رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

نمای بیرونی یک ساختمان نشان می دهد که آن ساختمان در مورد چه چیزی است. این نما می تواند برای یک بیمارستان، بانک، مرکز خرید یا حتی برای یک منزل مسکونی باشد. امروزه استفاده از نما در ساخت و سازها افزایش چشمگیری داشته و هر یک از ساختمان ها دارای نمایی منحصر به فرد هستند. این نماها در انواع کلاسیک و مدرن وجود دارند که قبل از شروع طراحی نما باید از انتخاب یکی از آن ها اطمینان حاصل شود.

اما چیزی که در اصل باعث زیبایی این ساختمان می شود رعایت قوانین نمای ساختمان است. نماهای فاقد توجه به طراحی اصولی، جهت گیری ها و سازگاری با محیط زیست نمی توانند نیازهای متقاضیان را برآورده کنند. در ادامه مجله املاک داران به مهم ترین و کاربردی ترین قوانین نمای ساختمان می پردازیم.

https%3A%2F%2Famlakdaran.com%2Fpublic%2Fstorage%2Fphotos%2F3%2Fnama13.jpg?width=1240&w=1240&auto=format%2Ccompress&ixlib=js 2.3 - از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

لیست کامل قوانین نمای ساختمان

در قدم اول چک کردن مصالح از نظر جنس، رنگ در سازگاری با محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مصالح در برابر تجزیه مقاوم نباشند، علاوه بر اینکه به محیط زیست آسیب می رساند از زیبایی نمای ساختمان نیز میکاهد.

برای جلوگیری از این مورد باید از موادی استفاده کرد که کربن ترشح می کنند و به محیط زیست آسیبی نمی رسانند. برای طراحی بدنه اصلی نما دو راه وجود دارد که در صورت استفاده از هرکدام پیروی از ضوابط الزامی است. در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

استفاده از یک نوع مصالح در طراحی نما

باید توجه داشته باشید که مصالح دارای رنگی روشن به همراه چفت یا تیره (تراورتن سفید و کرم یا سیمان شسته روشن) نباشند. به جای آن شما می توانید از سنگ ازاره تراورتن قهوه ای یا خاکستری استفاده کنید. همچنین استفاده از پروفیل قهوه ای یا پروفیل طرح چوب نیز گزینه های مناسبی هستند. علاوه بر آن توصیه می شود در قرنیز بام (تخت و شیبدار) از پروفیل قهوه ای یا به رنگ چوب استفاده شود.

استفاده از ترکیب چند نوع مصالح در طراحی نما

برای ترکیب دو یا چند مصالح نکات زیر می تواند در زیبایی نمای ساختمان تاثیرگذار باشد. ابتدا باید توجه داشت که برای جلوگیری از هرگونه یکنواختی و داشتن تنوع بیشتر، باید نما به صورت حجمی طراحی شود. منظور از طراحی حجمی نما آن است که در ساخت نما با ترکیب درست مصالح برجستگی ها و فرورفتگی هایی ایجاد کنید تا تنوع در بکارگیری مصالح بیشتر نمایان شود. یکی از ترکیب های پرطرفدار که امروزه به چشم می خورد شامل تراورتن صیقلی کرم یا سفید باچفت (یا بندکشی خاکستری) و همراه با سنگ قیچی گردویی، لیمویی، شکلاتی، سیلور دودی و قرمز است.

https%3A%2F%2Famlakdaran.com%2Fpublic%2Fstorage%2Fphotos%2F3%2Fnama12.jpg?width=1240&w=1240&auto=format%2Ccompress&ixlib=js 2.3 - از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

ایجاد فضای باز در نما

نکته دوم در طراحی نمای ساختمان ها این است که سعی کنید نما را به گونه ای طراحی و نصب کنید که هوا و نور به داخل راه یابد. به عبارت دیگر باید مطمئن شوید که قسمت هایی از خانه را برای تابش نور در طول روز باز نگه داشته اید.

مطالعه
مشکلات املاک بدون پایان کار برای خریداران

ورودی ساختمان

در ورودی ساختمان (دیوار حیاط و ورودی مشرف به گذر) استفاده از مصالحی که با نما هماهنگی داشته باشد از موارد مهم در طراحی نما ساختمان است. از دیگر مواردی که اجرای آن الزامی است می توان به این موضوع اشاره کرد که تناسب ارتفاع به عرض ورودی و سردر ورودی ارتفاع ۲۰-۳۰ باشد. همچنین ورودی ساختمان با تمهیداتی نظیر ایجاد حداقل ۴۰ متر و حداکثر ۵۰/۱ مترعقب نشینی و استفاده از باغچه و فلاورباکس در هماهنگی با کل نما طراحی شود.

