رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ارتودنسی ثابت دو فک

منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج نماید. در دستگاه ارتودنسی ثابت دو فک اجزا به صورت نگین هایی برروی دندان چسبانده شده و ثابت می گردند. به این نگین ها براکت می گویند. این روش درمانی برخلاف ارتودنسی متحرک، وابسته به همکاری بیمار نمی باشد.

هدف ارتودنسی ثابت دوفک

از اهداف ارتودنسی ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت دندان ها در فضای مناسب
  • تنظیم دندان های شلوغ
  • اصلاح روابط دندان های دو فک

ارتودنسی ثابت جهت ایجاد لبخند زیبا از طریق هماهنگ کردن و ردیف کردن دندان هاو لب ها با یکدیگر انجام می شود. با انجام ارتودنسی، دندان ها عملکرد بهتری داشته، تمیز کردن آنها راحت تر است و فاصله بین دندانها تنظیم میشود. این وضعیت باعث افزایش اعتماد به نفس فرد وافزایش عملکرد و کیفیت زندگی در فرد میشود. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط خاص فکی و دندانی انواع مختلف ارتودنسی های ثابت موجود می باشد که متخصص ارتودنسی بسته به نوع و شدت ناهنجاری از تکنیک ها وابزار مختلف استفاده میکند.

کشیدن دندان در ارتودنسی ثابت

در برخی موارد هنگام ارتودنسی ثابت نیاز است که بعضی از دندان های بیمارکشیده شود.این دندان بر اساس نوع ناهنجاری،شدت ناهنجاری و سن مراجعه کننده فرق دارد اما معمولا دندان های آسیاهای کوچک فک بالا و پایین کشیده می شود.در ارتودنسی ثابت دو فک هرگز نباید دندان نیش را کشید حتی اگر دندان نیش کاملا بیرون زده باشد یا نهفته باشد.تنها زمانی می توان دندان نیش را کشید که دندان نیش در موقعیتی قرار گرفته باشد که امکان حرکت دادن آن وجود نداشته باشد.

در ارتودنسی ثابت معمولا دندان های آسیای کوچک کشیده می شوند و دندان نیش در فضای مناسب قرار می گیرد.گاهی اوقات بر اساس شرایط ممکن است لازم باشد یک دندان ثنایا از فک پایین در قسمت جلو کشیده شود.فواصل دندانی کشیده شده با رفع شلوغی دندان های دیگر یا عقب بردن دندان های قدامی فک بالا و پایین پر می شوند.

فواصل ایجاد شده در اثر کشیدن دندان ها با حرکت سایر دندان ها در پایان درمان به طور کامل بسته می شود و بیمار مشکلی از نظر داشتن فضا بین دندان ها، نخواهد داشت.معمولا بیماران نگران فضای خالی ایجاد شده بعد از کشیدن دندان هستند.در صورتی که دستور کشیدن دندان به درستی داده شده باشد این نگرانی بی مورد است.در اثر انجام ارتودنسی و حرکت دندان ها به فضای دندان کشیده شده ممکن است فضا برای رویش دندان های عقل ایجاد شود.کشیدن دندان عقل یا مولر سوم باعث مرتب شدن دندان های جلو نمی شود زیرا از فضای دندان عقل و مولر سوم نمی توان برای منظم کردن دندان های نیش یا قدامی استفاده کرد.

بیشتر بدانید:  ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی ثابت دو فک چه مشکلاتی را درمان و اصلاح میکند؟

چنان چه مشکل عدم تراز دندان های شما جزئی باشد می توانید از ارتودنسی متحرک برای برطرف کردن ناهنجاری دندان هایتان استفاده کنید.اما اگر مشکل تراز دندان هایتان شدید باشد تنها راه برطرف کردن آن استفاده از ارتودنسی ثابت است.شایع ترین مشکلاتی که می توان با ارتودنسی ثابت برطرف کرد عبارت است از :

  • وجود فاصله زیاد بین دندان ها
  • شلوغی دندان ها به دلیل کوچک بودن یکی از فک ها
  • پیشروی شدید یکی از فک های بالا و پایین(به طور مثال یکی از فک ها بیش از اندازه از دیگری جلوتر است)
  • کراس بایت
  • و….
مطالعه
10 مورد از بهترین مرکز کویتیشن در تهران

