رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

آشنایی با قطعات یخچال

مجموعه ایی از قطعات در کنار هم به منظور تامین فضایی خنک و سرد برای حفظ مواد غذایی به طور منظم و مرتبط به هم چیدمان شده است. هر یخچال از تکنولوژی خاصی برخودار است و هر جز وظیفه مشخص شده ایی برعهده دارد. برای عیب یابی سریعتر در دستگاه، آشنایی با قطعات یخچال فریزر بسیار کمک کننده خواهد بود. با ما همراه شوید تا به معرفی قسمت های مهم دستگاه پرداخته شود.

آشنایی با قطعات یخچال

در دسته بندی قطعات آن ها را به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم بندی کرده ایم. قطعات خارجی بخش بیرونی وسیله را تشکیل می‌دهد که در معرض نمایش است. اجزای داخلی هم بیشتر جز قطعات مکانیکی هستند در پشت و یا پایین و حتی داخل دیوارهای دستگاه جاسازی شده اند.

قطعات بیرونی یخچال

۱_ بدنه

فلز بیشترین سهم را از بدنه یخچال دارد که وزن آن را تا حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم رسانده است. از این رو ۶۰ به ۴۰ درصد ترکیب فلز و پلاستیک ساختار کلی دستگاه را تشکیل داده اند.

٢_ درب

قابل مشاهده ترین قطعه درب یخچال است که آن هم شامل روکش بیرونی که از جنس فلز، آبسردکن از جنس پلاستیک، نوار پلاستیکی و عایقی که در حفظ سیستم سرمایشی درون وسیله کارکرد مهمی دارند را می شود. هم چنین دیگر وسایل من جمله طبقه بندی، آبسردکن و حتی یخساز  را باید برشمرد.

j6hvdis2o4lu new 300x196 - آشنایی با قطعات یخچال

٣_ فریزر

بخشی که برای منجمد کردن مواد غذایی که قصد نگهداری طولانی مدت آن را دارید ساخته شده که معمولا در یخچال های یک درب در قسمت بالا و در برخی از آن ها درب جداگانه و در یخچال های دوقلو یک فریزر به اندازه یک یخچال که در کنار هم قرار دارند برای نگهداری مواد در درجات پایین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید:  آموزش تعویض سنسور یخچال فریزر

۴_ محفظه نگهدارنده مواد غذایی

مطالعه
نماشویی ساختمان و تجدید نما

بخش اصلی که تمام قطعات به کار گرفته شده است تا سرمای آن را تامین کنند و جلوگیری شود از فساد مواد درون آن محفظه نگهدارنده مواد غذایی است. قسمت مجزایی برای نگهداری میوه و سبزیجات، قسمتی برای مواد پروتئینی و یک فضای بزرگتر که محفظه اصلی خواهد بود را دارد.

۵_ آبسردکن و یخساز

آبسردکن و یخساز را بیشتر در فریزر های که تکنولوژی بیشتری برخوردار هستند برای عدم هدر رفت انرژی و استفاده راحت تر روی آن تعبیه شده است. مخزن این دو در سردترین قسمت و با اتصال یک لوله به شیر ورودی قرار داده شده تا بدون باز شدن درب به آب و یخ دسترسی داشته باشید.

قطعات داخلی یخچال

١_ کمپرسور

در آشنایی کامل با قطعات یخچال فریزر حتما به معرفی اصلی ترین قطعه که در پایین و پشت دستگاه قرار دارد بپردازیم که به کمپرسور یا همان موتور معروف گردیده است. نحوه کار آن به این ترتیب است که مایع مبرد را از اواپراتور گرفته و سپس با فشرده کردن  و طی مکانیزمی سرما را تامین می نماید. کمپرسور در انواع پیستونی، مارپیچی، دورانی و غیره موجود هست.

٢_ کندانسور

در انواع مختلف نظیر کندانسور آبی، همرفتی، و فن دار وجود دارد. در پشت و نزدیک کمپرسور لوله های مسی خمیده که عمل چگالش یعنی تبدیل گاز مبرد به مایع را انجام می دهد. ایراد در کندانسور منجر به سرد نشدن مایع مبرد و در نتیجه باعث عدم برودت یخچال می شود.

٣_  گاز مبرد

دستگاه بدون گاز مبرد توان تولید سرمایس لازم را ندارد و فرایند تبرید توسط کندانسور انجام نمی گیرد. رایج ترین گاز های مبرد شامل گاز مبرد یخچال فریزر R290، R410A، R134A، R410A و غیره هستند.

