رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

فهرست محتوا

فرش چیست ؟

کلمه فرش ریشه عربی دارد و به عنوان زیر انداز یا کف پوش معنی می شود. هرچند بسیاری از افراد در جامعه بین الملل هر نوع زیر انداز پرزداری را فرش تجسم می کنند. اما در حقیقت هیچ کس به اندازه ما ایرانیان، فرش و انواع فرش را نمیشناسد. در گذشته تمامی انواع فرش به دست هنرمندان ایرن زمین بافته میشد. اما امروزه با دخالت ماشین، بافت انواع فرش و زیر اندازه چهره صنعتی و مدرن تری گرفته است.

بشر از ابتدای پیدایش خود به دنبال کشف و ساختار ملزوماتی بود که او را ایمن نگه دارد. یکی از نیازهای او محافظت در برابر سرما و گرمای زمینی بود که بر روی آن می نشست یا می خوابید. استفاده از پشم، مو و پوست حیوانات اولین یافته بشر برای این منظور است.

کم کم بشر آموخت که با فشردن الیاف پشم و موی حیوانات، می تواند نخ های ضخیمی تولید کند که با گره زدن آنها به یکدیگر، یک زیر انداز متفاوت تولید کند که او را از سختی سنگ و گرما و سرمای خاک زمین حفظ کند.

با تکمیل و پیشرفت آموزه های ابتدایی، ریسندگی و بافندگی شکل جدیدتری گرفت و در نتیجه بشر روش های نوینی را برای ادغام کردن نخ های تار و پود در هم و بافت آنها را آموخت. اولین فرش های دستباف شبیه به گلیم بود اما رفته رفته فرش دست بافت اصالتی جداگانه پیدا کرد.

برخی معتقند فرش همان قالی است. این در حالی است که در فرهنگ لغت به هر زیر اندازی کلمه فرش اتلاق می‌شود. فرش دستباف در اصل به مجموعه گلیم، گبه و … گفته می‌شود که با دست بافته شده باشد.

قالی همان فرشی است که به عنوان فرش دستباف پرزدار می‌شناسیم. به فرش‌های دستبافتی که از ۶ متر بیشتر باشد، قالی و به ابعاد کوچکتر از آن قالیچه گفته می‌شود.

یک فرش‌ دستباف ایرانی در سه قالب و طرح اصلی بافته می شود:

  • ترنج

  • خشتی

  • افشان

ترنج پر طرفدارترین طرح فرش در ایران و حتی جهان است.  نقش ترنج از معماری دوره اشکانیان الهام گرفته شده است. اکثر فرش‌‌های ایرانی با طرح ترنج (حاشیه‌‌های پهن در اطراف و طرح‌ دایره یا بیضی در وسط) بافته می‌شود.

انواع فرش از نظر جنس و سبک

  • فرش دستباف

  • فرش ماشینی

  • فرش چهل تکه

  • فرش وینتیج

  • قالی

  • قالیچه

  • گلیم

  • گبه

  • پادری فرش

  • پادری گلیم

  • پادری گبه

  • پادری وینتیج

انواع فرش ایرانی، از گذشته تا به امروز طرفداران و علاقمندان بسیاری را جذب کرده است. در حقیقت کلمه فرش در ذهن هر کسی، یاد فرش ایرانی را زنده خواهد کرد. اگر تاریخچه انواع فرش را در هر جای جهان بررسی کنید، قطعا ردپایی از ایران را در آن خواهید دید. از این رو می توان با صراحت اعلام کرد که فرش و انواع آن، بخشی از فرهنگ و اصالت کشور ماست.

فرش دستباف

فرش دستباف یکی از انواع فرش است که توسط دست و بدون استفاده از هرگونه ابزارآلات و ماشین آلات صنعتی بافته می‌شود. افراد هنرمند و توانمند پشت دار قالی مینشینند و گره به گره را با دست به تار و پود فرش میبافند.

طرح ها و بافت فرش دستباف ایرانی، بخشی از فرهنگ و اصالت آن است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و ارزش مادی و معنوی این کالا را چند برابر می کند.

