رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

ثمن معامله به معنی نرخ و بها است که در علم حقوق آن را به معنای پولی می شمارند و باید آن را در برابر فروختن مال کسب کرد. لذا می‌ توان گفت در هر معامله افراد یک مقدار از قبل تعیین شده را تعیین می کنند و با توجه به آن مالی را مورد معامله قرار می دهند که با توجه به ارزش مال معامله‌ ای مساوی باشد.

ارزش متعارف کالا می تواند برابر، کمتر و بیشتر باشد. ممکن است سوالاتی هنگام ایجاد این معامله برای شما پیش ییاید که برای رسیدن به پاسخ تمام این سوالات بهتر است که تا انتهای این نوشتار را مطالعه کنید. در این مقاله از املاک داران تمام اطلاعات مربوط به این موضوع را شرح خواهیم داد.

برای هرگونه رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و رهن و اجاره اپارتمان در اصفهان به سایت املاک داران مراجعه نمایید.

ثمن معامله در مبایعه نامه

مبایعه نامه به سندی گفته می شود که با توجه به آن افراد یک مال را خرید و فروش کرده و قراردادی را تنظیم می کنند‌. به صورت معنایی به این خرید و فروش مبایعه نامه یا بیع گفته می شود.

این قرارداد به صورت معاوضه ای انجام می شود. یعنی به عنوان مثال در قبال مالی که مورد معامله قرار می‌ گیرد باید چیزی عوض آن در نظر گرفته شود که از نظر شرعی و عرفی باید بین فرد فروشنده و خریدار یا عوض و معوض ارزش مساوی وجود داشته باشد.

به ازای هر ریال، یک مورد معامله وجود دارد و نشان دهنده میزان پولی است که در قبال مالکیت مال به فروشنده تعلق می گیرد، در حقیقت این مال مورد معامله ابتدا به خریدار تعلق دارد.

اثبات پرداخت ثمن معامله

پرداخت وجه از جمله تعهدات خریدار است که در قرارداد ذکر می‌ شود. لذا اگر در رابطه با پرداخت یا عدم پرداخت ارزش معامله میان خریدار و فروشنده مشکلاتی رخ دهد، اثبات حقیقت یا پرداخت ثمن توسط خریدار تعیین می شود. برای اثبات کردن این مسئله، خریدار باید از فروشنده رسید دریافت کند.
5 10 1024x522 700x357 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

اعتراف به دریافت ثمن از طرف فروشنده

اگر که فروشنده هنگام تنظیم قرارداد به دریافت ارزش معامله اعتراف کرده باشد و در صورتی که آن را دریافت نکند، فروشنده باید اثبات کند که برعکس موارد ذکر شده در قرارداد و با توجه به اعتراف خود مبلغی را دریافت نکرده و اگر که نتواند این کار را انجام دهد مسیر سختی در پیش رو خواهد داشت.

پرداخت ارزش معامله از وظایف چه کسی است و پرداخت آن چه شرایطی دارد؟

همانطور که می دانید نوشتن تمام وجه باید حتما در متن قرارداد و به عهده خریدار قید شود. بنابراین در صورتی که این پرداخت صورت نگیرد و مشکل یا اختلاف به وجود بیاید باید این وجه توسط خریدار پرداخت شود.

در این حین باید اثبات کند که مبلغ قرارداد را در زمان تعیین شده پرداخت کرده و اگر که آن را پرداخت نکرده باشد باید به صورت قسطی یا نقدی آن را به فروشنده بپردازد. البته فراموش نشود که برای اثبات کردن این موضوع باید از فروشنده یک رسید دریافت کند. خریدار و فروشنده باید یکسری نکات را در نظر بگیرند که بعداً مشکلی برای آنها به وجود نیاید. این نکات عبارتند از:

مطالعه
یک کارشناس حرفه ای املاک چه ویژگی هایی دارد؟

نگه داشتن فیش های بانکی

اگر هرگونه مبلغی به حساب فروشنده پرداخت شود باید فیش واریزی آن را نگهداری کرد این فیش برای زمانی به کار شما خواهد آمد که بخواهید به عنوان شاهد از آن استفاده کنید. این مورد نیز برای زمانی به کمک خریدار می ‌آید که فروشنده اقرار کند مبلغ ذکر شده در قرارداد معامله را دریافت نکرده است.

