رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

برفک فریزر چیست و معایب آن کدام است؟

مشکلاتی که برای یخچال به وجود می آید متعدد و در عین حال برای تمامی دستگاه ها با تکنولوژی های متفاوت تقریبا مشترک هستند. برفک زدن نیز جز آن دست از ایراداتی است که هم برای یخچال های معمولی و هم برای دستگاه هایی که دارای فرایند دیفراست و نوفراست هستند ایجاد می شود. خرابی کدام قطعات منجر به تشکیل یخ در داخل فریزر می شود؟ اصلا برفک فریزر نشان دهنده چیست؟ با چه اقداماتی می توان این ایراد را مرتفع نمود؟ اگر برفک داخل یخچال را مشاهده کردید و به رفع آن اهمیت ندادید مطمئن شوید به مرور خسارات جبران ناپذیر و گزافی متحمل خواهید شد. پس با این نوشتار از سایت دکتر تعمیرکار همراه باشید تا از اطلاعات کاربردی آن بهره ببرید.

برفک فریزر چیست و معایب آن کدام است؟

فهرست مطالب

 

به یخ های ایجاد شده بر روی قفسه ها و روی بدنه داخلی و یا سیم های پشت یخچال برفک گفته می شود. عامل به وجود آمدن آن نیز رطوبتی است که داخل یخچال با سیم پیچ های تبخیر کننده برخورد می کنند. هرچه این یخ ها متراکم تر شوند ذوب کردن آن به سختی انجام می شود و حتی فضای داخل قفسه را پر می کند و فضایی برای نگهداری مواد غذایی باقی نمی ماند. اما معایب یخ زدن یخچال چیست؟

  • پایین آمدن راندمان و کارایی دستگاه
  • ایجاد بوی نامطبوع
  • پایین آمدن کیفیت مواد نگهداری شده داخل یخچال
  • کم شدن فضای داخلی یخچال
مطالعه
پمپ هیدرولیک چگونه کار میکند؟

علت تشکیل برفک فریزر به کدام عوامل باز می گردد؟

اکثر یخچال ها مجهز به سیستم دیفراست هستند و به ندرت دچار برفک می شوند و به محض تشکیل دانه های یخ اجزایی مانند المنت، تایمر یا سنسور دیفراست، ترمودیسک، ترموفیوز، برد در هماهنگی با هم عمل ذوب کردن را برعهده می گیرند تا رطوبت را به خارج از یخچال هدایت کنند. اکنون به موضوع برفک فریزر نشان دهنده چیست؟ و کدام عوامل در ایجاد آن دخیل هستند خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید:  آشنایی کامل با قطعات یخچال فریزر

%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84 %D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B1 new 300x200 - برفک فریزر چیست و معایب آن کدام است؟

زیاد باز کردن درب یخچال

مسئله ایی که خیلی به چشم نمی آید اما یکی از اصول نگهداری از یخچال فریزر و نیز ساده ترین راهکار برای تنظیم دمای یخچال فریزر به شمار می آید زیاد باز و بسته نکردن درب دستگاه است. باز ماندن درب یخچال به مدت طولانی باعث ورود گرما و رطوبت محیط به محفظه می گردد. تماس رطوبت با سیم های تبخیر کننده دانه های یخ را پدید می آورد. پس حتی الامکان درب دستگاه را زیاد باز نگذارید و سریعا آن را ببندید تا هوای محفظه در بین تمامی قفسه ها یک دست و یکنواخت خنک باقی بماند.

قرار دادن یخچال در مکان نامناسب

بهترین راهکار جهت افزایش عمر یخچال و فریزر و افزایش راندمان و هم عدم ایجاد برفک فریزر محل قرارگیری مناسب آن است. محل قرارگیری دستگاه باید در بهترین موقعیت آشپزخانه باشد. حداقل فاصله آن تا دیوارهای اطراف باید ۱۰  سانتی متر باشد تا هوا در پشت و اطراف دستگاه جریان یابد و به موتور فشار وارد نشود و کارکرد کمپرسور مختل نگردد.