01 4 750x422 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

برخی از فرش های دستباف در ایران، اثری جاودانه معرفی شده اند که ارزش مادی بسیاری نیز دارد. از جمله این فرش های ماندگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالی پازیریک

این فرش دستباف حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و با حدود ۳۶۰۰ گره در ابعاد ۲۱۰ در ۱۸۳ سانتیمتر بافته شده است.

  • فرش بهارستان

فرش بهارستان در زمان پادشاهی خسرو پرویز بافته شده و به نام فرش بهار خسرو معروف است.

  • قالی ترنج منظره حیوانات

این فرش زمینه ای قرمز رنگ و طرح منحصر بفرد دارد و با نخ ابریشم بافته شده است.

  • قالی دستباف عصر صفوی

این فرش یکی دیگر از قالی‌های دستباف است که خلاقیت فرش بافان هنرمند در زمان حکومت صفویان را نشان می‌دهد.

  • قالی چلسی

قالی چلسی یکی دیگر از فرش های ایرانی است که در مجموعه فرش ‌های موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود.

02 2 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

این روزها فرش دستباف چهل تکه که از بافته شدن تکه های مختلف فرش های دستباف با یکدیگر تولید می گردد نیز محبوبیت خاصی در میان مصرف کنندگان به خود اختصاص داده و وجود سبک، رنگ و طرح متفاوت این نوع فرش ها به جذابیت آنها افزوده است.

مجموعه فرش دستباف ساده کارپت یکی از بهترین برندهای ارائه دهنده فرش های چهل تکه و وینتیج (کهنه نما) در حوزه فرش محسوب میگردد و با نیم قرن تجربه به نوبه خود نقشی تاثیر گذار در تحول این صنعت داشته است.

فرش ماشینی

فرش ماشینی جزو انواع فرش هایی است که به واسطه ماشین آلات و به صورت صنعتی بافته می شود و این روزها در بسیاری از خانه‌ها به چشم می‌خورد.

در ابتدای صنعت فرش‌های ماشینی، کسی تصور نمیکرد که این فرشها بتوانند با فرش دستبافت رقابت کنند. اما فرش‌های صنعتی خیلی زود مهمان خانه‌های مردم شدند و شاید دلیل آن وجود تفاوت‌هایی بود که فرش‌های ماشینی با فرش‌های دستبافت داشتند که از آن جمله می توان به تنوع رنگبندی و ظرافت در طراحی نقش ها اشاره کرد.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که فرش ماشینی از اوایل دهه ۵۰ در ایران بافته شد. اولین ماشین آلات بافت این فرشها، دستگاه ژاکاد در کارخانه مخمل بافی کاشان بود.

مطالعه
برندهای معروف در صنعت مد کدام است؟

اولین محصولی که به عنوان فرش ماشینی وارد بازار شد، فرشی سبک با پرزهای کوتاه بود که با الیاف مصنوعی بافته شده بود. اما پس از مدتی فرش‌های ماشینی بلژیکی وارد ایران شد و کم کم این نوع فرش، در خانه ایرانی ها جایگاه خاصی پیدا کرد.

فرش‌های ماشینی در طرح های مختلفی بافته می‌شوند که بعضی از این مدل‌ها کاملا مدرن‌اند. برخی دیگر بر اساس طرح‌های کلاسیک و سنتی فرش‌های دستباف بافته شده‌اند.

برخی فرش‌های ماشینی با طرح فرش چهل تکه بافته می‌شوند، با این تفاوت که تکه‌ها از هم جدا نیستند بلکه به صورت یکدست و بر روی یک دار مکانیزه بافته شده‌اند.