اثبات دریافت نکردن مبلغ ذکر شده

فروشنده نیز وظیفه دارد که اقرار دریافت نکردن پول خود را ثابت کند در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد نمی‌ تواند مبلغی که در قرارداد ذکر شده است را از خریدار تقاضا کند. البته فراموش نکنید که ثابت کردن این کار بسیار مشکل است و به آسانی نمی‌ توان آن را اثبات کرد.
4 8 1024x787 700x538 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

عدم پرداخت ارزش معامله

با توجه به معامله و قرارداد باید یک سری شروط را برای هر دو طرف تنظیم کنند و در صورتی که فرد متعهد طبق قرارداد کاری انجام نداده باشد و مثلا خریدار مبلغی که در قرارداد تعیین کرده را به فروشنده پرداخت نکرده باشد، فروشنده می تواند از طریق دادگاه حقوقی وجه مشخص شده را از خریدار دریافت کند.

از جمله تعهداتی که فرد فروشنده باید مبلغ آن را طبق قرارداد پرداخت کند شامل تحویل مبیع، تنظیم سند رسمی، پرداخت مبلغ طبق قرارداد و غیره است که فروشنده تا قبل از دریافت مبلغ قرارداد باید از این تعهدات اجتناب کند.

حق فسخ قرارداد در صورت پرداخت نکردن ثمن معاملات

در بسیاری از قراردادها از پیش این مسئله را تعیین می‌ کنند که اگر خریدار وجه را پرداخت نکرد معامله توسط فروشنده فسخ شود. بنابراین در این صورت فروشنده می تواند معامله را به راحتی باطل کند. این کار با توجه به ارسال اظهارنامه انجام می شود و با یک دادخواست این موضوع به دادگاه ارائه می شود و باید طبق دستور آن معامله را فسخ کرد.

نحوه پرداخت ثمن معاملات

هنگامی که قراردادی بین دو نفر یعنی خریدار و فروشنده رخ می دهد خریدار باید مبلغ از قبل تعیین شده در معامله را به فروشنده پرداخت کند. ولی بعضی اوقات ممکن است یک زمان تعیین شده برای پرداخت پول صورت بگیرد که باید خریدار تحت هر شرایطی پول را تا آن موقع پرداخت کند.

به عنوان مثال می تواند به صورت اقساطی یا چک را پرداخت کند و فروشنده باید تا زمانی که چک پاس شود یا زمان سررسید اقساط منتظر بماند و نمی تواند حق اعتراض داشته باشد، زیرا از قبل در قرارداد این موضوع قید شده است. به همین صورت نحوه پرداخت این مبلغ می تواند به صورت نقد، اقساط و چک باشد و باید حتما در قرارداد ذکر شود.

در چه مواردی می توان ارزش معاملات را پرداخت نکرد؟

هنگامی که معامله یا قرارداد تنظیم می شود باید فروشنده و خریدار یکسری تعهدات را در آن قید کنند و در صورتی که هر کدام از آنها به تعهدات خود عمل نکنند طرف مقابل می تواند درخواست مطالبه کند.

اگر خریدار نتواند مبلغی که در قرارداد مشخص کرده را در زمان تعیین شده به فروشنده پرداخت کند، فرد فروشنده می تواند به راحتی به وسیله دادگاه و دیگر مراکز حقوقی دادخواست صادر کند و در این حین خریداری مجبور است که مبلغ را پرداخت نماید.

البته این نکته فراموش نشود که در خیلی از موارد فروشنده وظیفه دارد بعد از پرداخت مبلغ توسط خریدار به تمام تعهدات خود عمل کند و مبیع به صورت کامل تحویل دهد. در صورتی که قراردادی تنظیم شده باشد، فروشنده به آسانی می تواند قبل از دریافت مبلغ از انجام دادن هر نوع تعهداتی خودداری کند و تا زمانی که پرداخت به صورت کامل انجام نشده است از انجام تعهدات سرپیچی کند.
1 12 1024x560 700x383 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

مطالعه
خرید و فروش املاک اوقافی

مراحل دادرسی ثمن معاملات شامل چه مواردی است؟

بعد از این که برای نرخ معامله یک مطالبه صورت گرفت و به دادگاه ارسال شد، در اولین جلسه دادگاه می تواند در صورت نیاز کارشناسان را برای این موضوع دعوت کند. بعد از تعیین کردن زمان مشخص برای تشکیل جلسه با کارشناسان، باید ابتدا یک حق الزحمه برای آنها پرداخت شود.

