رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!

رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن! روند فعلی وضعیت مسکن خبر از رکود شدید در بخش خرید و فروش ملک و همچنین تولید مسکن می دهد. در واقع به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی و نهاده های تولید، تورم در کمین بازار مسکن می باشد.

به گفته رئیس کمیسیون مشاوران املاک، کاهش ساخت و ساز مسکن منجر به تور در بازار مسکن شده است. این در حالی ست که ما سالانه به بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. با املاک داران همراه شوید تا درباره رکود در بازار ساخت و ساز بیشتر بدانید.
d5de325819c1cbd2e6d191bffd298dd8 11zon - رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!

رکود بازار مسکن، سازندگان را به تغییر شغل مجبور کرد!

رسول جهانگیری اذعان داشت که میزان تقاضا با میزان ساخت و ساز مسکن هیچ تناسبی ندارد. این مسئله منجر به تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه ای شده و نیاز به پشتیبانی از صنتعت ساخت و ساز دارد. در غیر این صورت همچنان با رشد قیمت مسکن مواجه خواهیم بود و مردم قدرت خرید پیدا نخواهند کرد.

به گفته او، حتی با وجود کاهش قیمت طلا و ارز نیز نمیتوان به بهبود وضعیت مسکن امیدوار بود. چرا که این کاهش قیمت به دلیل کاهش تولید مسکن موقتی خواهد بود.

بنا به گفته های جهانگیری به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا در بازار مسکن احتمال بهبود اوضاع دور از انتظار می باشد. چرا که به اندازه درخواست مردم برای مسکن؛ تولید صورت نمی گیرد و ملک ها با متراژ بالا خالی هستند.

از طرفی تعیین مالیات در طولانی مدت برای این خانه ها، صنعت مسکن را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا ساخت و ساز افزایش پیدا کند و با تقاضای مردم تناسب داشته باشد.

مطالعه
عراق؛ بهشت بازرگانان ایرانی

بر اساس اعداد و ارقام مربوط به جدید ترین گزارشات تحولات بازار ساخت و ساز، فعالیت های ساخت و ساز افت شدیدی پیدا کرده است.

این کاهش ساخت و ساز در بازار مسکن را هم در تهران و هم در سایر شهرها به طور همزمان شاهد بودیم. به گفته نایب رئیس انبوه سازان این کاهش ساخت و ساز میتواند تورم شدیدی در بازار مسکن به وجود آورد.

این رکود بازار مسکن برخی از سازندگان را مجبور به اقدام برای تغییر شغل کرده است. چرا که دیگر نمیتوانند مثل سابق از سودهای کلان بهره مند شوند. در حقیقت این سود ها امروزه بیشتر به سازمان های نظام مهندسی و شهرداری می رسد.

به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تسهیلات مسکن، تورم پی در پی بوجود آمد. نرخ مصالح ساختمانی و سایر هزینه های ساخت و ساز روز به روز افزایش یافت و مشکلات زیادی برای سازندگان ایجاد کرد.
Manhattan 1 min 11zon - رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!
با این وجود که صنعت مسکن میتواند محرکه اقتصادی موثری باشد، ولی به دلیل ادامه رکود بازار مسکن نمیتوان انتظار  وضعیت مناسبی در این بخش را داشت. در واقع با وجود شرایط فعلی میتوان گفت که رکود ساخت و ساز به سال هفتم وارد شده است.

از آنجایی که هزینه های ساخت و ساز مسکن از جمله قیمت مصالح و هزینه تولید افزایش قابل توجهی را در سال های اخیر تجربه کرده است، به نظر می رسد رکود بازار مسکن ادامه دار خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که حضور متقاضیان در معاملات ملکی افزایش یاید، قیمت زمین توسط مسئولان کنترل شود و رشد قیمت مصالح متوقف شود، امکان بهبود شرایط وجود دارد.

مطالعه
حواله بانکی چیست؟

در واقع میتوان امید داشت که سازندگان و سرمایه گذاران بار دیگر برای ساخت و ساز تشویق شوند. اما با توجه به شرایط موجود، احتمال چنین تغییرات مثبتی در سال جاری وجود ندارد.

به طور کلی بر اساس آمارهای ارائه شده توسط اداره کل آمار ایران در رابطه با بازار مسکن، شاهد رکود در بازار ساخت و ساز هستیم. در واقع در فصل بهار سال ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۱۳۹۹ با کاهش ۱۷.۲ درصدی دریافت مجوز ساخت و ساز مواجه شدیم.

همچنین آمار مربوط به پایتخت نیز نشان می دهد که در فصل آغازین ۱۴۰۰، شمار ساخت و سازها نسبت به سال گذشته حدود ۱۳.۸ درصد کاهش داشته است.
iStock 1212994715 11zon 1024x752 - رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!

دلایل رکود بازار مسکن

یکی از مهم ترین دلایل رکود بازار مسکن افزایش نرخ مصالح ساختمانی می باشد که روز به روز با روند صعودی رشد قیمت آن روبرو هستیم. از طرف دیگر قیمت زمین نیز افزایش یافته و توان خرید متقاضیان را کاهش داده است.

همین مسائل باعث معیوب شدن چرخه اقتصاد و کاهش میزان ساخت و ساز شده اند. سازندگان ملک نیز از کاهش میزان سود خود با خبر شدند و همین مسئله مشکلات ساخت و ساز را دوچندان ساخت.

در واقع به دلیل کمیاب شدن و حتی نایاب شدن برخی مصالح ساختمانی و عدم توانایی برای تخمین زدن هزینه های احتمالی ساخت و ساز، پروژه های بسیاری لغو شد یا نیمه کاره ماند.

دلیل اصلی خروج سازنده های بزرگ از صنعت ساخت و ساز مسکن، کاهش ۲۸ درصدی سود آنها نسبت به گذشته بود. نه تنها افراد تازه کار در این حرفه کنار کشیدند، بلکه بسیاری از سازندگان مشهور و درجه یک نیز مجبور به انصراف شدند.

مطالعه
مزایای خرید استرچ بسته بندی برای تولید کننده های صنایع مختلف

این مشکلات منجر به آشفتگی بیش از پیش باعث رکود در ساخت و ساز و تورم در بازار مسکن شد.

همراه با فاکتورهایی مثل قیمت مصالح ساختمانی، هزینه زمین و قیمت فروش واحدهای ساخته شده، سیاست گذاری های غلط نیز به رکود بازار مسکن دامن زده است.

در حقیقت به دلیل عدم وضع مالیات سالانه بر املاک مسکونی، از میزان سرمایه گذاری در ساخت مسکن کاسته شده است. بنابراین بازار مسکن نیاز به اهرم مالیاتی مثل وضع مالیات سالانه بر املاک و بوجود آمدن هزینه برای سفته بازی و غیره دارد.

در این صورت بازار معاملات مسکن رونق می گیرد و تمامی سرمایه گذاری ها برای تولید مسکن استفاده خواهد شد.
housing market visual 2 11zon 1 1024x768 - رکود در بازار ساخت و ساز، تورم در بازار مسکن!

جمع بندی

همانطور که گفتیم به دلیل روند کاهش ساخت و ساز، تورم در کمین بازار مسکن می باشد. چرا که هزینه های ساخت و ساز و مصالح ساختمانی سیر صعودی طی کرده و سازندگان را مجبور به تغییر شغل نموده است. در این مقاله به رکود بازار مسکن و شرایط آن اشاره کردیم.

مجموعه املاک داران خدمات متعددی در زمینه خرید و فروش املاک به شما عزیزان ارائه می کند. این خدمات شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.