رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ورق استیل در مجاورت با اشعه مستقیم آتش

فهرست محتوا

مقدمه

آیا ورق استیل می سوزد؟ اگر چنین است آیا دود می کند؟ یا گسترش آتش را سریع می کند؟ این سوال ها به راحتی و به هیچ شبهه ای پاسخ داده شده اند زیرا استنلس استیل ها نوعاً فولاد هستند. اینکه آنها آتش نمی گیرند و فقط در دمای حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد شروع به ذوب شدن می کنند موضوعی تایید و پذیرفته شده است. این بدان معناست که ورق استیل محدوده اشتعال ندارد لذا آزمون های موجود در استاندارد AS/NZS 1530/3 مورد نیاز نمی باشند. حرارت و گرما در یک آتش پر واضح است که یک اثر ظاهری دارد زیرا برخلاف لایه بسیار بسیار نازک و شفاف پسیو یا غیرفعال که در مجاورت رطوبت هوا شکل گرفته، ورق استیل های در معرض گرمای بیش از ۳۰۰ درجه سانتیگراد و هوای آزاد همزمان با رشد یک لایه اکسیدی چگال تر، تغییر رنگ می دهند. این پدیده از زنگ های رنگین کمانی قابل رویت در کناره جوش ها یا لبه جوش ها تا یک رنگ تیره و لایه اکسید غیر حفاظت شده تشکیل و توسعه می یابد که ضخامت آن بستگی دارد به زمان اعمال حرارت و دمای رسیده به آن.
برای آلیاژهای آستنیتی چون ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ حدود دما برای خسارت و افت ناشی از طول عمر در اثر اکسیداسیون ۸۷۰ درجه سانتیگراد (با در نظر گرفتن سیکل یا دوره دما) است، از این رو آنها معمولاً در کانال کشی و کوره های دما بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

fire - ورق استیل در مجاورت با اشعه مستقیم آتش

روند کنونی در به کار بردن روکش های تزئینی استنلس استیل نیازمند یک ارزیابی و بازنگری، به منظور تعیین قابلیت احتراق، گسترش شعله و دود های بالقوه ناشی از روکش می باشد. تاثیرات ریزساختاری سیکل حرارتی در کوتاه مدت -کمتر از چند ساعت حرارت دهی- می تواند شامل رسوب کاربید (حساس سازی) در یک آلیاژ آستنیتی باشد که یک گرید کم کربن یعنی حاوی کربن بیش از ۰.۰۳ درصد نبوده است. گریدهای فریتی جوش پذیر و دوپلکس نمی بایست دارای کربن کافی لازم برای حساس سازی باشند. حساس سازی مایه افت مقاومت خوردگی است لیکن بر خواص مکانیکی تاثیری ندارد. هر دو گریدهای دوپلکس و فریتی در دمای ۴۷۵ درجه سانتیگراد می توانند دچار شکست شوند اگرچه اطلاعات به دست آمده توسط مجمع بین المللی مولیبدن حاکی از آن است که این امر نیاز دارد به قرارگیری بیش از دو ساعت در حرارت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد برای یک نزول و افت ۵۰ درصدی در چقرمگی. این طول زمان در اغلب کوره ها بعید است.
آیا ورق استیل سدی در برابر آتش و شعله ها خواهد بود؟ اگر چنین است حرارت چگونه و با چه سرعتی در این سد نفوذ خواهد کرد که جهت ایجاد آسیب و خسارت در لبه دور آن کافی باشد (معمولاً ناشی از یک افزایش خاص دما است)؟
نمایش رضایت بخشی توسط آزمون های مرجع BS647 بخش ۲۲ منتشر شده است که توسط یک نفر عضو BSSA یعنی مجمع استنلس استیل بریتانیا به نام استوارت فریزر به انجام رسیده است. نامبرده سازنده ۳۱۶ عدد چارچوب درب است که شامل حفره هایی هستند پر شده با تخته های غیر قابل اشتعال.
این نشانگر اندک تغییر رنگ و اعوجاج در طرف برخورد آتش و شعله با طرف پناه گرفته ی درب است که به دمای فقط ۹۸ درجه سانتیگراد پس از ۶۰ دقیقه می رسد. آزمون برای ۸۰ دقیقه دیگر ادامه یافت بدون نقص یا خرابی یا توقف محفظه شعله یا باز شدن بعدی درب در چارچوبش. آزمون مشابهی بر روی یک ورق دوپلکس ۲۳۰۴ ضخیم انجام شد که این ورق برای یک دیواره یا اتاقک کشتی شبیه سازی شده با پشم عایق محصور با سرامیک ساخته شد. با یک تابش و درخشش نارنجی روشن از یک فلز با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد در سمت شعله، سمت ایمن و بی خطر به ۳۰ درجه سانتیگراد پس از ۴۰ دقیقه و ۱۱۰ درجه سانتیگراد پس از ۶۰ دقیقه رسید. آزمون پس از ۱۲۰ دقیقه با نتیجه رضایت بخشی به پایان رسید.
تاثیرات روی خواص مکانیکی ورق استیل از نظر طول زمان تاثیر و اتفاق پس از آن چیست؟ این تأثیرات در مقایسه با فولادهای کربنی چگونه عمل می کنند؟
آزمون هایی بر مبنای تئوری وجود دارد که نشان می دهد هر دو آلیاژ آستنیتی و دوپلکس در مقایسه با فولاد های کربنی ویژگی های عالی در دمای بالا دارند. جدول ذیل حاکی از حالت های خرابی و شکست سه متر سینی های کابل الکتریکی صنعتی در شرایط شبیه سازی تحت بارهای واقعی است. این سینی ها به وسیله ۱۸ مشعل حرارت داده شده بودند تا به یک متوسط دمای ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد برای حداقل ۵ دقیقه برسند.