در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود می توان به راحتی این قرارداد را باطل کرد. بعد از این که پرداخت وجه انجام شد باید کارشناسان برای حل کردن این مشکل بین دو طرف یک جلسه تشکیل دهند و با آنها صحبت کنند.

بعد از تشکیل شدن جلسه، یک عنوان مشخص کرده و کارشناسان باید آن را بررسی کنند. بعد از نظریه نهایی کارشناسان، یک وقت دیگر مشخص می‌ شود و به هر دو طرف اعلام می شود که در این جلسه حضور داشته باشند. در نتیجه با توجه به نظریه ای که توسط کارشناسان تعیین شده باید یک سری مطالب استفاده شده را به صورت کتبی در دادگاه ارائه دهند.

نقد و مدت دار بودن ثمن چه معنی دارد؟

امروزه برای رابطه با اینکه جنس مورد معامله چگونه باشد و خریدار چه زمینه ای را می تواند ایجاد کند، ۴ نوع مشخص شده است که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

تحویل دادن جنس

نوع اول به این موارد مربوط است که هم می توان جنس را به زودی تحویل داد و هم پول را به وسیله‌ خریدار در زمان تعیین شده دریافت کرد. در این مورد می‌گوییم که ثمن و مثمن ایجاد شده است.

تعیین قرارداد مدت دار

نوعی دوم به این صورت است که فروشنده و خریدار یک قرارداد مدت دار ایجاد می کنند، به عنوان مثال فروشنده قید می کند که در چند ماه دیگر به طرف مقابل جنس مورد معامله را تحویل خواهد داد و فرد خریدار نیز در قرارداد ذکر کند که تا مدت دیگر مبلغ تعیین شده را پرداخت خواهد کرد.

پرداخت کردن مبلغ به صورت نقد

در نوع سوم ممکن است این مسئله به وجود بیاید که خریدار پول را به صورت نقد به فروشنده پرداخت کند و فرد فروشنده نیز در مدت تعیین شده باید مورد معامله را به فرد خریدار تحویل دهد.
2 10 1024x683 700x467 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

پرداخت کردن جنس توسط مشتری

نوع چهارم کاملاً برعکس نوع سوم بوده و در این هنگام فروشنده می تواند جنس را در زمان مشخص شده پرداخت کند ولی خریدار نمی‌ تواند تا این مدت پرداخت وجه را انجام دهد.

شرایط ثمن معامله

در بسیاری از موارد معامله ای که صورت می گیرد به صورت نسیه خواهد بود و خریدار می تواند برای پرداخت سررسید آن را در زمان تعیین شده انجام دهد. تنها تا زمانی که در رسید ذکر شده باید پرداخت شود و قبل از آن نیازی نیست آن را بپردازد. بنابراین باید خریدار و فروشنده تا زمان مدت دار صبر کنند و اگر قبل از آن خریدار تقاضای ملک را داشته باشد فروشنده می تواند اینکار را انجام ندهد و تا زمان سررسید آن صبر کند.

چند حالت مختلف برای استرداد ثمن

در حالت اول معامله از طرف فروشنده یا خریدار باطل می شود و در این گونه شرایط فروشنده باید سعی کند ثمن را که قبلا از خریدار گرفته به او بازگرداند. در صورتی که فروشنده این مسئله را در نظر نگیرند باید خریدار به صورت قانونی آن را پیگیری کند. البته فراموش نکنید در صورتی می توان معامله را فسخ کرد که بتوان با یک اظهارنامه فرد مقابل را در جریان قرار داد.

