رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

قانون پیش فروش آپارتمان فوت و فن‌ هایی که نمی‌ دانید!

بدون شک برای شما هم پیش آمده است که در پیش فروش آپارتمان مشکلاتی داشته باشید. این موضوع از زمانی اهمیت بسیاری پیدا می کند که مشکلات و اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وجود بیاید به همین منظور طبق قانون پیش فروش می توان به راحتی این موضوع را حل و فصل کرد. در این مقاله قصد داریم مطالبی را درمورد قانون پیش فروش آپارتمان به شما ارائه دهیم. امیدواریم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
1 1 1024x597 700x408 - قانون پیش فروش آپارتمان فوت و فن‌ هایی که نمی‌ دانید!
تعیین قیمت

قانون پیش فروش آپارتمان

قانون پیش فروش در سال ۱۳۸۹ اجرا شد و طبق آن هر قراردادی و با هر عنوانی که دارد پیش فروشنده متعهد می شود که به عنوان مالک رسمی زمین، واحدی را تکمیل یا آن را احداث کند. این قانون تا زمانی اجرا می شود که بعد از تمام شدن آپارتمان، به مالکیت پیش خریدار درآید. برای انجام پیش فروش آپارتمان باید طبق قانون ذکر شده یک پروانه صادر شده از طرف شهرداری داشته باشید همچنین برای هر واحد یک شناسنامه فنی تنظیم کنید که تمام مشخصات در آن بیان شده باشد.

بعد از آن پیش فروشنده باید به گرفتن مجوز انتشار آگهی و تبلیغات در خبرنامه ها و مطبوعات بپردازد. سپس باید قرارداد پیش فروش را حتما در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کند؛ زیرا تنظیم این قرارداد باید حتما توسط مشاوران املاک صورت بگیرد و در غیر این صورت جرم محسوب می شود.

حتی سرمایه گذران نیز نمی توانند خودشان به تنظیم سند قرارداد بپردازند و از آنجایی که مجرم علاوه بر حبس، باید ۹۱ روز جریمه نقدی نیز بپردازد بنابراین بهتر است که طبق قانون این قرارداد صرفا توسط مشاوران املاک بررسی شود. چند قانون جدید برای پیش فروش وجود دارد که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد:

مطالعه
قیمت خرید خانه و آپارتمان در استانبول در سال 2021

امکانات واحد

از جمله ویژگی های واحد می توان به مساحت واحد، انباری و پارکینگ و همچنین به شماره طبقه اشاره کرد. همین‌طور واحدها دارای امکانات فنی مانند سیستم گرمایش و سرمایش، نوع مصالح و موقعیت نیز هستند

تعیین قیمت

رضایت طرفین در قیمت آپارتمان بسیار مهم است و باید طبق قانون تعداد اقساط و طریقه پرداخت آن بین دو طرف ذکر شود. همچنین بعد از آن پیش خریدار طبق پرداخت اقساط، صاحب آپارتمان پیش فروش می شود.

البته باید در نظر داشت که طبق ماده ۲ قانون پیش فروش، حداقل ۱۰ درصد از قیمت کل برای سند رسمی ساماندهی می شود و نمی توان خلاف آن کاری انجام داد. همچنین اگر که پیش خریدار اقساط را پرداخت نکند پیش فروشنده وظیفه دارد به دفتر اسناد اعلام کند و از آنجا به پیش خریدار هشدار دهد. این درصورتی است که اگر اقساط را پرداخت نکند پیش فروشنده حق فسخ معامله را داشته باشد.

زمان تحویل ملک

طبق ماده ۲ قانون پیش فروش، زمان تحویل پروژه و پایان آن باید مشخص باشد. تحویل ملک نباید بیشتر شود و باید طبق زمانی که مقرر شده انجام شود. در صورتی که پیش فروشنده نتواند به تعهد خود عمل کند و در تاریخی که وعده داده ملک را تحویل دهد، باید طبق قانون خسارت آن را بپردازد.

حل اختلافات طرفین

بر اساس ماده ۸ قانون پیش فروش، در صورتی که طرفین نتوانند باهم توافق کنند طبق قانون یک داور از طریق دادگستری انتخاب می شود که طرفین می توانند از آن راهنمایی بگیرند و موضوع را حل کنند.

