رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن

بیمه مسئولیت ساختمان یا بیمه ساختمان برای جبران خسارت های ناشی از کار ایجاد می شود و برای افرادی که در عملیات ساختمانی و عمرانی مشغول هستند مناسب است. بسیاری از اتفاقات و خسارت های ناشی از کار جبران ناپذیر هستند، اینجاست که بیمه ساختمان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد و بهتر است هر شخص واجد شرایطی از این بیمه استفاده کنند.

این مدل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به دو صورت بیمه با نام و بیمه بی نام صادر خواهد شد. بیمه ساختمان به نشانی محل ساخت ارسال خواهد شد که می توان این کار را از طریق بیمه بی نام انجام داد. برای اینکه بیشتر با بیمه مسئولیت ساختمانی آشنا شویید تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟

برای گرفتن اطلاعات بهتر است که ماده ۶۶ قانون سازمان تامین اجتماعی را مطالعه کنید. منظور از بیمه ساختمانی این است که افرادی در یک عملیات ساختمانی مشغول به کار هستند. هر کدام مسئولیت یک بخش را بر عهده دارد و تنها کارفرمایان، ناظرین، مجریان، شرکا و مشاورین نمی‌ توانند از این بیمه استفاده کنند.

بیمه ساختمان از جمله بیمه های مسئولیت بدنی است که در قوانین جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورتی که اتفاق ناگواری برای کارگران عملیات ساختمانی به وجود بیاید خسارات بسیار سنگینی برای کارفرما به وجود می آید.
5 1024x576 - بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن
به خصوص اگر سازمان تامین اجتماعی از این کار با خبر شود هزینه آن را تماما از کارفرما دریافت خواهد کرد و به فرد آسیب زده پرداخت می کند. بیمه ساختمان امری بسیار ضروری برای کارفرمایان است و باید از آغاز کار کارگران خود را بیمه کنند.

مطالعه
تعمیر ماشین ظرفشویی زیمنس

چرا بیمه ساختمانی اهمیت بسیار بالایی دارد؟

بیمه نامه ساختمانی دارای عنوان های دیگری مانند بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران ساختمانی، بیمه ساختمانی و بیمه حوادث است. لذا در مقابل کاری که کارگران انجام می دهند کارفرمایان وظیفه دارند برای آنها بیمه تشکیل دهد. از مهم ترین این بیمه ها می توان به بیمه ساختمان اشاره کرد که زیرمجموعه برای بیمه کارفرما در قبال کارگران محسوب می شود.

شرکت هایی که این بیمه را ارائه می‌ دهند قصد دارند تمام حوادث و ریسک های یک پروژه ساختمانی را پوشش دهند. بنابراین این بیمه در تمام مراحل ساختمان سازی مانند گودبرداری، تخریب و ساخت و ساز به کمک افراد می آید. در نتیجه آنجایی که پروژه های ساختمانی دارای خطر و ریسک بسیاری هستند بهتر است که کارفرما برای بیمه کردن کارگران و کارمندان خود اقدام کند.

اصطلاحات مهم در بیمه مسئولیت ساختمانی

قبل از اینکه به بیمه کارگران و کارمندان خود بپردازید بهتر است از یک سری اصطلاحات مهم در بیمه آشنا شوید. تعدادی از این اصلاحات عبارتند از:
3 3 1024x576 - بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن

خسارات بدنی

این خسارت می تواند شامل فوت یا نقص عضو کارگران و کارکنان شود که بیمه آن به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

نقص عضو

این آسیب ها منجر به فوت نخواهد شد اما در یکی از اعضای بدن آنها آسیب جدی می‌ افتد. به عنوان مثال قطع نخاع می تواند یکی از این آسیب‌ ها باشد که باید به صورت دیه پرداخت شود.

مطالعه
ارز مون ریور MOVR چیست؟

دیه

در دین اسلام فردی که دچار خسارات بدنی و جانی می شود موظف است که به طرف مقابل خود یک دیه پرداخت کند. مقدار دیه از طریق یک قانون از پیش مشخص شده تعیین می شود.

