رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

هنگامی که نورپردازی به درستی انجام شود، می‌تواند فضا را به طرز شگفت انگیزی متحول کند. حال و هوای اتاق ها را عوض کند و به خانه هویت ببخشد. اما اگر اشتباه انجام شود، دیگر چیزی وجود ندارد که چشم ما بتواند روی آن تمرکز کند. هیچ چیزی در طراحی داخلی به اندازه نورپردازی نمی تواند بر زیبایی محیط تاثیر بگذارد. نورپردازی شاید ساده به نظر برسد ولی اینطور نیست.

نحوه دسترسی نور به اتاق ها در طراحی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش های رایج دسترسی نور به اتاق، نورهای مخفی می باشند. برای نورپردازی داخلی ساختمان بایستی به تمامی بخش های خانه به طور یکسان اهمیت داده شود. استانداردهای روشنایی برای آشپزخانه، سالن نشیمن، اتاق خواب و .. با یکدیگر متفاوت است. در واقع نورپردازی داخلی نه تنها بر روشنایی اتاق ها تاثیر می گذارد، بلکه می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد. با املاک داران همراه باشید تا روش های دسترسی نور به اتاق های ساختمان خود را بدانید.

noor2 - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟انواع روش های نورپردازی در طراحی داخلی

به طور کلی سه روش نورپردازی اصلی عمومی، کاری و محیطی وجود دارد. هر یک از روش های نورپردازی برای قسمت های مختلف خانه شما کاربرد دارد و حتی گاهی میتوان دو مدل را با هم ترکیب کرد. یک چراغ آویز با توجه به کاربرد مورد نظر را میتوان هم به عنوان نورپردازی کاری و هم نورپردازی عمومی در نظر گرفت. برای نورپردازی مناسب بهتر است از هر سه روش در فضای داخلی استفاده شود. در اینجا نگاهی دقیق تر به انواع روش های نورپردازی در اتاق ها می پردازیم:

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی که به آن نورپردای محیطی نیز گفته می شود، یکی از منابع اصلی روشنایی اتاق است. هدف این نوع نورپردازی، تامین نور وسیع برای کل فضا می باشد. اما همچنان بر محیط و حس و حال آن تاثیر می گذارد و به همین دلیل از آن به عنوان روشنایی محیطی یاد می شود. اگر اتاقی دارای نور طبیعی فراوان باشد، اغلب می تواند منبع نورپردازی عمومی در طول روز به شمار رود. می توان از چراغ های توکار فرو رفته و لوسترهای زیبا برای این نوع نورپردازی بهره مند شد.

نور طبیعی و محیطی در روشن ساختن فضای داخلی ساختمان بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که ساختمان دارای نورگیر شمالی باشد، نور ثابتی را در اتاق ها دریافت خواهید کرد. اما برای روشن ساختن خانه در صبح به نورگیر شرقی نیاز دارید. البته لازم است که موقعیت ملک و موانع اطراف آن را برای نورپردازی در نظر داشته باشید.

نورپردازی کاری

نورپردازی همانطور که از نامش پیداست، وظیفه تامین نور را بر عهده دارد. در واقع برای انجام کاری خاص، نور مناسب آن را تامین می کند. نورپردازی کاری نسبت به سایر روش های نور پردازی بیشتر روی یک محل خاص تمرکز دارد و می تواند از منابع مختلفی تامین شود. عملکرد نورپردازی کاری به این صورت است که یک منطقه خاص کاری را روشن می کند و به منظور افزایش بهره وری شما به اندازه کافی نور تولید می نماید.

با افزایش سن بینایی ما کمتر می شود. به همین دلیل نورپردازی در کاهش تابش نور و جلوگیری از خستگی چشم بسیار موثر است. برای کار هایی از جمله آشپزی، مطالعه، کار دستی، خیاطی، طراحی، نوشتن و سایر کارهای از این قبیل، نورپردازی کاری انجام می شود. این نوع نورپردازی که به نورپردازی وظیفه ای نیز معروف است، به بخش خاصی هدایت می گردد. در نتیجه باعث نمایان شدن بسیاری جزئیات برای عملکرد بهتر می شود.

در این روش نیز مانند نورپردازی عمومی، منبع نور می تواند چراغ های توکار فرو رفته یا چراغ های ردیفی باشد. اما بر خلاف نورپردازی محیطی، لامپ های کوچک تر با توجه به موقعیت شان، مقدار مناسبی از نور کار را فراهم می کنند. چراغ های رو میزی، چراغ مطالعه، چراغ زیر کانتر نمونه هایی از این نوع نورپردازی هستند. در واقع این نوع نورپردازی اشکال کم عمق تری از نور هستند که به افزایش بهره وری کار کمک می کند.

