رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

اقتصاد رفتاری چیست؟

اقتصاد رفتاری چیست؟

اقتصاد رفتاری یک رشته نسبتا جدید هست، که با نگاه روان­شناسی تصمیمات و رفتارهای افراد در زمینه های مختلف اجتماعی اقتصادی را توضیح میدهد .در اقتصاد رفتاری، تلفیق بینش­های روان­شناسی با دانش اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی و بازاریابی این امکان را فراهم می­کند تا بفهمیم چرا افراد در موقعیت های مختلف انتخاب­هایی می­کنند که نه تنها برایشان مفید و بهینه نیست بلکه به ضرر آن ها تمام می شود.

این حقیقت که افراد اغلب بهترین انتخاب ممکن را ندارند و رفتاری به ظاهر غیرمنطقی انجام می دهند با فرضیه­های موجود در اقتصاد، سیستم های حقوقی، قوانین طرح ریزی سیاست ها و حتی مدل های کسب و کار کاملا تناقض دارد، زیرا آن ها اکثرا به وسیله ی یک سیستم فکری اقتصادی سنتی ارائه داده می شوند.(۱)

اقتصاد رفتاری به بررسی نحوه رفتار انسان میپردازد، و عواملی که محدودیت ها و موانع شناخت انسان را در بازار (رفتارهای اقتصادی) نشان میدهد. (۲, ۳)

شاید برایتان این سوال پیش آید که به صورت کلی رفتار انسان چه تاثیری بر روی اقتصاد دارد؟ ترجیحات اجتماعی و اقتصادی افراد تا حد زیادی میتواند به بافت سازمانی و اجتماعی که در آن هستند وابسته باشد، اما افراد اغلب ترجیحات مشخص و یکسانی ندارند، به عنوان مثال ترجیحات افراد در طول زمان تغییر می کند.

یک فرد ممکن است در دهه بیست سالگی خود پوشیدن لباس های اسپرت را دوست داشته­باشد ولی در دهه سی­سالگی ترجیحات او به پوشیدن لباس­های کلاسیک تغییر کند؛ این تغییرات باعث هدررفت در هزینه­های مالی می­شود، پس در نتیجه روش اقتصاد سنتی که رفتار اقتصادی انسان را قابل پیش­بینی و با ثبات در نظر می­گیرد احتمالا ضررهای زیادی را متحمل می­شود.

مطالعه
حواله بانکی چیست؟

با بررسی رفتار انسان از دیدگاه اقتصاد رفتاری تا حد زیادی می­توان اقدامات افراد را قابل درک و پیش­بینی در نظر گرفت حتی اگر انتخابی منطقی، باثبات و باحداکثر مطلوبیت نداشته­باشند.

از تغییرات مهمی که اقتصاد رفتاری در حوزه اقتصاد ایجاد کرده­است، اهمیت نیاز به دیدگاه­های چندبعدی و استفاده از بینش و دانش حوزه­ها و علوم مختلف است. به این ترتیب اقتصاد رفتاری تفکر چند رشته ای را تحریک میکند، این تفکر چندرشته­ای به بینش­هایی نه تنها از روان­شناسی بلکه جامعه­شناسی، حقوق، علوم­سیاسی، زیست­شناسی و غیره متکی است و براساس این بینش­های جدید، اقتصاد رفتاری به فرصتی برای ساخت مدل­های نظری جدید منجر میشود که در انعکاس رفتار حقیقی واقع بینانه تر و دقیق تر عمل میکند.

تاریخچه اقتصاد رفتاری

مانند بسیاری دیگر از زمینه های علوم و دانش، تعیین تاریخ مشخصی که بتوان آن را شروع و تولد اقتصاد رفتاری در نظر گرفت دشوار است. نشانه هایی در مورد تفکر رفتاری را می توان در مقاله ای که در سال ۱۷۳۸ توسط دنیل برنولی (Daniel Bernoulli) منتشر شد، ردیابی کرد. او در مقاله خود به بیان این نظریه پرداخت که شادی افراد در هنگام دریافت مقداریکسانی پول یا ارزش روانی که دریافت مقدار یکسانی پول در افراد مختلف برمی انگیزد، باتوجه به مقدار ثروت اولیه فرد دریافت کننده، متفاوت است.

