رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

پلان و انواع آن

طراحی نقشه ساختمان مسکونی 750x479 - پلان و انواع آن

مراحل طراحی نقشه ساختمان مسکونی چیست؟
مرحله ۱: محل پله ها و آسانسور را مشخص کنید
در طراحی پلان ساختمان مسکونی باید محل پله ها و آسانسورها در نقشه مشخص شود. انتخاب مکان مناسب برای پله ها و آسانسورها در طراحی می تواند کیفیت سایر قسمت های ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد. در تعیین محل پله ها و آسانسورها در پلان باید عوامل مهمی از جمله عرض و شکل زمین، تعداد واحدهای هر طبقه، تعداد پارکینگ ها و زیرزمین ها و … در نظر گرفته شود. سپس به راه پله و تطبیق پذیری آن فکر کنید. اصول خاصی برای این کار وجود ندارد اما بهترین موقعیت برای قرار دادن راه پله در طراحی ساختمان های مسکونی در وسط پلان است.

مرحله ۲: جداسازی محیط عمومی و خصوصی در طراحی (مرحله رنگ آمیزی)
در این مرحله محیط های عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی باید تقسیم بندی شوند. لازم به ذکر است که در مرحله طراحی لکه سازی ساختمان، تعیین پله و آسانسور نیز قابل انجام است، اما به دلیل اهمیت بالا در مرحله اول به صورت مجزا انجام می شود. کار تفکیک محیط عمومی و خصوصی در پلان به خصوص پلان ساختمان مسکونی چندان سخت و پیچیده نیست اما در پلان های منحصر به فرد ممکن است کمی پیچیده و زمان بر باشد.
اگر راه پله در بهترین موقعیت خود باشد، در وسط پلان، یک طرف پلان به بخش خصوصی (اتاق خواب و حمام) و سمت دیگر پلان به بخش عمومی و نیمه خصوصی (سالن، اتاق نشیمن و آشپزخانه). در این مرحله ممکن است لازم باشد موقعیت سرویس راه پله را کمی تغییر دهیم که طبیعی است.

مطالعه
معرفی پروژه های ساختمانی در پهنه سی منطقه چیتگر

مرحله ۳: محل آشپزخانه و ورودی ساختمان را مشخص کنید
تعیین بهترین مکان برای آشپزخانه در طراحی یکی از اساسی ترین مسائلی است که می تواند تا حد زیادی بر سطح کیفی طراحی تاثیر بگذارد. حتما می دانید که آشپزخانه قلب خانه است و طراحی آن یکی از اساسی ترین قسمت های طراحی پلان ساختمان های مسکونی است. مساحت آشپزخانه باید حداقل حدود ۱۰ درصد زیرساخت مفید کل مساحت باشد.
طراحی آشپزخانه اغلب نیاز به زمان، دقت و توجه زیادی دارد. به طور خلاصه برای انتخاب موقعیت مناسب آشپزخانه می توان گفت موقعیت خوبی است که نور و تهویه خوبی دارد و بهتر است به گونه ای طراحی شود که تراس مستقیماً از آشپزخانه قابل دسترسی باشد.

مرحله ۴: طراحی و چیدمان اتاق خواب و حمام
در این قسمت از نقشه پلان باید دقت خود را افزایش دهید و موقعیت های مختلف اتاق خواب ها را ارزیابی کنید و بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید.

نکات مهم در طراحی اتاق خواب
یکی از اتاق خواب ها باید نسبت به مساحت کل فضا بزرگتر از اتاق خواب های دیگر باشد که باید برای اتاق والدین یا اتاق خواب اصلی باشد. بهتر است این اتاق حداقل پانزده متر باشد.
درب اتاق خواب والدین باید تا حد امکان از اتاق خواب کودکان فاصله داشته باشد و در کنار هم نباشد.
برای همه اتاق خواب ها کمد دیواری با عرض معمولی ۶۰ سانتی متر در نظر بگیرید.
توصیه می شود عمق یکی از کمدها برای جای تخت بین هشتاد ۸۰ یا صد سانتی متر باشد.
حمام باید نزدیک اتاق خواب ها باشد و مطمئن شوید که در از قسمت های دیگر خانه قابل رویت نباشد.
مرحله پنجم: قرار دادن ستون برای پلان (با توجه به نقشه معماری طبقات و شرایط قرارگیری خودروها در پلان پارکینگ)
بعد از اینکه تمام طراحی پلان انجام شد و قبل از اینکه زمان انجام جزئیات و جزییات نهایی برسد، باید ستون ها را در پلان ساختمان قرار دهیم. اکثر همکاران و دانش آموزان در قرار دادن ستون مشکل دارند. بر خلاف تصور عمومی، ستون بندی در آپارتمان های مسکونی بسیار آسان است.

مطالعه
تبدیل رهن و اجاره را چطور محاسبه کنیم؟

مرحله ۶: انجام اصلاحات نهایی (مربوط به طراحی داخلی)
در این مرحله از طراحی، زمانی که شکل کلی طرح تقریبا تمام شد، باید اصلاحات و جزئیات را انجام دهید. در این مرحله، بسته به شمع بندی انجام شده در مرحله قبل، ممکن است لازم باشد تغییرات جزئی در طرح های پلان طبقات ایجاد کنید. (بدون تغییر کلی)
پیشنهاد می شود در این مرحله از طراحی، هم کناره های نما و هم مواردی مانند قرارگیری کانال های مربوط به تاسیسات را طراحی کرده و در پلان های معماری به نمایش بگذارید.

مرحله ۷: طراحی معماری را تجهیز کنید
آخرین کاری که برای تکمیل طراحی پلان باید انجام دهید این است که طرح را به صورت اصولی و صحیح تجهیز کنید. مبلمان و طرح مناسب یکی از مواردی است که به شما کمک می کند تا ایرادات طراحی خود را ببینید و نسبت به اصلاح آنها اقدام کنید.
برای بهبود کیفیت فضاهای پلان، ممکن است در این مرحله نیاز به ایجاد تغییرات کوچک در طراحی نقشه خود داشته باشید. این تغییرات برای بهینه سازی و کارآمدتر کردن فضاهای پلان شما ایجاد شده است.

مطالعه
مواردی که باید در نحوه پرداخت پول در پیش خرید آپارتمان رعایت کرد

مرحله ۸: پلان معماری را مبله کنید
آخرین مرحله برای تکمیل طراحی نقشه ساختمان مسکونی، ارائه اصول پلان ساختمان است. هنگام انجام این کار باید قوانین و چارچوب حرفه ای روش چیدمان مبلمان را در طراحی در نظر بگیریم.
در این مرحله همچنین می توان تغییرات بسیار کوچکی در طراحی نقشه ایجاد کرد که در واقع این تغییرات اغلب به منظور کارآمدتر شدن محیط داخلی و بسته به طراحی داخلی محیط های مختلف انجام می شود. در واقع این مرحله به شما کمک می کند تا به ایرادات طراحی خود برسید و آنها را اصلاح کنید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.