رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

شهر ری یکی از شهرهای بزرگ و تاریخی استان تهران است که تاریخ سکونت در آن به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. این شهر مذهبی با اینکه در طول تاریخ پایتخت نبوده اما همواره مورد توجه عموم مردم قرار است. شهر ری با ۲۲۹۳ کیلومتر مربع، دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که از معروف ترین آن ها شاه عبدالعظیم را می توان نام برد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با جاذبه های گردشگری و دیدنی های شهر ری بیشتر آشنا کنیم.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

۱- حرم عبدالعظیم حسنی

شاه عبدالعظیم از معروف ترین مکان های گردشگری شهر ری محسوب می شود که هر ساله میزبان خیلی عظیمی زائر از سراسر ایران دارد. حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی بوده که در طی ۸ دهه عمر خود، امامت ۴ تن از امامان موسی (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را دیده است.

این شخصیت بزرگ و مجتهد پس از آن که خلیفه وقت دستور دستگیری آن را داد، مخفیانه به شهرهای مختلف سفر کرد تا بالاخره در ری ماندگار شد. حرم حسنی هر ساله میزبان جشن های تاریخی، مراسم تحویل سال، مراسمات عاشورا و تاسوعا، محل نذورات و… بوده و خاطرات ماندگاری را برای اهالی ری و مسافران آن بجای می گذارد.

حرم شاه عبدالعظیم نماد فاخر شهر ری است که علاوه بر صحن حرم، مکان های دیگری همچون موزه، کتابخانه، مدرسه و حوزه علمیه دارد‌. نمای داخلی دیوارهای حرم کاشی کاری و آیینه کاریست و درب های آن منبت کاری و خاتم کاری شده‌اند. این آثار هنر دستان هنرمندان ایرانی بخصوص در دوره قاجار بوده است. اگر مسافر تهران هستید حتما به شهر ری رفته و از این مکان متبرک دیدن کنید.
rey13 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۲- برج طغرل

برج آجری طغرل با قدمتی ۹۰۰ ساله، یکی از شاهکارهای معماری ایران بوده که در دوره سلجوقیان ساخته‌شده است. این برج فاصله چندانی با شهر ری ندارد و در نزدیکی آرامگاه ابن بابویه قرار دارد. با اینکه عمده مواد ساخت این برج از آجر و خشت است اما تاکنون تخریب نشده، زیرا در ساخت آن موادی بنام ساروج (ترکیب پودر سنگ، پشم شتر، مو بز، آهک، سفیده تخم مرغ، خاکستر ذغال) بکار رفته است. برج طغرل یک شاهکار معماریست که در گذشته از روی تابش خورشید روی کنگره های آن، زمان را تشخیص می دادند. همچنین در گذشته این برج در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و آتشی بالای آن روشن می کردند تا مسافران راه را در مسیر خراسان به ری گم نکنند. بازدید از این سرمایه ملی در سفر به ری خالی از لطف نیست.
rey1 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

مطالعه
کار اکتور اتاق فرار چیست؟

۳- قبرستان ابن بابویه

شهر ری تنها شهر تاریخی تهران، جاذبه های قدیمی بسیاری در خود جای داده‌است. قبرستان ابن بابویه با ۲۰۰ سال قدمت، دومین قبرستان بزرگ شهر تهران است که برخی قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند. نام این مکان از نام “محمد بن بابویه” معروف به شیخ صدوق گرفته‌شده است که مقبره آن به شکل سازه ای هشت ضلعی در این قبرستان قرار دارد.

همچنین این قبرستان آرامگاه ابدی بزرگ مردانی همچون علی اکبر دهخدا، غلامرضا تختی، موذن‌زاده اردبیلی و غیره است. در این قبرستان مقبره های قدیمی و خانوادگی، با سنگ های کم نظیری توجه افراد را به خود جلب می کند. شما نیز برای بازدید از این مکان می‌توانید به خیابان ابن بابویه در شهر ری بروید و از نزدیک شاهد تاریخ گذشته ایران باشید.
rey10 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۴- آتشکده بهرام