مطالعه
چه مدت می توان گوشت را در یخچال نگهداری کرد؟

نورپردازی متمرکز

این سبک نورپردازی نسبت به دو روش دیگر بیشتر روی جنبه تزئینی و دکوراتیو تمرکز دارد. اما این بدان معنا نیست که در فضاهای کاری و عمومی به جنبه تزئینی نورپردازی اهمیت داده نمی شود. عملکرد اصلی نورپردازیمتمرکز بر خلاف نورپردازی عمومی، ایجاد یک نقطه کانونی برای اتاق است. در واقع به محیط بعد می بخشد و می تواند در کنار نورپردازی عمومی به کار آید. نورپردازی متمرکز برای جلب نمودن توجه به معماری منحصر به فرد، نمایش زیبایی آثار هنری، بهبود بافت یا رنگ دیوارها یا نشان دادن خود چراغ استفاده می شود.

نورپردازی متمرکز به فضا حس و حال درام می بخشد. هدف از این روش نورپردازی، جلب چشمان شما به سمت یک نقطه کانونی خاص است. اگر این نوع نورپردازی به خوبی انجام شود، توجه شما را به آن چیزی که مد نظر است جلب می کند. برای بدست آوردنِ ظاهری دلخواه و بهترین زاویه نور، شاید بهتر باشد چندین بار آزمون و خطا انجام شود. پس اگر می خواهید جذابیت بصری بخشی از خانه را افزایش دهید، این نوع نور پردازی باری شما بهترین انتخاب است.

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟نحوه دسترسی نور به اتاق ها

نورپردازی سالن پذیرایی و آشپزخانه

سالن پذیریایی و آشپزخانه یکی از بخش هایی است که نیاز به نورپردازی کاری دارد. البته معمولا می توان با ترکیب متدهای مختلف به دید بهتری در این قسمت ها دست یافت. در ابتدا به چگونگی دسترسی نور به اتاق پذیرایی می پردازیم.

لوستر

لوسترها یک نمونه عالی از نورپردازی عمومی یا محیطی به شمار می روند. این نوع چراغ ها مثل چراغ های آویز از سقف آویزان می شوند. اما بر خلاف چراغ های آویز، نوری که از آن ساطع می شود رو به بالا است و از سمت سقف به پایین منعکس می گردد. چراغ های آویز و لوسترها از نظر عملکرد تقریبا مشابه یکدیگر هستند.

اما به طور کلی لوسترها جنبه تزئینی بیشتری دارند و انواع لوستر برای طراحی داخلی اتاق وجود دارد. به طور مثال لوسترهای کریستالی که درخشش خود را از صدهای قطعه کریستالی برش خورده می گیرد. این نوع لوستر تنها یکی از انواع لوستر می باشد که در سایزها و طرح های متنوعی ارائه می شود. برا انتخاب لوستر با سایز مناسب باید تمامی ابعاد اتاق ها را در نظر بگیرید.

این نوع وسایل نورپردازی حتی قبل از اختراع لامپ و برق نیز وجود داشته و منبع نور آن ها شمع بوده است. لوسترها را می‌توان در هر اتاقی از سالن نشیمن گرفته تا غذاخوری و حمام استفاده کرد.

noor5 - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

چراغ های آویز

چراغ های آویز معمولا بهترین گزینه برای اتاق غذاخوری و آشپزخانه به شمار می روند. این وسایل نورپردازی میتوانند زیبایی اتاق ها را به طور شگفت انگیزی افزایش دهند. چراغ های آویز از سقف آویزان می شوند و نور رو به پایین ارائه می کنند. می توانید انواع مختلف چراغ های آویز در طرح و سایز متنوع را در بازار بیابید.

در واقع استفاده از چراغ آویز به قبل از استفاده از لوسترها باز می گردد. حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد، یونانیان با گلدان های گلی پر از چربی حیوانی را آویزان می کردند و از روشنایی آن بهره مند می شدند. ولی با اینحال امروزه جایگزین خوبی برای لوسترهای سنتی به شمار می رود. امروزه می توانید با کمک این نوع چراغ ها از جمله چراغ های آویز سبک تیفانی، آویزهای درام سایه دار و .. به منازل خود سبک هنری ببخشید. این نوع چراغ را معمولا روی جزیره آشپزخانه، بالای میز غذاخوری، سالن نشیمن، ورودی اتاق، سالن های بزرگ، اتاق خواب و غیره نصب می کنند.

