رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

زندگی در روستاهای تاریخی ایران از جمله مواردی است که هر فرد در سفر خود می تواند داشته باشد. به گونه ای تجربه دور شدن از شلوغی، آلودگی صوتی و ترافیکی از جمله موارد مهمی است که از روستا به دور بوده و هر فرد می تواند بسیار ساده و دلنشین به زندگی در روستا بپردازد. ممکن است آشنایی کامل با برخی از روستاهای تاریخی ایران را نداشته باشید و ندانید که سفر کردن به این مناطق چقدر می تواند در روحیه شما تاثیر بگذارد.

در صورتی که بتوانید برنامه سفری چند روزه را مهیا کنید، در شروع بهتر است که محل اقامت را تعیین کنید. پیدا کردن این لوکیشین ها در زیباتر کردن و ماندگاری اقامت شما کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله از املاک داران قصد داریم تمام موارد مربوط به دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران بپردازیم. در صورتی که تمایل دارد بیشتر در مورد این موضوع اطلاعات کسب کنید در ادامه مقاله همراه با ما باشید.

دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران

اصطلاح زیبایی برای فرد متفاوت بوده و هر شخصی با توجه به دیدگاه خود آن را تعریف می کند. ولی زیباترین روستاها دارای چند قابلیت مشترک مثل سرسبز بودن، بکر و سرشار از طبیعت و کوه و جنگل هستند که هر فرد آن را با توجه به معیارهای خود تعریف خواهد کرد. در ادامه بکرترین و زیباترین روستاهای تاریخی ایران را معرفی خواهیم کرد.

روستای فیلبند مازندران

در ابتدا به روستای فیلبند مازندران می پردازیم که به لقب شناور روی آب معروف است. زیرا در اکثر مواقع در بین مه و ابرها شناور است. همین امر سبب‌شده که این روستا به یکی از شگفت انگیزترین روستاها شناخته‌شود. همچنین به نام بام شرقی مازندران نیز معروف است و در گویش مازندرانی آن را فلبند هم قلمداد می کنند.

ترکیب حروف فلبند یعنی فل به معنی خستگی و بند به معنی بند آمدن است و می گوییم که در اصل به معنی بند آمدن خستگی است. زیرا این روستا بر طبق دشواری که در گذشته‌داشته به این اسم نامگذاری شده‌است. این روستا از جمله ییلاق های خوش آب و هوا در شهر مازندران است که بهترین زمان برای سفر کردن به آنجا در تابستان صورت می گیرد.

همانگونه که گفتیم فصل بهار و تابستان بهترین موارد برای سفر به این روستا است ولی اگر برای سکونت این روستا رو انتخاب می کنید کمی دشوار خواهد بود. جاذبه های گردشگری در این روستا شامل جنگل های چلاو، طبیعت بکر، آب و هوای بی نظیر و آرامش وصف پذیر آن است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است.
village2 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

روستای ماسوله

ماسوله از جمله زیباترین روستاهای تاریخی ایران است که در ۳۲ کیلومتری غرب شرق فومن و در استان گیلان واقع‌شده و دارای کوچه های بسیار تنگ و باریک است. می توان این روستا را را یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران به شمار آورد. برای رفت و آمد در این روستا باید پیاده رفت و نمی توان از هیچگونه وسایل نقلیه استفاده کرد. زیرا همانگونه که گفتیم دارای کوچه های تنگ و باریک هستند.

این شهر دارای قدمت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله است و به صورت پلکانی ساخته‌شده به این صورت که سقف هر کدام از خانه ها، حیاط دیگر خانه ها است. طریقه ساختن این خانه ها سبب‌شده که توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و باعث زیبایی چشمگیری شود.

معماری روستای ماسوله

این خانه ها قدمت چند ساله دارند و مثل دیگر مناطق کوهستانی به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. برای ساختِ این خانه ها بیشتر از سنگ و چوب یا خشت بهره گرفته‌اند و اکثرا به صورت دو طبقه ای هستند. این خانه ها دارای بخش های متعددی مثل نشیمن‌گاه، چغم، پشن و سومه است که به زبان محلی آنها نامگذاری شده اند. خانه های این روستا هر کدام جداگانه هستند و دارای دو بخش زمستانه و تابستانه ساخته شده اند. بخش زمستانه در پشت خانه قرار گرفته و نور زیادی را دربر نمی گیرد و یک کوره برای گرم کردن اتاق به کار رفته است. بخش زمستانه از پنجره های رنگی طراحی شده که اکثرا به سمت دره است.