در حالت دوم طرفین به میل خودشان قرارداد را بهم می‌ زنند، بنابراین در این گونه شرایط رضایت دو طرف بسیار مهم است. البته فراموش نکنید که باید حتماً فرد خریدار به طور کامل مبیع و چیزی که مورد معامله است را به صاحب آن برگرداند و در صورتی که فروشنده وجهی را پرداخت نکند طرح ثمن از طرف خریدار قابل انجام است.

مطالعه
9 روش خانگی رفع بوی بد فاضلاب

سومین مرحله که در استرداد ثمن لحاظ می شود این است که جنس مورد معامله در قرارداد آن چیزی نباشد که ذکر شده و هر فردی به جز فروشنده صاحب واقعی آن است.

شرایط یک معامله صحیح

هنگامی که یک معامله انجام می‌ شود باید به یک سری مسائل توجه کرد و شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفت. از جمله مواردی که مورد معامله قرار می گیرد شامل این است که سند قرارداد نباید در دست کسی دیگر باشد و صاحب آن باید حتماً خود فرد فروشنده باشد.

در صورتی که معامله‌ ای انجام شود جزو قواعد خرید و فروش به شمار نمی‌ رود و قراردادی که در این زمینه فراهم می شود تنها برای یک تعهد و به عنوان واگذاری مورد معامله ایجاد خواهد شد.
3 11 1024x586 700x401 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت
در صورتی که معامله دارای ملک است باید دقیقاً دارای متراژ دقیقی باشد و مساحت آن به صورت کامل در نظر گرفته شود که بعداً هیچ‌ گونه مشکلی به وجود نیاید. در نتیجه می توان گفت چیزی که مورد معامله است باید به صورت کاملاً و دقیق مشخص شود که بعداً در آن ابهامی به وجود نیاید، در غیر این صورت چنین قراردادی باطل است.

طرفین چه زمانی می توانند معامله را باطل کنند و ثمن را پرداخت نکنند؟

در صورتی که فروشنده در زمان تعیین شده نتواند جنس را تحویل دهد خریدار می تواند هر زمان که لازم دانست معامله را فسخ کند. همچنین اگر فروشنده قصد داشت به هر طریقی خریدار رو فریب دهد به عنوان مثال در جنس خود زیادی اغراق کند یا به مثالی دیگر اگر خریدار بعد از تنظیم قرارداد پی برد که ملک متعلق به کسی دیگر است، فرد خریدار می تواند به راحتی معامله را باطل کند.

در صورتی که زمان خاصی درون قرارداد لحاظ نشود و سه روز از تنظیم آن گذشته باشد و فروشنده همچنان ملک را تحویل نداده باشد خریدار می تواند معامله را فسخ کند.

در نتیجه اگر که معامله وجود نداشته باشد، خرید و فروش فسخ خواهد شد. بنابراین باید حتماً مواردی که مورد معامله قرار می گیرد هویت مشخصی داشته باشد، همچنین هیچ گونه ابهامی نداشته باشد. به عنوان مثال اگر وزن مختصی دارد باید حتماً مشخص باشد و در زمان ایجاد معامله تمام شرط و شروط تعیین شود و اصلاً چیزی به حالت مجهول و مبهم نباشد.

تفاوت بین مطالبه نرخ معاملات و استرداد ثمن چیست؟

خیلی از افراد این دو موضوع را شبیه به هم می دانند ولی در صورتی که این دو کاملاً با هم متفاوت هستند. به طور مثال نرخ معامله از طرف فروشنده ایجاد می شود و تنها در بسیاری از موارد از آن استفاده می شود اما استرداد ثمن از طرف خریدار بوده که می تواند از طریق آن مبلغی را که واریز کرده پس بگیرد و همچنین خرید خود را باطل کند.
7 7 1024x640 700x438 - ثمن معامله چیست؟ الزام به آن شرایط و نحوه پرداخت

کلام پایانی

امیدواریم با خواندن مقاله بالا اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. اگر نظر یا پیشنهادی در رابطه با ثمن هنگام معامله دارید، می ‌توانید در بخش نظرات بنویسید. همچنین با راهنمایی کارشناسان مجموعه املاک داران می ‌توانید ضمن خرید و فروش خانه و ویلا در اصفهان، در اجاره مسکن نیز استفاده نمایید. خوشحال می شویم این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.