رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه و نکات حقوقی که باید بدانید!

اجاره مغازه به قراردادی گفته می شود که بر اساس آن، یک مکان تجاری برای کسب و کار به مدت معین و در ازای اجاره بها واگذار می گردد. چنین اجاره نامه هایی تجای محسوب می شوند و با اجاره نامه های مسکونی متفاوت هستند. مستاجر قرارداد تجاری می تواند هر کسی باشد، از یک مالک انحصاری با تجارتی نوپا گرفته تا شرکت های بزرگ و چند ملیتی! در اینجا میتوانید برای دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه به همراه نکات حقوقی  و تصویر اجاره نامه مغازه یک صفحه ای pdf کلیک کنید. با املاک داران همراه باشید تا در رابطه با قرارداد اجاره مغازه بیشتر بدانید.
ejare5 - دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه و نکات حقوقی که باید بدانید!

عقد قرارداد اجاره مغازه

[button color=”red” size=”big” link=”https://amlakdaran.com/mag/wp-content/uploads/2022/05/5376.pdf” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]دانلود نمونه قرارداد اجاره نامه مغازه[/button]

اجاره مغازه یکی از مهمترین ارکان کسب و کار شما می باشد. باید مطمئن شوید که اجاره نامه از حقوق شما حمایت می کند و میتوانید با خیال راحت به تجارت خود بپردازید. همانطور که می دانید در این قرارداد موجر ملک خود را به مستاجر واگذار می کند و در ازای آن مبلغی مشخص به عنوان اجاره دریافت می نماید. در واقع این دو با مراجعه به مشاورین املاک میتوانند قراردادی را تنظیم کرده و طبق آن منافع خود را در نظر گیرند. قراردادی موفق می باشد که هر دو طرف با رضایت کامل آن را امضا کنند. در ادامه با جزئیات چنین قراردادهایی بیشتر آشنا می شویم:
ejare3 - دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه و نکات حقوقی که باید بدانید!

نکات مهم

قرارداد اجاره مغازه میتواند نقش مهمی در موفقیت شما ایفا کند. به یاد داشته باشید که معمولا چنین قراردادی توسط صاحب ملک و به نفع وی تنظیم می گردد. وظیفه شما به عنوان یک مستاجر این است که قرارداد را به خوبی بخوانید، بفهمید و تغییرات ضروری را در آن اعمال کنید. در اینجا به مهم ترین نکات در قرارداد اجاره مغازه اشاره می کنیم:

۱.مدت اجاره نامه را ارزیابی کنید!

هنگامی که یک مکان مناسب برای اجاره پیدا کردید و برای اجاره آن اقدام نمودید، قبل از هر چیز باید به مدت قرارداد اجاره مغازه توجه نمایید. برای مشاغل کوچک، یک دوره دو تا سه ساله با امکان تمدید قرارداد بهترین گزینه می باشد. با اینکار میتوان در صورتی که کسب و کار برای شما مناسب است، در آن مغازه بمانید.

اما در برخی موارد میتوان مغازه ای با شرایط بهتر با قیمت کمتر پیدا کرد. بنابراین بهتر است مدت اجاره نامه را کمتر در نظر بگیرید. چنانچه حرفه شما به موقعیت وابسته است (مانند رستوران)، بهتر است آینده خود را تضمین کنید و قرارداد را برای مدت طولانی تری تنظیم نمایید.

مطالعه
درباره زمین بایر چه می دانید؟

۲.مکان های تجاری دیگر را نیز بررسی کنید.

یک نکته مهم در قرارداد اجاره مغازه، مبلغی می باشد که به عنوان اجاره پرداخت می کنید. بنابراین به جست و جو بپردازید و مطئن شوید که در منطقه مورد نظر شما مبلغ اجاره چه رنجی دارد. تنها در این صورت میتوانید مغازه ای با هزینه مناسب را اجاره کنید.

