رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

مسلما ظرف مسی یکی از شیک ترین نوع ظروف در تمام دوران ها به شمار می روند. به خصوص اگر به چیزهای آنتیک علاقمند باشید. در واقع هزاران سال است که ظروف مسی در نگهداری غذا و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ های گرم براق، اغل چکش خورده و ظاهر روستایی آن در آشپزخانه ها خودنمایی می کند.

با این حال خرید ظروف مسی چندان کار ساده ای نیست و نیاز به دقت و ظرافت دارد. برخی بر این باورند که طبخ غذا در ظروف مسی فواید زیادی دارد. اما عده ای دیگر بر مضرات آن تاکید می کنند. شما چطور؟ آیا از فواید و ضرر های ظرف مسی آگاه هستید؟ با املاک داران همراه باشید تا نکات مهم درباره ظروف مسی را برای شما شرح دهیم:

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟نکات مهم هنگام خرید ظروف مسی

در صورتی که شما هنگام پخت و پز در اشپزخانه تمامی لوازم و ظروف مناسب را نداشته باشید، می‌تواند به کار خسته کننده و دشوار تبدیل شود. یکی از این ظروف پر کاربرد که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته، ظروف مسی است. در صورتی که می خواهید از این ظروف استفاده کنید باید اطلاعاتی در رابطه با آن کسب نمایید. در اینجا به نکات مهم هنگام خرید ظرف مسی اشاره می کنیم.

ضخامت و وزن: ضخامت در هنگام انتخاب ظروف مسی مهم است. یک ماهیتابه یا قابلمه مسی نازک به راحتی کج می شود و محصول با کیفیتی نخواهد بود. در صورتی که یک ظرف مسی با ضخامت مناسب هم طول عمر بیشتری خواهد داشت و هم استفاده از آن راحت تر است. هنگام خرید آنلاین ظروف مسی دقت کنید که ضخامت آن قید شده باشد. بهتر است به دنبال ظروف مسی با ضخامت ۲.۵ تا ۳ میلی متر باشید.

لایه ضد زنگ: هنگام خرید ظروف مسی دقت داشته باشید که با یک لایه فلز ضد زنگ یا قلع پوشانده شده باشد. کمتر دیده می شود که ظروف مسی مدرن بدون لایه ضد زنگ ساخته شده باشند. اما بهتر است از این مسئله مطمئن شوید.

mes7 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

فولاد ضد زنگ یک لایه آستر با دوام و غیر سمی می باشد. البته در صورت طبخ غذاهای بسیار اسیدی، مقداری نیکل و کروم بوجود می آید ولی هیچ جای نگرانی نیست. مگر اینکه به نیکل حساسیت داشته باشید. با اینحال فولاد ضد زنگ یک رسانای گرمای موثر نیست. به این معنا که طبخ غذا مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید. جدای از این ایراد، فولاد ضد زنگ یک استر عالی برای ظروف مسی به شمار می رود. چرا که تمیز کردن آن آسان و سریع انجام می شود و هیچ ماده شیمیایی خطرناکی ندارد.

قلع نیز پوششی فوق العاده برای ظروف مسی است. زیرا به مراتب کمتر از سایر فلزات چسبنده می باشد و به سادگی می توان باقیمانده غذا را از روی آن جدا و تمیز کرد. یکی دیگر از ویژگی های عالی قلع، ماهیت غیر واکنشی و غیر سمی آن است. در نتیجه فلزات و مواد شیمیایی در غذای شما نفوذ نخواهد کرد. در ضمن قلع به سرعت گرم می شود و زمان پخت را کاهش می دهد. علاوه بر این، اگر پس از سال ها پوشش قلعی ظروف مسی شما کمی زبر شد، میتوان آن را مجددا صاف و نرم کرد. البته به یاد داشته باشید که قلع ظریف است و بایستی با مواد شوینده و برس های نرم شسته شود.

دستگیره ها: به دنبال ظروف مسی با دستگیره هایی باشید که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. دستگیره های فولادی ضد زنگ با یک زاویه نسبتا کم، گزینه عالی هستند. چرا که داغ نمی شود و میتوان به سادگی ظرف را جابجا نمود. در ضمن این دستگیره های فولادی ظاهر زیبایی به ظروف مسی می دهند.