مزایای  ارتودنسی ثابت دو فک

  • پایین بودن هزینه آن نسبت به برخی از روش های ارتودنسی دیگر
  • کوتاه بودن دوره درمان
  • نیازبه مراقبت کمتر و راحت بودن بیمار

طول درمان ارتودنسی ثابت دو فک به طور متوسط ۲ سال می باشد ولی براساس نوع ناهنجاری بیمار و شدت مشکل می تواند بیشتر هم بشود  حتی تا سه سال طول بکشد . بیمار در هنگام دوره درمانی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت مثل ته دیگ، بلال، میوه های هسته دار، زیتون و غیره را استفاده نماید. در غیر این صورت براکت از دندان جدا می شود که می بایست براکت جدیدی برای بیمار چسبانده شود که این امر می تواند باعث طولانی شدن زمان درمان و آسیب به دندان گردد. در این دوره بیمار از نظر بهداشت، به مراقبت های خاصی نیاز دارد تا از ایجاد تغییر رنگ و پوسیدگی در دندانها جلوگیری به عمل آید.

Double jaw fixed orthodontics2 - ارتودنسی ثابت دو فک

روند درمان ارتودنسی ثابت دو فک

ابتدا در جلسه اول رادیوگرافی ، عکس برداری و قالب گیری گچی برای ساخت مدل انجام می شود . پزشک متخصص بر اساس تحلیل های خود روش و طرح درمان مناسب را پیشنهاد می دهد . اگر دندان ها بسیار به هم فشرده باشند و فک فضای لازم رابرای تمامی دندان ها نداشته باشد به ناچار تعدادی از دندان های دائمی بیمار کشیده خواهند شد .

ارتودنسی می تواند تنها ماه یک میلی متر دندان را حرکت دهد و در بعضی مواقع ممکن است حتی خود بیمار هم متوجه نشود  . در طول ارتودنسی ممکن است برخی از دندان های بیمار کشیده شود . بیمار پس از انجام اقدامات اولیه ارتودنسی باید هر یک ماه یک بار جهت ویزیت درمان شود . فعال کردن سیم های ارتودنسی و کش ها در ابتدای کار درد دارد اما به مرور زمان و پس از گذشت یک هفته درد آن کاهش خواهد یافت  . قبل از جایگذاری بریس به مدت یک هفته بین دندان های آسیاب بریس قرار داده می شود تا فضای لازم برای باندهای دندان های آسیاب ایجاد شود . سپس پزشک متخصص باندها را با سیمان ثابت و براکت به جلوی دندان ها می چسباند . در مرحله بعد دندان پزشک با تغییر دادن سیم ها ، اضافه کردن فنر ، کش یا دیگر وسایل جانبی ارتودنسی بریس ها را تنظیم می کند . عموما برای درست روی هم قرار گرفتن دندان های بالا و پایین از کش استفاده می شود .

مطالعه
شوره ابرو چیست؟ علل و راههای درمان شوره ابرو

عوارض ارتودنسی ثابت دو فک

در حالت کلی می توان گفت ارتودنسی ثابت عوارض چندانی ندارد اما تمیز نکردن برسی های ثابت می تواندمنجر به پوسیدگی و به جا ماندن لکه های سفید بر روی دندان شود . طی حرکت دندان، بعضی از استخوان هایی که در مسیر حرکت دندان قرار دارند منحل می شوند در حالی که استخوان جدید در زیر آن دیگری قرار دارد. از دست دادن همیشگی طول ریشه ی دندان ممکن است در طول این انحلال استخوان اتفاق بیافتد که منجر به لق شدن دندان می شود. با این حال این اتفاق مشکل جدی ایجاد نمی کند.

Double jaw fixed orthodontics - ارتودنسی ثابت دو فک

اجزای مهم ارتودنسی ثابت دو فک

درادامه به بررسی اجزای مهمی که در ارتودنسی ثابت به کار گرفته می شود می پردازیم :

بند :

بندها اتصالات مختلف به دندان ها را ثابت نگه می دارند . بندها در سایز های گوناگونی وجود دارند ومی توان آن ها را به دندان های مختلف متصل کرد . این اجزا از استیل ضد رنگ ساخته می شوند . سطح داخلی بند ها نسبت به سطح  خارجی خشن تر و کدر است و به نگهداری چسب (سمان کمک می کند ) . سطح خارجی از موادی صاف و براق تشکیل می شود .

