رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ارتباط ریزش مو و تیروئید

thyroid hair loss 01 - ارتباط ریزش مو و تیروئید
ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید

 

آیا پرکاری یا کم کاری تیروئید باعث ریزش مو می شود؟

یکی از مشکلاتی که پرکاری و کم کاری تیروئید در بلند مدت ایجاد می کند ریزش موها است. ریزش موها در اثر پرکاری و کم کاری تیروئید اگر به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود تا حدود زیادی قابل جبران خواهد بود.
ریزش مو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد ریزش مو میتواند زنگ خطر برای نقص عملکرد یکی از اندام های داخلی بدن باشد مثلا واکنش بدن در برابر برخی بیماری ها

ریزش مو ناشی از کم کاری تیروئید و ریزش مو ناشی از پرکاری تیروئید یکی از این موارد است.

thyroid hair loss 02 - ارتباط ریزش مو و تیروئید
ریزش مو تیروئیدی

 

تاثیر کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید بر ریزش مو

کم کاری و پرکاری شدید و طولانی مدت تیروئید میتواند باعث ریزش مو شود ولی کم کاری خفیف یا پرکاری خفیف تیروئید یا مشکلات کوتاه مدت تیروئید باعث ریزش مو نمی شود.

فولیکول های مو توسط هورمون تیروکسین که از غده تیروئید ترشح می شود، کنترل و محافظت می شوند، اگر ترشح این هورومون کمتر از حد معمول شود ، موها ضعیف و شکننده می شوند.

 

سایر علایمی که نشان  دهده کم کاری تیروئید هستند عبارتند از  :

یبوست ، افسردگی ، خشکی پوست و مو ، پر اشتهایی ، استرس و بزرگ شدن غده تیروئید.

از سویی دیگر ریزش مو بارزترین علامت پرکاری تیروئید است. به هم خوردن تعادل هورمون تیروکسین به شدت بر سلامت موها تاثیر گذار است. در صورتی که ریزش مو همراه با لاغری بی دلیل باشد احتمال پرکاری تیروئید بالا می رود.

thyroid hair loss 04 - ارتباط ریزش مو و تیروئید
تشخیص ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید

 

تشخیص ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید

هومون تیروکسین تنظیم کننده تحرک های سلول های بنیادی در بدن است اگر تعادل هورمون تیروکسین به هم بخورد ، متابولیسم سلول های بنیادی فولیکول مو، دچار اختلال شده و باعث ریزش مو می شود.

مطالعه
سریعترین راه درمان لک صورت

به دلیل چرخه طولانی مدت ریزش مو ، ریزش مو تیروئیدی معمولا چند ماه بعد از شروع مشکلات تیروئد آشکار می شود. ممکن است یک فرد برای درمان مشکل تیروئید تحت درمان قرار بگیرد و پس از آن شاهد ریزش موهایش شود و به تصور این که داروها عامل ریزش موها شده اند ، درمان را کنار گذاشته و مشکلش را تشدید کند.

البته داروی کاربیمازول و پروپیل تیواوراسیل به ندرت می توانند منجر به ریزش موی پراکنده شوند ولی از آن جا که پزشکان نمیتوانند به صورت ۱۰۰ درصد مطمئن شوند که علت ریزش مو نارسایی تیروئید است یا عارضه دارو به همین دلیل داروی تجویز شده را در این موارد تغییر نمی دهند.

طولانی شدن بیماری تیروئید باعث بروز آلوپسی آره آتا و طاسی سر می شود. مهم ترین علایم ریزش موی تیروئیدی عبارت است از :

 

ریزش مو پراکنده

کاهش تراکم مو ها و کم پشتی یکنواخت تمام سطح سر

تغییر بافت مو

اگر دچار پرکاری تیروئیدی شده باشید بافت مو خشک و شکننده میشود و اگر دچار کم کاری تیروئیدی شده باشید ، بافت مو نرم و نازک می شود.

بعد از حمام و خشک کردن موها بیش از ۱۰۰ تار مو روی حوله می بینید.

هنگام شانه زدن ریزش موی زیادی مشاهده می کنید.

سفید شدن ناگهانی موها

thyroid hair loss 05 - ارتباط ریزش مو و تیروئید
درمان ریزش مو ناشی از پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید

 

درمان ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید

ریزش مو تیروئیدی با کنترل ترشح هورمون های تیروئید ، درمان می شود و اگر در مراحل اولیه ریزش مو متوجه علت زمینه ای آن شوید ، مقدار زیادی از ریزش مو قابل بازگشت خواهد بود.

با درمان موفقیت آمیز اختلال تیروئید میتوانید به رشد مجدد موها کمک کند که معمولا چندین ماه طول می کشد.  بنابراین باید صبور باشید. زمان رشد دوباره موهایتان کاملا غیر قابل پیش بینی است و باید بدانید که موی جدیدی که رشد می کند بافت و رنگ متفاوتی نسبت به موی قبلیتان دارد.