مطالعه
راه هاي پاك كردن تتو

چراغ های زیر کابینت ها

نورپردازی زیر کابینت ها بسیار ساده است. این چراغ ها درست زیر کابینت ها نصب می شود. در واقع یک روش رایج برای نورپردازی آشپزخانه به شمار می رود، چرا که داخل کابینت ها بسیار تاریک هستند. آشپزخانه یک محیط کاری است که شما نیاز به دید کامل دارید. بنابراین در دسته نورپردازی کاری قرار می گیرد.

نورپردازی اتاق خواب

و اما در اتاق خواب چگونه باید نورپردازی شود؟ در اینجا به نحوه دسترسی نور در اتاق خواب می پردازیم:

چراغ های ردیفی

چراغ های ردیفی نیز معمولا از سقف آویزان می‌شوند که از چندین سر تشکیل شده‌است. استفاده اصلی از چراغ های ردیفی در نورپردازی متمرکز و نورپردازی کاری می باشد. اما با توجه به قدرت لامپ ها می توان از آن در نورپردازی عمومی نیز بهره مند شد.

noor3 - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

گاهی به منظور برجسته ساختن یک تابلوی نقاشی یا یک عکس از این نوع نورپردازی استفاده می شود. این نوع چراغ ها که معمولا جنبه تزئینی دارند را میتوان در فضاهای مختلف مثل سالن نشیمن، گالری نقاشی و یا راهرو ها نصب نمود. برای نشان دادن بخشی از دیوار یا برجسته ساختن یک اثر هنری بر روی دیوار، چراغ ردیفی را بکار ببرید.

نور مخفی

نورپردازی مخفی یا هوشمند یک نوع نورپردازی است که برای دسترسی نور به اتاق ها بسیار کاربرد دارد. شما می توانید با نورپردازی مخفی دالخ دیوارها یا داخل سقف اتاق، جلوه ای جذاب به فضا ببخشید. نرو مخفی از آنجایی که نور ملایمی دارد و فضای کمی اشغال می کند، گزینه مناسبی برای اتاق خواب به شمار می رود.

چراغ آباژور

چراغ های رو میزی و آباژورها را کافیست به پریز برق متصل کنید. در حقیقت این نوع چراغ نیازی به نصب ندارد و به سادگی قابل استفاده است. طرح ها و اندازه های متنوعی دارد و بهترین ویژگی آن، قابل حمل بودنش می باشد. اگر جایی که قرار دارد را مناسب نمی دانید، میتوان به سادگی آن را جابجا نمود. همین دسترسی و سازگاری این نوع چراغ های رومیزی، آن را به گزینه ای فوق العاده برای نور پردازی تبدیل می کند.

می توان با کمک آباژورها به خانه جلوه ای جذاب و نوستالژیک بخشید. مهم ترین بخشی که می توان از این نوع چراغ ها استفاده کرد، اتاق مطالعه و همچنین اتاق خواب است. اما از آنجایی که نور آباژورها ملایم است، گزینه مناسب تری برای اتاق خواب به شمار می رود.

چراغ دیواری

چراغ های دیواری که به آن دیوارکوب هم می‌گویند، نور رو به بالا و یا رو به پایین از خود ساطع می کنند. روشنایی این نوع چراغ ها نسبت انواع سقفی متمرکز تر است و در مقیاس کوچک تری ارائه می شود. بنابراین گزینه مناسبی برای نورپردازی کاری و همچنین نورپردازی متمرکز شناخته شده است. اما با توجه به قدرت نور میتوان از آن برای روشنایی محیطی هم استفاده کرد و فضایی آرامش بخش تر ایجاد نمود.

در واقع این نوع چراغ ها یکی از ارزان ترین و مدرن ترین روش های نورپردازی اتاق ها به شمار می رود. چراغ های دیواری در سبک ها و طرح های بسیار متنوعی در بازار موجود است و می توان بر اساس نیاز و عملکرد اتاق مورد نظر یکی از آن ها را سفارش داد و نصب کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های چاغ های دیواری این است که فضای زیادی را اشغال نمی کند و جلوه چذابی به اتاق می بخشد. از این رو می تواند گزینه مناسبی برای اتاق خواب به شمار رود.

