رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

شیر برقی چیست؟

آیا شما تا به حال اسم قطعه شیر برقی به کار رفته در پکیج را شنیده اید و می دانید وظیفه اصلی آن چیست؟ آیا در جستجوی علت صدای به وجود آمده در دستگاه خود هستید؟ به نظر شما هر صدا و تق تقی به خرابی شیر برقی پکیج مربوط می شود؟

دیگر علت های احتمالی صدا دادن وسیله شما چیست؟ برای پاسخ به تمامی سوالات ذکر شده بهتر است مطلب علت صدا دادن شیر برقی پکیج چیست؟ را در سایت دکتر تعمیرکار مطالعه فرمایید.

شیر برقی چیست؟

هر دستگاه پکیج از قطعات مختلفی تشکیل و ساخته شده است.شیر سه راه برقی (موتوری) یکی از قطعات اصلی به کار رفته در پکیج های دو مبدله هستند.

نکته: پکیج های تک مبدله فاقد شیر برقی یا موتوری هستند.

پس اگر دستگاه شما جز مدل های تک مبدل به شمار می رود، دلیل تق تق و صدا دادن دستگاه خود را در علت‌های دیگر آن بیابید. در ادامه و بخش های دیگر به موارد و علت های مختلف صدا دادن پکیج خواهیم پرداخت.

شیر برقی قطعه ایی است که در زیر محفظه احتراق دستگاه قرار دارد. وظیفه اصلی شیر سه راهه باز و بسته کردن مدار آب گرم مصرفی و رادیاتورها است. نحوه کار شیر برقی به این صورت است که زمانی آب گرم دستگاه را باز می کنید شیر برقی شروع به کار می کند و سوپاپ را به داخل فشار می دهد. سپس آب گرم به داخل مبدل ثانویه می رود و به حرکت در می آید.

حتما بخوانید:  آموزش روشن کردن پکیج دیواری

شیر سه راهه شبیه یک هیدرولیک عمل کرده به این صورت که یک انشعاب اصلی آن به مبدل اولیه و مکش پمپ متصل است و دو انشعاب فرعی که یکی به مبدل ثانویه (آب گرم مصرفی) و یکی دیگر به مدار گرمایشی آب وصل می باشد.

مطالعه
پمپ هیدرولیک چگونه کار میکند؟

%D8%B4%DB%8C%D8%B1 %D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C %DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F new - شیر برقی چیست؟

اجزای شیر برقی شامل چه چیزهایی است؟

در ادامه مبحث علت صدا دادن شیر برقی پکیج چیست؟ ابتدا اجزای این قطعه را با هم بررسی می کنیم که عبارتند از:

  • موتور
  • بلوک سه راهه
  • سوپاپ

موتور در بخش بالا قرار دارد و حرکت آن به صورت رفت و برگشت با ولتاژ ۲۲۰ و ۲۳۰ ولت کار می باشد. موتور دارای سه اتصال است، از جمله حرکت ۱ و۲ به سمت پایین و باز شدن مسیر آب گرم بهداشتی و حرکت ۲ و ۳ به جهت بالا و باز شدن مسیر مدار گرمایشی است.

وقتی دستگاه را در وضعیت زمستانه قرار می دهید، بعد از مصرف آب گرم بهداشتی در حالت آب گرم مصرفی باقی خواهد ماند. در هنگامی که دستور مبنی بر نیاز گرمایش مثلا اعلام ترموستات اطاقی به پکیج داده می شود، وسیله شما به حالت مدار گرمایشی باز خواهد گشت. ولی در حالت تابستانه شیر آب گرم در وضعیت آب گرم بهداشتی باقی خواهد ماند.

تعمیر شیر برقی پکیج به چه صورتی می باشد؟

حال به اصلی ترین سوال که علت صدا دادن شیر برقی پکیج چیست؟ پاسخ می‌دهیم. دلایل صدا در این موضوع  از قرار زیر است:

  • فنر شیر سه راهه و سوپاپ جرم گرفته و باید رسوب زدایی شود.
  • اورینگ های آبندی ساییده و خورده شده و از بین رفته و دائما صدای زوزو می دهد.
  • موتور شیر برقی به دلیل مجاورت بوبین داخلی با آب صدا می دهد.
  • و در رفتن پلاتین داخلی که صدای تق تق می دهد.
حتما بخوانید:  عیب یابی پکیج بوتان

اگر فکر می کنید علت صدای دستگاه شما ایراد در شیر برقی آن است؛ بهتر است قبل از اقدام برای تعویض و تعمیر، آن را امتحان کنید. اول شیلنگ گاز متصل به دستگاه را باز کنید. کنتور گاز را کاملا قطع نمایید.

مطالعه
تعمیر و سرویس پکیج ایساتیس

اگر در زمان جرقه زن دستگاه، درون شیلنگ را فوت کردید و مسیر آن باز شد شیر برقی گاز سالم است. در غیر این صورت شیر موتوری معیوب می باشد و ایراد دارد. مراحل زیر را برای تعمیر و تعویض قطعه معیوب شیر برقی انجام دهید.

نکته : برای جدا و خارج کردن موتور نیازی به تخلیه آب از پکیج نیست.

پیش از هر اقدامی فشار گاز ورودی به شیر برقی گاز را بررسی کنید. اگر فشار آن کم شده باشد با استفاده از یک پیج گوشتی، پیچ مربوط به آن را باز نمایید. بعد لوله فشار سنج را به مدخل فشار متصل کنید و دستگاه را روشن و شیر آب گرم را باز نمایید.

بعد از تنظیم فشار ورودی باید فشار شعله بالا و پایین را هم تنظیم کرد. توجه داشته باشید حداقل و حداکثر فشاری که شیر گاز با آن کار می کند ۱۵ mbar و ۲۵ mbar   است. شیر برقی را تا حداکثر توان باز کنید. شیلنگ فشار سنج را به ورودی فشار متصل کرده و لوله هوا را جدا کنید و پکیج را روشن نمایید. حتما شیر آب گرم را هم باز کنید و فشار موجود و تنظیم شده باید مطابق نوع دستگاه باشد.

مطالعه
اتصال ارت الکتریکی و حفاظتی چگونه است؟

shutterstock 213756910 new 300x200 - شیر برقی چیست؟

دیگر علل صدا دادن پکیج

۱.سرد بودن آب ورودی

۲. فشار آب ورودی

حتما بخوانید:  آموزش نحوه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

۳. نصب نادرست پکیج

۴. از کار افتادن شیر اطمینان و سوپاپ

۵. خرابی پمپ یا سوپاپ و یا فن

۶. وجود رسوب در مبدل و لوله ها

۷. هواگیری نکردن

در این بخش می توانید روش های هوا گیری پکیج دیواری را هم مطالعه کنید.

کلام آخر

شما برای رفع صدا در پکیج تنها به مطالعه مقاله علت صدا دادن شیر برقی پکیج چیست؟ اکتفا نکرده و در اسرع وقت با تکنسین های مجرب دکتر تعمیرکار تماس بگیرید و شاهد خدمات ارزنده آن ها باشید.

این مجموعه بزرگ و حرفه ای با تجربه چندین ساله در تعمیر انواع لوازم منزل در شهر تهران اعم از شمال و شرق و جنوب و غرب آن و شهر های پیرامون مانند اسلام شهر شهریار، اندیشه، رباط کریم، فردیس و غیره بهترین خدمات را با منصفانه ترین هزینه و تعهد کاری ارائه می دهند.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.