گروهی از فرش‌های ماشینی، با طرح گلیم‌های قدیمی و سنتی بافته می‌شوند و طرفداران بسیاری نیز دارند. برخی از این نقش‌ها، نشانه‌ای از فرهنگ‌های متفاوت و مربوط به منطقه‌ای خاص هستند و برخی دیگر نام‌هایی جاودانه و اصیل دارند که از جمله این طرح ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شاه عباسی

  • افشان

  • اسلیمی

  • بته جقه

  • گل ختایی

  • محراب

  • ابنیه اسلامی

  • شکارگاهی

  • تلفیقی

66 750x440 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

فرش چهل تکه

فرش چهل تکه یکی از انواع فرش است که این روزها استقبال خوبی از آن شده است زیرا تاثیر فراوانی در دکوراسیون و به ویژه دکوراسیون مدرن دارد. ماهیت این فرش‌ها می‌تواند فرش دستباف یا فرش ماشینی باشد.

فرشهای چهل تکه به پَچ ورک (patchwork) نیز معروف‌اند که در واقع از کلاژ و کنار هم قرار گرفتن چندین تکه فرش به یکدیگر شکل می گیرند و این تکه ها ممکن است اصلا ربطی به هم نداشته باشند و در حقیقت هر کدام از تکه ها ممکن است مربوط به فرشی از یک اقلیم متفاوت باشند یا نسبت به هم طرح و رنگ متفاوتی داشته باشند.

تکه هایی که کنار هم قرار گرفته اند، عمدتا از فرش های دستباف کهنه و آسیب دیده جدا شده اند که این تکه ها گاها مجدد رنگرزی می شوند تا کمی رنگ و جلا بگیرند و سپس به هم دوخته می شوند.

اگر تصور می کنید که تکه ها به صورت اتفاقی کنار هم قرار گرفته و به هم دوخته میشوند، سخت در اشتباهید چون این تکه ها بر اساس قوانین خاص و توسط کارشناسان با تجربه فرش دستباف ساده کارپت، به یکدیگر متصل می گردند و یک فرش با طرحی جدید و مفهومی مشخص پدید می آید.

  • انواع فرش چهل‌ تکه

فرش‌های چهل ‌تکه بر اساس نوع بافت به دو گروه تقسیم می‌شوند.

    • فرش دستباف چهل تکه

    • فرش ماشینی چهل تکه

پس از اینکه تکه‌ها دوخته شدند، زیر کار برای محکم کاری و زیبا سازی پشت کار از آستر چرم یا جاجیم استفاده شده و دور دوزی می‌شود که البته این بستگی به سلیقه بافنده دارد و برخی از این فرش‌ها زیر سازی و آستر ندارند که در نتیجه نازکتر هستند.

  • انواع آستر فرش چهل تکه

زیبا سازی زیر کار و افزایش ضخامت و استحکام فرش باعث جلوگیری از سر خوردن روی سرامیک یا سنگ کف و عدم انتقال سرمای کف بر روی فرش میشود که همین امر اهمیت آستر در فرش های تکه دورزی شده را که به سه گروه اصلی زیر تقسیم میشود، بیشتر نمایان مینماید.

    • آستر چرم

    • آستر جاجیم

    • بدون آستر

1212 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

فرش وینتیج

فرش وینتیج یکی از انواع فرش است که به صورت ماشینی و دستباف در بازار یافت می شود. به طور کلی کلمه وینتیج به وسایل یا عناصر قدیمی که عمری بالاتر از ۲۰ سال داشته و عتیقه محسوب می شوند، گفته می شود. به عبارت دیگر، فرش وینتیج یا فرش کهنه نما، در اصل به فرش دستباف های قدیمی گفته می شود که رنگ و روی آنها به کهنه‌گی و نخ نمایی رسیده باشد. این فرش ها تار و پودشان از دست داده و رنگ و لعاب سنگ شور شده دارند. فرش های وینتیج اصیل بسیار قدمت داشته و گران هستند.

فرش های وینتیج ظاهری جذاب و زیبا دارند و در ذهن همه ما اینطور جا افتاده که فرش های طرح دستباف و پا خورده بسیار ارزشمندند که علاوه بر این، بسیاری از افراد طرح های قدیمی و عتیقه را واقعا دوست دارند از این رو در نگاه همه ما فرش‌های وینتیج بی نهایت جذاب و چشمگیر است.

