رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

جای خالی دندان نه تنها سبب کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود بلکه سلامتی دندان و دهان را نیز تهدید می کند. ایمپلنت دندان این مشکل را حل میکند و لبخند زیبایتان را به شما برمی گرداند.

اکثر افراد با شنیدن کلمه ایمپلنت ترس وجودشان را برداشته و حتی از انجام این کار منصرف می شوند. به لطف تکنولوژی فرایند کاشت ایمپلنت دسخوش تغییر شد و ایمپلنت دیجیتال را به وجود آورد. در ادامه به تفاوت های این دو روش و مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال می پردازیم.

call to action - ایمپلنت دیجیتال چیست؟

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

مانند هر علم دیگری، تکنولوژی در علم پزشکی نیز پیشرفت کرده که نتیجه ی آن ایمپلنت دیجیتال است. به طور کلی دو روش برای کاشت ایمپلنت وجود دارد ایمپلنت های فوری یا دیجیتالی ، معمولی یا سنتی. این دو روش از نظر عمل جراحی و همچنین مزایا و معایب با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • ایمپلنت های سنتی برای مدت طولانی دوام می آورند، اما ایمپلنت های دیجیتالی روشی بدون درد و سریع و با بهترین نتیجه می باشند.
  • در ایمپلنت دیجیتال برش و جراحی لثه به حداقل می رسد و نیازی به بخیه نیست. ایمپلنت های فوری نیازی به جراحی های پیچیده و دردناک ندارند. در واقع در این روش با شبیه ساز های کامپیوتری سه بعدی محل مورد نظر اسکن شده و وضعیت استخوان و موقعیت عصبی بررسی می شود.
  • کل مراحل جراحی ایمپلنت دیجیتال، ۱۰ الی ۲۰ دقیقه برای ۱ تا ۲ ایمپلنت دندان انجام می شود. در نتیجه از عوارض احتمالی کاسته می شود و دوره بهبودی خیلی زودتر طی می شود.
  • درمان دندان در روش ایمپلنت های سنتی حداقل طی سه ماه انجام می شود. جراحی سنتی کاشت دندان در چندین جلسه انجام می شود که ممکن است شامل دو عمل جراحی و بخیه زدن برش جراحی با لثه باشد.
  • هزینه های ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش معمولی بیشتر است.
  • ایمپلنت های دیجیتال با پیشرفت روزافزون تکنیک های دندانپزشکی گسترش چشمگیری پیدا کرده اند ، زیرا از ایمپلنت های دندانی معمولی رایج تر و گسترده تر هستند.
مطالعه
فیستولوتومی چیست؟ + قرار دادن ستون( نخ) در فیستول

Difference between digital and ordinary implants - ایمپلنت دیجیتال چیست؟

روش کاشت ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال، یکی از روش های پرکاربرد دندانپزشکی دیجیتال است. هنگام انجام عملیات از یک راهنمای دقیق بر روی دندان ها استفاده می شود تا دندانپزشک مطمئن شود که عصب دندان مورد نظر یا دندان های اطراف آن آسیبی نبیند. ایمپلنت دیجیتال بر مبنای اثر دندان هر فرد طراحی می شود.پس از گرفتن اثر دندان بیمار، تمام تغییراتی که به بهبود کاشت ایمپلنت و ظاهر پروتز دندان مصنوعی کمک می کند توسط کامپیوتر طراحی می شود.

با ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک می تواند پروتز دندان مصنوعی را به طور کامل در زمان مورد نیاز طراحی کند. با این تکنولوژی پیشرفته حتی در نمونه های پیچیده نیز می توانید فرایند کاشت دندان را به گونه ای پیش ببرید که نتیجه دقیقا شبیه دندان طبیعی فرد باشد. مراحل انجام کاشت ایمپلنت دیجیتال به ترتیب عبارتند از:

  1. در مرحله اول دندانپزشک پس از گرفتن عکس های مورد نیاز، وضعیت کامل فک و ناحیه بی دندانی را بررسی می کند. سپس به صورت دیجیتال جراحی ایمپلنت را آغاز می کند. .
  2. با اطلاعاتی که از روش دیجیتال به دست می آید دندانپزشک زیبایی، جراحی را با حداقل درد، خونریزی و برش توسط تجهیزات و نرم افزار های پیشرفته انجام می دهد.
  3. پس از این که نمونه جای دندان از بیمار گرفته شد، نتایج به کامپیوتر منتقل می شود و در آن مدل های مختلف از دندان تکی یا چند دندان کنار هم ظاهر می شود.
  4. برای موارد پیچیده تر متخصص ایمپلنت می تواند از برنامه های طراحی پروتز دندان مصنوعی پیشرفته استفاده کند.
  5. در مرحله بعد دندانپزشک نحوه قرارگیری پایه های ایمپلنت در استخوان فک بیمار را طراحی می کند. دکتر پس از بررسی دقیق به وسیله امکانات گفته شده و بی حسی، شکاف کوچکی در لثه ایجاد می کند تا به استخوان دسترسی پیدا کند. سپس یک سوراخ کوچک در استخوان فک ایجاد میکند تا پایه ایمپلنت در درون فک قرار دهد.
  6. پس از این که طراحی نحوه قرارگیری پایه های ایمپلنت تکمیل شد، طراحی پروتز دندانی با استفاده از جای دندان بیمار به راحتی و با بهترین موقعیت قرار گیری در فک بیمار انجام می شود.
  7. پس از قراردادن پایه ایمپلنت، بر خلاف ایمپلنت های معمولی نیاز به بخیه لثه ها وجود ندارد. برش ایجاد شده برای قرار دادن ایمپلنت دیجیتال به قدری کوچک است که به بخیه احتیاج پیدا نمیکند. سپس بیمار باید حدود ۸ الی ۱۲ هفته صبر کند تا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.
  8. پس از جوش خوردن پایه به استخوان، نوبت اتصال اباتمنت و روکش است. برای روکش ایمپلنت باید مراحل قالب گیری روکش انجام شود که توسط لابراتور به صورت دیجیتال ساخته می شود .
مطالعه
کی عسل بخوریم؟ | بهترین زمان مصرف عسل برای معده