اشخاص ثالث

اشخاص ثالث به افرادی گفته می‌ شود که به هیچ ارتباط خاصی با موضوع بیمه ندارند.

اماکن مرتبط

این اماکن در اجرای پروژه ساختمانی شامل اقامتگاه کارگران، رستوران و غیره است.

پیمانکاران فرعی

در اجرای پیشبرد یک پروژه، کارفرما و پیمانکاران اصلی حضور ندارند و بعضی از بخش ها در دست پیمانکاران فرعی قرار دارد.
1scale1d 1024x576 - بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن

ترتیب نسبی حق بیمه

در صورتی که اطلاعات نادرست مثل تعداد کاربران در هنگام ثبت حادثه انجام شود، خسارت طبق انتخاب ریسک واقعی مرتبط به حق بیمه ای که باید پرداخت شود به بیمه پرداخت خواهد شد.

محدوده مورد بیمه

تمام محل های اطراف و اماکن مورد بیمه، جزء بیمه به شمار می‌ آیند و در صورت هر گونه خسارات آنها نیز بیمه خواهند شد.

تفاوت بیمه مسئولیت ساختمان با بیمه حوادث ساختمانی

از آنجایی که بیشتر افراد این دو بیمه  را شبیه هم می دانند ولی در واقع تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند و می توان گفت این دو مقوله کاملا جدا از هم هستند.

اولین تفاوت آنها در انفرادی و گروهی بودن آن است. به عنوان مثال بیمه نامه حوادث به صورت انفرادی انجام می شود، ولی بیمه ساختمانی به دلیل اینکه وظیفه دارد یک بیمه نامه در قبال کارکنان یا کارگران خود تنظیم کند باید از مواردی بهره ببرد که از تمامی خدمات استفاده می کند.
1 11zon 1 - بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن

مواردی که مشمول استفاده از بیمه مسئولیت ساختمانی نمی شود چیست؟

بعضی از موارد و خساراتی را نمی توان جزء بیمه ساختمانی حساب کرد و بیمه گذار نمی تواند در این خصوص اعتراض کند. پیشنهاد می‌ کنیم قبل از از انجام بیمه موارد زیر را به خوبی مطالعه کنید این خسارات عبارتند از:

  • خسارت هایی که برای جنگ انقلاب شورش اعتصاب و چنین مواردی است را نمی‌ توان جزء بیمه حساب کرد.
  • خسارت هایی مثل عدم رعایت قوانین و نظامات دولتی
  • آسیب و خسارتی که خارج از اختیار بیمه دهنده باشد مانند زلزله، سیل، رانش زمین و دیگر موارد حادثه های طبیعی هستند که فرد بیمه گذار مسئول این حوادث است.
  • در نهایت خساراتی که از طرف شرکا، مجریان، ناظرین، مشاورین، همسر، پدر و مادر، اولاد و اجداد اتفاق بیفتد از طرف شرکت بیمه کننده پرداخت نخواهد شد.
مطالعه
تعمیر ظرفشویی در اندیشه

6 1 1024x576 - بیمه مسئولیت ساختمانی چیست؟ | خسارات تحت پوشش و هزینه آن

چه عواملی در انتخاب قیمت بیمه ساختمانی تاثیر می گذارد؟

عوامل بسیاری در انتخاب و قیمت بیمه ساختمانی مهم است که در هنگام خرید اهمیت بسیاری خواهد داشت. در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

مرحله اولی که در تعیین نرخ بیمه باید در نظر بگیرید مربوط به پروژه و محل کار متراژ بنای در حال ساخت است. به عنوان مثال تخریب، گودبرداری، اسکلت سازی بتن، نازک کاری و سفت کاری در تعیین نرخ بیمه تاثیر دارد.

از دیگر موارد برای تعیین نرخ، مدت زمان بیمه ساختمانی است. که مدت بیمه ساختمانی در شرکت‌ های بیمه کننده به مدت ۳۶۵ روز است. بنابراین به این نتیجه می‌ رسیم که مدت زمان بیمه در انتخاب نرخ بیمه ساختمان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

برای هرگونه مشاوره حقوقی املاک اینجا کلیک کنید.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.