برای تبدیل یک فرش نو به وینتیج، روشهای ستنی و مکانیزه وجود دارد و البته لازم است که بدانیم فرش ما دستباف است یا ماشینی که همه این نکات در انتخاب روند کار، اهمیت دارد.

اگر فرش شما ماشینی باشد، در حین بافت و طبق نقشه از نخ‌هایی با رنگهای مختلف (کم رنگ تر و پر رنگ تر) با درجه ماتی متفاوت استفاده می‌شود. همچنین دستگاه بر روی فرش سایش ایجاد می‌کند و در نهایت یه فرش نو با طرح وینتیج خواهید داشت.

03 2 750x500 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

این روزها برای کهنه کردن فرش نو از محلول هیپوکلریت کلسیم استفاده می کنند که این محلول یک ترکیب شیمیایی است و استفاده بیش از حد آن، می‌تواند به فرش آسیب برساند که البته این روش توسط یک متخصص باید انجام شود.

برای خرید و فروش فرش های وینتیج میتوانید از مشاوره کارشناسان ساده کارپت بصورت رایگان بهره مند گردید.

قالی

قالی نوعی فرش است که نخ خاب آن شبیه پرز است و نسبت به گره ارتفاع دارد. قالی‌ها معمولا در مساحت ۶ متری یا بیشتر و در ابعاد متنوعی از جمله:  ۳×۲، ۳/۵×۲/۵، ۴×۳، ۵×۳/۵، ۶×۴، ۷×۵، ۱۰×۶ بافته می شوند.

قدیمی ترین قالی کشف شده مربوط به دوره ساسانی است که در سال ۱۹۴۹ توسط باستان شناسان روسی در دره پازیریک پیدا شد. هر چند به فرش‌های امروزی شباهت زیادی ندارد اما در گزارشات اینطور ذکر شده که این فرش زیبایی و طراحی منحصر بفردی داشته است و باستان شناسان قدمت و طول عمر این فرش را به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند.

قالی بافی در دوران صفویه، به بهترین درجه از بافت و کیفیت رسید. طراحی و نقشه فرش‌های این دوران بسیار به فرش‌های امروزی نزدیک است و تجارت فرش در دوران صفویه شکل گرفت و به یک کالای مهم تبدیل شد.

قالی بافی، بخش مهمی از تمدن ایران باستان است که سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده و این هنر باستانی طی قرن‌ ها با خلاقیت و نبوغ در تولید این محصول به کمال رسیده است.

قالیچه

قالیچه ها همان قالی هستند که در ابعاد و اندازه‌های کمتر بافته می‌شوند و عموما قالی‌هایی با مساحت ۴ متر و کمتر به عنوان قالیچه معرفی می‌شوند. متداول ترین ابعاد استاندارد، که برای بافت قالیچه در نظر می‌گیرند: ۲/۲۰ × ۱/۴۰ و ۲/۵ × ۱/۵ متر است.

مطالعه
انتخاب سایز مناسب کفش – نکات مهم در انتخاب سایز کفش

قالیچه ها زیر اندازهای پرزداری هستند که در گذشته نشانی از ثروت و اشرافیت تلقی می شدند اما امروزه این محصولات را به عنوان یک اکسسوری یا ابزار برای دکوراسیون محیط داخلی میشناسند و در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت با الیاف مختلف بافته می شوند. از قالیچه ها به عنوان صنایع دستی کشور نیز یاد می شود.