مطالعه
محله جوباره اصفهان، محله همزیستی ادیان!

village6 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

جاذبه های گردشگری ماسوله

روستای ماسوله علاوه بر زیبایی بی نظیری که دارد از طراحی خاص و جاذبه های گردشگری زیبایی برخوردار است و تمام این ویژگی‌ ها باعث جذابیت ماسوله در شمال کشور شده است. در ادامه به برخی از این جذابیت ها خواهیم پرداخت:

آبشار و رودخانه: این روستا از آبشارهای بسیاری برخوردار است که از جمله مهم ترین آنها می توان آبشار کوشم، ماسوله رودخان، آبشار لارچشمه، خربو یا خرم بو و آبشار توریشوم را نام برد.

ییلاق های ماسوله: این محلات برای اقامت تابستانی بسیار مناسب هستند و از زیباترین ییلاق ها می توان به للندیز، آندره و کوربار اشاره کرد.

پارک جنگلی ماسوله: این پارک از بزرگترین پارک های طبیعی در این منطقه محسوب می شود که دارای امکانات رفاهی بسیاری شامل سرویس بهداشتی، رستوران و آلاچیق است. این پارک از درختان راش توسکا، فندق و ممرز تشکیل‌شده که برای سفری کوتاه عالی به نظر می رسد.

روستای کندوان تبریز، شگفتی‌ در میان کوه ‌ها

یکی از شگفت انگیزترین روستاهای کشورمان ایران که در کوه سلطان داغی و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان تبریز واقع قرار گرفته است کندوان نام دارد. تعدادی بر این باورند که قدمت این روستای زیبا به ۷ هزار سال قبل برمی گردد. در کندوان خانه هایی با ساختار عجیب و متفاوت وجود دارد، همین امر باعث شده این مکان به یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران تبدیل شود و دلیل این ظاهر عجیب و این همه شگفتی، گدازه ‌ها و مواد مذابی است که از آتشفشان کوه سهند به جا مانده و همچنین دخالت دست در شکل‌گیری بناهاست. ‌این روستای خارق العاده بناهایی به شکل کله قند و شباهت زیادی به کندوی عسل، دارد به همین دلیل کندوان نام گرفته است.

معماری روستای کندوان تبریز

از پربازدیدترین جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان، می توان به معماری عجیب خانه های آن اشاره کرد. در این مکان زیبا خانه ‌ها در دل کوه کنده‌شده‌اند و دیواری به قطر ۲ متر دارند. قطر زیاد این خانه ها باعث می شود در تابستان فضایی خنک داشته و در زمستان گرم و مطبوع باشند. در زبان محلی به منازل هایی که در این روستا وجود دارد کران یا قیه به معنی صخره گفته می ‌شوند. بلندی کران‌ ها در روستا از ۶۰ متر کمتر است و از جنس ایگنمبریت و لاهار ساخته شده و بعضی از کران‌ های روستا، در ۳ یا ۴ طبقه نیز ساخته شده ‌اند.
village7 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان تبریز

از مهم ترین جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان معماری متفاوت و طبیعی خانه ‌ها است. این معماری باعث‌شده که گردشگران زیادی از سراسر ایران به این مکان زیبا جذب شوند. علاوه بر معماری خانه‌ ها، چشمه‌ های آب ‌معدنی، طبیعت سرسبز، باغ ‌های میوه و رودخانه ‌های پُرآب از جاذبه‌ های طبیعی این روستا به شمار می رود.

روستای زیارت گرگان، سرسبزی بی‌ پایان

زمانی که از گرگان خارج شدید و جاده روستای زیارت را میبینید، زیبایی‌ های این خطه سرسبز شما را شگفت زده می کند. جاده این روستا، جنگلی و پر از پیچ و خم است و رانندگی در آن شروع سفر لذت بخش شما به روستای زیارت خواهد بود. بعد از کمی رانندگی به قسمتی از جاده می‌رسید که سنگ‌ فرش‌شده‌، در حقیقت وارد محدوده روستا شده‌اید. امکانات رفاهی و اقامتی در روستا وجود دارد، پس شما این امکان را دارید برای چند روز متوالی در یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران اقامت داشته باشید.