برای جلوگیری از تابش خیره کننده نور در این چراغ ها از لامپ هایی با وات پایین استفاده می شود. هر چند چراغ های دیواری مناسب دیوار طراحی شده‌اند ولی کارشناس نور پردازی منزل شما می‌تواند آن را جهت نصب روی سقف نیز استفاده نماید.

noor4 - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

چراغ ریسه ای

نورپردازی با چراغ های ریسه ای یکی از ارزان ترین و ساده ترین روش های نورپردازی به شمار می رود. شما می توانید با نصب نوارهای ریسه ای در سرتاسر اتاق جلوه ای رنگارنگ و جذاب به آن ببخشید. معمولا این نوع چاغ ها را در اتاق عروس  و برای تزئین استفاده می کنند و می تواند گزینه مناسبی برای افزودن جلوه ای جذاب به اتاق خواب باشد. امکان نصب این چراغ ها در هر جای اتاق وجود دارد.

مطالعه
خرید زیباترین فرش کاشان

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟نورپردازی سالن نشیمن

سالن نشیمن یکی از مکان های خانه است که زمان زیادی را در آن سپری می کنید. از این رو باید نورپردازی آن مناسب با فعالیت های مختلف برای افراد خانواده باشد. در اینجا به نحوه دسترسی نور به سالن نشیمن می پردازیم:

نور طبیعی

یکی از بهترین روش های نورپردازی اتاق نشیمن استفاده از نور طبیعی است. در واقع طراحی خانه باید به گونه ای باشد که دارای نورگیر باشد و به میزان کافی نور خورشید به فضای داخل نشیمن بتابد. البته شب هنگام و در هوای ابری این اتاق دیگر از نور طبیعی برخوردار نیست و بهتر است که از روش های دیگر برای دسترسی به نور استفاده شود.

چراغ آویز یا لوسترها

لوسترهای کریستالی، شیشه ای و غیره در طرح ها و سایزهای مختلف در بازار موجود هستند که شما می‌توانید با در نظر گرفتنِ شرایط خود یکی را تهیه و نصب نمایید. این نوع چراغ ها پر هزینه هستند و در صورت آسیب دیدن می تواند به شما خسارت بزند. انتخاب با شماست. میتوانید در صورت تمایل به ایجاد فضای لاکچری برای نشیمن از آن استفاده نمایید.

همانطور که پیش تر گفتیم چراغ های آویز معمولا گزینه مناسبی برای نورپردازی اتاق نشیمن، آشپزخانه و سالن های بزرگ هستند. اما از آنجایی که در سالن نشیمن کودکان ممکن است فعالیت داشته باشند، احتمال آسیب به آن زیاد است. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط می توانید یکی از گزینه های پیش رو را برای نورپردازی این بخش از خانه انتخاب کنید.

noor1 - چگونه نور بیشتری به خانه خود اضافه کنیم؟

چراغ دیوارکوب

چراغ دیوار کوب همانطور که از نامش پیداست روی دیوار نصب می شود. این نوع چراغ ها معمولا به منظور برجسته سازی بخشی از خانه استفاده می شود. بنابراین اگر قصد برجسته ساختن اثر هنری بر روی دیوار را دارید، از آن استفاده کنید. اما اگر برای اتاق نشیمن از این نوع لامپ استفاده کنید، باید با سایر چراغ ها و نورپردازی ها آن را ترکیب نمایید. تنها در این صورت فضایی جذاب و مناسب برای فعالیت های افراد خانواده خواهید داشت.

چراغ های معماری

این نوع لامپ ها معمولا در ساختار ساختمان ادغام می شوند. نور مخفی یا نور زیر سقف از جمله لامپ های معماری هستند که معمولا نور آن ها رو به سقف و یا قسمت های بالایی دیوار می باشد. این نوع چراغ ها میتواند ساختاری چوبی، شیشه ای یا فلزی داشته باشد و بالای پنجره یا دیوار نصب شود. چراغی که زیر طاق نصب می شود، نور محیطی رو به پایین فراهم می کند. این نوع نور پردازی معمولا به صورت غیر مستقیم است تا سایه ها را به حداقل برساند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم نورپردازی داخلی ساختمان می تواند میزان بهره وری را افزایش دهد. بنابراین آگاهی از چگونگی دسترسی به نور در اتاق های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو در این مقاله به توضیح راه های دسترسی نور به اتاق ها پرداختیم تا بدانید برای هر یک از بخش های خانه چه نوع نورپردازی لازم است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.