رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟

حمل و نقل ریلی یک نوع حمل و نقل بین المللی به شمار می رود که با توجه به وسایل نقلیه حوادث کمتری را دارد. همچنین زمانی که به حادثه منجر می‌ شود از خسارت، هزینه و اعتبار بیشتری برخوردار است. در ادامه بیشتر درمورد این موضوع بحث خواهیم کرد و از همه مهم تر خطوط ریلی و تاریخ و تعداد اعزام افراد را به صورت مفصل شرح خواهیم داد.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی

باید بگوییم که تا به امروز قانون خاصی در مورد قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی در کشورمان وجود ندارد و تنها جایی که از راه آهن یاد شده در اصل چهارم قانون اساسی است. از همه مهم تر در تمام جهان برای حمل و نقل های ریلی کشورهای مختلف کنوانسیون‌ هایی امضا کرده اند. هر کدام از این کنوانسیون‌ ها به موضوع خاصی اشاره کرده اند.

اگر بخواهیم تعدادی از این کنوانسیون ها را نام ببریم می ‌توانیم به کنوانسیون جامع حمل و نقل بین المللی راه آهن، اصلاحی کنوانسیون جامع حمل و نقل بین المللی با راه آهن ۱۹۹۰، پروتکل اصلاحی کنوانسیون حمل و نقل بین المللی (FTTOC)، کنوانسیون حمل و نقل بین المللی با راه آهن (FITOC)، کنوانسیون بین المللی حمل و نقل کالا به‌ وسیله راه آهن (CIM) ۱۹۶۱، کنوانسیون بین المللی حمل و نقل مسافر و توشه به‌ وسیله راه آهن (۲۱۷) ۱۹۱۶ اشاره کنیم.
trane2 1 - ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟

مزایای استفاده از انواع حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل زمینی از مزیت های زیادی برخوردار است که در ادامه این مقاله در مورد تعدادی از آن‌ ها صحبت خواهیم کرد.

مطالعه
دلایل استفاده از پکیج دیواری

عوارض کمتر زیست‌ محیطی: در حمل و نقل ریلی از سوخت های فسیلی استفاده شده که همین امر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. این نکته فراموش نشود که مصرف انرژی قطار یک ششم از کامیون های باربری کمتر است.

آلودگی کمتر: یکی از بزرگ‌ ترین معضلاتی که در جامعه وجود دارد آلودگی صوتی است. اکثر خودروهای باربری آلودگی های زیادی ایجاد می ‌کنند که همین امر باعث تخریب محیط‌ زیست و شکایت مردم می شود. یک نکته مثبت در مورد حمل و نقل ریلی قرار گرفتنِ آن در حومه شهر و نداشتن آلودگی صوتی برای مردم است.

کاهش زمان توقف: این گزینه یک نکته مثبت در حمل و نقل های ریلی به شمار می ‌رود. قطارها عمدتا تمام مسیر را بدون هیج توقفی طی می‌ کنند و بارها را در سریع ترین زمان ممکن به مقصد می ‌رسانند.
trane4 1 - ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟

حمل و نقل ریلی چگونه انجام می ‌شود؟

حمل و نقل ریلی با شرایط خاصی صورت می ‌گیرد. از واگن های باری خاصی برای جا به جایی کالاها استفاده می شود و هر واگن وظیفه منحصر به فرد خودش را دارد. واگن های باری از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در ادامه چند نمونه از واگن ها را برای شما شرح داده‌ایم.

واگن‌ های مسطح

این واگن ها در اکثر حمل و نقل های ریلی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این واگن ها شامل حمل کالاهای سنگین، ماشین آلات، میلگرد و قطعات آهنی هستند.
trane5 1 - ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟

واگن ‌های مسقف

واگن ‌های مسقف به شکلی ساخته‌شده‌اند که هنگام قرار گرفتنِ کالا درون آن ‌ها و بسته‌شدنِ دربشان به صورت کامل بسته‌شده و پلمپ می شوند. همین امر کالاها را از هر گونه آسیبی دور می ‌کند. گاهی اوقات کالاهایی وجود دارند که در برابر اکسیژن یا نور خورشید دارای مقاومت کمی هستند که باید حتما با این مدل واگن ها جا به جا شوند. در اکثر مواقع این واگن ها به شکل دو محوره و چهار محوره ساخته می‌ شوند.

مطالعه
فرایند ورود آب به لباسشویی

واگن‌ های لبه‌ کوتاه و لبه ‌بلند

واگن‌ های لبه‌ کوتاه و لبه ‌بلند در انواع مختلف حمل و نقل استفاده می شود. برای جا به جایی کالاهای صنعتی و مواد معدنی، از واگن های لبه بلند استفاده می ‌شود. همچنین واگن های لبه کوتاه برای حمل مصالح ساختمانی و آهن آلات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

واگن‌ های مخزن

این نوع واگن ها نمونه های دیگری از واگن هستند که در صنعت حمل و نقل ریلی از آن ‌ها بهره می گیرند. برای حل مشکلات تاجران هنگام جابه جایی سوخت و انواع مایعات، از این واگن ها استفاده می‌ شود. اما وجود این مدل از واگن ها نگرانی آن ‌ها را از بین خواهد برد.
trane7 - ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟

واگن ‌های یخچالی

این مدل از واگن ها در تمام حمل و نقل ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بارهایی مانند گوشت، لبنیات و سبزیجات را با این واگن ها جا به جا می‌ کنند. واگن های یخچالی سیستم خنک کننده حرفه ای دارند و می ‌توانند در زمان سفر درجه حرارت را تنظیم کنند.

تاریخ و تعداد اعزام قطارها

مدیر عامل شرکت راه آهن و معاون وزارت راه و شهرسازی جناب آقای میعاد صالحی اعلام کرده که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۸۳۶ هزار مسافر با قطار سفر کرده اند. او در این باره می‌ گوید: از تاریخ ۲۴ اسفند تا ۵ فروردین ۲۰۸۶ اعزام قطار داشتیم. به این صورت که ۱۲۵۰ اعزام قطارهای بین شهری و ۸۳۶ اعزام قطارهای حومه‌ای بوده است.

مطالعه
تجهیزات صنعتی تولید شده با ورق استیل 321

همچنین معاون وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که در سال گذشته، ۲۱۳۹ اعزام داشته که شامل ۱۲۶۵ اعزام قطارهای بین شهری و ۸۷۴ اعزام قطارهای حومه ‌ای هستند.
trane3 1 - ظرفیت حمل و نقل ریلی در ایران چگونه است؟
وی می‌‌گوید در نوروز ۱۴۰۱ تعداد اعزام ها به ۲۳۱۷ رسیده که این تعداد به ۱۳۵۷ اعزام بین شهری و ۹۶۰ اعزام حومه‌ ای می رسد. قطارها امسال ۲۹ دقیقه و سال پیش ۳۵ دقیقه تاخیر داشته‌اند و در همین بازه زمانی میانگین تاخیر از مبدا ۱۷ ثانیه و سال گذشته ۱۴ ثانیه ثبت شده‌است.

نتیجه گیری

هدف اصلی ما در این مقاله تاریخ و تعداد اعزام قطارها بود که در کنار آن به قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی و انواع واگن ها نیز پرداخته شد. همچنین سعی کردیم مزایای استفاده از حمل و نقل باری را برای شما شرح دهیم. اگر در مورد این موضوع سوالاتی داشتید می‌ توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.