aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. تلوزیون های LCD و LED چند سالی است که جایگزین تلوزیون ها و مانیتورهای CRT قدیمی شده اند و دیگر بچه های دهه هفتاد و هشتاد شاید اسمی از CRT هم دیگر نشنوند ، اما من به خاطر دارم خانم مجری برنامه را که مرتب می گفت آهای کوچولو ، بله با تو هستم ، برو عقب تر ... آها ... برو عقب تر ... حالا خوب شد ... باورادامه مطلب ...

    تلوزیون های LCD و LED چند سالی است که جایگزین تلوزیون ها و مانیتورهای CRT قدیمی شده اند و دیگر بچه های دهه هفتاد و هشتاد شاید اسمی از CRT هم دیگر نشنوند ، اما من به خاطر دارم خانم مجری برنامه را که مرتب می گفت آهای کوچولو ، بله با تو هستم ، برو عقب تر … آها … برو عقب تر … حالا خوب شد … باور کنید در ان زمان فکر می کردم اگر عقب نروم برای ما کارتون پخش نخواهد کرد

    lcd-led-plasma

    اما بعدا به این نتیجه رسیدم که اشعه ای که در تلوزیون های CRT وجود داشت واقعا چشم را آزار می داد ، بعدها که از CRT در کامپیوتر هم استفاده شد به خاطر دارم که اینقدر چشم درد گرفته بودم که به صفحه مانیتور به سختی نگاه می کردم. الان مدت هاست دیگر CRT وجود ندارد و LCD و LED جایگزین شده اند ، دیگر آن اشعه های مزاحم وجود ندارد ، اما نکته دی اینجاست که یه یکباره صفحات LCD یه صفحات LED تبدیل شدند و تبلیغات آنها زیاد شد ، برای من جالب بود که در خصوص تفاوت این دو نوع صفحه نمایش در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران مطلبی بنویسم بنابراین تا انتهای مطلب با ما باشید.

    تلوزیون یا مانیتور LCD چیست؟

    مانیتور یا صفحه نمایش یا تلوزیون های LCD به صفحه نمایش های تخت یا صافی گفته می شود که در آنها به جای استفاده از اشعه های مضر برای نمایش تصاویر از تکنولوژی کریستال مایع یا Liquid Crystal Display استفاده می شود. در این نوع صفحات نمایش تخت دو لایه شیشه وجود دارد که بصورت متقارن در کنار هم قرار گرفته اند. کریستال مایع در یکی از این لایه ها نگهداری می شود.این کریستال های مایع با مسدود کردن یا اجازه عبور دادن به نورهای RGB تصاویر را ایجاد می کنند و در صفحه نمایش به ما نمایش می دهند اینکار زمانی انجام می شود که الکتریسیته از این کریستال های مایع عبور می کند.

    اما نکته مهم در این است که این کریستال ها از خودشان نوری ندارند ، در واقع نور از لامپ های فلورسنتی که در پشت صفحه قرار دارد به این کریستال ها تابانده می شود. میلیون ها shutter یا دیافراگم در پشت صفحه در یک Grid قرار دارد که با باز و بسته شدن آنها نور لازم برای ایجاد کردن تصاویر مهیا می شود ، هر دیافراگم با یک رنگ جفت می شود و تشکیل یک زیر پیکسل یا sub-pixel را در صفحه نمایش می دهد.

    تفاوت LED و LCD در چیست؟

    این sub-pixel ها اینقدر ریز هستند که که در نهایت در دیدگاه چشم انسان یک پیکسل نوری در نظر گرفته می شوند و در صفحه نمایش برای ما تشکیل یک رنگ را می دهند. با استفاده از لامپ های فلورسنت است که شما می توانید تصاویر را از روی صفحه نمایش مشاهده کنید ، وجود همین لامپ های فلورسنت در پشت صفحه باعث می شود ضخامت صفحات مانیتورهای LCD کمی بیشتر از LED ها باشد اما به هر حال همچنان با مانیتورهای قدیمی CRT از نظر اشعه و ضخامت قابل قیاس نیستند.

    تلوزیون یا مانیتور LED چیست؟

    تلوزیون ها و مانیتورهای LCD تصاویر بسیار با کیفیتی را ارائه می کنند. با وارد شدن تکنولوژی LCD به بازار ، صفحه های نمایش به شدت ضحامت خود را از دست دادند و تبدیل به صفحاتی بسیار سبک و نازک شدند که یک کاربر براحتی می توانست حتی انها را روی دیوار نصب کند. این باعث شدن به شدت بازار کار صفحات CRT به آجر تبدیل شود و همه به سمت صفحات نمایش LCD روی بیاورند.

    تفاوت LED و LCD در چیست؟ به زبان ساده

    اما صفحات نمایشLED نیز تا حدود زیادی شبیه به صفحات نمایش LCD هستند ، آنها نیز دارای صفحات تخت و صافی هستند که درون آنها از تکنولوژی کریستال مایع استفاده می شود. تنها تفاوت و در واقع مهمترین تفاوتی که در بین مانیتورهای LCD و LED وجود دارد منبع نوری است که تولید کنند نور لازم جهت تشکیل تصاویر است.

    همانطور که گفتیم صفحات نمایش LCD از لامپ های فلورسنت برای تولید نور در پشت صفحه استفاده می کنند در حالیکه صفا LED از دیودهای LED یا Light Emitting Diodes استفاده می کنند. بصورت کلی دو نوع نورپردازی پشتی در صفحات LED وجود دارد که یکی از آنها به عنوان Edge Lighting یا نورپوردازی لبه ای معرفو است و دیگری به نام Full-Array یا نورپردازی آرایه کامل شناخته می شود.

    در حالت Edge Lighting سریالی از دیودهای نورانی در لبه های صفحه نمایش قرار می گیرند ، زمانیکه برق به آنها می رسد نور در تمامی صفحه نمایش توزیع می شود ، اما در حالت Full Array مجموعه ای از ردیف های دیود پشت سر هم کل صفحه نمایش را پر می کنند ، با این روش نورپردازی و کیفیت بهتری را شاهد هستیم چون هر کدام از دیودها بصورت جداگانه می توانند خاموش یا روشن شوند. در واقع صفحات نمایش LED صفحات نمایشLCD با یک سیستم جدید نورپردازی پشت یا Backlight System هستند. با توجه به همین جدیدتر بودن تکنولوژی LED نسبت به LCD طبیعتا قیمت آنها نیز بالاتر از LCD است.

    کوچک کردن