مطالعه
فرش 700 شانه بهتره یا 1200 شانه ؟

سازگار با اجاق گاز: اگر اجاق القایی یا الکتریکی دارید، باید مطمئن شوید که ظروف مسی دارای لایه زیرین فولادی مغناطیسی هستند. در غیر این صورت، می توانید با خیال راحت ظروف مسی را خریداری کنید. چرا که این نوع ظروف به استثنای اجاق الکتریکی، با سایر اجاق ها سازگار می باشند. البته باید بدانید که یک ظرف مسی بسیار داغ شده می تواند لکه هایی روی اجاق های مسطح و صاف ایجاد کند. راه حل این است که اجازه ندهید تابه مسی بدون آب یا روغن روی گاز مدت طولانی بماند و بسوزد.

ظاهر: چندین نوع ظروف مسی مختلف وجود دارد. این مسئله کاملا جنبه زیبایی شناختی دارد. قطعا شما می خواهید ظرفی خریداری کنید که سال ها بعد از خرید آن پشیمان نشوید. از این رو باید کمی هزینه کنید و ظروف مسی با درخشندگی بالا، چکش خورده، مات یا براق را تهیه نمایید.

mes6 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟نحوه استفاده از ظروف مسی

بعد از اطلاع از نکات مهم برای خرید ظروف مسی، بایستی از شیوه نگهداری و استفاده از آن مطلع شوید. استفاده از این ظروف بسیار ساده است و میتوان با رعایت ترفندهای ساده آن را مدت ها تمیز و زیبا نگهداری کرد. در اینجا به چگونگی استفاده از ظروف مسی می پردازیم:

  • بهتر است هنگام طبخ غذا به این ظروف حرارت زیادی وارد نکنید. هر چقدر زمان پخت و میزان حرارت کمتر باشد، احتمال آسیب دیدن ظرف و همچنین واکنش نشان دادن آن با مواد غذایی کمتر است.
  • قبل از استفاده از ظروف مسی تازه خریداری شده، بهتر است کمی شیر و اب داخل آن بجوشانید.  در نهایت با مقداری شیر داخل آن را بشویید. این ترفند نه تنها باعث افزایش عمر قلع داخل ظرف می شود، بلکه ظرف را نیز ضدعفونی خواهد کرد.
  • سعی کنید پس از مدتی که قلع داخل ظرف مسی از بین رفت، آن را مجددا قلع اندود کنید. مطمئن شوید که یک لایه ضخیم و یکدست از قلع روی آن را بپوشاند.
  • نباید مواد غذایی را در مدت طولانی در این ظروف نگهداری کنید. چرا که می تواند باعث فاسد شدن مواد غذایی شود.
  • هنگام طبخ غذا در قابلمه یا تابه مسی، بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید تا کف آن خراش ایجاد نشود.
  • هیچ گاه غذاهای اسیدی را داخل این ظروف مسی طبخ نکنید. بهتر است در صورتی که خورشت شما نیاز به ترشی دارد، آن را در آخرین مرحله به غذا اضافه نمایید.

mes2 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟شیوه تمیز کردن ظروف مسی

و اما یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره ظروف مسی بدانید، چگونگی تمیز کردن آن بعد از طبخ غذا است.  چرا که ممکن است در صورت اشتباه تمیز کردن آن باعث از بین رفتن قلع داخل ظرف شویم. در ادامه به نحوه تمیز کردن ظروف مسی می پردازیم:

  • هیچ گاه داخل ظروف مسی را با سیم ظرفشویی تمیز نکنید. چرا که باعث از بین رفتن لایه قلع داخل آن خواهد شد. اجازه دهید کمی با آب خیس بخورد. سپس با اسکاچ نرم آن را بشویید.
  • اگر می خواهید سطح بیرونی ظرف مسی خود را درخشان کنید، کمی رب آلوچه یا رب انار به سطح آن بزنید. سپس با یک اسکاچ آن را پاک کنید. در نتیجه خواهید دید که سطح آن مجددا براق و درخشان می شود.
  • همچنین می توانید برای تمیز کردن سطح بیرونی این ظروف، از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. در نهای می توان با اسکاچ سطح آن را تمیز نمود.
  • یکی دیگر از روش های تمیز کردن سطح ظروف مسی، استفاده از ترکیب ابلیمو، ابغوره و نمک می باشد. زمانی که آن را با اسکاچ تمیز کنید، خواهید دید که ظرف مسی شما مثل روز اول برق می زند.
  • ظروف مسی را هرگز داخل ماشین ظرف شویی قرار ندهید. آن را دستی بشویید و در نهایت سریعا ظرف را خشک کنید.
  • قطعا پس از مدتی، سطح ظروف مسی کدر و مات می شود. روش دیگری که می توانید برای برق انداختن سطح بیرونی این ظروف استفاده کنید، ترکیب نمک، آرد سفید و سرکه می باشد. این ترکیب باعث براق و درخشان شدن ظرف شما خواهد شد.
مطالعه
ضرورت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟مزایای ظروف مسی

