده شده است که بسیاری از مخازن بتنی ذخیره آب در یک مکان مشخص نصب می‌شوند و برای همیشه در محل ثابت خود باقی می‌مانند، که این یک نقطه ضعف بزرگ می‌باشد، زیرا برای همه کاربردها مناسب نیست. ممکن است یک شرکت نیاز به تغییر مکان مخزن آب داشته باشد که جابجایی مخازن ذخیره آب بتنی ثابت تقریباً غیرممکن خواهد بود. از طرفی شرکت‌هایی که از مخازن ذخیره آب از جنس آلیاژهای فلزی استفاده می‌کنند، می‌توانند به راحتی مخزن خود را با لیفتراک به مکان دیگری منتقل نمایند. این کار دشواری و استرس مربوط به جابجایی یک مخزن بتنی را از بین می‌برد.

مطالعه
استفاده از استنلس استیل در تولید تجهیزات کوره

ارزش زیبایی شناختی 

مخازن ذخیره‌سازی ساخته شده با پلاستیک یا بتن برای چشم جذاب نیستند. آنها تنها پس از چند سال استفاده کسل کننده به نظر می‌رسند. درصورتیکه در بیشتر موارد، مخازن ذخیره آب فلزی حتی پس از سالها سرویس، جدید به نظر می‌رسند. علاوه بر این، آنها را می‌توان برای مطابقت با محیط اطراف رنگ کرد.

a Round tanks - آیا مخازن استیل برای ذخیره آب مناسب هستند ؟

نتیجه‌گیری

آب آشامیدنی به عنوان بازاری شناخته شده است که در آن فرصت‌های روشنی برای افزایش استفاده از فلزات زیست‌سازگار که سلامت جامعه و محیط زیست را تهدید نکند، وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از انجمن‌های توسعه فلزات مقاوم به خوردگی که در کشورهای بزرگی نظیر استرالیا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، تایلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مستقر هستند، در حال همکاری نزدیک با شرکای محلی برای افزایش آگاهی در خصوص مزایای استفاده از این مواد می‌باشند و به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهند که دانش لازم از عملکرد خوب این مواد در دسترس بشر بوده و مزایای استفاده از آن اثبات گردیده است. همانطور که مشاهده شد، مزایای بسیاری در خصوص مخازن ذخیره آب فلزی وجود دارد که کارآیی آنها را نسبت به سایر مخازن ذخیره‌سازی نظیر مخازن بتنی، بهتر می‌سازد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.