خط نشست زمین

در خط نشست زمین ضرورت استفاده از ازاره به رنگ تیره و به ارتفاع حداقل ۴۰ سانتی متر را نمی توان نادیده گرفت. لازم به ذکر است که این ارتفاع می تواند به فاصله زمین تا همکف بنا امتداد داشته باشد.

استفاده از انرژی در نما

استفاده از انرژی یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جهت گیری نسبت پنجره به دیوار، انبوه سازی، قرار دادن لعاب وغیره از روش هایی است که می توان با بهینه سازی مصرف انرژی از آن استفاده کرد. امروزه نصب پنل های خورشیدی نیز رواج بسیاری داشته است. این پنل ها با ذخیره انرژی خورشید در طی روز، انرژی لازم برای استفاده در طول شب را فراهم می کنند.

انتخاب در و پنجره و بالکن

انتخاب پنجره و در مناسب نیز نکته بسیار مهمی است. توصیه بسیاری از معماران در طراحی نما ساختمان، استفاده از مدولاسیون در طراحی پنجره ها است. این کار سبب ایجاد تنوع بیشتر و جلوگیری از یکنواختی نما می شود. علاوه بر این اگر نوع و ابعاد و فرم پنجره ها با توجه با عملکرد فضا طراحی شود، بر زیبایی نما می افزایند.

https%3A%2F%2Famlakdaran.com%2Fpublic%2Fstorage%2Fphotos%2F3%2Fnama11.jpg?width=1240&w=1240&auto=format%2Ccompress&ixlib=js 2.3 - از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

استفاده از بعضی موارد نظیر پنجره های سراسری جهت باکس پله، استفاده از شیشه رفلکس در نما اصلی و جانبی و استفاده از نرده به تنهایی در بالکن ها ممنوع است و تنها به شرطی مجاز است که پنجره باکس پله یک دوم پنجره های اصلی باشد. علاوه بر این برای پنجره ها از شیشه های دوجداره upvc استفاده کرده و برای بالکن ها از ترکیب مصالح ساختمانی با نرده بهره بگیرید. در ادامه به بعضی دیگر از ممنوعیت های مصوب در طراحی نما می پردازیم.

ممنوعیت های مصوب در قوانین نمای ساختمان

از دیگر ممنوعیت ها در طراحی نما ساختمان استفاده از نمای سیمان بری (نماهای رومی) و سنگ های حجاری شده و موارد مشابه آن است. علاوه بر این ممنوعیت استفاده از نماهای پرده ای نظیر کامپوزیت، آلومینیوم، شیشه و موارد مشابه در ساختمان های عمومی و دولتی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

مطالعه
قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک

صدور پایان کار برای نماهایی که به اتمام نرسیده اند و از فضاهای آزاد مالکیت همجوار قابل رویت هستند ممنوع بوده و انجام نمی گیرد. همچنین استفاده از تابلوهای عمود بر سطح نما، به کاری گیری سقف های شیب دار در ساختمان های خارج از محدوده مصوب و تعبیه کانال های تاسیساتی نمایان در پوسته خارجی بنا، از دیگر ممنوعیت ها در طراحی نما ساختمان است.

اصول کلی در طراحی نما

به طور کلی در طراحی نما یک سری موارد اصولی وجود دارد که رعایت آن ها الزامی است. در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

انتخاب متریال مناسب در طراحی نما

یکی از مهم ترین اصول طراحی در نما شناخت انواع متریال است. طراح برای انتخاب بهترین متریال ابتدا باید همه مصالح مناسب را بشناسد و با توجه به عوامل مختلف از جمله اقلیم، مجاورت های ساختمان وغیره بهترین را انتخاب کند. کیفیت و نوع متریال به کار رفته در نما ارتباط مستقیم با زیبایی نما دارد بنابراین انتخاب آن نیازمند توجه بسیاری است. نما آجر، سنگ، چوب، سیمان سفید و کامپوزیت از متریال های رایج هستند.

ترکیب متریال ها و هماهنگی با نما

یکی از راه هایی که می توان به نمایی ایده آل رسید استفاده از چند متریال و ترکیب آن ها با یکدیگر است. در ترکیب این متریال ها توجه به رنگ و جنس و هماهنگی بین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به این هماهنگی است که زیبایی یک نما را به ارمغان می آورد.

https%3A%2F%2Famlakdaran.com%2Fpublic%2Fstorage%2Fphotos%2F3%2Fnama14.jpg?width=1240&w=1240&auto=format%2Ccompress&ixlib=js 2.3 - از قوانین نمای ساختمان چه می دانید؟

تناسب و پیوستگی بین عناصر بکار رفته در نما

منظور از پیوستگی در نما آن است که وقتی نما را نظاره گر می شویم، تصویری یکپارچه را مشاهده کنیم. این جمله به این معناست که یک فرم کلی در تمامی قسمت ها مد نظر طراح قرار گیرد و یکپارچگی در کل نما قابل رویت باشد.