معماری روستای زیارت

اکثر خانه‌ هایی که در شهرهای شمال کشور وجود دارند به دلیل رطوبت زیادی که زمین در بیشتر ایام سال دارد، با اندکی فاصله از سطح زمین و سقف‌ های شیب‌دار ساخته می‌ شوند. خانه‌های قدیمی روستای زیارت معمولا حیاط ندارند و معماری آن‌ ها به صورت پلکانی است. خانه‌های بسیار قدیمی و بافت سنتی در این روستا ثبت ملی شده و تعدادی از خانه‌ها به زمان قاجار و پهلوی برمی گردند.
village4 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

جاذبه ‌های گردشگری روستای زیارت

علاوه بر شگفتی ها و زیبایی هایی که در دل طبیعت وجود دارند، روستای زیارت دارای جاذبه ‌های گردشگری طبیعی زیادی است که در ادامه تعدادی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • ارتفاعات زیبای زیارت:  اطراف روستای زیارت ارتفاعات زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد؛ زارمنجی در شمال، تلمبار و تالو و سردانسر در جنوب، کلیچال در شرق، شمسک و کلاه گردان در شمال شرق و سفیدآب و پیرزن چکل در شمال غرب
  • آبشارهای روستای زیارت: در روستای زیارت آبشارهای طبیعی قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. مانند: آبشار دوقلو، آبشارهای درهه تل ‌انبار و آبشار خال دره
  • چشمه‌ آبگرم زیارت: در شرق رودخانه خاصه، چشمه آبگرمی وجود دارد که آب آن گرمای ملایمی دارد و خواص معدنی بالای آن باعث محبوبیت زیادی شده‌است.
  • اماکن مذهبی و امامزاده زیارت:  بقعه متبرکه امامزاده عبدالله در اطراف چشمه‌ های آبگرم قرار دارد. از دیگر اماکن مذهبی روستا می توانیم به گورستان تاریخی امامزاده عبدالله، امامزاده صالح، امامزاده علی‌ ابن‌ موسی‌ ابن جعفر و بابا قنبرسر اشاره کنیم.
مطالعه
11 تا از مشهور ترین مراکز خرید اصفهان

روستای اورامانات تخت کردستان، دره‌ای باورنکردنی

در غرب استان کردستان و در قسمت اورامان شهرستان سروآباد روستایی به نام اورامات قرار گرفته‌است. خانه ‌های این مکان زیبا همه از جنس سنگ هستند و به شکل پلکانی ساخته‌شده‌اند. به خاطر ظاهر پلکانی و زیبای روستای اروامانات، به آن روستای هزار ماسوله هم می گویند. در زبان محلی به این روستای شگفت انگیز هه‌ورامان، اورامان یا هورامان نیز گفته‌می‌شود.

معماری روستای اروامانات تخت کردستان

معماری خانه‌های روستایی در این مکان به صورتی‌است که از دور به شکل یک هرم دیده‌می‌شود و قلعه قدیمی در روستا رأس هرم قرار دارد. نکته ای که در این روستا وجود دارد این است که سقف خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است و خانه‌ها بر روی دامنه کوه ساخته شده‌ اند.
village8 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

جاذبه‌ های گردشگری روستای ارومانات تخت کردستان

این روستا در منطقه ‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است و منظره های زیبا و شگفت انگیزی دارد. تعدادی از زیباترین جاذبه های این روستا را در زیر آورده‌ایم :