حتما بخوانید:  ساده ترین راهکار برای تنظیم دمای یخچال فریزر

۴_ لوله های گاز مبرد

مطالعه
فرایند گشتاور درب بطری

در تمامی بخش های درونی وسیله وجود دارد و گاز مبرد که سرما را انتقال می‌دهد درون این لوله ها جریان می یابد.

۵_ اواپراتور

لوله های آلومینیومی پیچ در پیچ صفحه ایی که در پشت دستگاه به محض ورود مبرد به آن تبدیل به گاز می شود را اواپراتور می نامند. اواپراتور در کنار کندانسور به سرد شدن گاز مبرد کمک می کند.

%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7 %D9%88 %D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA %DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84 %D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B1 new 300x150 - آشنایی با قطعات یخچال

۶_ لوله مویی

لول مویین یا همان شیر انبساط همیشه از جنس آلیاژی مثل مس که بسیار نازک هست ساخته شده است. حد فاصل بین کندانسور تا اواپراتور شیر انبساط قرار دارد که  مبرد با عبور از آن کاهش فشار را تجربه می‌کند و به اواپراتور وارد خواهد شد. و سپس پروسه برودت همچنان ادامه می یابد.

٧_ ترموستات

ثبات و تنظیم دمای داخلی دستگاه و فرمان کارکردن و خاموشی کمپرسور به وسیله ترموستات انجام می گیرد. ترموستات در پشت درجه تنظیم و ولوم دما داخل فضای یخچال قرار دارد و بهتر است نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر را یاد بگیرید.

با تغییرات دمایی در اثر باز و بسته شدن درب و دمای محیط بیرون و مواد غذایی فرمان روشن و خاموش شدن را برای موتور صادر می کند تا برودت وسیله در یک بازه تنظیم شده باقی بماند.

٨_ رله استارت

در واقع حلقه اتصال و صدور فرمان کار از ترموستات به کمپرسور از طریق رله استارت برقرار می شود و جریان برق را برای موتور وصل می نماید.

٩_ فیلتر درایر

قطعه ایی استوانه ایی که در ورودی موتور، به شکل عمودی متصل شده است. فیلتر خشک کن وظیفه جذب رطوبات و ذرات آلوده را دارد تا وارد موتور نشود و با  روغن آن ترکیب نگردد  و هم چنین مسیر عبور مبرد در لوله مویی را با یخ زدن رطوبت مسدود نکند.

حتما بخوانید:  نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر

١۰_ هیتر المنت

مطالعه
وال واشر، گلخانه خود را بسازید!

بسیار شبیه اواپراتور است ولی با این تفاوت که در یخچال های نفراست عمل برفک زدایی را انجام می دهد. در طی فرایند برودتی یخچال اواپراتور دچار برفک می شود. هنگامی که دمای دستگاه به طرف گرما می رود ترمودیسک وجود برفک را به برد می دهد و برد آنگاه دستور از بین بردن برفک را به هیتر المنت می دهد.

١١_ ترمودیسک

در دمای ۵- ترمودیسک جریان برق را برای هیتر المنت متصل می کند تا برفک ها از بین بروند. اما در دمای ۵+ اتصال برق به هیتر المنت را قطع می‌کند و در حقیقته مانند ترموستات عمل می نماید.

۱۲_ رله اورلود

رله اورلود از موتور در مقابل آسیب حاصل از نوسان  و یا اضافه بار برق محافظت می کند. با افزایش گرمای کمپرسور طول صفحه بی متال زیاد شده و جریان برق بین کمپرسور و رله را متوقف می کند.

کلام آخر

با مطالعه مقاله آشنایی کامل با قطعات یخچال فریزر به سیستماتیک عمل کردن کل قطعات و مرتبط بودن آن ها با هم پی بردید. مشکل و خرابی هر قطعه اثر مستقیم در عملکرد کل دستگاه را دارد. پس برای تعمیر و تعویض هر قطعه ایی با کارشناسان دکتر تعمیرکار که تخصص و مهارت ویژه در زمینه تعمیرات برندهای خارجی و ایرانی از جمله دوو، هیمالیا، سامسونگ، امرسان، إل جی و غیره را دارند مرتبط شوید. خدمات مورد نیاز را با حداقل ترین هزینه، بیشترین کیفیت و رضایت در محل مورد نظر دریافت کنید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.