بخشی از مذاکره حین بستن قرارداد اجاره مغازه به میزان افزایش اجاره بها مرتبط می باشد. شما باید بدانید که مالک تصمیم دارد سالیانه چه میزان اجاره را افزایش دهد. در چنین شرایطی سوپرایز نخواهید شد و از قبل خود را آماده می کنید. سعی کنید برای این هزینه ها سقفی تعیین کنید تا نهایت بهره را از کسب و کار خود ببرید. همچنین در رابطه با پیش پرداخت و نحوه باز پس گرفتن آن مذاکره کنید.

۳.به دنبال هزینه های پنهان باشید.

اجاره شما ممکن است از نوع اجار ناخالص باشد که در آن مستاجر موظف به پرداخت هزینه ثابتی (اجاره بها و تمام هزینه های مربوط به مالکیت) می باشد. و یا ممکن از نوع اجاره خالص باشد که مستاجر را ملزم می کند برخی یا تمام مالیات ها، هزینه های نگهداری ملک را همراه با اجاره بها پرداخت کند. سعی کنید از قبل در رابطه با تمام جزئیات مربوط به این قوانین مذاکره کنید. همچنین مطمئن شوید که کنتور برق و آب برای هر واحد جدا می باشد یا باید به طو مشترک پرداخت کنید.

۴.در قرارداد تغییرات مطلوب ایجاد کنید.

برای تغییراتی در اجاره نامه درخواست بدهید که به نفع شما باشد. به طور مثال از مالک حق اجاره‌دادن ملک را بخواهید. چرا که گاهی ممکن است به دلایل مختلف مجبور به جابجایی کسب و کار خود شوید. یا می توانید از مالک بخواهید که واحدهای مجاور شما را به کسب و کار مشابه شما واگذار نکند.
ejare1 - دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه و نکات حقوقی که باید بدانید!

قوانین قرارداد اجاره مغازه

اگر تصمیم به اجاره مغازه دارید، باید با قوانین قرارداد اجاره مغازه و شرایط آن آشنا باشید. همانطور که می دانید، اجاره ملک تجاری مثل سایر زمینه ها با قواعدی همراه است. در واقع تمامی اماکن تجاری مثل سایر بخش ها که بعد از ماه مهر سال ۷۶ اجاره داده شوند، باید بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر ۷۶ عمل نمایند. بر اساس این قانون، مستاجر موظف است پس از اتمام قرارداد، ملک را مثل روز اول در اختیار موجر قرار دهد.  البته در صورتی که پیش از این تاریخ برای اجاره مکان تجاری اقدام نموده باشید، باید بر اساس قوانین قبلی عمل کنید.

مطالعه
مهم ترین اصطلاحات حقوقی در معاملات ملکی (بخش دوم)

همچنین باید بدانید که اجاره مکان تجاری و مسکونی کاملا با هم متفاوت هستند. در واقع قوانین حمایتی کمتری برای اجاره مغازه وجود دارد. در اجاره نامه های تجاری به اندازه اجاره نامه های مسکونی به حق و حقوق مستاجر اهمیت داده نمی شود. به طور مثال، هیچ سقف و قانونی برای پرداخت ودیعه به منظور حمایت از حریم خصوصی مستاجر در نظر گرفته نشده است. در ادامه به برخی موارد حقوقی و قانونی در رابطه با اجاره ملک می پردازیم:

۱.کاربری مغازه

هر ملک تجاری می تواند به منظور ایجاد کسب و کار در زمینه های مختلفی استفاده شود. بنابراین کاربری هر مغازه متفاوت است و میتواند برای مواردی نظیر داروخانه، پوشاک، رستوران، آرایشگاه، فروشگاه طلاو جواهرات و غیره اجاره داده شود. در واقع کاربری یک ملک تجاری میتواند روی سایر موارد مثل اجاره بها تاثیر گذار باشد. طبق قانون برخی از کاربری ها دارای اجاره بهای بیشتری می باشند.

۲.سرقفلی مغازه

چنانچه حق سرقفلی وجود داشته باشد، باید در قرارداد عینا قید شود. همچنین مستاجر موظف است که بابت سرقفلی هزینه ای به موجر بپردازد. در قانون سال ۱۳۵۶ از این قانون به حق کسب و پیشه تعبیر می‌شد ولی بعدها به سرقفلی تغییر داده‌شد. طبق قانون هر دو طرف باید برای تمدید آن توافق کنند. برای دانلود نمونه قرارداد اجاره سرقفلی مغازه اینجا کلیک کنید.