خرید ظروف آشپزی می تواند کمی گیج کننده باشد. چرا که گزینه های زیادی مثل ظروف مسی، چدنی، آلومینیوم، نسوز و .. پیش روی شماست. و همه آن ها کاربردها و قیمت های متفاوتی دارند. وقتی اسم ظروف مسی به میان می آید، هزینه آن میتواند نگران کننده باشد. به ویژه اگر کاربرد مس در آشپزخانه را ندانید. اول از همه بیایید نگاهی به دلایل ماندگاری ظروف مسی به عنوان وسایل آشپزی بپردازیم:

مس رسانای گرما است: در دنیای فلزات، مس یک رسانای حرارتی فوق العاده است. به همین دلیل معمولا در ظروف استیل ضد زنگ به عنوان یک لایه پنهان از آن استفاده می شود. در نتیجه گرما را به سرعت جذب و حفظ می کند.

به سرعت سرد و گرم می شود: مس به دلیل خاصیت رسانایی گرما، به طور یکنواخت گرم می شود. بنابراین نگران نقطه جوش آن نباشید. در واقع این ظروف برای زمانی که می خواهید گرما را حفظ و کنترل کنید، انتخاب خوبی هستند. مس گرما را به راحتی و به سرعت جذب می کند و به سرعت گرم و سرد می شوند. در نتیجه زمان انتظار برای پخت و پز را به حداقل می رساند و تمیز کردن ظروف را ساده می سازد.

مس زنگ نمی زند: با اینکه مس خیلی زود کدر و مات می شود، ولی مثل ظروف چدنی زنگ نمی زند. حتی زمانی که کدر شد، می توان لایه روی آن را برداشت و دوباره درخشان خواهد شد.

ظروف مسی روکش دارند: مس یک فلز واکنش پذیر است. این بدان معناست که میتواند با برخی غذاها واکنش شیمیایی داشته باشد و طعم فلز به غذای شما نفوذ کند. به همین دلیل بیشتر تابه ها و قابلمه های مسی مدرن با فلز غیر واکنشی روکش شده اند.

با دوام هستند: این ظروف از دوام بالایی برخوردارند به شرط اینکه آن را خشک روی حرارت قرار ندهید و روی سطح آن را خراش ایجاد نکنید. میتوانید پس از مدتی استفاده از آن با کمی اسید آن را به شکل اولیه خود باز گردانید.

مس بر روی سلامتی تاثیر دارد: گفته می شود مس به بازسازی سلول ها کمک می کند. همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی روی بازسازی پوست و جوانسازی آن نیز تاثیر دارد. همچنین می تواند در رفع کم خونی موثر واقع شود! یکی دیگر از خاصیت های مس در بدن، کمک به جذب آهن و بهبود عملکرد سیستم عصبی می باشد. در ضمن خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد میکروب ها جلوگیری می نماید.

ظاهر زیبایی دارد: بدون شک یک قابلمه مسی با ظاهر روستایی بسیار شیک تر و جالب توجه تر از قابلمه یا تابه آلومینیومی یا سرامیکی است. اگر به زیبایی شناسی و دکواسیون خانه و آشپزخانه اهمیت می دهید، پس قطعا جنس ظروف نیز مهم است. ظروف مسی در هر آشپزخانه ای جالب به نظر می رسد. حتی می توان برای جذابیت بیشتر آشپزخانه، این ظروف را آویزان نمود.

mes3 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

معایب ظروف مسی

چنانچه ظروف مسی به درستی قلع اندود نشده باشند، یا در سطح آن خراش هایی ایجاد شود، میتواند به سلامت شما اسیب بزند. در نتیجه باید هنگام خرید ظروف مسی به این مسئله اهمیت دهید و همچنین پس از مدتی آن را مجددا قلع اندود نمایید. در اینجا به سایر مضرات ظروف مسی می پردازیم:

اگر که از ظروف مسی عتیقه بدون لایه آستر استفاده کنید، میتواند باعث رسوب مس در غذا و در کبد شود. میزان بالای مس در کبد می تواند حتی در برخی موارد منجر به مرگ شود.

