رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

۷ بیماری نادر پوستی

بیماری های پوستی در بین افراد در هر سنی رایج است. برخی از بیماری های پوستی مانند کراتوز پیلاریس یا پسوریازیس سالانه میلیون ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور معمول، اختلالات پوستی به راحتی قابل درمان هستند یا آنقدر خفیف هستند که به هیچ وجه نیازی به درمان ندارند. با این حال، برخی از بیماری های پوستی وجود دارد که آنقدر نادر و شدید هستند که نیاز به درمان های پزشکی تخصصی دارند. ۷ بیماری پوستی زیر آنقدر نادر هستند که شاید تا به حال نام آنها را نشنیده باشید.

۱. آرژیریا

آرژیریا یک بیماری پوستی نادر است که باعث تغییر رنگ پوست به رنگ آبی یا خاکستری می شود. علت را می توان به قرار گرفتن بیش از حد در معرض نقره نسبت داد. اگر فردی مقدار زیادی نقره مصرف کند یا برای مدت طولانی در معرض مقادیر کمی نقره قرار گیرد، ذرات نقره می توانند در پوست رسوب کنند و پوست و غشاهای مخاطی را به رنگ آبی مایل به خاکستری دربیاورند. یا خاکستری تخته سنگ.

این بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما تغییر رنگ پوست می تواند چالش هایی را در زندگی روزمره ایجاد کند. رنگدانه دائمی و تقریبا غیر قابل درمان است. شیوع آرژیری ناشناخته است.

مطالعه
کشوری که از هر سه بزرگسال یک نفر دوچرخه برقی دارد

۲. مورژلون ها

بیماری مورژلون یک بیماری پوستی نادر است که به صورت زخم های پوستی با الیاف کوچک یا مواد نخ مانندی که از پوست نشکن خارج می شود، ظاهر می شود. شرایط پوستی باعث می شود که فرد احساس کند حشرات در بالای یا زیر پوست او نزدیک ناحیه آلوده می خزند. Morgellons اغلب به عنوان یک اختلال روانی اشتباه گرفته می شود

شیوع بیماری مورژلون ۳.۶۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است. این داده‌ها توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) طی مطالعه‌ای با ۳.۲ میلیون شرکت‌کننده جمع‌آوری شد، نه داده‌هایی که از جمعیت عمومی در رابطه با بروز مورگلون گرفته شده بود.

۳. پروتوپورفیری اریتروپوئیتیک

پروتوپورفیری اریتروپوئیتیک (EPP) یک اختلال پوستی ناشی از جهش های ژنتیکی است که باعث کمبود آنزیم پروتوپورفیرین IX می شود. ۱۰ منجر به تجمع پروتئین های پروتوپورفیرین می شود که باعث می شود پوست در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار آسیب پذیر شود. تصور می شود که این بیماری تنها در یک نفر از هر ۷۵۰۰۰ تا یک نفر از هر ۲۰۰۰۰۰ نفر در اروپا رخ می دهد. خطر ابتلا به EPP تقریباً یک در ۱۰ برای فرزندان والدین مبتلا است.

مطالعه
چگونه رنگ پوست خود را روشن تر جلوه دهیم؟

۴. هارلکین ایکتیوز

ایکتیوز هارلکین یک اختلال ژنتیکی است که با ضخیم شدن پوست بیشتر قسمت های بدن در بدو تولد مشخص می شود. صفحات الماسی شکلی که روی پوست ایجاد می‌شوند با ترک‌هایی از هم جدا می‌شوند و می‌توانند بر پلک‌ها، دهان، گوش‌ها، بینی تأثیر بگذارند و باعث محدودیت حرکت در بازوها و پاها شوند. در موارد جدی، حرکت قفسه سینه می تواند محدود شود که می تواند منجر به مشکلات تنفسی و نارسایی تنفسی شود. ناهنجاری های پوستی مرتبط با ایکتیوز هارلکین کنترل از دست دادن آب، تنظیم دمای بدن و مبارزه برای نوزادان مبتلا را دشوارتر می کند. عفونت ها این بیماری از هر ۵۰۰۰۰۰ نوزادی که هر سال در ایالات متحده متولد می شود، یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

۵. ایکتیوز ولگاریس

این بیماری پوستی نادر، همچنین به عنوان بیماری فلس ماهی شناخته می شود، یک بیماری پوستی ژنتیکی است که باعث می شود پوست نتواند سلول های مرده پوست را به درستی از بین ببرد. اگرچه اکثر موارد خفیف هستند و با تجمع سلول های خشک و مرده پوست در یک ناحیه خاص از بدن ظاهر می شوند، برخی موارد شدیدتر می توانند فضاهای بزرگ تری را پوشش دهند. این بیماری معمولاً در یک نفر از هر ۲۵۰ نفر رخ می دهد و نزدیک به ۹۵٪ از موارد ایکتیوز را تشکیل می دهد.

مطالعه
روش‌های انجام لیفت گونه چیست ؟

۶. الاستودرما

الاستودرما یک اختلال پوستی نادر است که باعث شلی شدید پوست می شود. این می تواند هر ناحیه ای از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما به طور معمول در پوست گردن، آرنج و زانو دیده می شود. علت این بیماری ناشناخته است و اغلب در افرادی که سابقه خانوادگی این اختلال را ندارند رخ می دهد.

بیماری های پوستی نادر - 7 بیماری نادر پوستی

۷. درماتیت گرانولوماتوز بینابینی

درماتیت گرانولوماتوز بینابینی (IGD) یک اختلال پوستی نادر است که به عنوان الگوی خاصی از التهاب روی پوست ظاهر می شود که معمولاً به عنوان علامت طناب توصیف می شود. اغلب در افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی یافت می‌شود و معمولاً در موارد اولیه سندرم بلاو در دوران کودکی دیده می‌شود. IGD اغلب در کنار سایر بیماری‌های خودایمنی، عمدتاً آرتریت روماتوئید رخ می‌دهد. تصور می‌شود که تنها ۵۳ مورد در سال ۲۰۱۹ گزارش شده است.

منبع : verywellhealth

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.