روش های زیادی برای درمان ریزش مو ناشی از پرکاری تیروئید یا درمان ریزش مو ناشی از کم کاری تیروئید وجود دارد از جمله :

مطالعه
ایمپلنت دیجیتال چیست؟

 

طب آیرودا

در طب سنتی آیرودا با استفاد هاز گیاهان دارویی ریزش مو تیروئیدی را دمان می کنند. در این روش با استفاده از گیاهان ، فعالیت غده تیروئید را تنظیم کرده و سلول های بنیادی فولیکول مو را برای رشد مجدد موها تقویت می کنند.

شوک ناشی از به هم خوردن تعادل هورمون های تیروئید باعث می شود مرحله استراحت فولیکول های مو طولانی تر شود در نتیجه رشدشان به عویق بیوفتد. روغن های گیاهی که در طب سنتی آیرودا مورد استفاده قرار می گیرد چرخه رشد مو را به حالت عادی بر میگرداند.

مصرف مکمل هورمونی تیروئید

با پزشکتان در مورد تجویز دوز درستی از هورمون های مکمل تیروئید صحبت کنید. هورمون T3 معمولا شکل فعال هورمون تیروئید است که نقش زیادی در سلامت موها دارد ولی رایج ترین هورمونی مکمل تیروئیدی که برای بیماران تجویز میشود ، T4 ( سینتروئید یا لووکسیل ) است. بسیاری از بیماراندر تبدیل T4 به T3 مشکل دارند و هورمون تیروئید طبیعی خشک شده مثل  آرمور یا Naturethroid که حاوی هر دو هورمون هستند،  برایشان سازگارتر است.  یا این که میتوانند از داروی ستومیل که فقط حاوی T3 استفاده کنند.

 

افزایش سطح آهن خون

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان بزرگسال کمبود آهن است. زنان به دلیل عادت ماهیانه دچار کمبود آهن به خصوص فریتین می شوند. فریتین پروتئینی است که آهن را در بدن ذخیره می کند. توصیه میشود برای رشد سریعتر و بازگشت موهایتان به صورت روزانه از مکمل اهن استفاده کنید.

 

تامین ویتامین های بدن

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی حتی بدون مشکلات تیروئید میتواند منجر به ضعف و ریزش موها شود. با یک آزمایش ساده خون می تواند متوجه کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی مورد نیاز در بدن شود. در این شرایط مصرف مولتی ویتامین ها با مشورت پزشک میتواند به تقویت رشد موها کمک کند. یک مولتی ویتامین با کفیت بالا در برگشت هر چه سریعتر موهایتان به شما کمک میکند.

 

ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد سالم موها مورد نیازند عبارتند از :

ویتامین های آ ، ث ، ای ، بیوتین ، ب ۷ ، ب کمپلکس ، روی ، مس ، آهن و کوآنزیم کیو ۱۰ .

مطالعه
از بین بردن لک و جوش

 

افزودن کلاژن به رژیم غذایی

کلاژن پروتئین اصلی تشکیل دهنده بافت پوست و موها است و باعث استحکام پوست و موها می شود. بالا رفتن سن تولید کلاژن در بدن را کاهش میدهد، افزودن مکمل کلاژن به تغذیه روزانه افراد برای کسانی که دچار ریزش موی تیروئیدی شده اند بسیار مفید است.

 

تغذیه سالم

داشتن رژیم غذایی سالم که ویتامین ، پروتئین و کربوهیدرات و مواد معدنی لازم را برای بدن تامین کند و متناسب با نوع کم کاری یا پرکاری تیروئیدتان باشد میتواند مشکلات ریزش مو را متر کند. از مصرف موادی که منجر به التهاب تیروئید و ریزش بیشتر موها می شوند باید اجتناب کنید از جمله سرخ کردنی ها ، الکل ، قند و کافئین .

 

مواد غذایی فاقد گلوتن برای کنترل و تعادل هورمون های تیروئید بسیار مفید است.

در برخی افراد مصرف مواد لبنی به دلیل شباهتی که به گلوتن دارد و ایجاد التهاب در بدن ، توصیه نمی شود.

سایر مواد غذایی که میتوانند اثر التهاب زا در بدن داشته باشند عبارتند از : ذرت ، سویا ، تخم مرغ ، دانه ها ، آجیل ها ، سبزیجات حاوی سولانین.

 

چک کردن میزان اسید معده

بیماری مزمن تیروئید ممکن است منجر به کاهش اسید معده شود و از این رو بدنتان قادر به هضم و جذب مواد معدنی و ویتامین های مورد نیازش نباشد. در صورتی که مدتی است دچار رفلاکس اسید، گاز معده و نفخ به خصوص بعد از یک وعده غذای سنگین پروتئینی می شوید بهتر است با یک تست ساده مقدار اسید معده را چک کنید.

میتوانید نیم ساعت قبل از غذا یک عدد کپسول مکمل اسید کلریدریک ( اسید معده ) مصرف کنید و در صورتی که بعد از نیم ساعت احساس سوزش داشتید یعنی مقدار اسید معده شما خوب است ولی اگر احساس خاصی نداشتید احتمال کم بودن اسید معده در شما و نیاز به مصرف مکمل وجود دارد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.