مساحت واحد پیش فروش

بر اساس ماده ۷ قانون پیش فروش ساختمان، اگر که مساحت واحد طبق صورت جلسه کمتر یا بیشتر از اندازه تعیین شده باشد قیمت آن طبق قرارداد حساب می شود. مثلاً در صورتی که مساحت واحد آپارتمان تا ۵ درصد باشد هیچکدام از طرفین معامله نمی توانند قرارداد را باطل کنند. ولی اگر این مساحت از ۵ درصد زیادتر شود فقط خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند یا اینکه مبلغی اضافه تر به پیش فروشنده پرداخت کند. همچنین خریدار می تواند در صورتی که مساحت واحد های آپارتمان کمتر از ۹۵ درصد باشد قرارداد را فسخ کند یا اینکه طبق نظر کارشناس از قیمت آن کم کند.

مطالعه
معرفی پروژه های ساختمانی در پهنه سی منطقه چیتگر

بیمه کردن قرارداد

طبق ماده ۹ قانون پیش فروش، پیش فروشنده وظیفه دارد ساختمان را بیمه کند و در صورت خسارت قبل از اینکه مبلغی پرداخت کند با استفاده از بیمه آن را تعیین تکلیف کند. بیمه برای زمانی مناسب است که آپارتمان دارای خسارتی ناشی از عیب بنا یا عدم رعایت میزان قانون است و با استفاده از بیمه دیگر خیالتان از این بابت راحت است.
1 2 1 700x467 - قانون پیش فروش آپارتمان فوت و فن‌ هایی که نمی‌ دانید!
زمان تحویل دادن ملک

انتقال سند

بعد از اتمام ساخت و ساز ساختمان طبق زمان تنظیم شده در قرارداد و همچنین با تصویب مهندس ناظر، پیش خریدار می تواند با ارائه مدارک به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت آن به نام خود اقدام کند. پیش فروشنده می تواند طی ۱۰ روز برای انتقال سند به دفترخانه برود و در صورتی که اقدام نکند دفترخانه موظف است که به تنظیم سند رسمی به نام پیش خریدار را بررسی کند. بعد از انجام تمام تعهدات ذکر شده در قرارداد، طرفین وظیفه دارند قرارداد را به دفترخانه اسناد رسمی برگشت دهند.

مزایای قانون پیش فروش آپارتمان

این مزایا از طرفی به نفع پیش خریدار و از جانب دیگر به نفع پیش فروشنده است. مثلاً در صورتی که پیش فروشنده در زمان مقرر شده، ساختمان آپارتمان را تحویل پیش خریدار ندهد باید جریمه ای به پیش خریدار بپردازد. این قانون برای پیش فروشنده نیز دارای مزایایی است به عنوان مثال در صورت پرداخت نکردن اقساط، پیش فروشنده می تواند برای تنظیم کردن سند به دفترخانه اقدام کند و دفتر اسناد باید طبق قرارداد به پیش خریدار اطلاع دهد که به مدت یک ماه اقساط خود را پرداخت کند وگرنه پیش فروشنده می تواند قرارداد را باطل کند.
1 3 1 700x280 - قانون پیش فروش آپارتمان فوت و فن‌ هایی که نمی‌ دانید!
سوالات متداول

مطالعه
خرید ملک در ترکیه + مزایای خرید و فروش ملک در این کشور

سؤالات متداول در رابطه با قانون پیش فروش آپارتمان

تا اینجای مطلب سعی کردیم که تمام جزئیات مورد نیاز درباره قانون پیش فروش آپارتمان را به طور مفصل بیان کنیم. در ادامه نیز به چند سؤال رایج در این باره پاسخ خواهیم داد.

 در قانون پیش فروش چه مواردی مهم است؟

در قانون پیش فروش مواردی مانند نشانی و آدرس احداث ملک، نام و ویژگی های طرفین قرارداد، امکانات و قابلیت‌ های واحد آپارتمانی مثل مساحت، پارکینگ، انباری، تعداد اتاق ها و تعداد واحدها، معرفی داوران آپارتمان، صدور پروانه و توجه به تعهدات پیش فروشنده، میزان اقساط و طریقه پرداخت آنها، زمان تحویل واحد آپارتمان و تنظیم سند رسمی آن، تنظیم قرارداد درمورد خسارات، تغییر قیمت، ضمانت و بیمه مهم است.

قانون پیش فروش ساختمان چگونه انجام می شود؟

بر اساس این قانون، تنظیم قرارداد باید در دفترخانه اسناد رسمی انجام شود که قبل از آن باید پیش فروشنده ابتدا ساختمان را احداث کرده و سپس طبق قانون پیش فروش آن را به پیش خریدار تحویل دهد.

با راهنمایی کارشناسان مجموعه املاک داران می‌توانید ضمن خرید و فروش خانه و ویلا در اصفهان، از پیش فروش آپارتمان نیز استفاده نمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.