قالیچه ها بر اساس جنس الیافی که از آن بافته شده اند به ۵ گروه زیر تقسیم می شوند:

  • تمام پشم

  • چله پشم

  • تمام ابریشم

  • کف ابریشم

  • قالی گل ابریشم

گلیم

در گذشته‌های بسیار دور انسان برای حفظ خود از سرما و گرمای محیط به فکر افتاد تا برای خود از پوست حیوانات لباس تهیه کند. اما سختیِ جایی که می نشست او را بر آن داشت که به فکر زیر اندازی برای خود باشد تا از سرما، گرما و سختی زمین در امان بماند. کم کم به فکر افتاد تا از پشم و موی حیوانات برای خود زیرانداز تهیه کند. با ابداع روش های نخ ریسی، کم‌کم ایده بافت گلیم به ذهن بشر رسید و گلیم ابتدایی بافته شد. برخی از تاریخ نگاران معتقدند ابتدایی ترین گلیم، از ۲۵۰۰ سال پیش از تاریخ مسیح و در سرزمین مصر بافته شده است. در گذشته های نه چندان دور، گلیم اهمیت و ارزش بسیاری داشت و در جهیزیه نو عروسان حداقل یک عدد از آن وجود داشت.

برای بافت گلیم نیز همانند فرش بافی، دار قالی برپا و چله کشی می‌شود و نخ‌های تار بر روی دار بسته و آماده می‌شوتد، سپس بافنده‌ها پشت دار می‌نشینند و با نخ‌های پشمی رنگارنگ، نقش‌ها را پیاده می‌کنند. در حین بافت، حاشیه‌ها محکم می‌شود. اگر بدون تبحر این کار انجام شود، در نظم بافت و شکل گلیم خلل ایجاد میشود.

شاید بتوان گفت در هر جایی که پرورش بز، گوسفند و شتر رواج داشته، مردمانش به بافت گلیم نیز روی آورده اند. مردمان آسیای مرکزی، شرق اروپا و شمال آفریقا، اعراب، ترکمن، قفقاز، آذربایجان و … گلیم های دست بافت را به سبک منطقه خود بافته اند.

  • انواع گلیم

هر کدام از اقوام ترک، عرب، بلوچ، ترکمن، خراسان، عشایر و….. بر اساس نوع منطقه، سبک زندگی و آموزه های خود، گلیم مختص به منطقه خود را دارند. این گلیم ها، بر اساس نوع بافت، نقش بندی، ضخامت نخ ها و رنگبندی با هم متفاوتند و به بخش های زیر تقسیم میشوند:

    • شاهسون

    • بلوچی

    • قشقایی

    • ترکمن

    • لری

    • خمسه

    • افشاری

    • سنه

    • هرسین

    • زرندی

04 2 750x521 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

گبه

گبه عمدتا هنر دست قوم عشایر مناطق مختلف ایران مثل شیراز، کهکیلویه و … است. استان فارس در تولید گبه با حدود ۱۵۰ سال قدمت، پیشگام است. با توجه به تعداد ایلات مقیم استان فارس از جمله ایل قشقایی، ایل خمسه، ممسنی و قوم بختیاری به عنوان قطب بزرگ تولید گبه در کشور شناخته شده است. به خصوص گبه‌هایی که در قوم ایل قشقایی بافته میشود، جنبه جهانی دارد.

علاوه بر عشایر استان فارس، گبه در شهرهای دو گنبدان و باشت و چشمه بلقیس، ده شیخ و چرام از استان کهکیلویه، ده علیا، ده سفلی علیا، برازجان، روستای شول و ده کهنه از استان بوشهر نیز بافته می شود.

گبه‌ها به صورت ذهنی و بدون نقشه در طرح ها و نقش های متفاوتی بافته می شوند. در حقیقت بافنده فرش بر اساس خلاقیت و آنچه که در ذهن دارد، نقشی را می بافد. از این رو اگر هزاران گبه را در کنار هم قرار دهید، ۲ گبه کاملا شبیه به هم را پیدا نمیکنید.

گبه‌ها نیز همانند گلیم و فرش، بر روی دار بافته می شوند با این تفاوت که دار گبه عموما زمینی است و بر روی زمین قرار میگیرد. به این نوع دار و فرش بافی، مدل فارسی باف می گویند و البته برخی اقوام گبه را بر روی دارهای عمودی نیز میبافند.

