رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

بیماری شقاق چیست؟

شقاق یا همان فیشر یک زخم عمیق، طولی و باریک در عضله مقعد و مخاط اطراف آن است. زخم معمولاً به حدی عمیق است که به راحتی ترمیم نمی شود!

این بخش از بدن مملو از پایانه های عصبی است، به همین علت است که شقاق با درد بسیار شدید آزاردهنده‌ای همراه میشود. بسیاری از بیماران شقاق را با بواسیر اشتباه میگیرند، در صورتی که ماهیت و علائم این بیماری ها کاملاً متفاوت هستند.

علائم و نشانه های شقاق چیست؟
علائم و نشانه های این بیماری،وابستگی مستقیمی به میزان پیشرفته عارضه دارد، همچنین افراد مختلف ممکن است، بسته به شدت بیماری علائم متفاوتی را تجربه کنند. مهمترین علائم عبارتند از:

درد شدید مقعد
خون در مدفوع
خونریزی مقعدی
درد و سوزش
سوزش مقعد
قرمزی و التهاب
مشاهده زخم طولی و عمیق در مقعد
عوارض
اگر بیماری شقاق به موقع درمان نشود، عوارض چندانی را به همراه ندارد. اما اگر در درمان تاخیر ایجاد کنید به مرور عمق زخم بیشتر و عوارض پدیدار می شوند. یکی از مهمترین عوارض بیماری خونریزی و مشاهده خون در مدفوع است که می‌تواند در طولانی مدت به کم‌خونی بیانجامد. همچنین از آنجایی که فیشر در ناحیه حساس واقع شده خطر عفونت زخم وجود دارد. بنابراین باید در اولین فرصت برای درمان مراجعه کنید.

مطالعه
تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو با زنجبیل

علت شقاق مقعد
علت این بیماری فشار و اسپاسم شدید عضله مقعدی است، که در اثر عوامل متعددی روی می دهد. از جمله مهمترین آنها می توانیم این موارد اشاره کنیم:

بارداری و زایمان
رابطه جنسی مقعدی
یبوست و اسهال
بی تحرکی
اضافه وزن
ورزش های سنگین یا جابجایی اشیا سنگین.
درمان شقاق
درمان شقاق بستگی مستقیم به میزان آسیب وارده و مرحله بیماری دارد. در ابتدا اولین خط درمان شامل رعایت یکسری نکات و ایجاد تغییر در سبک زندگی است، اما اگر با رعایت این نکات شقاق در طی ۲ هفته درمان نشود،باید از روش های دیگر مثل جراحی کمک گرفت. در ادامه به بررسی انواع روش های درمان شقاق به ترتیب اولویت می‌پردازیم؛

درمان شقاق با لیزر
در حال حاضر بهترین روش تضمینی برای درمان شقاق لیزر است. در این روش با استفاده از نور لیزر و تابش بی‌وقفه اشعه زخم شقاق را بدون ایجاد برش درد و خونریزی و در کمتر از نیم ساعت درمان میکنند. از مزایای درمانی روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
درمان سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان
درمان بدون درد و خونریزی
صرفه جویی در زمان و هزینه ها
پیشگیری از عوارض بیماری مثل عفونت و عود مجدد
جراحی شقاق
جراحی شقاق شامل روش های مختلفی می شود که در علم پزشکی با نام اسفنکتروتومی یا فیشرکتومی شناخته می شود. انجام این جراحی بیمار مجبور میشود به بیمارستان مراجعه و تحت بیهوشی کامل قرار گیرد تا با استفاده از تیغ جراحی عضله مقعد جراحی و اسپاسم شدید آن رفع شود. از معایب درمان با این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

مطالعه
مدارک و مراحل تاسیس آرایشگاه زنانه

بیهوشی کامل
افزایش زمان و هزینه ها
نیاز به بستری در بیمارستان و دوره نقاهت در منزل
احتمال ایجاد عوارضی نظیر بی اختیاری و خونریزی
روش های خانگی درمان شقاق
روش های خانگی درمان قطعی بیماری نیستند اما به عنوان مکمل درمان و نیز خط اول درمان در مواردی که بیماری به تازگی شروع شده توصیه می شود انجام این روش ها شاید به درمان قطعی کمک کند، اما از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری خواهد کرد.

رفع یبوست با مصرف فیبر : ساده ترین راه برای جلوگیری از یبوست مصرف فیبر است. این ماده غیر قابل هضم و جذب غذا در بدن انسان است، که در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مصرف ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز توصیه میشود.
نوشیدن آب : نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز از یبوست جلوگیری میکند.
ورزش : سریع ترین راه برای جلوگیری از یبوست ورزش و تحرک بدنی است. برای این منظور حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز را به ورزش اختصاص دهید.
کمپرس سرد : استفاده از کمپرس سرد می تواند به کاهش سریع درد و سوزش شقاق کمک ویژه نمایید. ‌ برای این منظور چند قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در حوله بپیچید و روی ناحیه مقعد قرار دهید.
حمام سیتز (نشستن در آب گرم) : نشستن در آب گرم میتواند درد و سوزش شقاق را در جا تسکین دهد. برای این منظور یک لگن یا وان را از آب گرم پر کنید و برای ۳۰ دقیقه در آن بنشینید.

مطالعه
بهترین روش های کاشت دندان

https://sanapress.ir/166389/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82/

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.