aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. حباب قیمتی چیست؟ به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا یا قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می گویند. این حباب قیمتی برای هر نوع کالایی می تواند باشد، ازمواد خوراکی گرفته تا طلا و سکه. به عنوان مثال ماده غذایی را فرض کنید به قیمت 10000 تومان عرضه می شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از از 5000 تومان نیست، بنابرادامه مطلب ...

    حباب قیمتی چیست؟

    به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا یا قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می گویند.

    این حباب قیمتی برای هر نوع کالایی می تواند باشد، ازمواد خوراکی گرفته تا طلا و سکه. به عنوان مثال ماده غذایی را فرض کنید به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان عرضه می شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از از ۵۰۰۰ تومان نیست، بنابراین این ماده غذایی به اندازه ۵۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

    از آنجایی که این اختلاف قیمت برای همیشه ماندگار نیست و بر اثر عوامل اقتصادی و عرضه و تقاضا به وجود آمده می ترکد تا قیمت هر کالایی به ارزش واقعی خود برسد لذا به آن حباب قیمتی گویند.

    از آنجایی که محاسبه قمیت طلا و سکه فرمول مشخصی دارد، تعیین حباب سکه و طلا کار دشواری نیست ولی تعیین قیمت واقعی بسیاری از کالاها به این راحتی نمی باشد و این امر سرمایه گذاری بر روی آنها با ریسک های بیشتری همراه می کند.

    حباب ایجاد شده بر روی کالاها به دو صورت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می شود. در واقع حباب مثبت زمانی ایجاد می شود که قیمت عرضه (قیمتی است که فروشندگان مایل هستند با آن قیمت کالای خود را بفروشند) نسبت به قیمت تقاضا (قیمتی است که خریداران مایل هستند کالای مورد نظر را با آن قیمت بخرند) بیشتر می شود. و در حالت معکوس حباب منفی زمانی در بازار ایجاد می شود که قیمت عرضه کمتر از قیمت تقاضا در بازار باشد. حباب منفی به ندرت در بازار ایجاد می شود و چیزی که ما بیشتر شاهد آن هستیم حباب مثبت است. هنگامی که در بازار قیمت عرضه و تقاضا یکسان باشند ، کالا در نقطه تعادل خود قرار دارد.

    در مثال ماده غذایی گفتیم که قیمت عرضه آن ۱۰۰۰۰ تومان است در حالی که ۵۰۰۰ تومان ارزش دارد، در اینجا به اندازه ۵۰۰۰ تومان حباب مثبت وجود دارد. زیرا قیمتی که کالا در بازار عرضه می شود ۵۰۰۰ تومان بیشتر از حد تصور ما قیمت دارد و این یعنی حباب مثبت که هر لحظه ممکن است بترکد.

    حباب قیمتی

    حباب طلا و سکه:

    به اختلاف قیمتی که طلا و سکه در بازار عرضه می شود با ارزش واقعی طلا و سکه حباب سکه می گویند. حباب طلا به دو حالت حباب مثبت و حباب منفی تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

    عوامل موثر بر حباب قیمتی:

    به طور کلی عوامل روانی و به خصوص افزایش بیش از حد نقدینگی، باعث ایجاد حباب قیمت می شود.

    • میزان نقدینگی سرمایه گذاران
    • میزان تولید یک کالای در بازار(افزایش تولید موجب کاهش قیمت ها و کاهش تولید باعث افزایش قیمت ها می شود.)
    • دیدگاه جامعه نسبت به قیمت یک کالا در آینده (در صورتی که سرمایه گذاران انتظار رشد قیمت ها را داشته باشند بر روی آن کالا سرمایه گذاری می نمایند که این امر موجب ایجاد حباب مثبت در قیمت ها می شود. از طرف دیگر در صورتی که سرمایه گذاران پیش بینی کنند که قیمت ها در آینده با نزول حباب مثبت و منفی در قیمت طلا و سکه:

    اگر قیمت مثقالی که طلا فروشان در تابلوی قیمت های خود نشان می دهند از قیمت مثقال جهانی کمتر بود قیمت طلا حباب منفی دارد. در این حالت ارزش طلا در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است و ممکن است در آینده شاهد رشد قیمت طلا در ایران باشیم.

    اما اگر قیمت هر مثقال طلای، طلافروشان از قمیت مثقال جهانی بیشتر باشد، اصطلاحا حباب مثبت طلا در کشور حاکم است و ممکن است در آینده قیمت ها ارزان شوند تا به ارزش واقعی خود برسند.

