رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا شما احساس می کنید این پاسخ باید گزارش شود.

Please briefly explain why you feel this user should be reported.

جایی برای اشتراک دانش و ساختن دنیایی بهتر!!

بهترین جا برای اشتراک ایده ها و کمک به دیگران برای انتشار بیشتر علم و دانش!!

aalan

یک سوال Latest Articles

وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

 

turn computer does not turn 01 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

روشن نشدن کامپیوتر

 

چگونه کامپیوتر روشن نمی شود را درست کنیم؟

برای کسی که با کامپیوتر سر و کار دارد یکی از بدترین اتفاقات روشن نشدن کامپیوتر است. علاوه بر وارد کردن استرس به فرد باعث اتلاف وقت او نیز می‌ شود. بخش اعظم نگرانی و استرس فرد مربوط به فایل ها، اسناد، فیلم ها، تصاویر و … است که در کامپیوتر وجود دارد. آیا با خرابی و یا روشن نشدن کامپیوتر موارد گفته شده نیز دچار مشکل می شوند؟ ما در این مقاله قصد داریم به شما آموزش راه اندازی کامپیوتر خودتان را بدهیم.

این مقاله هم برای افزایش دانش و اطلاعات عمومی مفید است و هم برای افرادی که با خرابی و خاموش شدن سیستم خود روبرو هستند. افرادی که با خرابی و روشن نشدن سیستم خود مواجه هستند و این مقاله را می خوانند در اتلاف وقت، هزینه تعمیرات سیستم ، هزینه بک آپ از اطلاعات ، بررسی انتخاب یک مرکز سرویس معتبر و … صرفه جویی می کنند و با هزینه خیلی کمتر و در اسرع وقت، خود مشکل سیستم شان را برطرف می‌ کنند. با بررسی کردن موارد زیر می توان به دلیل خرابی و روشن نشدن سیستم پی برد.

 

turn computer does not turn 02 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

برای روشن شدن کامپیوتر سالم بودن و اتصال دو شاخه به پریز برق را بررسی کنید

 

بررسی اتصال ها و محافظ برق کامپیوتر

باید ابتدا سالم بودن و اتصال دو شاخه به پریز برق یا قطع نبودن برق را مورد بررسی قرار داد و از سالم بودن آن ها اطمینان داشت. در صورت وصل بودن سیستم به یک محافظ برق و یا منبع یو پی اس باید آن را مورد بررسی قرار داد. در مواردی که محافظ برق روی زمین قرار دارد احتمال خاموش شدن آن توسط کودک و یا حیوانات خانگی وجود دارد، پس باید محافظ برق را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار داد. زیرا علاوه بر مشکل روشن نشدن سیستم خطر برق گرفتگی نیز وجود دارد.

 

در مواردی ممکن است که دکمه ی پاور محافظ برق دچار مشکل شده باشد و نتواند در حالت روشن قرار بگیرد و یا حتی محافظ  برق  به دلیل قطع و وصل شدن برق ، تمام شدن عمر مفید محافظ برق ، جذب کردن ولتاژ بالا و … سوخته باشد. اگر محافظ بوی بد دارد و یا سر و صدای زیادی دارد از علائم خرابی و ایجاد مشکل برای محافظ است. پس به این علایم باید توجه کرد و قبل از این که دچار مشکل سوختگی شود تعمیر و یا تعویض شود.

مطالعه
در جه مواقعه ای باید لیزر مو انجام داد و دستگاه مناسبق برای این کار کدام است؟

 

تست کردن کابل پاور

برای این که سالم بودن کابل پاور را تست کرد باید آن را با کابل دیگر تعویض کرد و یا با در دسترس نبودن کابل باید از خم نبودن و له نبودن کابل اطمینان پیدا کرد.

 

گردگیری سیستم

به مرور زمان گرد و غبار وارد کیس می شود و بر روی سطح قطعات سخت‌ افزاری می‌نشیند. نشستن گرد و غبار بر روی پردازنده ، فن سی پی یو و خنک کننده مستقیم بر روی آن ها تأثیر می گذارد و باعث ضعیف عمل کردن و بعد اختلال در آن ها می‌ شود.

 

برای تمیز کردن قطعات سخت افزاری سیستم می توان از بلور یا دستمال تمیز استفاده کرد. بلور وسیله‌ ای است که برای بادگیری قطعات الکترونیکی و تابلوهای برق استفاده می‌ شود و شکل ظاهری آن مانند سشوار است اما میزان باد تولیدی توسط آن بیشتر است.

 

turn computer does not turn 03 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

گاهی ورود غبار به کیس باعث کامپیوتر روشن نمی شود

 

بررسی باتری COMS

باتری  COMS بر روی مادربرد قرار دارد و از تراشه های نیمه هادی است که وظیفه ذخیره اطلاعاتی نظیر ساعت ، تاریخ ، تنظیمات سخت افزاری و … را دارد. در زمان خاموش بودن سیستم این تراشه هم چنان به کمک باتری مادربرد مشغول فعالیت است. خرابی یا پایان عمر مفید باتری COMS یکی دیگر از موارد روشن نشدن سیستم است.

 

تست کردن رم

تست کردن رم مستلزم دانش در خصوص آن است. برای به دست آوردن اطلاعات کافی می توان از مقاله هایی که در مورد رم تهیه شده است استفاده کرد. اما از ساده ترین راه ها می توان به خارج کردن رم از اسلات اشاره کرد. به طوری که رم را خارج کرده و دوباره در جای خود گذاشت. یا اگر بیشتر از یک رم در اسلات وجود دارد می توان همه آن ها را خارج کرده و فقط با یک رم سیستم را روشن کرد.

