رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

نقشه فاز دو

img 61d14197c902e - نقشه فاز دو

مفهوم نقشه های فاز یک و فاز دو
همانطور که می دانید پس از مشخص شدن و بررسی محل پروژه از دیدگاه های مختلف و تحلیل کلی کار، پلان معماری سازه مورد نظر طراحی می شود تا در این مرحله برای سایت در نظر گرفته شود و پلان اجرا شود که پس از انجام این موارد و بررسی کلی پلان ساختمان پلان سازه مورد نظر با مقیاس هایی مانند ۱*۱۰۰ و ۱*۱۵۰ ترسیم می شود تا پلان کلی در دسترس باشد و عوامل اجرایی با طرح و فرم اصلی ساختمان آشنا شوند. . ساختمان های معماری که در آنها روابط و اطلاعات محدودی از قبیل نوع ساختمان و ارتباط بین فضاها و ویژگی های نمای ساختمان دارند، پلان های معماری فاز اول نامیده می شوند.

برای معرفی طرح و سازه به مهندسان و سایر عوامل می توان از این نقشه ها برای آشنایی آنها با فرم و طراحی ساختمان و اطلاعات بیشتر در این زمینه استفاده کرد و نظر سرمایه گذاران را در مورد این طرح و نمای ساختمان جلب کرد. همچنین می توان امکانات مربوط به اجرای سازه و تاسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان پروژه را برآورد کرد، یعنی با استفاده از نقشه فاز یک سازه، عملیات کنتور و برآورد را می توان انجام داد. برای بهتر جلوه دادن این نقشه ها از موارد دیگری مانند ارائه اطلاعات بیشتر در مورد سازه، مبلمان فضاها و پرکردن برخی قسمت ها و … در نقشه استفاده می شود.

مطالعه
کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست

تفاوت بین نقشه فاز یک و فاز دو چیست؟
نقشه فاز یک در واقع عنصر اساسی در تهیه نقشه ها است و نقشه های دیگر مانند سازه، برق و مکانیک بر اساس نقشه های فاز یک تهیه می شود. به نظر من پایه اولیه نقشه های دیگر است و اگر آجر اول را سیخ معمار شما ساخته باشد دیوار تا ثریا کج می شود. بنابراین در طراحی اولیه نقشه معماری که بر اساس ضوابط شهرسازی، آتش نشانی و فضای سبز تهیه و ترسیم می شود باید دقت شود. پس از مطالعات اولیه و تهیه نقشه های فاز یک، اصول اولیه شکل گرفت. زمان تهیه نقشه های فاز دو فرا رسیده است. در واقع پلان های فاز دوم همان طرح اولیه اما با جزئیات بیشتر است.

در طرح اولیه اصول مشخص شده و در فاز دو نحوه اجرا، ترسیم و تعیین می باشد. کانال ها، لوله های تاسیساتی از کدام قسمت ها عبور می کنند، تیرهای سازه چگونه و در چه ارتفاعی عبور می کنند و از کدام قسمت ها مشخص می شود. در اینجا فضاهای پر و خالی سقف مشخص شده و بر اساس آن پلان سقف کاذب شکل می گیرد. در واقع در نقشه های فاز دو به شکل نهایی ساختمان نزدیک می شویم.

مطالعه
قیمت خرید خانه و آپارتمان در استانبول در سال 2021

با ترسیم جزئیات و جزئیات اجرایی مشخص می شود که چه مواد و مصالحی، چگونه و کجا استفاده خواهد شد.

نوع در و پنجره، عایق حرارتی و رطوبتی و ترتیب نصب آن در ساختمان ترسیم شده است.

البته مهندس سازه نقشه سازه را به صورت جداگانه با جزئیات بیشتر تهیه می کند. مهندس برق و مهندس مکانیک همین کار را می کنند اما انطباق نهایی پلان و استفاده از عناصر سازه ای و امکانات در نقشه ها کار معمار است.

معرفی نقشه فاز ۲
پلان های فاز یک ساختمان دارای اطلاعات محدودی است که فقط با پروژه آشنایی دارد، اما پلان های معماری فاز ۲ دارای تمامی اطلاعات مربوط به سازه می باشد که می توان از آنها برای پیاده سازی اطلاعاتی مانند نوع پی ها، ابعاد ستون ها استفاده کرد. مسیر لوله، متریال دیوار، مصالح کف، متریال و جزئیات درب و پنجره، محل قرارگیری لامپ ها و … لازم به ذکر است که در تعریف کلی باید گفت که پلان های فاز ۲ دارای تمامی جزئیات اجرایی پروژه می باشد. پلان های فاز ۲ همان طرح هایی هستند که برای اجرای پروژه ها مناسب هستند.

مطالعه
صفر تا صد فنون مذاکرات ملکی موفق

پلان های فاز ۲ معماری:

این نقشه ها و برگه های مربوطه توسط معمار تهیه شده و دارای اطلاعات معماری از قبیل مشخصات مصالح و جزئیات اجرایی قسمت های مختلف ساختمان بوده و در اجرای پروژه ضروری می باشد.

نقشه های ۲ سازه:

این نقشه ها و ورق های مربوطه توسط مهندس حسابداری طراحی شده و دارای مشخصات پی، ستون، تیر و پوشش سقف می باشد.

نقشه های تاسیسات مکانیکی:

این نقشه ها و برگه های مربوط به سیستم آبرسانی، دفع فاضلاب، گرمایش و سرمایش و دارای این اطلاعات می باشد.

نقشه های تاسیسات برقی:

این نقشه ها توسط مهندس برق طراحی شده و شامل برگه ها و مواردی مانند سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان می باشد. از مجموعه نقشه هایی که در پایان ذکر شد، نقشه اجرایی برای معماران و مهندسان اجرایی طراحی و در اختیار آنها قرار می گیرد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.