رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

از بین بردن پشه گیاهان یکی از معضلات تمام افرادیست که به گل و گیاه علاقه دارند. پشه های ریزی که معمولا در اطراف گلدان خود می بینید، به پشه قارچ معروف اند و رنگی سیاه مایل به خاکستری دارند. این پشه ها در محیط های مرطوب رشد می کنند و به گیاه آسیب جدی وارد می کنند.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

اصولا پشه های بالغ به گیاه آسیب وارد نمی کنند و در واقع لاروهای آن ها که در یک سانتی متری خاک قرار دارند، آفت جدی برای گیاه محسوب می شوند. با اینکه پشه ها تقریبا یک هفته بیشتر زنده نمی مانند اما در طول این مدت حدود ۳۰۰ تخم می گذارند. این لاروها معمولا از ریشه و ساقه گیاه تغذیه می کنند و به مرور گیاه را نابود می کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با راهکارهای ساده ای برای از بین بردن این پشه ها آشنا کنیم.

۱-از بین بردن پشه گیاهان با سیب زمینی

همانطور که گفته‌شد این پشه ها در محیط های مرطوب به خوبی رشد می کنند. استفاده از سیب زمینی مرطوب نیز می تواند در نابودی این پشه ها به شما کمک کند. به این صورت که ابتدا سیب زمینی را پوست بگیرید و با ضخامت کم برش دهید. سپس برش های سیب زمینی را در ظرفی پر از آب بریزید تا به خوبی مرطوب شوند. پس از آن سیب زمینی ها را کنار گلدان بچینید و بعد از ۲ یا ۳ روز آن ها را با سیب زمینی های جدید جایگزین کنید. سیب زمینی محل خوبی برای جذب لارو پشه هاست و با اینکار دیگر خاک را آلوده نمی کنند. این کار را مرتب انجام دهید تا گیاه کاملا پاکسازی شود.

۲- استفاده از چسب های زرد

از دیگر راهکارهای از بین بردن پشه گیاهان، استفاده از چسب های زرد یا کارت های تله است. این چسب ها با بویی که دارند، پشه را جذب کرده و در کمترین زمان باعث نابودی آن ها می شوند. برای این کار برشی از چسب را کنار گلدان قرار دهید. در کمترین زمان پشه ها به آن می چسبند و دیگر قادر به جدایی از چسب نیستند. همین طور بسیاری از پشه ها قبل از تخم گذاری درگیر می شوند. انجام این کار به مرور سبب کم شدن تعداد پشه ها و در نتیجه کاهش آفت می شود.
pashe4 - روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

مطالعه
نکات خرید ماشین لباسشویی اصل

۳- استفاده از عصاره تنباکو و سیر

از دیگر راهکارهای از بین پشه گیاهان، استفاده از ترکیب سیر و تنباکو است. برای اینکار ابتدا برش های سیر و تنباکو را چند ساعت در آب خیس کنید، سپس آب آن را با صافی جدا کرده و روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید. این روش باعث دوری پشه از گیاه می شود.

۴- استفاده از چای بابونه

چای بابونه از دیگر روش های کاربردی در دفع حشره گیاه است. برای اینکار ابتدا مقداری چای بابونه را دم کرده و بگذارید کاملا سرد شود. سپس به مقدار ۱ به ۳، چای را با آب مخلوط کنید و خاک گیاه را آبیاری کنید. همچنین مقداری از آن را روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید. با تکرار این عمل شاهد کم شدن حشرات به مرور خواهید شد.

۵- عدم آبیاری زیاد

این پشه ها در محیط مرطوب تخم گذاری می کنند، بنابراین با کاهش آبیاری می توانید این حشرات را نابود کنید. البته به نوع گیاه خود توجه کنید چون برخی از گیاهان به آبیاری زیاد احتیاج دارند و در صورت کمبود آب از بین می روند. انتخاب گلدانی که زهکشی مناسبی دارد، در کاهش رطوبت موثر است چون باعث خروج سریع تر آب می شود. بعلاوه از گذاشتن خزه در گلدان جلوگیری کنید زیرا باعث جذب رطوبت می شوند و بستر را برای رشد بیشتر حشرات مهیا می کنند.