گبه‌ها عموما به رنگ هایی با زمینه روشن بافته می شوند و شاید مهمترین دلیل آن این است که اکثرا با رنگ طبیعی پشم و موی بز بافته شده و بخش اعظمی از الیاف آن رنگرزی نمی شود.

  • انواع طرح های معروف گبه

  • طرح شیر

  • طرح خشتی

  • طرح خانه در هم

  • طرح حوض

  • طرح گل

  • طرح ایلاتی

  • طرح کف ساده

  • طرح درخت

  • طرح راه راه

 در گذشته گبه مستقیما از الیاف بدست آمده‌ی حاصل از ریسیدن پشم گوسفند و موی شتر یا بز بافته می شد. در نتیجه رنگ گبه‌های بافته شده به رنگ پشم و موی شتر و بز بود. با گذشت زمان، بشر ساخت و استفاده از رنگ‌های گیاهی و طبیعی را فرا گرفت و فرایند رنگرزی الیاف ریسیده شده باب شد. پیشرفت تکنولوژی و استقبال نسل جدید از گبه باعث شد تا روند رنگرزی الیاف، به سمت صنعتی شدن پیش برود. امروزه برای تنوع رنگی الیاف و سرعت در رنگرزی، از رنگهای شیمیایی برای رنگ کردن الیاف پشمی استفاده میکنند.

پادری

انواع پادری، اکسسوری‌های دکوراسیون فرش محسوب می‌شوند که علاوه بر حفظ بهداشت و پاکیزگی، در دکوراسیون محیط نیز نقش بسزایی دارند. قطعا همه ما، پادری‌ها را جلوی در ورودی، در حمام، سرویس بهداشتی و حتی در آشپزخانه دیده‌ایم. این فرش‌های کوچک، کارایی‌های بزرگ دارند.

هر کدام از انواع پادری، با توجه به جنس و طرحی که دارند، در فضای خاصی از محیط به خصوص منزل استفاده می‌شوند زیرا کارایی آنها با هم متفاوت است. به عنوان مثال، پادری حمام و سرویس بهداشتی، برای جلوگیری از انتقال رطوبت به سایر قسمت های منزل است.

پادری‌ها، یکی از انواع فرش هستند که در ابعاد کوچک‌تر بافته می‌شوند. این قالیچه‌های کوچک می‌توانند دستباف یا ماشینی باشند و از لحاظ جنس به ۴ دسته اصلی زیر تقسیم می شود.

این نوع پادری‌ها، از جنس فرش دستباف و گاها ماشینی است. تنوع بافت و جنس نخ در این نوع پادری ها بیشتر است.

جنس این پادری از گلیم است و نخ خاب آن بسیار کوتاه است و می‌توان گفت هیچ پرزی ندارد. معمولا جنس نخ پادری گلیم، کرک و پشم در هم تنیده است.

گبه نوعی فرش از خانواده قالی است و همچنین نخ خاب (پرزهای) بلندتر و تعداد نخ پود بیشتری دارد. طرح پادری گبه معمولا ساخته ذهن بافنده است.

پادری‌های وینتیج، طرح فرش‌های پاخورده قدیمی دارند که در سایز کوچکتر بافته شده‌اند. عمر طولانی و جذابیت جزو ویژگی‌های پادری وینتیج است.

خیلی مهم است که بدانید، از یک پادری چه انتظاری دارید و از آن برای کدام قسمت منزل استفاده ‌میکنید. در واقع هدف شما تعیین کننده جنس و ابعاد آن است. به عنوان مثال پادری جلو در ورودی باید پرزدار باشد تا با جذب خاک اضافه کف کفش‌ها یا رطوبت همراه آن، از ورود خاک و آلودگی به داخل منزل جلوگیری کند. همچنین، از آنجا که پاخور روی آن خصوصا با کفش بسیار است و مرتب باید تمیز شوند، مقاومت بالایی باید داشته باشد.

