رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ترمز دوچرخه چیست و آنرا بهتر بشناسید!

ترمز دوچرخه انواع مختلفی دارد و وظیفه ای که بر عهده دارد این است که بتواند به خوبی در شرایط و سرعتهای مختلف دوچرخه را به خوبی نگه داشته و سرعت شما را به سکون برساند. به طور کلی ترمزهای دوچرخه به ۲ دسته تقسیم میشوند: ترمز دوچرخه دیسکی و ترمز دوچرخه ساده یا لقمه ای که امروزه می توانید بر روی دوچرخه های موجود در بازار جهانی مشاهده کنید.

اگر برای شما سوال است که ترمز دوچرخه دیسکی یا لقمه ای، کدام بهتر است باید به شما بگوییم که: ترمز دوچرخه هیدرولیک یا مکانیکی که بر پایه و اساس روغن و روتور هستند از ایمنی و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. از عواملی که به ترمز دوچرخه کمک میکن، انتخاب لاستیک مناسب است که بهتر است شما لاستیکهای: لاستیک ۲۹ کوهستان کانتیننتال ریس کینگ ۲۹ ۲.۲۰، لاستیک کوهستان دلی DELLI tire SA 27.5*2.10، لاستیک کوهستان ۲۷٫۵ کانتیننتال ریس کینگ ۲۷.۵*۲.۲۰ استفاده کنید.

ست ترمز دوچرخه معمولا شامل: لقمه یا روتور، فکی ترمز دوچرخه و شلنگ و سیم ترمز است که تمامی چیزهایی که برای سیستم ترمز نیاز دارید را به ارمغان میاورد. امروزه بهترین ترمز دوچرخه را شرکت شیمانو تولید میکند که شما وقتی دوچرخه جاینت و برندهای معروف را خریداری کنید به صورت فابریک بر روی آنها نصب میباشد.

بهترین ترمز دوچرخه

تمامی دوچرخه ها دارای دو نوع سیستم ترمز هستند، اولین نوع آن ترمز معمولی بوده که v شکل می باشد و دومین نوع ترمزهای دیسکی هستند که خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارت اند از دیسکی – سیمی و دیسکی – هیدرولیکی.

سیستم های ترمز معمولی

مطالعه
ماشین لباسشویی آاگ خوبه ؟؟

یکی از قدیمی ترین انواع ترمز برای دوچرخه، ترمزهای لقمه ای هستند که به خاطر شکل ظاهری آن ها به این صورت نام گذاری شده اند.

این نوع سیستم ها مزایا و معایبی دارند اما با این وجود یکی از پر کاربردترین نوع ترمز ها هستند که معمولا بر روی اکثر دوچرخه ها تعبیه شده است. ترمزهای معمولی مجهز به سیستمی ساده و ارزان می باشند و نحوه عملکرد آن و هچنین تعمیر آن راحت است.

همان طور که اشاره کردیم این سیستم ها دارای معایبی نیز هستند، به عنوان مثال این ترمزها نسبت به ترمزهای دیسکی قدرت ترمز گیری پایین تری دارند همچنین در آب و هوای بارانی قدرت ترمز گفتن آن ها کاهش پیدا می کند.

یکی دیگر از معایب این سیستم ها این است که در برخی مواقع این سیستم ها دچار زنگ زدگی و پارگی می شوند و همچنین برای ترمز گرفتن دوچرخه سوار مجبور است انرژی زیادی مصرف کند.

سیستم ترمزهای معمولی دو اهرم دارند که بر روی هر اهرم برای این که پدهای ترمز متصل شوند قسمت خاصی تعیین شده است. اهرم های این ترمز را روی دو شاخ دوچرخه نصب می کنند، این اهرم ها نیاز به نیروی زیادی دارند و همچنین دارای قطعاتی فلزی هستند که ه آن ها نودل می گویند.