 

turn computer does not turn 04 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

گاهی دلیل روشن نشدن کامپیوتر متصل نبودن دکمه پاور به مادربرد می باشد

مطالعه
چطور از سایت videohive رایگان دانلود کنیم { آپدیت جدید 2022 }

 

متصل نبودن دکمه پاور به مادربرد

این گزینه زیاد رایج نیست و به ندرت اتفاق می‌ افتد اما باید همه گزینه های احتمالی را در نظر گرفت و آن ها را بررسی کرد. دکمه پاور به وسیله دو سیم قرمز و مشکی به مادربرد وصل است. ممکن است سیم ها به طور ایمن به مادربرد وصل نشده باشند و در نتیجه دکمه پاور کار نمی کند و برای روشن شدن سیستم کد دستوری را صادر نمی کند. اگر مشکل از دکمه پاور بود می‌ توان به جای آن از دکمه ریست استفاده کرد. ممکن است با فشار دادن دکمه ریست سیستم روشن شود.

 

بررسی مانیتور

بررسی کردن مانیتور از دیگر مواردی است که حتماً باید چک شود و سالم بودن و اتصال درست آن اطمینان حاصل کرد .زیرا مواردی بوده است که زمان روشن کردن سیستم ، کیس روشن شده ولی مانیتور روشن نمی شود و بسیاری بر این باورند که مشکل روشن نشدن از کیس است. در این مواقع باید کابل های پشت مانیتور را خارج کرده و دوباره وصل کرد. خواندن مقاله های مربوط به مانیتور نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

turn computer does not turn 05 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

ویروس یکی دلایل روشن نشدن کامپیوتر می باشد

 

بررسی آلوده نبودن سیستم به ویروس

کرم های کامپیوتری که به آن ها ویروس نیز گفته می‌ شود یک اتفاق بد برای سیستم ها هستند. ویروس ها بدون اطلاع وارد سیستم افراد می شوند و سیستم آن ها را با مشکلات مختلفی مواجه می کنند.

 

ویروس ها برنامه های مخربی هستند که با ورودشان به سیستم باعث هنگ کردن سیستم ، اختلال در شبکه ، کند شدن سیستم ، خاموش شدن سیستم و … می‌ شوند. این برنامه های مخرب به صورت خودکار از خودشان نسخه کپی می‌ کنند و در سطح سیستم پخش می‌ کنند و باعث ایجاد مشکلات جدی می شوند.

 

اگر یکی یا دو تا نسخه از ویروس را کاربر در سیستم خود دیده باشد می توان به راحتی حدس زد که مشکل سیستم آلوده شدن به ویروس است. در این صورت باید برنامه دیسک نجات را برای رهایی از شر ویروس ها از اینترنت دانلود کرده و از آن روی سی دی یا فلش مموری کپی کرده و با وصل کردن ، آن را در سیستم اجرا کرد.

به این روش ویروس کشی می گویند و دیگر خطری سیستم را تهدید نمی کند .همچنین مقاله های مربوط به ویروس های سیستم و یا مقاله مقابله با کرم های کامپیوتری می توانند بسیار کمک کننده باشند.

مطالعه
روش‌های بزرگ‌نمایی یک تصویر روی چند مانیتور

 

خراب بودن درایو ها

درایو های خراب باعث روشن نشدن کامپیوتر می شوند. حتی اگر یکی از درایوها خراب باشد. حالت سیف مود برای بررسی و رفع این مشکل کاربرد دارد. بعد از اینکه فرد به حالت سیف مود وارد شد باید تمام برنامه های تازه نصب شده را حذف کند و برای روشن شدن سیستم دوباره اقدام کند.

 

موارد گفته شده از دلایل روشن نشدن سیستم است که باید آن ها را بررسی کرد. همه این کارها را می توان به یک مرکز تعمیر معتبر سیستم نیز واگذار کرد. امیدواریم با این مطالب به کاربر کمک هرچند کوچکی کرده باشیم و بتواند خود مشکل روشن نشدن سیستم را حل کند. شرایط ایجاب می کند که در مورد روشن شدن و سریع خاموش شدن سیستم نیز توضیح دهیم اما به دلیل کمبود وقت آن ها را به طور مختصر بیان می کنیم.

• وقتی سیستم روشن می‌ شود اما سریع خاموش می شود صدای بوق های سیستم نباید نادیده گرفته شود. کوتاه و بلند بودن صدای بوق و تعداد آن می‌ تواند تأثیر خوبی برای درک مشکل داشته باشد.

 

• هر منبع تغذیه باید ولتاژش مطابق با ولتاژ صحیح کشوری باشد. اگر منبع تغذیه تنظیم نباشد باعث خاموش نشدن سیستم می‌ شود و با ولتاژ نادرست باعث خاموشی سیستم می‌ شود.

 

• کار کردن زیاد با سیستم و گرمای بیش از حد بر روی فن سی پی‌ یو تأثیر گذاشته و بعد از روشن شدن سیستم باعث خاموشی آن می شود. تعطیل کردن کار با سیستم از راه‌هایی است که سیستم باید استراحت می کند و خنک می شود.

 

• سی پی یو ممکن است که شل شده  باشد. باید سی پی یو را خارج کرده و دوباره نصب کرد.

 

turn computer does not turn 06 - وقتی کامپیوتر روشن نمی شود چه باید کرد؟

گاهی درایوهای خراب باعث روشن نشدن کامپیوتر می شوند

 

• ریست کردن تمام قطعات به این منظور که همه کابل ها و داده‌های داخلی مانند کیبورد ، ماژول های حافظه و … را خارج کرده و دوباره وصل کرد.

aalan

نوشته ها مرتبط

ارسال دیدگاه

You must login to add a new comment.