مطالعه
چه طور بفهمیم چه عینکی بهم میاد؟

99 - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

خرید فرش

خرید فرش، برای بسیاری از علاقمندان به صنعت فرش و به خصوص فرش دستباف به یک دغدغه تبدیل شده است. این روزها با توجه به شرایط اقتصادی، بسیاری از افراد سودجو، به دنبال سو استفاده از علایق دیگرانند. در نتیجه ممکن است فرشی را به قیمتی بیش از ارزش واقعی اش به فرد بفروشند. اگر به دنبال خرید فرش دستباف خوب هستید، باید به یک سری نکات توجه کنید تا بهترین فرش دستباف را به قیمت واقعی اش بخرید.

اول باید بدانید به دنبال چه فرشی هستید؟ قالی؟ قالیچه؟ گلیم؟ گبه؟ وینتیج؟ چه نقشی از آن را برای فرش کردن فضایتان در نظر دارید. نقش و ترکیب رنگی فرش را به صورت کلی بدانید. مثلا میخواهید فرش انتخابی تان طرح کلاسیک داشته باشد یا مدرن؟ رنگ شاد داشته باشد یا خنثی؟ با چه ترکیب رنگی؟

کیفیت فرش، مهمترین نکته در انتخاب آن است و اهمیت آن از طرح و رنگ فرش نیز بیشتر است. کیفیت فرش تضمین کننده طول عمر و استفاده مفید شما از فرشتان خواهد بود. بافت فرش اولین و مهمترین عامل در بررسی کیفیت فرش است. استحکام، گره، تراکم و نظم را از بافت فرش می‌سنجند.

خرید آنلاین فرش یکی از روش‌های نوین خرید است که این روزها بازار داغی دارد. بسیاری از افراد خرید اینترنتی فرش را تایید می‌کنند. هر چند بررسی کیفی فرش‌ها به روش سنتی امکان پذیر نیست اما فروشنده بازار اینترنتی، شما را در خرید بهتر فرش و بررسی کیفی آن راهنمایی می‌کند.

مجموعه فرش دستباف ساده کارپت یک مرکز خرید اینترنتی فرش است که با داشتن مرکز مشاوره رایگان، شما را راهنمایی و تمام نکات ذکر شده را بررسی می‌کند. شما می‌توانید با اعتماد کامل به کیفیت فرش‌ها و محصولات ارائه شده به راحتی و به صورت اینترنتی، خرید آنلاین فرش داشته باشید. مشاوران ما در ساده کارپت به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد و فقط کافیست با ما در تماس باشید و خرید آنلاین انواع فرش را به راحتی و با چند کلیک ساده انجام دهید.

فروش فرش

فروش فرش دستباف، صرفا یک شغل و حرفه نیست بلکه یک شغل حرفه‌ای است. فرش از دیر باز در خانه هر ایرانی وجود داشته و جزو اولین مایحتاج‌های زندگی محسوب می‌شود. فرش در جهیزیه هر دختری بوده است و بعدها در قوانین و رسوم ازدواج، خرید حداقل یک تخته از آن به داماد محول گردید.

 اگر به تاریخچه خرید و فروش فرش نگاه کنیم، بسیاری از خانه‌ها مبلمان و اکسسوری‌های دکوراسیون نداشتند. اما فرش تنها کالایی بود که در تمام خانه‌ها وجود داشت.از این رو بازار فروش آن همیشه داغ بوده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های فرش های دستباف، جنس الیافی است که فرش را با آن بافته‌اند. تمامی فرش‌ها از ۳ نخ تار، پود و خاب شکل می‌گیرند. هر کدام از این نخ‌ها از الیاف مختلفی ریسیده می‌شوند و ویژگی مشترک همه آنها این است که ماهیت طبیعی دارند یعنی توسط طبیعت تولید می‌شوند، مثل پشم، ابریشم، کرک، پنبه، کتان و … اما ویژگی و ظرافت آنها با هم متفاوت است.