جدا کننده ها :

هنگام عبور بند از میان دندان های به هم چسبیده ممکن است مشکلاتی نظیر کج شدن بند رخ دهد . با استفاده از بند می توان دندان را از دندان های کناری جدا کرد و سپس بند ها را بر روی دندان نصب کرد . بند را باید چند روز قبل از قرار دادن بند به سطح کناری دندان مولر (آسیا) قرار دارد .

براکت ها :

از اجزای مهم دیگر ارتودنسی می توان به براکت ها اشاره کرد . کاربرد براکت ها انتقال فشار سیم یا الاستیک به دندان است . هر براکت دارای تعدادی شکاف است که سیم قوسی وارد آن می شود .

کش ها :

کش ها در قطر  و رنگ های مختلفی وجود دارند و شبیه به نوار لاستیکی  هستند . این ابزار از لاتکس ارتجاعی ساخته می شود و میزان فشاری که وارد می کنند بستگی به قطر آن ها دارد . فشار معمولی معادل ۱۵۰ تا ۳۰۰ gm است. بیشترین فشار ارتودنسی میان ۳۵۰ تا ۹۰۰ gm است. از کاربرد های کش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بسته شدن فضای میان دندان ها
  • اصلاح فاصله میان دندان های بالا و پایین (اپن بایت)
  • اصلاح کراس بایت
  • اصلاح ارتباط بین فک ها
بیشتر بدانید:  ارتودنسی نامرئی یا بدون سیم

فنر :

علاوه بر موارد بالا از اجزای دیگر ارتودنسی می توان به فنر اشاره کرد . از کاربرد های دیگر فنر می توان به تولید فشار و جابه جایی دندان ، باز کردن یا بستن فضای میان دندان اشاره کرد .

مطالعه
بررسی انواع عدسی عینک طبی

نکات مهم ارتودنسی ثابت دوفک

اگر قصد ارتودنسی ثابت دارید باید حتما به نکات زیر توجه کنید :

  • پس از انجام ارتودنسی از شکستن چیزهای سخت مانند تنقلات و آجیل (تخمه و بادام و…) و یا خوردن غذا های سفت و چسبنده مانند ته دیگ و آدامس خودداری کنید و تا چند روز فقط از غذاهای نرم استفاده کنید  .
  • در هنگام ورزش کردن مانند شنا و انجام فعالیت های سنگین مراقب سیم های ارتودنسی خود باشید و تا جایی که امکان دارد از محافظ استفاده کنید .
  • در روزهای اولیه پس از ارتودنسی از خوردن مواد غذایی رنگی مانند سس ، سبزی ، نوشابه ، چای ، قهوه و… جدا خودداری کنید  .
  • براکت ها و سیم های ثابت ارتودنسی خود را توسط مسواک های مخصوص و برس های بین دندانی تمیز کنید تا دندان ها پوسیده نشوند و بو نگیرند .
  • همان طور که قبلا گفته شد پس از انجام ارتودنسی مرتب به پزشک خود مراجعه کنید تا پزشک متخصص سیم و فنر های ارتودنسی را فعال کند .

طول درمان ارتودنسی ثابت :

در مدت زمانی که شما از ارتودنسی ثابت دوفک برای مرتب کردن دندان هایتان استفاده می کنید لازم است حتما ماهی یکبار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. برای ارتودنسی ثابت نمی توان مدت زمان معینی مشخص کرد زیرا بستگی به نوع ناهنجاری و مشکل فک و دندانی بیمار دارد.به طور میانگین می توان گفت  ارتودنسی ثابت حدودا ۲ سال طول می کشد.

از دیگر موارد مهم و تأثیرگذار در طول ارتودنسی سن بیمار است.هر چه سن بیمارکم تر باشد سرعت جابه جایی دندان های وی بیشتر خواهد بود.اگر بیمار قبل از سن بلوغ به دندانپزشک مراجعه کند از رشد فک وی در جهت ناهنجاری می توان جلوگیری کرد و آن را کنترل نمود.

قیمت ارتودنسی یکی از دغدغه های اصلی است که اکثر افراد برای مراجعه به دندان پزشک دارند . لازم به ذکر است قیمت ارتودنسی ثابت نسبت به روش های ارتودنسی دیگر از جمله ارتودنسی متحرک و نامرئی کمتر است .  اگر از ناهنجاری دندان های خود رنج می برید حتما به کلینیک دکتر محمد علی ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید .

منبع: دکتر محمد علی ناصری https://drnaseriorthodontist.com/fixed-orthodontic/

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.