مطالعه
تعمیرات ماشین ظرفشویی مدیا

Burn Barrel Crop 856x1024 1 - ورق استیل در مجاورت با اشعه مستقیم آتش

 

انتشار نتایج همچنین هزینه های طول عمر را نیز برای استفاده از آلومینیوم، فولاد گالوانیزه یا استنلس استیل برای راه پله ها، نرده ها، توری ها و دیوار های آتش، همینطور روکش های فلزی برای واحدهای اقامتی و کریدورها بر روی سکوهای دریای شمال در نظر می گیرد. کنترل خطرات آتش سوزی مشخصاً نگرانی های اصلی هستند اگرچه مقاومت خوردگی نیز در حد بحرانی و وخیم می باشد. بر اساس هزینه های طول عمر، ورق استیل اقتصادی ترین ماده بوده به ویژه هنگامی که الزام های تعدیل شده دوره نگهداری را شامل شده بود.
علاوه بر آزمون فوق در خصوص کاربردهای سینی کابل، کار پژوهشی و کاربردی اساسی و قابل توجهی از آن زمان تاکنون انجام یافته و کدگذاری و تدوین شده است. منصوبات عبارتند از چنگک هایی از جنس دوپلکس ۲۲۰۵ که اسلب یا تختال را آویزان نگه می دارد که داکت اضطراری گردش هوای از کف را در تونل تشکیل می دهد. در کوتاه مدت آتش ها همچنان روی بالکن ها یا راه پله ها، دما بالا می رود و تا اینکه مشخصات دمای آتش بر طبق ISO834 ظاهر شود بسته به ضخامت و انتشار آن. ورق استیل های پولیش یا پرداخت شده معمولاً قدرت انتشار کمی دارند (کمتر از ۰.۱)، از این رو دما آرام تر افزایش می یابد. محافظه کارانه، پس از ۳۰ دقیقه یک ورق استیل با ضخامت ۱۲ میلیمتر با قدرت انتشار ۰.۲ به ۶۲۰ درجه سانتی گراد دما خواهد رسید حال آنکه فولاد زنگ نزن و با قدرت انتشار ۰.۴ در همین مدت به ۷۵۰ درجه سانتی گراد می رسد.
هنگامی که استحکام، انحراف، خمش یا اعوجاج مورد بررسی و مد نظر قرار می گیرد، دماهای فلز در یک آتش مرسوم و معمول به سطوح آنیل شدن متریال نمی رسد بنابراین هرگونه کار سرد به منظور تقویت و افزایش استحکام، دما را برای یک کاهش استحکام ۵۰ درصدی افزایش خواهد داد. به علاوه به طور کلی در منحنی نمایش داده شده، افت مدل یعنی اعوجاج از یک بار ویژه، کمتر است از اعوجاج فولاد کربنی برای دمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد. تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد حفظ مدول برای ورق استیل ۰.۷۵ است در مقایسه با فولاد کربنی که ۰.۳ می باشد یعنی کمتر از نصف انحراف و اعوجاج برای یک بار داده شده.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.