aalan

یک سوال Latest سوالات

  1. دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نحوه کار با میکروسکوپ نوری است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.   میکروسکوپ وسیله پرکاربردی در انجام بسیاری از پروژه ها می باشد. میکروسکوپ در بررسی موجودات و ذرات ریز به ما کمک می کنادامه مطلب ...

    دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نحوه کار با میکروسکوپ نوری است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

     

    میکروسکوپ وسیله پرکاربردی در انجام بسیاری از پروژه ها می باشد. میکروسکوپ در بررسی موجودات و ذرات ریز به ما کمک می کند.

    نحوه کار با میکروسکوپ نوری

    میکروسکوپ ها انواع مختلف دارند. رایج ترین نوع میکروسکوپ که حتماً تا به حال با آن بر خورد داشته اید میکروسکوپ نوری می باشد. اجزاء یک میکروسکوپ نوری در شکل زیر نشان داده شده اند:

    کار با میکروسکوپ نوری

    که در شکل فوق:

    ۱: عدسی چشمی

    ۲: بازو

    ۳: عدسی شیئی

    ۴: صفحه

    ۵: گیره های لام گیر

    ۶: پیچ تنظیم

    ۷: پیچ تنظیم دقیق

    ۸: منبع موتور

    ۹: پایه اصلی

    ۱۰: دیافراگم

    می باشند.

    برای مشاهده یک نمونه میکروسکوپی باید ابتدا میکروسکوپ را طوری روی میز قرار دهید که بازوی آن به سمت شما و صفحه آن به سمت مقابل باشد. در اولین گام، صفحه گردان عدسی های شیئی را بچرخانید تا ضعیف ترین عدسی در امتداد عدسی چشمی قرار گیرد. حال از عدسی چشمی نگاه کنید و سپس توسط دیافراگم میزان نور را به نحوی تنظیم کنید که نور مناسب شود ولی زیاد و زننده نباشد.

    حال نمونه میکروسکوپی را در زیر گیره های مخصوص لام قرار دهید و پیچ تنظیم را آنقدر بچرخانید تا عدسی چشمی ضعیف در فاصله ۱ سانتی متری نمونه بایستد. حال از درون چشمی میکروسکوپ نگاه کنید و پیچ تنظیم را آنقدر بچرخانید تا تصویر واضح شود. برای تنظیم میکروسکوپ و واضح شدن تصویر می توانید از پیچ تنظیم دقیق نیز استفاده نمایید. در صورتی که بخواهید بزرگنمایی بیشتر شود ابتدا توسط پیچ تنظیم فاصله عدسی شیئی را با نمونه میکروسکوپی افزایش داده و سپس عدسی شیئی را بچرخانید و عدسی قوی تر را در امتداد عدسی چشمی قرار دهید و مجدداً میکروسکوپ را تنظیم کنید.

    تصویر میکروسکوپ

    توجه کنید که هیچ گاه اجازه ندهید عدسی شیئی با نمونه میکروسکوپی تماس پیدا کند. عدسی ها را همیشه با پارچه های مخصوص لنز تمیز نمایید. برای مشاهده اجسام در زیر میکروسکوپ نیز همیشه از ضعیف ترین عدسی شروع نمایید و به سمت عدسی های قوی تر بروید.

    بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان – تهیه: پوریا میرعشقی

    تنظیم : نسرین صادقی

    منبع: سایت تبیان

    کوچک کردن