رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی ؟

Ductsplit better or split3 min - داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی ؟

داکت اسپلیت بهتر است یا تهویه هوا؟ به طور کلی کولر گازی اسپلیت داکت از جمله پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع در سازه های مختلف مسکونی و ساختمانی، تجاری و اداری می باشد. این واحدها به دلیل عملکرد دوگانه سرمایش و گرمایش در فصول مختلف سال از جمله تابستان و زمستان مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، تهویه مطبوع داکت اسپلیت از دو بخش تشکیل شده است: یک یونیت خارجی و یک پانل داخلی.
پنل خارجی این دستگاه ها در فضای باز نصب و راه اندازی می شود. از طرفی اسپلیت بلوک داخلی و تهویه مطبوع در داخل سازه نصب و اجرا می شود. پنل کولر گازی معمولاً در امتداد سطح دیوار نصب و جابجا می شود. یونیت داکت اسپلیت نیز در فضای سقف کاذب در زیر سقف قرار می گیرد. مقایسه داکت اسپیلت با کولر گازی ارتباط و تعامل بین پنل های داخلی و خارجی این دستگاه ها از طریق لوله های مسی و کابل های رابط انجام می شود. فرآیند توزیع هوا در اتاق از طریق کانال های هوا انجام می شود که به کانال ها تقسیم می شوند. و این در حالی است که کولر گازی برای انتشار هوا به محیط نیازی به مجرای هوا ندارد.
برای تعیین اینکه آیا یک کانال اسپلیت یا یک سیستم تهویه خوب، باید تفاوت‌های این نوع سیستم‌های تهویه را روشن کنیم.
تفاوت کانال اسپلیت و تهویه مطبوع
۱- مکانیسم کار
وقتی صحبت از خوب بودن سیستم اسپلیت یا تهویه مطبوع می شود، بررسی نحوه عملکرد این دستگاه ها می تواند بسیار مفید باشد. فرآیند خنک‌سازی و خنک‌سازی محیط یک فرآیند تقسیم‌بندی است که از طریق خنک‌سازی گاز مبرد صورت می‌گیرد. بنابراین برای پخش هوای سرد ابتدا مبرد توسط کمپرسور دستگاه فشرده شده و به سمت اواپراتور حرکت می کند.
پس از فیلتر و پاکسازی آلودگی، هوای خنک توسط یک فن برقی قوی اسپلیت داکت به محیط داخلی دمیده می شود. فرآیند گرمایش این سیستم ها از طریق نصب رجیستر آب گرم و جریان آب گرم تولید شده توسط دیگ بخار یا پک دیواری اجرا می شود. در همین حال، فرآیند سرمایش و گرمایش یک تهویه مطبوع توسط چرخه تبرید هدایت می شود.
بنابراین با توجه به قدرت حرارتی آب می توان نتیجه گرفت که توان حرارتی سیستم های مجزا بیشتر و بیشتر از تهویه مطبوع است.
۲- قدرت سرمایش و گرمایش
از دیگر تفاوت های اسپلیت داکت و کولرگازی می توان به قدرت سرمایش و گرمایش این دستگاه ها اشاره کرد. از این رو می توان همزمان در نور با مواد منفجره قوی و قوی و کانال های توزیع را با سرعت ثابت و متعادل در چند فضا خنک و هوای تازه را پخش کرد. بنابراین هوای مطبوع و مطلوب به صورت یکپارچه و یکنواخت در سراسر محیط جریان دارد. از طرفی کولر گازی ها فقط باید یک محیط کوچک را خنک و گرم کنند. در نتیجه برای محیط های کوچک کولر گازی گزینه های مناسب و مفیدی هستند.
بنابراین داکت های اسپلیت برای خنک کردن مناطق مختلف مناسب هستند، اما کولرهای گازی اسپلیت برای خنک کردن مناطق کوچک و بسته مناسب هستند.
۳- سطح و کمیت صدا
در مورد بهتر بودن کانال اسپلیت یا کولر، توجه به سطح و حجم این دستگاه ها در حین کار می تواند مفید باشد. در این زمینه باید توجه داشت که میزان صدای پارتیشن کانالی نسبت به کولرگازی نسبتاً بالاتر است. دلیل اصلی این امر استفاده از فن های بزرگ و قدرتمند در ساخت کندانسور و یا در یونیت خارجی دستگاه می باشد. البته استفاده از عایق صوتی در کاهش سطح صدای کانال اسپلیت بسیار موثر و کارآمد است.
۴- نحوه نصب و استفاده
توجه به نصب و اجرا نیز می تواند به خریداران کمک کند تا به این سوال پاسخ دهند که کدام کولر گازی کانالی بهتر است یا تهویه مطبوع. پانل پارتیشن داکت داخلی در فضای سقف کاذب قرار می گیرد و با توجه به ابعاد استاندارد و بهینه به راحتی نصب می شود. وزن مناسب دستگاه داخلی مانع از اشغال فضای اضافی و مفید در سازه می شود. علاوه بر این، نصب و استفاده از داکتورک اسپلیت هیچ گونه تاثیر منفی یا مخربی بر نما و نمای بصری ساختمان نمی گذارد.
یونیت تهویه مطبوع داخلی بر روی سطح دیوار نصب و راه اندازی می شود و برای چشم انسان باز است. علاوه بر این، کندانسور یا پانل اسپلیت خارجی زمانی که بر روی دیوار خارجی ساختمان و در فضای بیرونی قرار می گیرد، تاثیر بصری و فرم ساختمان را تغییر می دهد و این تصور را ایجاد می کند که سازه برای فضا مناسب نیست. بنابراین، تهویه مطبوع گزینه مناسبی برای مکان های بدون سقف است.
۵- عمر طولانی
سیستم تهویه بر اساس آخرین تکنولوژی ها و تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده است. استفاده از قطعات و لوازم اورجینال در ساخت این دستگاه باعث افزایش استفاده و عمر بهینه سیستم شده است. در این خصوص باید توجه داشت که عمر ترک کانال حدود ۱۰-۱۵ سال می باشد. از طرفی عوامل محیطی و شیمیایی بر عمر کولر گازی تاثیر بسزایی دارد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.