آتشکده بهرام گور یا تپه میل از دیگر آثار باستانی شهر ری محسوب می شود که در سال ۱۳۳۴ در فهرست ملی ایران به ثبت رسید. ساخت این بنا را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند که امروزه قسمتی از آن تخریب شده‌است. برای دیدن این جاذبه تاریخی می توانید از سمت جنوب شرقی ری در مسیر ورامین، ۱۲ کیلومتر را جلو بروید و در روستای قلعه نو بر بالای تپه ای پهناور آن را مشاهده کنید. این آتشکده در گذشته محل نیایش و مراسمات زرتشتیان بود که امروزه بخشی از آن تخریب شده‌است. همچنین علت نامگذاری آن به تپه میل، شباهت پایه های آن از فاصله دور به میل است.
rey2 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۵- چشمه علی

چشمه علی یکی دیگر از مکان های گردشگری و تاریخی شهر تهران است که در شهر ری قرار دارد. مورخان قدمت چشمه علی را از ۶ هزار تا ۸ هزار سال پیش تخمین می زنند‌. این چشمه از زیر تپه ای سنگی خارج می شود که بالای آن دیوار تاریخی ری قرار دارد. چشمه علی از دیرباز محل تفریحی برای عموم و حتی پادشاهان گذشته بوده است.

گویند که به دستور فتحعلی شاه قاجار کتیبه ای سنگی در حوالی چشمه حک کرده‌اند که در آن شاه در حال پرتاب نیزه به سمت یک شیر است. همچنین کوچه های پلکانی پشت چشمه از دیگر جذابیت های این منطقه تفریحی به شمار می رود. تحقیقات نشان می‌دهد که سرچشمه آب چشمه علی از آب های جاجرود و قیطریه است و پس از رسیدن به آن، به طرف جنوب و جنوب شرقی تهران حرکت می کند. چشمه علی تفریح گاه بینظیری مخصوصا برای روزهای گرم تابستان است، پس در سفر به شهر ری حتما از آن دیدن کنید.
rey7 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۶- تالاب عشق آباد

تالاب عشق آباد از دیگر نقاط بکر و دیدنی استان تهران است که در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر ری قرار دارد. این اکوسیستم با وسعت کم خود توانسته پناهگاه مناسبی برای پرندگان بومی، مهاجر و عبوری باشد. گفته‌می‌شود تاکنون ۱۵۱ گونه پرنده در این تالاب به ثبت‌رسیده که گونه های مختلف شکاری، مرغابی و آبچلیک هستند. همچنین در اطراف این تالاب پوشش گیاهی مناسبی وجود دارد و زیستگاه دیگر حیوانات خشکی است. به دلیل محافظت از منطقه و پرندگان و حیوانات آن، از سال ۱۴۰۰ به بعد اجازه ورود برای عموم وجود ندارد.
rey3 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

مطالعه
مناطق گردشگری تایلند کدامند؟

۷- دژ رشکان

شهر ری از باقدمت ترین شهرهای ایران است که در مسیر جاده ابریشم بودن، توانسته مکان های تاریخ و کهنی را در خود جای دهد. دژ رشکان با قدمتی ۲۳۰۰ ساله از دوره اشکانیان برجای مانده که امروزه تنها قسمتی از آن باقی مانده است. این دژ باستانی بر روی یک قله قرار دارد و اطراف آن را حصار بندی کرده اند. گویند نام دژ رشکان از پادشاه اشکانی بنام ارشک گرفته‌شده است. در این دژ آثار باستانی و ابزارالات قدیمی بسیاری کشف‌شده که علاقمندان می‌توانند در موزه ایران باستان از آن ها دیدن کنند.
rey11 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۸- قلعه گبری

از دیگر مکان های تاریخی شهر ری که قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد قلعه گبری است. این قلعه بلند و خشتی از دور آن چنان ابهتی دارد که گویی تمام آن از سنگ ساخته‌شده ولی هنگامی که به آن نزدیک می‌شوید تنها دیوارهای قطور خشتی را می بینید. دیوارهای بسیار بلند قلعه برای جلوگیری از حمله دشمنان و پناهگاهی برای مردم بوده‌است. این قلعه اسرارآمیز تاکنون توانسته از دست شرایط جوی تا حدودی سالم بماند. ولی از ۴ قلعه اطراف آن فقط ۲ قلعه باقی‌مانده و مابقی با مرور زمان تخریب شده‌اند. اطراف این قلعه خشتی با فضای سرسبز و دلنشین خود، مکانی مناسب برای تفریح است. امروزه این قلعه بعنوان انبار حرم عبدالعظیم استفاده می شود.
rey8 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۹- برج یزید

