رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

بررسی عملکرد هاب شبکه

4 port netgear ethernet hub - بررسی عملکرد هاب شبکه

هاب شبکه چیست؟
هاب یکی از سخت افزارهای مورد استفاده در نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری است و می توان گفت ارزان ترین راه برای اتصال دو یا چند کامپیوتر به یکدیگر است. اگرچه در شبکه های امروزی به جای هاب از سوئیچ ها استفاده می شود اما همچنان در برخی شبکه ها شاهد استفاده از این تجهیزات هستیم. هاب در اولین لایه مدل مرجع OSI عمل می کند. برخلاف روترها و سوئیچ‌ها، آنها فریم‌های داده را نمی‌خوانند و فقط اطمینان می‌دهند که فریم‌های داده روی هر پورت کپی می‌شوند.

کار هاب شبکه بسیار ساده است. هنگامی که یکی از کامپیوترهای متصل به هاب داده ارسال می کند، سایر پورت های هاب نیز آن را دریافت می کنند. در واقع می توان گفت که داده های ارسالی تکرار شده و به پورت های دیگر هاب ارسال می شود.

قبل از بررسی عملکرد هاب شبکه، لازم است شما را با مفاهیم Broadcast Domain، Domain، Collision Domain آشنا کنیم تا عملکرد این سخت افزار را بهتر درک کنید. با ما بمان:

دامنه: همه رایانه‌های موجود در یک دامنه، هر رویدادی را که در آن دامنه رخ می‌دهد، می‌بینند و می‌شنوند.

Collision Domain: در صورت برخورد دو کامپیوتر، سایر کامپیوترهای موجود در دامنه مطلع می شوند و اطلاعات لازم را در مورد آنچه اتفاق افتاده است خواهند داشت. این کامپیوترها اعضای همان Collision Domain هستند. تمام رایانه هایی که از طریق یک هاب شبکه به یکدیگر متصل می شوند، بر خلاف سوئیچ، مانند عضوی از یک دامنه برخورد خواهند بود.

مطالعه
مجازی سازی Hyper-V مایکروسافت

Broadcast Domain: در Broadcast Domain، یک پیام پخش (فریم یا داده ای که به همه رایانه ها ارسال می شود) به همه رایانه های دامنه ارسال می شود. هاب و سوئیچ به درستی با حوزه پخش سروکار ندارند (ایجاد دامنه های جداگانه) و بنابراین به روتر نیاز دارند.

از سخت افزارهای مختلف برای برخورد مناسب یا ایجاد دامنه های مجزا با دامنه برخورد و حوزه پخش و افزایش کارایی و سرعت یک شبکه استفاده می شود. سوئیچ ها یک دامنه برخورد جداگانه ایجاد می کنند اما در مورد دامنه پخش این کار را انجام نمی دهند. روترها دامنه های پخش و دامنه های برخورد جداگانه ایجاد می کنند، اما هاب قادر به ایجاد دامنه های پخش جداگانه و دامنه های برخورد نیست.

این سخت افزار چگونه کار می کند؟
هاب روی اولین لایه مدل مرجع OSI کار می کند. برخلاف روترها و سوئیچ ها، هاب های شبکه فریم های داده را نمی خوانند و فقط از تکراری بودن فریم های داده در همه پورت ها اطمینان می دهند. گره هایی که یک اترنت یا اترنت سریع با استفاده از قوانین CSMA / CD به اشتراک می گذارند، اعضای یک Collision Domain هستند. این بدان معنی است که تمام گره های متصل به هاب شبکه بخشی از یک Collision domain هستند و زمانی که برخوردی رخ می دهد، سایر گره های دامنه آن را می شنوند و تحت تأثیر قرار می گیرند.

مطالعه
کسب درآمد از طریق گلدوزی

کامپیوترها یا گره های متصل به هاب شبکه از کابل های UTP استفاده می کنند. یک گره می تواند به هر یک از پورت هاب متصل شود. به عنوان مثال، با استفاده از یک هاب هشت پورت، امکان اتصال هشت کامپیوتر وجود خواهد داشت. عملکرد هاب بسیار آسان است. هنگامی که یکی از کامپیوترهای متصل به هاب شروع به ارسال داده می کند، سایر پورت های هاب نیز آن داده را دریافت می کنند (داده های ارسالی تکرار شده و به سایر پورت های هاب ارسال می شود).

اکثر هاب ها دارای یک پورت اختصاصی هستند که می تواند به عنوان یک پورت معمولی یا یک پورت آپلینک عمل کند. با کمک یک پورت uplink، هاب دیگر را می توان به هاب موجود متصل کرد. در این صورت تعداد پورت ها افزایش می یابد و امکان اتصال کامپیوترهای بیشتری به شبکه وجود خواهد داشت. این یک گزینه ارزان برای افزایش تعداد گره ها در یک شبکه است، اما شبکه را شلوغ تر می کند و در نتیجه حجم زیادی از داده های غیر ضروری جابجا می شود. همه گره ها اعضای یک دامنه Broadcast و Collision domain یکسان هستند، بنابراین همه آنها هر نوع برخورد یا Broadcast را می شنوند.

اکثر هاب های شبکه از یک LED برای نشان دادن اتصال فعال یا غیرفعال بین هاب و گره و از LED دیگر برای نشان دادن وقوع یک برخورد استفاده می کنند. در نوع دیگری از هاب شبکه، دو ال ای دی مربوط به فعال شدن لینک ارتباطی هاب و گره و فعالیت پورت با هم ترکیب می شوند و زمانی که پورت فعال است، این LED چشمک می زند و زمانی که هیچ فعالیتی رخ نمی دهد، LED به طور مداوم روشن می شود.

مطالعه
دیدن استوری اینستاگرام بعد از 24 ساعت

LED برخورد در هاب شبکه هنگام وقوع برخورد روشن می شود و برخورد زمانی رخ می دهد که دو کامپیوتر یا گره سعی می کنند همزمان با یکدیگر در شبکه صحبت کنند. پس از وقوع یک برخورد، فریم های هر یک از گره ها با هم برخورد کرده و می شکنند. هاب شبکه به اندازه کافی هوشمند است تا این نوع خرابی ها را تشخیص دهد و چراغ برخورد برای مدت کوتاهی روشن می شود. تعداد کمی از هاب ها دارای یک اتصال ویژه BNC هستند که می توان از آن برای اتصال کابل کواکسیال استفاده کرد. پس از این اتصال، LED مربوط به اتصال BNC روی هاب روشن می شود.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.