مطالعه
پلی کربنات شفاف

فرسودگی لاستیک دور درب

عامل دیگر که برفک فریزر نشان دهنده خرابی و فرسودگی آن است واشر و لاستیک دور درب یخچال است. اگر لاستیک دور درب دچار پوسیدگی، شل شدگی، پارگی و ساییدگی شده باشد هوای بیرون به داخل محفظه نفوذ کرده و دمای تنظیمی و خنک درون دستگاه از دست می رود و برفک زدگی را در پی خواهد شد.

گذاشتن غذای داغ در یخچال فریزر

اگر غذای داغ را بدونه هیچ ملاحظه ایی داخل محفظه دستگاه می گذارید اطمینان داشته باشید سبب افزایش رطوبت و سپس تشکیل برفک فریزر خواهید شد. پس اجازه دهید غذا کاملا خنک و از حرارت آن کاسته شود و به دمای محیط برسد بعد درون قفسه ها بگذارید. به این ترتیب یکی از نکات مهم منجمد کردن و نگهداری مواد غذایی را رعایت کرده اید.

%D8%A8%D8%B1%D9%81%DA%A9 %DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84 new 300x150 - برفک فریزر چیست و معایب آن کدام است؟

خرابی ترموستات

اگر به هر علتی عملکرد ترموستات دچار اختلال شود باعث افزایش دمای داخل محفظه و فاسد شدن مواد غذایی و برفک فریزر می گردد. پس باید به سرعت این قطعه تعمیر و یا تعویض شود.

حتما بخوانید:  راهنمای جامع تمیز کردن یخچال فریزر

نحوه از بین بردن برفک فریزر

  • دستگاه را خاموش نمایید.
  • دوشاخه برق را از پریز جدا کنید.
  • بسته به حجم و تراکم یخ ها چند ساعت صبر کنید که یخ ذوب شود. البته می توانید به کمک سشوار نیز یخ ها را آب کنید.
  • سپس با یک دستمال کل رطوبت را گرفته و خشک نمایید.
  • پس از خشک شدن همه بخش های محفظه و قفسه ها دستگاه را مجدد به برق متصل نمایید.

نکته: هرگز با اجسام نوک تیز مانند چاقو اقدام به کندن یخ و برفک ننمایید. زیرا احتمال آسیب به قفسه ها و لوله گاز مبرد وجود دارد. نشتی گاز مبرد نیز حتما مشکلات دیگر را به بار می آورد.

مطالعه
کار نکردن جرقه در پکیج ایران رادیاتور

موارد پیشگیری از یخ زدگی داخل یخچال

  • درب را زیاد باز و بسته نکنید.
  • واشر و لاستیک دور درب را به طور مرتب تمیز و چک کنید تا دچار پارگی و سایش نشده باشد.
  • غذاهای داغ را اول خنک نمایید سپس آن ها را منجمد و فریز کنید.
  • دستگاه را کنار وسایل گرمازا مانند اجاق گاز ، آبگرمکن، سماور و رادیاتور قرار ندهید.
  • فاصله مناسب دستگاه تا دیوار که ۱۰ سانت است را رعایت کنید.
  • درجه ترموستات به خوبی تنظیم شده باشد و دمای مناسب انتخاب شود.

در آخر

دکتر تعمیرکار سعی نمود تمامی عواملی که مرتبط با مقاله برفک فریزر نشان دهنده چیست؟ را عنوان کند. حتی یخچال هایی که مجهز به سنسور دیفراست و ضد برفک هستند هم با مشکل یخ زدگی در بخش هایی از آن رو به رو می شوند. در صورت بروز ایرادات پیچیده تر که برطرف کردن آن ها نیاز به تخصص و دانش بیشتر دارد با مراکز فعال دکتر تعمیرکار در سرتاسر شهر تهران و شهرستان های همجوار تماس بگیرید تا با تضمین خدمات در کوتاه ترین زمان شاهد تعمیر لوازم خانگی در منزل خود باشید. پس همینک راه های ارتباطی با مجموعه حرفه ایی دکتر تعمیر کار را در بخش تماس با ما به خاطر بسپارید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.