رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

زخم مقعد یا شقاق، بهترین درمان فوری

شقاق مقعد چیست؟

بیماری شقاق یا فیشر به هر زخم یا ترک عمیق گفته می شود. اگر این زخم یا بریدگی عمیق در عضله مقعد ایجاد شود، شقاق مقعد نام میگیرد.

وقتی عضله مقعد یا همان اسفنکتر تحت اسپاسم و فشار و یا کشش های شدید قرار بگیرد، این فشار باعث می شود، زخم عمیق و دردناکی در عضله ایجاد شود که به سادگی درمان نمی شود. انواع شقاق بسته به میزان پیشرفت بیماری به دو نوع زیر تقسیم می شود.

شقاق حاد : وقتی شقاق برای اولین بار ایجاد میشود، علائم شدیدتری دارد، ولی عمق زخم کمتر است. درمان بیماری در این حالت سریع تر و ساده تر انجام می‌شود. معمولاً وقتی از شروع بیماری کمتر از سه هفته بگذرد، از نوع حاد خواهد بود.
شقاق مزمن: وقتی بیشتر از سه هفته از شروع بیماری بگذرد و برای درمان اقدام قطعی انجام نشود. به تدریج عمق زخم بیشتر شده و علائم هم شدت می یابد، در این حالت درمان بیماری پیچیده تر از قبل خواهد شد.
علائم شقاق
اگر بیماران به موقع برای درمان این عارضه مراجعه کنند،علائم خفیف تر است. ولی با گذشت زمان چون زخم بزرگتر شده پس علائم بیماری هم شدیدتر می شوند. ممکن است بیمار همه این علائم را همزمان نداشته باشند.از رایج ترین علائم شقاق می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

مطالعه
کوچک کردن بینی با تزریق آنزیم به بینی

درد شدید مقعد که با دفع مدفوع به هنگام شب شدت می یابد.
خونریزی مقعدی، مشاهده خون در مدفوع یا خونی شدن دستمال توالت. رنگ خون در این موارد روشن است.
سوزش مقعد
خارش مقعد
مشاهده زخمی طولی در روی دریچه
قرمزی و التهاب مقعد
علت شقاق
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، علت این بیماری فشار و اسپاسم شدید داخل عضله است، که می تواند بر اثر عوامل متعددی ایجاد شود. عوامل بسیاری هستند که در طول زندگی میتواند بر سلامت این بخش از بدن اثر بگذارند، از مهمترین این عوامل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

بارداری
زایمان
رابطه جنسی مقعدی
یبوست و اسهال مزمن
جابجایی اشیای سنگین
نشستن طولانی مدت
کم تحرکی (مدت طولانی نشستن)
اعتیاد به مواد مخدر تغذیه ناسالم
عوارض
این بیماری به شدت دردناک است، بی توجهی به درمان این بیماری می تواند عوارض دیگری را نیز در پی داشته باشد. به طور مثال بیمارانی که مدام در معرض خونریزی قرار می گیرند دچار کم خونی می شوند. التهاب و عفونت شدید مقعد از دیگر مشکلاتی است که بیماران مبتلا به فیشر آن را تجربه می کنند.

مطالعه
3 روش برای جراحی فیستول مقعد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
به محض شروع هر یک از علائم شقاق بهتر است، برای تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید. هر چقدر اقدامات درمانی سریع تر شروع شوند، نتایج حاصل از درمان هم زودتر مشخص می شوند. جهت تشخیص این بیماری می‌توانید از پزشک عمومی کمک بگیرید، اما برای درمان بهترین پزشک متخصص جراح عمومی است.

تشخیص
تشخیص بیماری فیشر کار چندان مشکلی نیست! پزشک متخصص بعد از یک معاینه ساده مقعد می تواند بیماری را تشخیص دهد. معمولاً جهت تشخیص به بیمار بی حسی موضعی تزریق و سپس معاینه انگشتی انجام میشود. از آنجا که اهل این بیماری با درد شدیدی همراه است، بیماران برای معاینه هم به تزریق بی حسی نیاز دارند.

درمان شقاق
درمان این بیماری با روش های مختلفی انجام می شود. این روشها از درمان های خانگی و گیاهی و دارویی تا روش های جراحی را شامل می شود.

مطالعه
میکرودرم چیست؟

معمولًا وقتی شقاق در مراحل اولیه قرار دارد، شروع فرایند درمان با روش های خانگی و دارویی است. اما اگر از زخم مقعد بعد از گذشت دو هفته با این درمان ها از بین نرود، انجام روش های جراحی توصیه می شود. در ادامه مفصلا و به ترتیب اولویت به هر یک از این درمان ها می پردازیم:

درمان شقاق با لیزر
درمان لیزری اولین رتبه در اثر بخشی سریعتر و در عین حال درمان قطعی بیماری دارد. لیزر شقاق سرپایی و بدون درد یا خونریزی انجام می شود. در این روش تابش ممتد لیزر، زخم شقاق را از بین می برد. این روش درمان در مطب پزشک بدون نیاز به بستری در بیمارستان و در کمتر از نیم ساعت انجام می شود. درمان با این روش در بیش از ۹۵ درصد موارد موفقیت آمیز بوده و از عود مجدد بیماری پیشگیری می نماید.

https://drchek.ir/%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82%D8%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.