بکارگیری ریتمی مشخص در نما

نمایی که ریتم دارد، زیبایی و جذابیت را نیز به دنبال خود خواهند داشت. داشتن ریتم در نما به معنای داشتن نظم و هماهنگی بین عناصر نما است. این نظم خود را در خطوط و صفحات و احجام نمایان می سازد. به طور کلی ریتم در نما باید با سازماندهی بصری در نما توسط تکرار برخی عناصر با یک نظم خاص همراه باشد.

استفاده از یک عنصر شاخص در نما

زیبایی یک نما ارتباط مستقیمی با سادگی آن دارد. هرچه در انتخاب مصالح از موارد ساده تری بهره بگیریم، جلوه بیشتری را به ساختمان می دهیم. استفاده از رنگ و مصالح متنوع باعث شلوغ جلوه دادن نما شده و فرمی پراکنده را القا می کند که باعث ایجاد خستگی چشم می شود.

منظور از سادگی در نما، استفاده از یک نوع مصالح خاص نیست بلکه منظور استفاده از یک متریال در نما و بهره گیری از یک یا چند المان شاخص است. این کار به جذابیت و زیبایی یک نما می افزاید.

پویایی و شفافیت بصری در نما

پویایی در یک نما در حقیقت تلاش برای جذاب تر نشان دادن آن است. راه های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد؛ یکی از آن ها تلفیق مصالح مختلف با یکدیگر است. ترکیب حجم ها و المان های افقی و عمودی و استفاده از بازشوهایی با ابعاد مختلف در ایجاد پویایی در یک نما تاثیرگذار هستند. شفافیت در نما نیز با استفاده از پنجره ها و بازشوها میسر می شود. استفاده بیشتر از این موارد در کنار طراحی نما و تعیین محل قرارگیری هرکدام از آن ها چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

مطالعه
نحوه تخلیه ملک مشاع چگونه است؟ | دادخواست تخلیه املاک مشاعی

نورپردازی در نما

نورپردازی نیز نقش بسزایی در زیباتر نشان دادن ساختمان شما دارد. این نورپردازی باید بصورت اصولی در نما استفاده شود تا ساختمان در طول شب نیز همانند روز پویا نشان دهد.

انتخاب مناسب ترین مصالح

در انتخاب مصالح مناسب برای ساختمان باید چندین نکته را مورد توجه قرار داد. اولین مورد استفاده از مصالحی با قابلیت شستشو است؛ اینکار در حفظ زیبایی نما تاثیر بسزایی دارد. یکی از نکات مهم در انتخاب مصالح هماهنگ کردن آن با ساختمان های مجاور است. این امر با شرط باکیفیت بودن مصالح ساختمان های مجاور میسر می شود.

مزایای نما برای ساختمان ها

امروزه طراحی نما برای اغلب ساختمان ها صورت می گیرد. نما داشتن ساختمان مزایای زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها پیشگیری از آلودگی صوتی است. علاوه بر این نما باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می شود و گرما را در فصول سرد سال و سرما را در فصول گرم سال حفظ می کند. نما باعث زیبا به نظر رسیدن ظاهر ساختمان ها و جلوه بیشتر آن ها نیز می شود.

یکی از ویژگی های اساسی نما در ساختمان ها، مقاوم شدن در برابر شرایط نامساعد جوی مانند زلزله و باد و باران وغیره است که اهمیت بسزایی دارد. عدم رعایت ظوابط و ممنوعیت های مربوط به طراحی نما باعث ایجاد ناهماهنگی ساختمان ها در خیابان، میدان ها و کوچه ها شده و ساختمان از استانداردهای مناسب خود فاصله خواهد گرفت. علاوه بر این اخذ حکم پایان کار برای ساختمان در گرو رعایت اصول و مقررات در طراحی و اجرا نما است.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش خود را کردیم تا مهم ترین نکات در مورد قوانین نمای ساختمان بیان کنیم و شما را با ضوابط و مقررات مهم در طراحی یک نما آشنا کنیم. به طور کلی باید بیان کرد که تناسب میان مصالح، نمای ساختمان های مجاور، توجه به انتخاب در و پنجره، طراحی اصولی ورودی و نشست زمین همگی در ایجاد یک نما جذاب نقش دارند.

همچنین زیبایی یک نما زمانی خود را نشان می دهد که در کنار جذابیت کارایی بالایی را نیز در خود داشته باشد. این کارایی تنها با رعایت اصول و مقررات در طراحی و رعایت ممنوعیت ها در ساخت نما میسر می شود.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.