ساده کارپت یک فروشگاه بزرگ و مرکز فروش انواع فرش، گبه، گلیم، فرش وینتیج، انواع پادری و کلیه اکسسوری های وابسته به فرش مثل پاف، رانر فرش، کوسن، تابلو فرش، سبد فرش و حتی اکسسوری های مد و فشن مثل کیف فرش، صندل فرش و کمربند فرش است. با ورود به سایت مجموعه فرش دستباف ساده کارپت انواع محصولات وابسته به فرش را خواهید دید.

فروش فرش دستباف کار آسانی نیست به خصوص اگر بخواهید به یک خبره بفروشید اما خیلی هم کار سختی نیست فقط کافیست اراده قوی داشته باشید و قوانین فروش را بدانید. خیلی ها معتقدند در این شرایط اقتصادی کسی پول و بودجه برای خرید فرش ندارد. اما فراموش نکنید، فرش جزو اقلام و کالاهای مصرفی مهمی است که همه به آن نیاز دارند.

قیمت فرش

قیمت فرش را با توجه به ماهیت آن تعیین می‌کنند و البته برای بسیاری از فرش ها قیمتی نمیتوان تخمین زد اما گروه زیادی از فرش‌ها نرخ مشخص و تعیین شده‌ای دارند. فاکتورهای متعددی در قیمت‌گذاری انواع فرش نقش دارند. برخی از عواملی که در قیمت فرش تاثیرگذارند در زیر مشخص شده است.

  • ابعاد و مساحت فرش

  • سن فرش

  • رج فرش

  • تراکم بافت فرش

  • نوع بافت فرش

  • جنس الیاف فرش

  • نقشه فرش

  • سبک رنگرزی الیاف فرش

  • دستباف یا ماشینی بودن فرش

  • ظرافت بافت فرش

  • هویت منطقه‌ای فرش

برای تعیین قیمت فرش، یک تیم کارشناسی، مربوط به کمیسیون ارزیابی شرکت سهامی فرش ایران فعالیت دارند. این کارشناسان خبره و با تجربه، فرشها را از نظر ماهیت و ویژگی های محصول و جنبه حقوقی کالا، بررسی می‌کنند و البته ممکن است قیمت فرش گاهی بر اساس قانون قیمت گذاری و هم مسیر شدن با رقبا کاهش یا افزایش یابد.

فرش چهل تکه، نوعی فرش دستبافت است که از دوخته شدن چند تکه فرش ایجاد می‌شود. فرش‌هایی که به هر دلیلی آسیب دیده‌اند و قابلیت یا ارزش رفو و ترمیم ندارند را انتخاب می‌کنند و بخش‌های سالم و آسیب ندیده را جدا می‌کنند. این بخش‌ها بر اساس نظمی خاص و با توجه به سلیقه دوزنده، به یکدیگر دوخته می شوند. کالای جدید، یک  فرش چهل تکه است که طرفداران بسیاری نیز دارد.

قیمت فرش چهل تکه را بر اساس ماهیت و هویت تکه‌ها تعیین می‌کنند. هر چه تکه‌ها، از یک فرش قدیمی‌تر جدا شده باشند، قیمت فرش چهل تکه بیشتر است.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در تمام فرش‌های چهل تکه، همه تکه‌ها مربوط به یک فرش نیست. گاهی ترکیبی از تکه‌های چند فرش به هم دوخته می‌شوند و ممکن است تکه‌هایی از فرش مشهد، یزد، کاشان و قم را به هم بدوزند. در این صورت قیمت هر تکه از فرش بر اساس ماهیت آن تخمین زده شده و با هم جمع می‌شوند و در نهایت قیمت فرش چهل تکه مشخص می‌شود.

برای مشاهده قیمت انواع فرش می‌توانید به بخش محصولات سایت فرش دستباف ساده کارپت مراجعه کنید و یا برای مشاوره خرید با ما تماس بگیرید.

نیم قرن سابقه با اطمینان از اصالت و کیفیت کالاهای مجموعه ساده کارپت بهمراه ارائه مشاوره رایگان خرید و فروش انواع فرش، ما را از سایر رقبا متمایز نموده است.

logo sade - انواع فرش دستباف ، پادری ، گبه ، گلیم و کاربردهای آنها

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.