رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

بیماری شقاق مقعد، علائم و نشانه ها و درمان

بیماری شقاق چیست؟

img 62e793e94433f - بیماری شقاق مقعد، علائم و نشانه ها و درمان

به زبان ساده می‌توان گفت شقاق یا همان فیشر (fissure) یک زخم، بریدگی یا ترک عمیق است که می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود. حتماً شما هم تا به حال دچار شقاق روی لب شده اید! یکی از شایعترین انواع این بیماری شقاق مقعد است، در این مورد در اثر اعمال فشار شدید روی عضله مقعد زخمی عمیق ایجاد می‌شود که ترمیم آن نیاز به جراحی دارد. زیرا اسپاسم شدید عضله، سرعت گردش خون در این ناحیه را به شدت کاهش داده است و مانع ترمیم زخم می‌شود.

به طور کلی این بیماری بدون و حاد و مزمن تقسیم می شود؛

  • شقاق حاد؛از زمان شروع علائم تا ۲ هفته شقاق از نوع حاد تلقی می شود، در این حالت زخم کمتر و علائم بیماری هم خفیف تر است، ولی در صورت درمان به موقع امکان رفع شقاق با روش های خانگی وجود دارد.
  • شقاق مزمن،در صورتی که بیشتر از دو هفته شروع بیماری بگذرد،شقاق از نوع مزمن تلقی می شود. در این حالت علائم بیماری به اوج خود می رسد و عمق زخم نیز بیشتر می شود. شقاق های مزمن نیاز به جراحی دارند.
مطالعه
عسل برای درمان شقاق

علائم و نشانه‌های شقاق مقعد

آشنایی با علائم این بیماری می‌تواند به شما در تشخیص سریع تر این عارضه کمک ویژه ای نماید.  نشانه های بیماری ممکن است در افراد مختلف با یک شدت نباشد و یا همه افراد تمام این علائم را نداشته باشند.

برخی از مهمترین نشانه ها و علائم این بیماری عبارتند از؛

  • درد مقعد (این درد معمولا در تمام طول روز احساس می شود و با دفع مدفوع شدت می‌گیرد.)
  • خونریزی (می‌توانید به شکل قطره های خون روی مدفوع، لباس زیر و یا کاسه توالت باشد. خونریزی ناشی از شقاق به رنگ قرمز روشن است. )
  • سوزش و خارش
  • مشاهده زخم طولی بر روی دریچه مقعد

تشخیص

تشخیص این بیماری معمولًا با معاینه مقعد انجام می‌شود. از آنجایی که معمولا بیماران درد شدیدی را احساس می کنند، ممکن است به پزشک اجازه معاینه ندهند. به همین علت معمولاً قبل از اقدام به معاینه به بیمار بی حسی موضعی تزریق شده و یا از اسپری های بی حسی استفاده می‌شود.

در صورتی که پزشک صلاح بدانند، ممکن است آزمایشات دیگری مثل کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی نیز انجام شود. جهت تشخیص دقیق‌تر لازم است، هنگام مراجعه به پزشک تمامی علائم و انواع داروها مکمل هایی که مصرف می‌کنید، را به پزشک یادآوری کنید.

برای درمان شقاق باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

جهت تشخیص بیماری می‌توانید به هر  پزشکی در دسترس شما است مثل پزشک عمومی و یا داخلی مراجعه کنید.  اما جهت درمان  این بیماری بهترین گزینه متخصص جراح عمومی است. از آنجایی که معمولا شقاق برای درمان نیاز به جراحی دارد، پزشک متخصص جراح می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

مطالعه
بهترین کلینیک های جراحی بینی در تهران

درمان شقاق مقعد

خط اول درمان شقاق انجام روشهای خانگی است. اما در صورت عدم درمان با این روش، در طی ۲ هفته می بایست بیماران برای جراحی به روش های سنتی یا لیزر اقدام کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این روشهای می پردازیم:

درمان شقاق با لیزر

در حال حاضر بهترین روش درمان شقاق با لیزر است. با لیزر می توانید در یک جلسه سرپایی در کمتر از ۲۰ دقیقه بدون درد و خونریزی بیماری را درمان کنید.

در این روش تنها با تابش اشعه لیزر اسپاسم عضله رفع می شود. در روش قطعی بدون برش و ایجاد زخم بخشی از عضله را قطع کرده و با رفع اسپاسم فشار به ترمیم زخم شقاق کمک می کنند. در این روش معمولاً بیماران بعد از انجام لیزر ، به جهت کاهش فوری درد اعلام رضایت می‌کنند.

از سایر مزایای درمان فیشر با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درمان فوری سریع و سرپایی
  • درمان قطعی شقاق با یک جلسه لیزر
  • کاهش هزینه های درمان
  • بدون نیاز به استراحت در منزل یا مرخصی
  • برنامه برش و زخم عوارضی مثل بی اختیاری یا خونریزی
مطالعه
درمان لک دندان به ارزان ترین قیمت

جراحی شقاق (اسفنکتروتومی)

جراحی شقاق یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های درمان این بیماری است‌. برای انجام جراحی باید به بیمارستان مراجعه کنید. مراحل جراحی در طی بیهوشی کامل انجام می شود و بعد از جراحی نیز باید حداقل‌ یک شب را در بیمارستان بستری شوید.

در این روش با استفاده از تیغ جراحی بخشی از عضله اسفنکتر به همراه پوست اطراف آن قطع می شود. هدف از انجام این جراحی کاهش فشار وارده و رفع اسپاسم عضله است. جراحی به این روش به دو روش زیر انجام میشود:

  • اسفنکتروتومی باز : در این روش بعد از جراحی زخم را بخیه نمی زنند و باز رها می‌کنند تا خود به خود ترمیم شود.
  • اسفنکتروتومی بسته : در این روش بعد از جراحی زخم را بخیه می زنند. در صورت قرار گیری شقاق در ناحیه ی حساس زخم را بخیه می کنند تا از عفونت زخم جلوگیری شود.

ادامه مطلب در لینک زیر :

https://b2n.ir/f94407

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.