رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

چه زمانی باید آزمایش BNP یا NT-proBNP انجام دهم؟

پپتیدهای ناتریورتیک پروتئین هایی هستند که توسط قلب و عروق خونی تولید می شوند. دو مورد از این پروتئین‌ها – پپتید ناتریورتیک مغز (BNP) و پپتید ناتریورتیک نوع b نوع B (NT-proBNP) – ممکن است برای کمک به تشخیص نارسایی احتقانی قلب و چندین بیماری دیگر در خون اندازه‌گیری شوند.

تست های BNP و NT-proBNP اغلب در بیمارستان یا اورژانس انجام می شود. آنها ممکن است با یک نمونه خون از ورید بازوی شما یا با آزمایش سریع انگشت انجام شوند.

هدف اصلی آزمایش BNP یا NT-proBNP این است که ببیند آیا سطح خونی این پروتئین ها در محدوده مورد انتظار برای یک فرد سالم است یا خیر. این آزمایش‌ها بیشتر برای تشخیص استفاده می‌شوند، اما ممکن است در ارزیابی‌های سلامتی دیگر نقش داشته باشند.

تشخیص فرآیند یافتن علت اصلی علائم است. آزمایشات BNP و NT-proBNP اغلب برای تعیین اینکه آیا بیمار نارسایی قلبی دارد یا خیر استفاده می شود. نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب خون را به خوبی به بقیه بدن پمپاژ نمی کند، اما به این معنی نیست که قلب متوقف شده است.

مطالعه
درمان قطعی و فوری بواسیر در یک جلسه

افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ممکن است علائم مختلفی از جمله تورم و تنگی نفس را تجربه کنند. با این حال، این علائم علاوه بر نارسایی قلبی می‌تواند ناشی از بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز باشد. آزمایش BNP و NT-proBNP را می توان برای کمک به یافتن اینکه آیا نارسایی قلبی یا برخی شرایط دیگر علت علائم بیمار است استفاده می شود.

آزمایش BNP و NT-proBNP همچنین ممکن است برای ارزیابی افرادی که قبلاً مبتلا به نارسایی احتقانی قلب تشخیص داده شده اند استفاده شود. در این بیماران، آزمایش ممکن است برای ارزیابی شدت بیماری و سیر احتمالی یا پیش آگهی آن تجویز شود. در موارد کمتر، آزمایش‌های BNP یا NT-proBNP ممکن است هنگام تعیین نوع درمانی برای تجویز یا هنگام نظارت بر سلامت بیمار در طول زمان در نظر گرفته شوند.

مطالعه
پرفیوم چیست؟ تفاوت پرفیوم با عطر ، اسانس و ...

آزمایش چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

این آزمایش‌ها سطح BNP یا NT-proBNP را که پروتئین‌هایی هستند که توسط قلب و عروق خونی ساخته می‌شوند، اندازه‌گیری می‌کنند. این هورمون ها در پاسخ به تجمع مایع اضافی در رگ های خونی در جریان خون ترشح می شوند. هورمون فعال، BNP، حذف آب و نمک از خون را تشویق می کند.

 

چه زمانی باید آزمایش BNP یا NT-proBNP انجام دهم؟

در صورت داشتن علائم نارسایی قلبی، پزشک ممکن است آزمایش BNP یا NT-proBNP را تجویز کند. اگر قبلاً نارسایی قلبی برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است پزشک آزمایشی را برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت شما تجویز کند.

لازم است تا آزمایش توسط متخصصین در مراکز آزمایشگاهی و یا خدمات پرستاری و چکاپ در منزل آزمایشگاه ها انجام شود، از نمونه مراکز خدمات آزمایش خانگی میتوان به مرکز آزمایش لیما طب اشاره داشت.

علائم اصلی نارسایی قلبی عبارتند از:

  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • تورم پاها، مچ پا یا شکم شما
  • خستگی
مطالعه
چگونه صورت خود را به درستی بشوییم و پاکسازی کنیم؟

تنگی نفس در بین افرادی که نارسایی احتقانی قلب دارند بسیار رایج است، اما این علامت می تواند در سایر بیماری ها مانند بیماری های ریوی، کلیوی و کبد نیز رخ دهد. به همین دلیل، اگر تنگی نفس غیرقابل توضیحی دارید، احتمالاً پزشک شما آزمایش BNP یا NT-proBNP را تجویز می کند.

 

نکته آخر:

هنگامی که خون شما گرفته شد، بانداژی روی محل سوراخ زده می شود. عوارض ناخواسته پس از خونگیری نادر است. خطرات بسیار کم است، اما برخی از این موارد ممکن است رخ دهد:

  • خون ریزی بیش از حد
  • غش یا احساس سبکی سر
  • کبودی خفیف
  • عفونت

اگر بعد از خونگیری شما عوارض پایدار یا بدتر داشتید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.