    به طور کلی هر چه حباب مثبت طلا کمتر باشد و به سمت صفر نیل کند سرمایه گذاری در طلا بهتر است.

    عوامل موثر بر حباب

    حباب سکه:

    حباب قیمتی در سکه نیز مانند حباب طلا از اختلاف  قیمت معاملاتی سکه با ارزش واقعی آن به وجود می آیند. حباب سکه نسبت به شمش طلا یا مصنوعات طلا بیشتر است، زیرا سکه سالانه به تعداد مشخصی و تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می شود، بنابراین گاهی در بازار کمیاب شده و قیمت آن افزایش می یابد.

    از عوامل دیگر که موجب ایجاد حباب در قیمت سکه می شود می توان به تقاضای بیشتر ربع سکه و نیم سکه به دلیل استفاده بیشتر در مراسمات به عنوان هدیه اشاره داشت. همچنین برخی از سکه ها نسبت به سایر سکه ها متقاضی بیشتری دارند. به عنوان مثال تقاوت قیمتی بین سکه امامی با طرح قدیم به علت عرضه و تقاضای متفاوت آنها است و به دلیل این که تقاضا برای سکه امامی نسبت به سکه طرح قدیم بیشتر می باشد حباب قیمتی سکه امامی هم بیشتر از سکه های طرح قدیم است.

    نحوه محاسبه حباب طلا و سکه:

    ابتدا اجازه دهید با یک سری از مفاهیم کلی در مورد سکه و طلا آشنا شده سپس به محاسبه حباب طلا و سک بپردازیم.

    یک اونس طلا برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم طلا با عیار ۹۹۹.۹ ( یا طلا ۲۴ ) است.

    سکه تمام بهار آزادی (قدیمی و امامی) ، طلا با عیار ۲۱.۶ است که به طلای ۲۲ یا عیار ۹۰۰ نیز معروف است. وزن هر سکه معادل ۸.۱۳۳ گرم طلا است.

    سکه نیم بهار آزادی معادل ۴.۰۶۶۵ گرم طلا با عیار ۹۰۰ است.

    سکه ربع بهار آزادی معادل ۲.۰۳۲۲۵ گرم طلا با عیار ۹۰۰ است.

    با توجه به تعاریف فوق ، محاسبات قیمت سکه و یا مظنه ، بر اساس قیمت اونس جهانی طلا به سادگی امکان پذیر است. فرض کنید که می خواهید قیمت یک سکه تمام بهار آزادی را بر اساس قیمت اونس محاسبه نمایید. در قدم اول باید قیمت اونس جهانی را در قیمت روز دلار به ریال ضرب نمایید تا به قیمت یک اونس طلا برحسب ریال مشخص شود.

    این عدد را چنانچه بر وزن یک اونس (۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم) تقسیم  نمایید، قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار برحسب ریال حاصل می شود. در مرحله بعد باید تبدیل عیار نمایید. برای تبدیل عیار باید قیمت حاصله را بر ۲۴ تقسیم نموده و در عیار مورد نظر(مثلا عیار ۲۲) ضرب کنید. در این مقطع به قیمت یک گرم طلای ۲۲ برحسب ریال رسیدید و چنانچه این عدد را در وزن سکه (۸.۱۳۳) ضرب نمایید به قیمت یک سکه تمام بهار آزادی برحسب ریال می رسید. این عدد قیمت طلای سکه یا ارزش ذاتی سکه می باشد. چیزی که مهم است به قیمت فوق باید حق ضرب و مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود(بانک مرکزی برای حق ضرب عددی حدود ۵ الی ۷ هزار تومان را لحاظ می کند)  تا به قیمت معاملاتی سکه در طلافروشی ها برسید.

    قیمتی که در مرحله قبل به دست آمده را از قیمتی که طلا فروش برای هر سکه به ما اعلام کرده است کم می کنیم. عدد به دست آمده برابر با حباب قیمتی سکه ای است که قصد خریدش را داریم.

    در تمام دنیا سرمایه گذاری در طلا ، به عنوان سرمایه گذاری امن، که سرمایه گذاران را در برابر تنش های اقتصادی حفظ می کند ، شناخته می شود. ولی بهتر است همیشه قبل از خرید طلا و سکه به حباب قیمتی آن توجه داشته باشید.

    کوچک کردن