  • قلعه اورامان: در بالاترین نقطه کوه قلعه ای به نام اورامان قرارگرفته و خانه ‌های روستا بر دامنه آن ساخته‌شده‌اند.
  • در گذشته از این قلعه برای دیدبانی و محافظت از روستا استفاده می ‌شده. هر چند که این روستا راه صعب العبوری داشته و می توان گفت غیرقابل تصرف بوده است، اما وجود این قلعه از روزهایی می گوید که مردم روستا قصد داشتند از هجوم بیگانه ها جلوگیری کنند.
  • دریاچه اروامان: از جاذبه ‌های گردشگری پر اهمیت در روستای اورامانات، دریاچه فصلی است. این دریاچه شگفت انگیز پشت قلعه و کوه ارومانات تخت قرار گرفته و امکان قایق سواری در این دریاچه برای شما وجود دارد.
  • چشمه‌های طبیعی: میدانید که روستای اروامانات یک منطقه کوهستانی است، چشمه‌ هایی که در این مکان وجود دارد آب شرب و کشاورزی مردم روستا را تأمین می‌کنند. تعداد زیادی از چشمه‌ های اروامان هر چهار فصل از دل زمین می‌جوشند و رود سیروان از مجموع تعدادی از این چشمه ها به وجود آمده‌است.
  • ارتفاعات اورامانات:  از جمله دیگر زیبایی ‌های طبیعی اورامانات دامنه ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع است. همین‌طور پربازدیدترین مکان ها در این منطقه می‌توان به کوسالان، کوه تخت، ژالانه، هودالان و شاهو اشاره کرد.

روستای میمند کرمان ستاره ای درخشان در میان روستاهای تاریخی ایران

روستای قدیمی و تاریخی میمند کرمان در ۳۸ کیلومتری شهر بابک قرار دارد و یکی از  زیبا ترین روستاهای ایران  به شمار می رود. دلیل این امر معماری منحصر به فرد خانه‌ها است که به شکل صخره‌ای ساخته‌شده‌اند. قدمت این روستای تاریخی و باستانی به ۲ یا ۳ هزار سال پیش بر می‌گردد و تعدادی آثار تاریخی در این منطقه کشف شده‌اند که به دوره اشکانی وساسانی مربوط است.

منازل میمند از سنگ و آجر ساخته‌نشدند، بلکه آن ها با ابزارهای خاصی در دل کوه شکل گرفته‌اند. این روستای شگفت انگیز به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت جهانی یونسکو شده‌است.

اسم روستای زیبای میمند از دو واژه می به معنی شراب و مند به معنی مستی گرفته‌شده. در گذشته بر این باور بودند که مردان روستا می می‌نوشیدند و بعد از آن در اثر مستی، شروع به کندن خانه‌ها را در دل کوه میکردند. اما بعضی دیگر اعتقاد دارند که کلمه میمند از واژه میمنت یعنی مبارکی گرفته‌شده است.

معماری روستای میمند

خانه‌‌ های روستای میمند در دل کوه و صخره ساخته‌ شده‌اند و روی هم قرار دارند و تعدادی از آنها به ۵ طبقه نیز می‌ رسند.  مردم آن منطقه به خانه‌های روستا، کیچه می‌گویند که در میمند، ۴۰۶ کیچه به ثبت رسیده‌است. تمام اتاق‌ های این کیچه‌ ها به ۲۵۶۰ اتاق می‌ رسد. این کیچه ‌ها تماما از سنگ ساخته‌شده‌اند. به همین دلیل سنگ ها برای آن ها مانند عایق عمل می کردند. این عایق طبیعی باعث‌شده که دمای هوای درون کیچه ‌ها در تمام روز تغییر نکند. این خانه ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند که در برابر بلایای طبیعی مثل آتش‌سوزی و باد و طوفان مقاومت می کردند.
village3 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

جاذبه‌ های گردشگری روستای میمند

علاوه بر خانه‌ ها وبناهای زیبا و شگفت‌انگیز میمند، منطقه جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم :

  • آتشکده میمند: امروزه این آتشکده زیبا به موزه مردم‌ شناسی تبدیل‌شده با رفتن به آن جا می‌ توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، صنایع دستی، ابزارآلات مورد استفاده روستائیان و بعضی کشفیات تاریخی آن زمان آشنا شوید.
  • حمام میمند:  حمام میمند یکی از سازه‌ های قدیمی و تاریخی در این روستا است. در زمان های قدیم برای روشن کردن حمام،
  • در بالای صحن اصلی و رختکن سوراخی ایجاد می کردند و روی آن سنگ مرمر می گذاشتند؛ نوری از سنگ مرمر عبور می‌کرده و حمام را در طول روز روشن نگه می داشتند.
  • مسجد تاریخی میمند: قدمت این مسجد زیبا به دوره قاجار و سال ۱۲۴۰ هجری بر می‌گردد. محرابی که در مسجد وجود دارد در دل صخره‌ ها کنده کاری‌شده و سه ستون بسیار بزرگ سنگی دارد.
مطالعه
همه چیز درباره سفر به استان یون نان چین!