digital implant method 1 - ایمپلنت دیجیتال چیست؟

مزایای ایمپلنت دیجیتال

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که شما در صورت کاشت ایمپلنت دیجیتال از مزایای ایمپلنت معمولی یا سنتی همچنان برخوردار هستید. کاشت ایمپلنت سنتی می تواند ۱۰۰ دقیقه طول بکشد، در حالی که در روش دیجیتال حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است. دوره نقاهت کوتاهتر و در دراز مدت با کاهش هزینه ها روبه رو هستیم .در ادامه دیگر مزایا را با هم مرور می کنیم:

  • ایجاد برش های دقیق و کوچک برای جای گذاری ایمپلنت دندان
  • کاهش درد آن نسبت به ایمپلنت معمولی به دلیل کوچک بودن برش ها
  • حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان
  • افزایش زیبایی لبخند
  • سریع تر و راحت تر بودن فرایند کاشت دندان
  • بهبود گفتار و خوردن به دلیل نزدیک تر بودن ایمپلنت های دیجیتال به دندانهای طبیعی
  • کاهش قابل توجه میزان خون ریزی و تورم
  • کمک به دیگر دندانها که در موقعیت صحیح خود قرار بگیرند و عدم ایجاد فشار به دندان ها که باعث جابجایی آن ها نشود.
  • عدم نیاز به بخیه
  • درصد موفقیت بالاتر

making digital implant 2 - ایمپلنت دیجیتال چیست؟

معایب ایمپلنت دیجیتال

ساختار ایمپلنت دیجیتال مانند ایمپلنت معمولی است به همین خاطر نسبت به ایمپلنت معمولی عیب خاصی ندارد. این دو تنها از لحاظ تکنولوژی با یکدیگر تفاوت دارند. تنها عیب ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت معمولی یا سنتی هزینه بیشتر آن است که البته منطقی است. برای کاشت ایمپلنت دیجیتال حتما نزد دندانپزشک باتجربه بروید زیرا اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد خطر شکست ایمپلنت وجود دارد.

مطالعه
مزیت استفاده از ماسک صورت

در ایمپلنت دیجیتال به دلیل این که عملیاتی روی فک انجام می شود به هر حال بیمار کمی احساس درد می کند اما درد آن نسبت به ایمپلنت معمولی خیلی کم تر است. برای کاهش درد دندانپزشک از بی حسی استفاده می کند و تا سه روز نیز باید مسکن مصرف کنید. در کنار معایبی که ایمپلنت دیجیتال دارد با توجه به مزیت های بی شمار آن بیشتر افراد تمایل دارند از این روش برای کاشت دندان هایشان استفاده کنند.

disadvantages digital implant 3 - ایمپلنت دیجیتال چیست؟

عوارض ایمپلنت دیجیتال

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد ایمپلنت دیجیتال روشی پیشرفته تر است که فرایند کاشت ایمپلنت را ساده تر می کند. احتمال جراحی ناموفق در ایمپلنت دیجیتال تقریبا صفر است. این روش نه تنها عوارض کمتری نسبت به روش سنتی یا معمولی دارد بلکه عمری بالا دارد و نیازی به تعویض ندارد. البته باید نکات مراقبت از آن را در نظر داشت.

نتیجه گیری

احتمالا شما هم به این نتیجه رسیده اید که کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال روش بهتری است و خیلی از نگرانی ها را نسبت به ایمپلنت معمولی از بین می برد. اما کاشت به این روش تنها برای کسانی مقدور است که از پس هزینه های آن برآیند. اما این موضوع نباید باعث شود که خود را از داشتن دندان سالم و لبخندی زیبا محروم کنید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که باید چک شود آیا ایمپلنت دیجیتال مناسب شما هست یا نه که توصیه می شود حتما به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

منبع: دکتر فرهاد اسماعیلی https://www.drfarhadesmaeili.com/digital-implant

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.