۶- استفاده از سیر

سیر یکی از مواد موثر در دفع حشرات گیاه است. بطوری که با قرار دادن تکه هایی از سیر درون خاک گلدان، حشرات را با بوی خود دور می کند. همچنین ترکیب پودر سیر و ذغال یکی دیگر از  راهکارهای عالی برای از بین بردن این حشرات آزار دهنده است. برای اینکار پود سیر را با ذغال آسیاب شده مخلوط کنید و ترکیب آن را روی سطح خاک بریزید. ذغال باعث جذب رطوبت اضافی و بوی سیر نیز باعث دوری پشه ها از گیاه می شود‌.
pashe5 - روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

۷- استفاده از شن

تخم گذاری این حشرات معمولا در عمق نیم سانتی متری خاک انجام می شود. با اضافه کردن مقداری شن در سطح رویی خاک، رطوبت کاهش پیدا می کند. شن سریع خشک می شود، بنابراین باعث کاهش رطوبت بستر تخم ها شده و ادامه این چرخه را توقف می کند.

۸- استفاده از دارچین

دارچین بعنوان یک سم طبیعی برای لاروها عمل می کند، بطوری که با خوردن آن به مرور زمان از بین می روند. با پاشیدن دارچین آسیاب شده روی سطح خاک و تکرار هر چند هفته یک بار، حشرات گیاه را از بین ببرید‌.

۹- ترکیب فلفل، پیاز و سیر

ترکیب فلفل، پیاز و سیر، سمی را به شما می‌دهد که باعث از بین بردنِ پشه گیاهان می شود. برای اینکار ابتدا یک قاشق چای خوری فلفل، یک عدد پیاز کوچک و یک حبه سیر را در مخلوط کن ترکیب کنید. سپس این ترکیب را با مقداری آب به مدت یک ساعت خیس دهید. مخلوط را از صافی رد کرده و با اضافه کردن یک قاشق غذا خوری صابون مایع، سم موثری تولید کرده اید. برای تاثیر در نابودی حشرات، هفته ای یک بار آن را روی برگ و ساقه گیاه اسپری کنید.

مطالعه
تلویزیون SAMSUNG 55AU7000

۱۰- استفاده از سرکه سیب

ترکیب سرکه سیب و مایع ظرفشویی، مخلوطی جادویی برای نابودی پشه ها به ما می دهد. به این صورت که پشه ها روی سطح آب یا سرکه به خوبی می مانند اما اگر چند قطره مایع ظرفشویی را به سرکه اضافه کنیم، به دلیل کاهش کشش سطحی در آن غرق می شوند. برای اینکار مخلوطی از این دو مواد را در ظرفی کنار گلدان قرار دهید.

۱۱- تعویض خاک گلدان

اگر برای انجام روش هایی که در بالا ذکر شد به اندازه کافی صبور نیستید تا نتیجه را ببینید، می توانید خاک گلدان را تعویض کنید. ولی در برخی موارد نیز تخم گذاری بسیار پیشرفت کرده است و اگر دیرتر خاک را تعویض کنید، گیاه کلا نابود می شود. برای اینکار ابتدا گیاه را از خاک جدا کرده و ریشه های آن را به آرامی تمیز و ضدعفونی کنید. سپس گیاه را درون یک خاک سالم و غنی بگذارید.

۱۲- سم پاشی شیمیایی

سم پاشی از دیگر روش های نابودی حشرات است که خیلی سریع تر از روش های خانگی تاثیر می گذارد. بنابراین اگر صبر و حوصله برای انجام روش های خانگی را ندارید، از سم پاشی شیمیایی استفاده کنید. برای خرید سم می توانید از مراکز گل و گیاه و کارشناسان کشاورزی کمک بگیرید و متناسب با گیاه خود، سم مخصوص را خریداری کنید.
pashe6 - روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

گیاهان ضد پشه

با انتخاب عاقلانه گیاهان خود، ممکن است دیگر از حمله پشه ها و حشرات در امان باشید. در ادامه به چند گیاه ضد پشه برای رشد در باغ، گلخانه، بالکن و گلدان می پردازیم.