برج یزید یا برج نقاره خانه از آثار تاریخی بر جای مانده در شهر ری است که در غرب امین آباد در بالای تپه طبرک قرار دارد. این برج خشتی با ساختاری هشت ضلعی قدمتی هزار ساله دارد و می‌گویند به دستور بزرگ امید یک فرد زرتشتی برای آرامگاه ابدی آن ساخته‌شد. زیر این بنا سردابه ای تعبیه‌شده که با راهرویی که زیر آن حفر کرده‌اند، می‌توانید به زیر برج راه پیدا کنید. در کنار بازدید از این برج شگفت انگیز از گورستان آل بویه، قلعه طبرک و برج اینانج که در نزدیکی آن قرار دارند، دیدن کنید.
rey6 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۱۰- زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید یکی دیگر از آثار مهم و باستانی شهر ری بوده که به ثبت آثار ملی رسیده‌است. قدمت این سازه سنگی و محکم به قرن چهارم هجری بر می گردد که قسمتی از آن تخریب شده ولی با مرمت هایی که صورت گرفت، قسمتی از آن هنوز پابرجاست. این زندان در منطقه ای بدون سکنه، در ۱۰ کیلومتری حرم عبدالعظیم و در کوه های مسگر آباد قرار دارد و تنها نشانه آن وجود درختان انار و انجیر در اطراف آن است. گفته‌می‌شود این مکان نظامی متعلق به دوره سلجوقیان است و از آن برای زندان انفرادی افراد استفاده می کردند.
rey9 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

مطالعه
کدام یک از پارک های اردبیل را برای تفریح انتخاب کنیم؟

۱۱- بازار تاریخی ری

بازار تاریخی شهر ری از کهن ترین و البته مهمترین بازارهای استان تهران محسوب می شود که در امتداد حرم شاه عبدالعظیم قرار دارد. ساخت این بازار به دوره صفویه برمی گردد و در طی چندین بار بازسازی شده‌است. در این بازار ادویجات، داروهای گیاهی، نقره جات، سجاده و تسبیح، از اجناس مهمی هستند که در این بازار به فروش می رسند. همچنین پوشاک، گز و سوهان از دیگر اقلام فروشی در غرفه های این بازار کهنه است. از همه مهمتر نمای خشتی و آجری با سقف های گنبدی آن می تواند بسیار جالب و دیدنی باشد.

بعلاوه به پاس کمبودهای این بازار قدیمی، بازار جدیدی در سه طبقه و در ضلع غربی حرم ساخته‌شده که اجناس بروز و جدیدتری دارد. عمده اجناس این بازار با حدود ۴۰۰ مغازه، پوشاک است که می توانید برای خرید از آنجا بازدید کنید.
rey4 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

۱۲- آرامگاه بی بی شهربانو

آرامگاه بی بی شهربانو با معماری خاص خود از دیگر مکان های گردشگری شهر ری بر فراز کوهی و در نزدیکی یک چشمه قرار گرفته‌است. برای رسیدن به این مکان بهتر است با خودروهای شخصی و در جاده امین آباد بروید. بر اساس روایات بی بی شهربانو از همسران امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) است که حتی در کتاب ابی مخنف نیز به آن اشاره کرده‌اند. این آرامگاه دارای امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، سکوهای استراحت و پارکینگ برای رفاه حال مردم عزیز است‌. همچنین وجود فروشگاه ها در این مکان امکان خرید را برای شما مهیا می سازد.
rey12 - دیدنی های شهر ری و آستان مقدس شاه عبدالعظیم

نتیجه گیری

همانطور که گفته‌شد ری از کهن ترین شهرهای استان تهران به شمار می رود که آثار باستانی و تاریخی بسیاری در دل خود جای داده‌است. ما در این مقاله سعی کردیم به چند مورد از این آثار اشاره کنیم اما این تنها گوشه ای از شگفتی های این منطقه قدیمی است. علاقمندان می توانند برای درک بهتر و دیدن شگفتی آن ها، از نزدیک تمامی آثار را بازدید کنند.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل پیش فروش آپارتمان در اصفهان، خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، خرید و فروش خانه ویلایی در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، معامله پایا پای، تهاتر و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.