aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. بر خلاف قیمت نفت که همواره نقش پیشرو را دارد و تنها تغییرات آن بر بازارهای مالی و قیمت ارز و قیمت طلا نقش یک طرفه را دارد(برعکس آن صادق نیست) رابطه بین بازار ارز و بازار طلا یک طرفه نیست. برخی اوقات تحولات بازار ارز روی بازار طلا تاثیر می گذارد و برخی اوقات نوسانات بازار طلا بازار ارزها را تحت تاثیرادامه مطلب ...

    بر خلاف قیمت نفت که همواره نقش پیشرو را دارد و تنها تغییرات آن بر بازارهای مالی و قیمت ارز و قیمت طلا نقش یک طرفه را دارد(برعکس آن صادق نیست) رابطه بین بازار ارز و بازار طلا یک طرفه نیست. برخی اوقات تحولات بازار ارز روی بازار طلا تاثیر می گذارد و برخی اوقات نوسانات بازار طلا بازار ارزها را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی هرکدام از این بازارها می توانند تقش پیشرو و پیرو را بازی کنند.
    تغییرات قیمت طلا تأثیر زیادی بر بازارهای مالی جهان دارد. در بازار ارز، عمده ارزهایی که رابطه تنگاتنگی با طلا دارند عبارت اند از دلار، فرانک سوئیس و دلار استرالیا. در اینجا قصد داریم رابطه بین دلار آمریکا و قیمت طلا و همچنین قیمت فرانک سوئیس و طلا را توضیح دهیم.

    رابطه بین دلار آمریکا و قیمت طلا

    رابطه بین دلار آمریکا و قیمت طلا

    درخصوص رابطه بین قیمت دلار آمریکا و قیمت طلا باید این توضیح را بدهیم که معمولا این قیمت دلار است که قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی دلار نقش پیشرو را بازی می کند. هرچند در مواردی عکس این موضوع نیز دیده شده است و طلا دلار را مطیع خود کرده و تغییرات دلار از پی تغییر قیمت طلا آمده است. اما به صورت معمول این طلا است که نقش پیرو را بازی می کند.
    علت این مسئله اینست که طلا در بازارهای جهانی به دلار آمریکا ارزش گذاری می شود و با بالا رفتن ارزش دلار قیمت طلا برای کسانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند گران می شود و در نتیجه از تقاضای آن کاسته شده و کاهش قیمت را به دنبال دارد. عکس این موضوع نیز صادق است یعنی کاهش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا برای خریدارانی است که با ارزی غیر از دلار قصد خرید دارند، در نتیجه تقاضا بالا رفته موجب افزایش قیمت می شود.
    برای مثال فرض کنید در رابطه با قیمت یورو و دلار ارزش یورو افزایش یابد(یعنی دلار ضعیفتر شود) بطوریکه هر دلار بجای ۰.۹ یورو به ۰.۸ یورو مبادله شود. فرض کنید هر اونس طلا برابر ۱۳۰۰ دلار آمریکا باشد. در شرایطی که هر دلار برابر ۰.۹ یورو بود برای خرید یک انس طلا باید ۱۱۷۰ یورو پرداخت کرد. درحالیکه وقتی ارزش یورو در برابر دلار بیشتر شود(۰.۸) برای خرید هر انس طلا فقط باید ۱۰۴۰ یورو پرداخت کرد. در این شرایط تقاضا برای خرید طلا به یورو بیشتر می شود و موجب افزایش قیمت طلا می شود.
    بنابراین یکی از اولین قوانین بازار طلا اینست که قیمت این فلز با ارزش دلار رابطه معکوس دارد و در جهت خلاف آن حرکت می کند. البته بسیاری اوقات دیده شده که این قانون نقض می شود و طلا و دلار هم جهت با یکدیگر حرکت می کنند که نمونه مشهور آن هم رفتار بازار در سال ۲۰۰۵ بود که طلا و دلار هر دو افزایش داشتند.

    رابطه بین فرانک سویس و قیمت طلا

    رابطه بین فرانک سویس و قیمت طلا

     

    از دیگر ارزهایی که متأثر از قیمت طلا ارزش خود را تنظیم می کند فرانک سوئیس است. کشوری که دارای ذخایر بالای طلا است و به همین دلیل بالا رفتن قیمت این فلز موجب افزایش ارزش پول رایج این کشور می شود.
    ممکن است اینجا این سؤال پیش بیاید که چرا دلار با وجود اینکه آمریکا دارای بیشترین ذخایر طلای جهان است از قاعده ای که بین ارزش طلا و فرانک سوئیس است پیروی نمی کند. در پاسخ باید گفت اقتصاد آمریکا اقتصاد بسیار بزرگی است و با اینکه دارای بیشترین ذخایر طلای جهان است اما این میزان طلا به نسبت کل اقتصاد این کشور ناچیز است و وزنه سنگینی محسوب نمی شود اما در مورد سوئیس اینگونه نیست و ذخایر طلای سوئیس برای اقتصاد متوسط این کشور وزنه قابل توجهی محسوب می شود و تغییر ارزش در قیمت طلا اقتصاد این کشور را قدرتمند تر می کند که بالا رفتن ارزش ارز اولین نتیجه آن است.

    رابطه دلار و طلا در ایران چگونه است؟

    همانطور که اشاره شد، چون قیمت طلا بر اساس دلار محاسبه می شود با افزایش قیمت دلار در ایران و یا کاهش آن قیمت طلا بالا و پایین می رود. این مساله در صورتی است که حتی قیمت جهانی طلا هم ثابت بماند ولی دلار در ایران افزایش پیدا کند باز شاهد افزایش قیمت طلا هستیم زیرا فرمول محاسبه قیمت طلا در ایران به صورت زیر است:

    فرمول محاسبه قیمت طلا در ایران

    قیمت جهانی طلا * قیمت دلار = قیمت طلا در ایران

    مثلا در حال حاضر قیمت طلا جهانی حدود ۱۸۰۰ دلار است و قیمت دلار در ایران حدود ۲۳ هزار تومان با این محاسبه قیمت یک اونس طلای داخلی برابر ۴۱.۴۰۰.۰۰۰ تومان است. که این عدد در صورت تغییر قیمت دلار متفاوت خواهد بود.

    کوچک کردن