به نظر میرسد اقتصاد رفتاری چندین آغاز داشته است. اولین آن در دهه ۱۹۴۰ با نوشته های کاتونا (Katona) در نظر گرفته شده است. در سال ۱۹۴۰ جورج کاتونا کتابی با عنوان یادگیری، سازمان دهی، به خاطرسپاری: مطالعات روانشناسی آموزش و یادگیری منتشر کرد و باعث شد جایگاه آموزش در اقتصاد رفتاری اهمیت پیدا کند.

مطالعه
ورق استیل 410 چه ویژگی هایی دارد

بعد از آن در سال های ۱۹۴۲ کتاب جنگ بدون تورم: رویکرد روانشناختی به مشکلات اقتصادی جنگ و در سال ۱۹۴۷ کتاب نقش داده های روانشناسی در تحلیل اقتصادی منتشر کرد.

کار اصلی او در دهه ۱۹۵۰ تحلیل روانشناختی داده­های اقتصادی بود. کاتونا، هاروی لیبنستاین (Harvey Leibenstein) و هربرت سایمون (Herbert Simon)  به عنوان سه شخصیت بزرگِ آغاز کننده مسیر اولیه اقتصاد رفتاری شناخته می شوند.آنها کتاب ها و مقالات زیادی در این حوزه نوشته اند، و توانستند توجه گروه زیادی را به نظریات خود جلب کنند؛ اما به صورت کلی باعث تغییر بنیادی درعلم اقتصاد نشدند.(۴, ۵)

آغاز دوم اقتصاد رفتاری در دهه ۱۹۷۰ با کانمن و توروسکی( Kahneman and Tversky) بود، که به آنها اقتصاد دانان رفتاری جدید می گویند. اقتصاد رفتاری جدید از نظریات این گروه تاثیر گذار که شامل توروسکی، کانمن، آکرلف (Akerlof) و ریچارد تالر(Thaler) تشکیل شده است. مقالات مهم کانمن و توروسکی که علم اقتصاد را متحول کردند در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ منتشر شدند، همچنین آکرلوف در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل اقتصاد شد.

گروه سوم اقتصاد دانان رفتاری که از سال ۱۹۸۵ آغاز به کار کردند شامل جورج لوونستین (George Lowenstein)، آندره شلیفر (Andrei Shleifer)،  کالین کامرر(Colin Camerer)،  دیوید لیبسون(David Laibson)، متیو رابین(Mathew Rabin)، سندیل مولایناتان (Sendhil Mullainathan) و راج چتی (Raj Chetty) هستند. محبوبیت رشته اقتصاد رفتاری بعد از سال ۲۰۰۲ افزایش پیدا کرد، یعنی زمانی که کانمن جایزه نوبل اقتصاد را برای ورود رشته روانشناسی به حوزه اقتصاد دریافت کرد.

مطالعه
آیا مخازن استیل برای ذخیره آب مناسب هستند ؟

بعد از آن در سال ۲۰۰۸ اظهارات گرین اسپن (Alen Greenspan) در مقابل کنگره ایالات متحده آمریکا راجع به درست نبودن مفروضات برخی از سیاست های اقتصادی، آگاهی نسبت به این حوزه افزایش پیدا کرد. نقطه عطف مهم دیگر این رشته در سال ۲۰۱۰ با تاسیس واحد رسمی اقتصاد رفتاری در کابینه دولت انگلستان توسط دیوید کامرون رقم خورد.

این واحد تیم بینش­ رفتاری (Behavioral Insights Team) نامیده شد. BIT شروع به پیشنهاد و طراحی سیاست­هایی کرد که منجر به موفقیت­های چشمگیر در حوزه هایی شد که قبل از آن با رویکرد اقتصاد متعارف بسیار ناکارآمد، گران و غیربهینه انجام می شد. یافته ها و موفقیت های تیم بینش رفتاری منجر به افزایش علاقه به اقتصاد رفتاری شد که قبلا با انتشار کتاب هایی مانند تلنگر(ریچارد تالر و سانستین، ۲۰۰۹)، تفکر سریع و کند (دنیل کانمن،۲۰۱۱) و سه گانه آریلی، نابخردی های پیش بینی پذیر، جنبه های مثبت بی منطق بودن و پشت پرده ریاکاری زمینه سازی شده بود (۱)

منبع:https://hamedzarandi.ir/behavioral-economics

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.