سیستم ترمزهای لقمه ای مجهز به دو کابل می باشند، کابل داخلی و خارجی که هر کدام از این کابل ها نیروی ترمز را انتقال می دهند. کابل خارجی از یک سمت به دسته ترمز روی فرمان وصل است و از سمت دیگر به کابل داخلی متصل شده است.

مطالعه
آیا می دانید مدارک مورد نیاز برای فریت بار به کانادا چه موارد هستند

همچنین کابل داخلی را روی یکی از اهرم های ترمز قرار داده اند که این کابل دو اهرم را به هم متصل می کند و نیرو را برای ترمز از کابل خارجی به اهرم ها انتقال می دهد.

ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای معمولی پیشرفته تر هستند و عملکردی مشابه ترمز اتومبیل دارند، همان طور که پیش تر نیز گفتیم ترمزهای دیسکی به دو دسته تقسیم می شوند که این دو را به شما معرفی خواهیم کرد.

ترمز گیری دیسکی – سیمی

این ترمزها در مقایسه با ترمزهای لقمه ای قدرت ترمز گیری قوی تر دارد. ترمزهای سیمی نسبت به ترمزهای هیدرولیک قیمت کمتری داشته و جا به جایی اهرم ها در ترمز کمتر است. این ترمز ها در هوای بارانی و برفی عملکرد مناسب تری دارند.

یکی از معایب این سیستم ترمزها قیمت بالای آن ها است و به علاوه تعمیر و نگهداری این ترمزها نیاز به مهارت و تخصص دارد. این ترمزها نیز مانند ترمزهای لقمه ای ممکن است دچار اسیب دیدگی و پارگی شود اما احتمال ان کمتر است.

ترمز دیسک روغنی ( هیدرولیک )

یکی از پیشرفته ترین نوع سیستم های ترمز گیری ترمزهای دیسک روغنی هستند که این ترمزها معمولا برای دوچرخه های حرفه ای استفاده می شوند. این ترمزها دارای قدرت ترمز گیری متغیر می باشند یعنی می توان گفت قدرت ترمز گیری در اختیار دوچرخه سوار است.

اهرم های این نوع ترمز را به گونه ای ساخته اند که در زمان ترمز گیری حرکت زیادی نداشته باشند. ترمزهای دیسک روغنی در هوای برفی و بارانی عملکرد قابل قبولی دارند و دارای اهرمی نرم می باشند.

مطالعه
دستگاه های سی ان سی چه مزایایی دارند؟

در این سیستم ها اگر طوقه دوچرخه تا بردارد عملکرد ترمز دوچرخه با مشکلی مواجه نخواهد شد. این ترمزها در مسیرهای دارای شیب تند و در صورتی وزن بالای دوچرخه سوار به خوبی عمل می کنند.

یکی از معایب این نوع سیستم های ترمز این است که این ترمزها قیمت بالایی دارند و تعمیر این ترمزها هزینه بر می باشد و همچنین نیاز به مهارت زیادی دارد.

معمولا دوچرخه سواران حرفه ای از سیستم ترمز دیسکی – هیدرولیکی استفاده می کنند. اگر شما دوچرخه معمولی دارید بین ترمز ها، ترمزهای لقمه ای انتخاب مناسبی است.

سیسم ترمز طوقه ای دوچرخه

این ترمزها دارای دو لقمه پلاستیکی می باشند که بر روی طوقه قرار گرفته اند و با حرکت کابل مانع از حرکت طوقه شود. ترمزهای طوقه به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از کالیپر و کانتیلیور.

کالیپر

ترمزهای کالیپر توسط یک پیچ مرکزی به دو شاخ جلو متصل شده اند، این ترمزها یک واحد مستقل می باشند. این ترمزها کوچک می باشند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

از مزایای این نوع ترمزها می توان به وزن کم آن ها و تنظیم راحت اشاره کرد. یکی از معایب این سیستم ها این است که در هوای بارانی و دارای گل و لای عملکرد ضعیفی دارند. این ترمزها نسبت به سایر ترمزها قیمت کمتری دارند.

منبع:

https://bit.ly/3iFqGot

https://bit.ly/3qE0Fuj

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.