ابیانه اصفهان سرآمد روستاهای تاریخی ایران

از چشم نوازترین روستاهای ایران که در استان اصفهان قرار دارد ابیانه است. این روستا به‌عنوان یکی از آثار تاریخی زیبا شناخته می شود و قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد. در زبان محلی این منطقه به ابیانه، ویونا هم می گویند. با گذشت سال ‌های طولانی، ویونا، اول به اویانه و بعد از آن به ابیانه تغییر کرده است.

معماری ابیانه

معماری و ساختار روستا به شکل حلزونی است و خانه ‌ها به گونه پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند. خانه ‌هایی که در این روستا وجود دارد، مکعب شکل است و پنجره ‌های مشبک چوبی دارد که به منظور پوشش دیوارهای آن هم از خاک رس استفاده کرده اند؛ به همین علت نیز به روستای قرمز ایران شهرت دارد. از جمله دلایلی که از این خاک رس قرمز رنگ استفاده‌شده، افزایش استحکام بنا بعد از هر بار بارش باران است.

  • آتشکده روستای ابیانه اصفهان :  این بنا در دوره ساسانی ساخته‌شده و از جمله معابد زردشتیان در این منطقه به شمار می‌رود. آتشکده دو طبقه دارد که امروزه در طبقه دوم آن مراسم مذهبی برگزار می‌ شود.
  • قلعه‌های روستای ابیانه : روستای ابیانه ۳ قلعه قدیمی شامل قلعه پال، قلعه هرده و قلعه پاله دارد؛ هدف از ساخت این قلعه ‌ها نگهبانی از روستا در گذشته بوده‌ است.
  • زبارتگاه ‌های روستای ابیانه: در این روستای زیبا دو زیارتگاه وجود دارد یکی از آن ها به مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و دیگری به قدمگاه ابیانه شهرت دارد.
  • مساجد ابیانه :  این روستا ۱۱ مسجد دارد که قدیمی‌ ترین آن ‌ها مسجد جامع ساخته‌شده در سال ۴۶۶ هجری است. منبر چوبی منبت کاری‌شده در این بنا، یک اثر تاریخی فوق ‌العاده زیباست.
  • آب انبارهای ابیانه :  چهار آب انبار به نام های میان‌ ده، پُرزله، پالیزه و پَس‌باغچه در این روستای زیبا وجود دارد.

village5 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

روستای هجیج یکی از روستاهای تاریخی ایران

در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه یک روستای زیبا وجود دارد که به هجیج معروف است. این مکان زیبا به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته می‌ شود. این روستا در دره ای خوش‌ آب ‌و هوا و سر سبز قرار دارد و همین موضوع علت اصلی نام گذاری آن به شمار می رود. در گویش کردی، هجیج به معنای دره‌ای سرسبز و عمیق است.

معماری روستای هجیج

خانه‌هایی که در این روستا قرار دارند مانند خانه ‌های روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی هستند. این خانه های زیبا را در دامنه کوه ساخته‌اند و سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی را تشکیل داده‌است. وسعت این روستا ۵۳ هکتار است و تمامی‌ خانه‌ ها را به رود سیروان ساخته‌شده‌اند. در معماری خانه های که در هجیج ساخته‌شده فقط از سنگ خشکه‌ چین  استفاده کرده‌اند.
village1 - دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

نتیجه گیری

امیدواریم مقاله بالا برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله سعی شد دیدنی ترین روستاهای تاریخی کشور ایران معرفی شود. اما شما تاکنون تجربه سفر به کدامیک از این روستاهای تاریخی ایران را داشته اید؟

خوشحال می‌شویم اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌ایم شما برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.