۳.متراژ مغازه

شما باید با توجه به کسب و کار خود برای اجاره مغازه ای با متراژ کم یا زیاد اقدام کنید. به طور مثال برای راه اندازی یک رستوران نیاز به مغازه ای بزرگ دارید. ولی برخی کارها نیاز به مکان چندان بزرگی ندارد. بر اساس قانون عقد قرارداد اجاره مغازه، هر چه متراژ ملک بیشتر باشد، اجاره بها نیز بیشتر است. یک مشاو املاک باید مغازه مناسب برای هر حرفه را به مشتریان خود پیشنهاد دهد.

۴.اجاره بها مغازه

برای پرداخت اجاره بها به موجر باید طبق قانون و با توافقی بین طرفین، مبلغی تعیین شود. در واقع مستاجر می تواند یا رهن کامل بپردازد و یا هم مبلغی را به عنوان پیش پرداخت و هم اجاره ماهیانه پرداخت کند.
ejare2 - دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه و نکات حقوقی که باید بدانید!

نحوه بستن قرارداد

یک قرارداد اجاره مغازه معتبر باید به گونه ای باشد که هم صاحب ملک و هم مستاجر از آن رضایت کامل داشته باشند. درحالی که می توان اجاره نامه را در طول زمان بر اساس نوسانات بازار ملکی تغییر داد، باید بر اساس یک سری قوانین با رعایت حقوق موجر و مستاجر تنظیم شود. شما باید حتما مواردی نظیر شرایط فسخ قرارداد، خیارات قرارداد و غیره را به مشتریان اعلام کرده و در صورت لوزم در قرارداد ذکر کنید. بنابراین اگر می خواهید یک مکان تجاری را به عنوان مغازه خود اجاره کنید، سعی کنید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

مطالعه
استخر روباز بهتر است یا سرپوشیده؟

۱.ذکر ویژگی های مالک و مستاجر

باید مطمئن شوید که تمامی مشخصات موجر و مستاجر در قرارداد اجاره مغازه قید شود. طرفین قرارداد می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. برای شخص حقیقی باید اطلاعات شناسایی مثل شماره شناسنامه، کد ملی و شماره تماس و برای شخص حقوقی نیز شماره ثبت، شناسه ملی و نماینده شرکت ذکر شود. سعی‌کنید از صحت گفته‌های هر یک از طرفین با بررسی مدارک آن ها اطمینان حاصل کنید.

۲.شناسایی ویژگی های ملک

شما به عنوان مشاور املاک باید به نحوه بستن‌قرارداد اجاره مغازه آگاه باشید. مطمئن شوید که تمامی مشخصات ملک تجاری مورد نظر را در قرارداد ذکر کنید. در واقع بایستی تمامی جزئیات در ارتباط با امکانات ملک قید شود و مشتریان از آن آگاه باشند.

۳.تعیین مدت اجاره و اجاره بها

هر قرارداد اجاره مغازه از یک تاریخی شروع و به یک تاریخ معین ختم می شود. بنابراین باید به صورت دقیق به مدت اجاره مغازه در قرارداد اشاره شود. همچنین در صورتی که امکان تمدید مجدد ملک تجاری وجود دارد، باید در قرارداد ذکر شود که قابل تمدید می باشد. همانطور که می دانید مبلغ اجاره بر اساس ارزش ملک و همچنین توافق طرفین صورت می پذیرد. شما می توانید در ارتباط با شیوه پرداخت اجاره بها نیز با مالک توافق کنید.

سخن نهایی

مجموعه املاک داران خدمات متعددی در زمینه خرید و فروش املاک به شما عزیزان ارائه می کند. در صورتی که می خواهید اطلاعات خود را در حوزه مشاوره حقوقی املاک،تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان و موضوعات مرتبط گسترش دهید، به بخش مجله املاک داران مراجعه نمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.