رزماری

رزماری از جمله گیاهانی است که پشه به دلیل بوی تندش از آن متنفر است. این درختچه معطر در آشپزی برای طعم‌دادن به چندین غذا ضروری است. همچنین رزماری تا زمانی که به خوبی ریشه دار باشد نیازی به مراقبت خاصی ندارد.

آویشن لیمویی

آویشن گیاهی عالی برای مناطق بسیار آفتابی است و خاک خشک را دوست دارد. بعلاوه آویشن یک ماده دفع پشه است که از قدیم الایام به دلیل کارایی خود شناخته شده است.

علف لیمو

علف لیمو به دلیل اسانس بسیار مؤثر آن که ناراحتی های ناشی از نیش پشه را از بین می‌برد، شناخته‌شده است. شاخ و برگ آن بوی لیمو می دهد و زمانی که برگ ها را بین انگشتان خود مچاله می کنید، این رایحه قوی تر می شود.
pashe3 - روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

اسطوخودوس

اسطوخودوس درختچه ایست که به خاک های خشک، فقیر و هوای آفتابی علاقه دارد. با وجود زیبایی بینظیری که دارد، دفع کننده قوی در برابر حشرات است.

نعنا

رایحه قوی نعنا باعث دفع پشه ها می شود. از این رو نعناع را بدون اعتدال کشت می کنند، به خصوص که می توان از آن در آشپزی استفاده کرد یا به عنوان دم کرده نوشید.

مطالعه
انواع رنگ های داخلی

ریحان

اگر ریحان یک لذت خالص برای جوانه های چشایی ما است، برای پشه ها یک گیاه آزار دهنده خواهد بود. این گیاه معطر یک ساله هم در گلدان و هم در زمین کشت می شود. ریحان علاوه بر دفع پشه ها، خارش ناشی از نیش آن ها را نیز برطرف می کند.

شمعدانی

گل شمعدانی یک گل زینتی زیبا با رنگ های پر زرق و برق زیبا، دارای خاصیتی است که پشه ها را دور نگه می دارد. علاوه بر این، این گیاه با کمی تلاش به راحتی رشد می کند.
pashe7 - روش های ساده و خانگی برای از بین بردن پشه گیاهان

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یک گیاه زینتی است که زیبایی خیره کننده ای دارد. این گیاه دارای خاصیت شناخته شده ای به عنوان یک حشره کش طبیعی قوی است که پشه ها را دفع می کند.

رزماری راهکاری موثر برای از بین بردن پشه گیاهان

رزماری گیاهی معطر که در آشپزی استفاده می شود اما یکی از گیاهان بسیار موثر ضد پشه است. علاوه بر دفع پشه ها و سایر حشرات گزنده، گل های آبی کم رنگ زیبای رزماری، پروانه ها را به خود جذب می کنند.

بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه دارویی معطر از خانواده نعناع است. گیاهی که طعم لیمویی و عطری شیرین می دهد و در دفع پشه ها بسیار موثر است.

نتیجه گیری

نگهداری از گل و گیاه به مراقبت زیادی احتیاج دارد و کار ساده ای نیست. پرورش گیاهان بسیار لذت بخش بوده و مزایای بسیاری دارد. دیدن طراوت و سرسبزی گیاهان به ما حس نشاط و شادابی می دهند و تاثیر شگرفی در روحیه ما می گذارند. می توانید در گوشه اتاق خود، روی تراس، و حتی داخل پنجره گیاهان مورد علاقه خود را پرورش دهید. در این مقاله به بیان روش های دفع حشرات گیاهان پرداختیم، امیدوارم به شما در نابودی این پشه ها کمک کرده باشد.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل پیش فروش آپارتمان در اصفهان، خرید و فروش خانه ویلایی در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان، خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، معامله پایا پای، انواع تهاتر ملک با مصالح ساختمانی در کل کشور و غیره می شوند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.