گاهی برخی از ظروف مسی با سرب سفید می شوند که این می تواند به سلامت شما اسیب بزند. چرا که سرب برای بدن ضرر دارد و هنگام پخت و پز وارد غذا خواهد شد.

در صورتی که ظروف مسی قلع اندود نشده باشد، یا قلع روی آن از بین برود، باعث فاسد شدن غذا داخل آن می گردد. در مواردی حتی منجر به بیماری های جدی خواهد شد.

مطالعه
چگونه در مصرف کولر گازی صرفه جویی کنیم؟

استفاده بیش از حد از ظروف مسی میتواند باعث بیش فعالی کودکان، بی خوابی، و افسردگی نیز بشود.

آیا ظروف مسی ضرر دارد؟

خلاصه بگوییم: بستگی دارد شما از چه ظرف مسی سخن می گویید! و البته همه چیز به این بستگی دارد که غذای شما با چه چیزی در تماس است. در گذشته، ظروف مسی بدون آستر بودند و غذا در تماس با خود مس قرار می گرفت. در این صورت ظروف مسی ضرر دارند، چرا که مس با غذاهای اسیدی بسیار واکنش نشان می دهد.

اگر شما غذای دارای لیمو، سرکه یا گوجه فرنگی را در قابلمه یا تابه مسی بدون آستر طبخ می کنید، ممکن است به سلامتی خود و خانواده تان آسیب برسانید. به همین دلیل، امروزه ظروف مسی با فلزات غیر واکنشی مانند قلع یا آهن ضد زنگ پوشانیده شده اند.

بنابراین ظروف مسی دارای پوشش ضد زنگ نه تنها ضرری ندارند، بلکه هم از نظر زیبایی و هم از نظر انتقال گرما بهترین گزینه برای پخت و پز به شمار می روند. در عین حال شما غذایی سالم و بدون مس را نوش جان خواهید کرد.

mes4 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

مس زنجان با مس اصفهان چه تفاوتی دارد؟

همان طور که می دانید شهرهای متعددی مثل اصفهان، زنجان، شیراز، کاشان، کرمان و غیره در حوزه مس گری فعال هستند. اما محصولات مسی دو شهر اصفهان و زنجان از شهرت بیشتری در این میان برخوردار می باشند. اما تفاوت مس زنجان و اصفهان در چیست؟ تنها تفاوت ظروف مسی اصفهان و زنجان در تنوع  این محصولات است. هر چند صنعت مس در زنجان از قدمت طولانی تری برخوردار است ولی از نظر کیفی می‌توان آن را هم سطح ظروف مسی اصفهان دانست.

در واقع اصفهان و زنجان هر دو در حوزه مسگری از سابقه طولانی مدتی برخوردارند و کیفیت آن ها زبانزد خاص و عام است. نوع محصولات مسی که در اصفهان تولید می شود، معمولا از نوع ظروف مسی خاتم کاری، قلم کاری، فیروز کوب و تزیینی می باشد. در حالی که در زنجان اغلب ظروف مسی ویژه پخت و پز مثل تابه ها و قابلمه های مسی تولید می گردد.

جمع بندی

ظروف مسی همیشه کاربردی و جذاب هستند. این ظروف با طراحی زیبا، شیک و مد روز برای هر سلیقه ای مناسب می باشند. خوشبختانه ظروف مسی مدرن کاملا سالم و ایمن است و با آستر فولاد ضد زنگ یا قلع پوشانده شده اند. بهتر است همیشه هنگام خرید ظروف مسی مطمئن شوید که دارای یک لایه آستر محافظ باشد. در این صورت می توانید با خیال راحت برای اعضای خانواده خود غذایی سالم طبخ کنید.

هرگز وسوسه نشوید که ظروف مسی را از عتیقه فروشی ها و یا کمد پدربزرگ و مادربزرگ خود بیرون بیاورید و استفاده کنید. به دنبال یک ظرف با ضخامت مناسب، زیبا، دسته های کاربردی باشید که بتوانید سال ها بعد همچنان از آن استفاده کنید. ظروف مسی اصلی بسیار براق هستند و قالب گیری دقیق و ظریفی دارند.

mes1 - درمورد ظروف مسی چه می دانید؟

برای استفاده از خدمات سایت املاک داران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.